کیا یا ب‌ام‌و؟! مسئله این است!

با جاه‌طلبی‌های قابل‌توجه استینگر GT، صنعت خودروی کره‌ی جنوبی اهداف خود برای تولید محصولاتی دینامیک که در حد بهترین‌های کلاس است را اعلام کرد. بیانیه‌ی کیا واضح است، تنها هدف این برند فقط فروش نیست…


محصولات جدید کیا به شما خواهند گفت که این برند به دنبال تولید محصولی سطح بالا با دینامیکی است که بهترین‌های ژرمنی را به چالش می‌کشد.


بالا رفتن کیا به عنوان یک برند خودرویی قابل‌احترام است. موفقیت در فروش و حفظ ارزش بهتر باعث شده مشتریان درک بهتر و مثبتی از این خودروساز داشته باشند. هم‌اکنون به سختی می‌توان فراخوان‌های اولین نمونه‌های اسپورتیج در اواخر دهه 90 میلادی را به یاد آورد؛ اما با وجود آن همه محبوبیتی که محصولاتی همچون پیکانتو و شاسی بلندها به دست آورده‌اند، کیا فهمیده که به منظور تمایز به عنوان یک رقیب تثبیت شده نیازمند ساخت خودرویی در حد و اندازه‌های رقبای آلمانی است!


کیا در بازار خودروی آفریقای جنوبی حضور خوبی داشته و پس از ماه‌ها گمانه‌زنی اخیراً تأیید کرده که استینگر GT را به تعداد محدود عرضه خواهد کرد. استراتژی تولید کیا به مشتریان اجازه می‌دهد تا بتوانند استینگر را با محصولات آلمانی مقایسه کنند. استینگر GT گران‌ترین و قوی‌ترین خودروی کره‌ای تاریخ است که در آفریقای جنوبی به فروش می‌رسد.


برای افرادی که اخبار صنعت خودرو را دنبال می‌کنند روش کیا استینگر GT در آفریقای جنوبی ناامیدکننده به نظر می‌رسد؛ اما این خودرو درست گل سرسبد صنعت خودروی کره بوده و نشانی ضروری از اعتمادبه‌نفس است. هدف استینگر GT نه تنها فروش بالاست بلکه می‌خواهد نشان دهد که توانایی مهندسی خودرویی کره جنوبی در چه حدی می‌باشد.


با دقت در مشخصات فنی استینگر می‌فهمیم که هیچ‌یک از شاخص‌های این خودرو زیر استانداردهای روز نیست. پیشرانه 6 سیلندر 3.3 لیتری توئین توربوی این خودرو حداکثر قدرت 365 اسب بخاری و گشتاور 510 نیوتون متری دارد.


استینگر GT چیزهای زیادی در برابر پول پرداختی ارائه می‌کند اما برای ایجاد فضای بار 406 لیتری کمی از پرفورمنس خود را قربانی کرده است؛ اما مشکل این است که کیا باید در برابر رقبای بسیار قدرتمند و نام آشنایی قرار گیرد. بازار سدان‌ها به سرعت در حال عقب‌گرد بوده اما چینی‌ها که اشتهای سیری‌ناپذیری برای شاسی بلندها و کراس اوورها دارند هنوز هم به این دسته از خودروها روی خوش نشان می‌دهند. شاید با خود فکر کنید کیا باید در چنین وضعیتی باید روی تولید اسپورتیج GT سرمایه‌گذاری می‌کرد.


سدان های لوکس بزرگ و لیموزین‌ها همیشه باقی خواهند ماند اما ترس واقعی این است که در کمتر از یک دهه کلاس خودروهای لوکس چهار درب (کلاس D) کاملاً ناپدید شود. به نظر می‌رسد کیا بر خلاف روال معمول منابع زیادی را صرف تولید خودرویی الهام‌بخش برای بازاری رو به افول کرده است. استینگر GT نه تنها در بازاری پردردسر عرضه شده بلکه در کلاسی بسیار رقابتی حضور دارد که از جمله قوی‌ترین رقبای آن می‌توان به آئودی A5 اسپورت بک و ب‌ام‌و 440i گرن کوپه اشاره کرد.


ادعای ساخت خودرویی که بتواند نمادهای آلمانی این کلاس را به چالش بکشد یک خودکشی است. لکسس تلاش کرده و شجاعانه جنگیده است. جگوار نیز با XE به میدان آمده اما هنوز هم خودروهای پرفورمنس چهار درب واقعی را با نمونه‌های ژرمنی می‌شناسند. چرا کیا باید تلاش کند چنین بازی‌ای را به هم بزند؟!


استینگر GT برای کیا یک پروژه‌ی غرورآفرین نیست بلکه قضیه پیچیده‌تر و عمیق‌تر از این حرف‌ها می‌باشد. تولید استینگر برای خودنمایی هم نبوده بلکه تلاشی برای تأیید اعتبار کیا و همچنین گسترش صنعت خودروی کره می‌باشد. وضعیت استینگر مشابه سامسونگ گلکسی می‌باشد. زمانی را که آیفون تنها اسمارت فون ارزشمند بازار بود را به خاطر می‌آورید؟ زمانی که هیچ‌کس رقیبی برای آن قائل نبود؟ کیا هم با استینگر GT تلاش دارد موفقیت گلکسی سامسونگ را روی چهار چرخ شبیه‌سازی نماید.

برای رقابت با آلمانی‌ها باید یک آلمانی باشید…!

راز مشخصات رضایت‌بخش و متقاعدکننده‌ی کیا استینگر GT این حقیقت است که در کره و با راهنمایی‌های کره‌ای‌ها ساخته می‌شود اما ایده و اجرای نهایی از ذهن و مغز یک آلمانی بیرون می‌آید: آلبرت بیرمن. اگر شما طرفدار برند BMW باشید شاید نام بیرمن به گوشتان خورده باشد زیرا او رئیس بخش M ب‌ام‌و بوده است.


برخلاف رقبای آسیایی و به ویژه ژاپنی‌ها، برندهای کره‌ای از اعطای پست‌های طراحی و مهندسی رده‌بالا به خارجی‌ها واهمه‌ای ندارند. کیا با راندمانی شگفت‌انگیز در مهندسی صنعتی و منابع خود شروع به تکامل کرد و از یک برند بی‌کیفیت به برندی تبدیل شد که زبان طراحی خاص خود را دارد. این انقلاب در طراحی باعث دگرگونی کیا شده و همه‌ی آن‌ها هم حاصل کارهای مدیر طراحی اسبق آئودی یعنی پیتر شرایر است.


همین روش برای شناخته شدن به عنوان سازنده خودروی پرفورمنس توانا نیز به کار بسته شده است. شاید لکسس هرگز دیگر LFA را تکرار نکند اما سرمایه‌ای که از این سوپرکار به دست آورد فوق‌العاده است. استینگر GT نیز همین نقش را برای کیا ایفا می‌کند. نمادی که می‌تواند مهندسی‌ای در حد و اندازه‌های ژرمن‌ها ارائه کند.


به همین دلیل است که کیا تنی چند از بهترین مهندسان خودروهای اسپورت آلمانی را استخدام نمود. بیرمن در ب‌ام‌و M دقیقاً همان کسی بود که کیا می‌خواست…


مشارکت آلمان در توسعه استینگر GT مطلق نیست. هر خودروی پرفورمنس دیگری هم می‌تواند با استفاده از یک پیشرانه 6 سیلندر برجسته شود اما وظیفه‌ی بیرمن هماهنگ کردن گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، پیشرانه 365 اسب بخاری و ابعاد استینگر GT در پکیجی مهندسی شده است که باید در زمان نیاز آرام باشد و درعین‌حال پا به پای یک ب‌ام‌و بتازد.


این وظیفه‌ای آسان برای بیرمن نبوده زیرا برند اسبق او یعنی ب‌ام‌و استانداردهای بسیار بالایی در 440i گرن کوپه وضع کرده و البته آئودی S5 اسپورت بک نیز همین‌گونه است. با سابقه‌ای حدود 3 دهه‌ای در ب‌ام‌و بیرمن تجربه‌ای فوق‌العاده زیاد در کیفیت سواری، ایزوله کردن صدا و تجربه رانندگی به دست آورده است. ازآنجایی‌که بیرمن امسال 60 ساله می‌شود بنابراین وظیفه او کار با ابزارهای سه‌بعدی نیست بلکه کارش او هدایت تیمی زبده از مهندسان جوان کره‌ای به منظور رسیدن به محصولی برجسته است.


بیرمن با توسعه استینگر GT یک سدان پرفورمنس کلاس D آلمانی و متقاعدکننده را تحویل داده است. تنها نقطه‌ضعف این خودرو وزن 1855 کیلوگرمی است که کاملاً سنگین‌تر از 440i گرن کوپه و A5 اسپورت بک می‌باشد. شاید کیا بتواند با پیشرانه 6 سیلندر خود در برابر ب‌ام‌و قد علم کند اما وزن آن پاشنه آشیل بوده هرچند در بحث شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت دودهم ثانیه سریع‌تر از ب‌ام‌و است. بله شما هم‌اکنون می‌توانید یک خودروی کره‌ای با شتاب زیر 5 ثانیه بخرید!


با در نظر گرفتن پرفورمنس، طراحی و مهارت‌های فنی می‌توان گفت این اولین باری است که کیا لیاقت رقابت با ب‌ام‌و را دارد. قیمت‌گذاری هم یک مشکل بوده و اگرچه استینگر GT جایگزین ارزان‌قیمت 440i است اما گران‌ترین خودروی کره‌ای تاریخ آفریقای جنوبی می بشد.


کیا استینگر GT یک خودروی نمادین است. این خودرو جایگاه کره‌ای‌ها در سال 2018 را نشان می‌دهد: یک سدان پرفورمنس که می‌تواند بهترین‌های آلمانی را به چالش بکشد. اگر در سال 1998 می‌گفتند سدان کیا می‌خواهد با ب‌ام‌و رقابت کند همه می‌خندیدند. 20 سال بعد، مهندس اسبق ب‌ام‌و کاری کرده که کیا چنین کاری را انجام دهد!

منبع: cars

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

26 دیدگاه

    1. کیان
      سوابق: (269 دیدگاه) ,

      من واقعا نه تعصبی روی کیا دارم نه بی ام و نه هیچ برند دیگه
      ولی اونایی که میگن کره با مدیریت صحیح و برنامه ریزی چند سال دیگه از آلمان هم رد میشه و … خداییش یعنی چی ؟ آلمان زده بغل ، بنز و بی ام و ائودی فولکس پورشه تعطیل کردن گفتن ما ته خطیم ؟ ما بیشتر از این نمتونیم ؟ ما دیگه تحقیق و توسعه نداریم ؟!
      کره اموده تعدادی از مهندس و طراحای شرکتهای آلمانی و استخدام کرده و پیشرفت خوبی هم داشته ولی اینکه دیگه آلمان رو هم جا بذاره بنظرم کمی بیش از حد متعصبانه هست.
      بنظرتون ترامپ و بیاریم ایران ، ایران آمریکا میشه ؟!

      پاسخ
      1. s ๏ я ๏ u s h
        سوابق: (101 دیدگاه) ,

        داداش حالا شما عصبی نشو
        مطمئنا محصولات آسیایی راه زیادی در پیش دارن ……
        ولی با توجه به سرعت پیشرفت کیا و هیوندای مخصوصا تو این 10 سال امکان رسیدن به آلمانی ها دور از دسترس نیست.
        بعدش مگه بده از پیشرفت آسیا خوشحال بشیم؟

        پاسخ
  1. s ๏ я ๏ u s h
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    کیا خیلی خوب داره پیشرفت میکنه
    ممکنه الان در حد ژرمن های نباشه ولی مطمئن باشید یه روزی بهشون میرسه

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (519 دیدگاه) ,

      دقیقا همینطوره.با سرمایه گذاری درست و استراتژی منطقی و با شجاعت دارن رو به جلو میرن و چه بسا در آینده از آلمانی ها هم بهتر بشن.کره و ژاپن افتخار آسیا هستن

      پاسخ
      1. شایان
        سوابق: (172 دیدگاه) ,

        نفت خاورمیانه و پیشرفت علمی و مهندسی خاور دور میتونه آسیا رو خیلی خیلی بالاتر از اروپا و آمریکا قرار بده

        پاسخ
  2. علی
    سوابق: (846 دیدگاه) ,

    رای من 🇰🇷((((کیا استینگره)))) 🇰🇷ولی ی مسئله که وجود داره نوع و ابعاد بدنه کیا در حد و اندازه bmw🇩🇪 سری ۵ هستش و این دوتا باید با هم مقایسه بشن . البته بعید بدنم از نظر هندلینگ و فرمان پذیری حالا حالاها به پای محصولات بی ام وه برسن .

    با تچکر

    پاسخ
  3. سام
    سوابق: (579 دیدگاه) ,

    استینگر بدو ن شک یک شاهکار از صنعت خودروسازی کره و نقطه عطفی در تاریخ شرکت کیا موتورز است .جالب اینجاست که در سال 1372 شمسی و زمانی که قرارداد ساخت کیا پراید با سایپا منعقد شد برخی از خودرو نویسان ما ایراد می گرفتند که چرا سایپا باید با شرکتی که سالانه 90 هزار دستگاه خودرو – در آن زمان – تولید می کند قرارداد ببنند! …و چرامثلا با کمپانی های تراز اول ژاپنی و اروپایی قرارداد نمی بندد و بهانه های از این دست…..گویی شرکت کیا بدون قرار داد با سایپا از صحنه روزگار محو می شد و این ما بودیم که کیا را نجات دادیم! و…. توهماتی که متأسفانه هنوز هم رگه هایی از آن در میان خلایق دیده می شود.اگر مشارکت جدی ما با کیا ادامه یافت و تنها به پراید منحصر نمی شد،ما احتمالا ما امروزه یکی از بزرگترین شرکای منطقه ای کیا در خاورمیانه بودیم و با همکاری جدی با این کمپانی صاحب نام صنعت خودروسازی مان نیز ارتقاء شایان توجهی می یافت.

    پاسخ
  4. مهدی
    سوابق: (1603 دیدگاه) ,

    اصلا هم مسئله این نیست
    حد اقل الان مسئله این نیست چون دارن رشد میکنن اما هنوزکاملا رشد نکردن واقعا تعصبی روی بی ام و ندارم ولی حد اقل اگه میخواستین یه المانی انتخاب کنین بهترینشو(در حال حاضر ) انتخاب نمیکردین بی ام و واقعا الان رو اکثر کلاس هایی که توشون فعالیت داره بی چون و چرا حکمرانی میکنه
    بازم میگم واقعا تعصبی روی بی ام و ندارم ولی در حال حاضر نه رقیب قدری برای M5 میبینم نه برای نسل جدید M3 یا سری هشت تازه وارد ونه X5 و X6 و … درسته ماشینای خوبی رقیبشونن ولی نه به خوبی اینا حالا شما این مقایسه رو هم سنگ محک برای همه خودرو ها نگیرید استینگر با اختلاف از تمام خودرو های کیا برتره اما سری چهار شاید در حد میانگین سطح خودروهای بی ام و هم نیست باواریایی ها خیلی ماشین های سطح بالاتر از سری چهار هم دارن

    پاسخ
  5. sunmartin
    سوابق: (1875 دیدگاه) ,

    چه جمله خوبی کره و ژاپن افتخار آسیا هستند
    کیا استینگر یک خودروی کوپه بی نقص که در نمایشگاه دیترویت لقب بی نقص را از خبرنگاران دریافت کرد و جزو 10 خودروی برتر 2018 شد
    کیفیت کیا موتورز بحدی بالاست که اخیرا در طی 4 سال منتهی به 2018 این کمپانی در صدر کیفی ترین خودروسازان جهان قرار گرفته در بحث رضایت هم مقام اول را در جهان یدک میکشد جای خالی سری پرفورمانس در محصولات کیا مشاهده میشد که بلطف آلبرت بیرمن و جناب جی جی اکنون کیا در حال کار بروی سری پرفورمانس است که نمونه آن خلق خودروی زیبای استینگر میباشد

    پاسخ
  6. رامتین
    سوابق: (1392 دیدگاه) ,

    این که میگن هیوندا خوبه و یه روز به آلمان میرسه مسخرست. مثل اینکه ژاپن و کره مثل … تلاش کنن و یه روز قهرمان جام جهانی فوتبال بشند! مگه بقیه وایمیستن…
    هیوندا هر وقت تونست توربوی فرمول1 همیلتون را بسازه بیاد وسط..

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (579 دیدگاه) ,

      دوست عزیز،الان کیا و هیوندای از لحاظ کیفی حتی از برخی از خودروهای ژرمنی هم جلو زده اند.معتبرترین آمارها از جمله جی دی پاور آمریکا بر این مسئله گواهی داده اند.

      پاسخ
  7. Mopar or No Car
    سوابق: (1143 دیدگاه) ,

    افتخار آسیا سیخی چنده؟ یعنی ایرانیا باید به پیشرفت کره افتخار کنن؟
    ما عادت تاریخی به مصادره نتایج عملکرد دیگران داریم.
    افتخار ما فعلا سایپا و ایران خودرو هست. کیا و هیوندا هم افتخار کره ای ها.

    پاسخ
  8. :::pooriya:::Bmw::: Germany
    سوابق: (390 دیدگاه) ,

    اصلأ کاری ندارم کدامیک بهتره ولی همین که کیا کارش بجایی رسیده که با ب ام و آئودی مقایسه میشه خودش بزرگترین برگ برنده واسه کیا محسوب میشه
    کیا و جنسیس در کلاس هایی با آلمانی ها و آمریکایی ها رقابت میکنند که هنوز خیلی از برندهای ژاپنی نماینده ای در اون کلاس ندارن
    استخدام مدیران خارجی
    یعنی تفکر جهانی
    یعنی استفاده حداکثری از ظرفیت ها
    یعنی نداشتن تعصبات مسخره تاریخ گذشته
    در دنیایی که برترین و با قدمت ترین برندهای خودروسازی جهانی برای صرفه جویی در زمان و هزینه به همکاری و حتی ادغام به هم روی می آورند تفکر قرون وسطایی حاکم بر کشور ما هنوز در اندیشه ساخت خودروی صددرصد به اصطلاح ملی هستن و با کپی برداری از مسخره ترین برندهای چینی با غرور کاذب ادعای ساخت خودروی ملی دارند
    چی میشد همون طور که مربی فوتبال از خارج میاریم
    مدیران خارجی هم به ایران بیاریم

    پاسخ
    1. کیان
      سوابق: (269 دیدگاه) ,

      شما یکی از کلاسایی که ژاپن توش ماشین نداره و کره داره میشه بفرمایین ؟!
      در ضمن کره خودش فک میکنه رقیبه، وگرنه کسی راش نداده هنوز

      آخه ما چرا بعضیامون اینقدر رو هوا حرف میزنیم

      پاسخ
      1. :::pooriya:::Bmw::: Germany
        سوابق: (390 دیدگاه) ,

        مزدا مدلی داره که با جنسیس رقابت کنه؟؟؟
        هوندا رقیبی واسه ب ام و سری ۴ داره؟؟
        میتسوبیشی سدان فول سایز دیفرانسیل عقب برای رقابت با جنسیس جی ۹۰ داره؟؟؟
        سوبارو چی؟؟

        نگفتم ژاپن تو اون کلاس نیست گفتم خیلی از برندهای ژاپنی هنوز نتونستند رقیبی دست پا کنند

        مزدا هوندا سوزوکی سوبارو میتسوبیشی هنوز وارد سگمنت سدان دیفرانسیل نشدند ولی جنسیس الان سه مدل دیفرانسیل داره در سه سایز داره
        لطفا سری جواب ندید

        ب غیر لکسس و اینفینیتی بقیه خودروسازهای ژاپنی هنوز سدان فول سایز یا مید سایز دیفرانسیل عقب ندارند قبل از اینکه بخوای تعصبی حرف بزنی خوب فکر کن

        بعد از دید شما کیا هنوز رقیب نشده ولی از دید اکثر مجلات معتبر همین الان دارن با آئودی و ب ام و مقایسه می کنن استینگر و جنسیس جی ۷۰

        پاسخ
        1. کیان
          سوابق: (269 دیدگاه) ,

          داداش تا حالا اسم گودزیلا رو شنیدی؟
          تا لکسوس ال سی ۵۰۰ شنیدی ؟
          تا حالا شاسی بلند سوپر لوکس اینفینیتی qx70 شنیدی ؟
          تا حالا پرچمدارای فول سایز اکورا و دیدی؟
          تا حالا از هوندا nsx چیزی شنیدی؟ کره اصلا میدونه سوپر اسپرت یعنی چی؟
          لکسوس lfa چی ؟ از اون چیزی میدونی؟

          داداش یه لندکروز تویوتا
          یه گودزیلا نیسان
          یه lx570
          نه صبر کن ، اینا خیلی زیادن

          افتخارات کرولا یه طرف کل کره یه طرف!!
          شما پول بدی برای شما هم تبلیغ میکنن
          یه سری هم کیا فورته رو با لامبورگینی مقایسه کردن که کیا برنده شده بود، مقالشم هست همین جا.

      2. آرمان
        سوابق: (277 دیدگاه) ,

        جالبه همیشه اسم کیا و هیوندا میاد بهت فشار میاد :)))
        حقیقت تلخه کیان جون هیچ کاری نمیتونی بکنی :)))
        بشین یه گوشه موفقیت های سالانه کره رو نگاه کن فقط که کل دنیا دارن تحسینش میکنن

        پاسخ
  9. m4
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    دیگه فیلم هندیش نکنید لطفا !

    پاسخ
  10. Mercede kaviani
    سوابق: (367 دیدگاه) ,

    اصلا مقایسه کیا با برندهای المانی بی معنی وبیهوده است ان هم بی ام دبلیو مالک برند رولز-رویس که نهایت شکوه وعظمت را در محصولی مانند رولز فانتوم 8 را بکار می برد
    وغانتوم 8 کاملا ساخته وپرادخته تفکر المانی است
    فقط با برندهای مثل رنو فیات سیترون مقایسه شود
    این چنین مقایسه هایی فقط باعث دلگرمی نماینده برندهای کره ای است

    پاسخ
  11. سهیل
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    کمپانی هایی مثل بی ام و همیشه جریان ساز و پیشرو خلاق بودند . این که کره ای های مقلد و کپی کار بخواهند بی ام و رو به چالش بکشند فقط یک جک است . دست برقضا من بدبخت خبطی کردم و یک سراتو (هنرنمایی سایپا وکیا ! ) خریدم و هروقت سوار میشم چهارتا فحش به سازنده میدم . وقتی یک کمپانی مدام از رو دست بقیه کپی می کنه نتیجه اش این میشه که جزئیات به کلی فراموش میشند حالا کلیات به کنار . مثال این که شما هیچ وقت در حین رانندگی نمی تونید یک فلش مموری رو عوض کنید چون یک جایی زیر داشبورد تاریک و چاه مانند وصل میشه که مجبوری بزنی کنار با چراق قوه (برای همین کار خریدم گذاشتم تو ماشین ) کلی خم بشی بری زیر داشبورد که یک فلش جا بزنی ! سیستم تهویه مطبوعش رسما دیوونه ات می کنه هرچقدر خاموشش کنی دو دیقه دیگه خودش روشن میشه و وسط زمستون داری میری میبینی موتور جون نداره چون کولر روشن شده ! که هوای داخل اتاق از بیست و دو بیاد روی بیست استاندارد و…چهارصد لا موکت چسبوندن زیر اطاق که صداگیری کنه و یک لیوان آب بریزه سه ماه بعد خشک میشه و… چالش با بی ام و ! وای خدا جون چقدر هیجان انگیز ! یک بی ام و ۲۰۰۲ مدل ۱۹۷۲ جد این استینگر کره ای رو میاره جلوی چشماش که حتی اسمش رو هم از موشک آمریکایی دزدیدن !

    پاسخ
  12. Mercede kaviani
    سوابق: (367 دیدگاه) ,

    با سلام به دوست عزیز سهیل
    دقیقا حرف دل من هم همین است دوست عزیز
    با ارزوی بهترین ها برای شما وخانواده
    دوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ
  13. omid622
    سوابق: (503 دیدگاه) ,

    همین حرف تو متن که گفته
    برای رقابت با آلمانی باید آلمانی باشی کلی حرف توش نهفته

    پاسخ
  14. سیامک . ص
    سوابق: (147 دیدگاه) ,

    آقا اتفاقآ سراتو سایپا بهترین ماشین در بهترین خاورمیانه اس ! … میگین نه ؟ از سن مارتین بپرسین .

    پاسخ
  15. کیوان
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    ایرانی های متعصب طرفدار بی ام و خیلی هیجان زده نشید کیا و هیوندا راهشونو بلدن

    پاسخ
  16. کیوان
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    معمولن کاربرهای پدال خیلی منطقی وحرفه ای کامنت میذارند و شعار نمیدن اما این اقا سهیل کامنت شعاری و با حسد و کینه گذاشته اونم با سه بار شرکت مطالب بقیه رو بخون و منطقی بنویس

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.