بهترین ماشین تا 500 میلیون در 1404: با 600-500 میلیون چه ماشینی بخریم؟
- بهترین ماشینهای صفر تا 500-600 میلیون در سال 1404
- خانواده پراید
- خانواده تیبا
- خانواده ساینا و کوییک
- سایپا 151
- بهترین ماشینهای کارکرده تا 500 میلیون
- پژو 206 SD
- تندر 90
- پژو پارس
- مقایسه بهترین ماشینهای 500 میلیونی
- نکات مهم برای خرید ماشین تا 500 میلیون
- هزینههای نگهداری و تعمیرات ماشینهای 500 میلیونی
- آیا با 500-600 میلیون میشود ماشین خارجی خرید؟
- خرید خودروهای با کارکرد بالا
- سؤالات متداول درباره بهترین ماشین تا 500 میلیون
- نتیجهگیری
تورم چند ساله، افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی باعث شده است قیمت خودروها در سالهای اخیر به شدت افزایش یابد و به تبع آن نیز از قدرت خرید مردم کاسته شود. به همین دلیل بسیاری از خریداران به دنبال خرید بهترین ماشین تا 500 میلیون در سال 1404 هستند و با اینکه یافتن خودروهای باکیفیت، ایمن و مطمئن در این بازه قیمتی بسیار دشوار است اما در صورتی که ناچار به خرید چنین محصولاتی باشید میتوانید خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده متنوعی را بیابید. جدیدترین مقاله راهنمای خرید پدال سعی دارد بهترین ماشینهای صفرکیلومتر و دستدوم بازار کشور در سال 1404 با قیمت بین 500 تا 600 میلیون تومان را به شما عزیزان معرفی کرده و مزایا، معایب و نکات خرید هریک از آنها را بیان کند.
بهترین ماشینهای صفر تا 500-600 میلیون در سال 1404
با توجه به افزایش قیمت خودرو در سالهای اخیر یافتن بهترین ماشین تا 500 میلیون در سال 1404 کار دشواری خواهد بود و تأسفبار اینکه خودروی صفرکیلومتر مدل 1404 با این قیمت در بازار یافت نمیشود اما امکان خرید مدلهای صفرکیلومتر یک یا دو سال قبل با اندکی اغماض وجود دارد.
خانواده پراید
قیمت: 430 تا 470 میلیون تومان
تولید پراید سواری در سال 1399 متوقف شده اما با جستوجو در پلتفرمهای آنلاین فروش خودرو میتوان معدود نمونههای صفرکیلومتر این خودرو را با قیمت قابلتوجه 430 تا 470 میلیون تومان پیدا کرد. اگرچه خرید پراید صفرکیلومتر با این قیمت منطقی به نظر نمیرسد اما با توجه به افزایش قیمت شدید سایر خودروها، پراید هم از این موج افزایش قیمت در امان نمانده و خریداران چارهای جز خرید آن ندارند. در واقع پراید ارزانترین خودروی سواری صفرکیلومتر بازار است که البته چند سالی هم از توقف تولید آن میگذرد.
مزایا: مصرف سوخت و استهلاک پایین، طراحی داخلی بهتر از پراید، قطعات یدکی در دسترس، تعمیرات ساده
معایب: کیفیت ساخت پایین، عملکرد فنی ضعیف، ایمنی پایین
خانواده تیبا
قیمت: 480 تا 505 میلیون تومان
تیبا یکی از محصولات اقتصادی گروه خودروسازی سایپاست که نخستین بار در سال ۱۳۸۸ روانه بازار شد. این خودرو با هدف جایگزینی پراید طراحی شد و در دو نسخهی صندوقدار و هاچبک (تیبا ۲) به فروش رسید. تیبا را میتوان به عنوان یک خودرو ارزان و کمهزینه برای استفاده روزمره در شهر انتخاب کرد هرچند منطقیتر آن است که باتوجه به قیمت نزدیک به گزینههای صفر یا دست دوم کوییک و ساینا، به سراغ آنها رفت.
مزایا: مصرف سوخت و استهلاک نسبتاً پایین، قطعات یدکی زیاد و خدمات پس از فروش گسترده، هزینه نگهداری پایین
معایب: امکانات محدود، ایمنی ضعیف، کیفیت مونتاژ پایین، قیمت نزدیک به ساینا و کوییک
خانواده ساینا و کوییک
قیمت: 490 تا 510 میلیون تومان
در حال حاضر سادهترین تیپهای ساینا S و کوییک S صفرکیلومتر مدل 1404 در بازار قیمت بالای 525 میلیون تومان دارند و بنابراین در لیست ما جای نمیگیرند اما با اندکی جستوجو میتوانید مدلهای 1401 تا 1403 صفرکیلومتر و یا بسیار کم کارکرد این خودروها با قیمت نزدیک 500 میلیون تومان را بیابید. بهتر است ساینا و کوییک را به عنوان نسخههای ارتقا یافته از تیبا در نظر بگیرید تا بهتر با مشکلات آنها کنار بیایید. البته که قیمت بیش از نیم میلیارد تومانی این خودروها نیز همانند اکثر خودروهای داخلی و مونتاژی ارزش خرید ندارد اما خریداران مجبور به انتخاب آنها هستند.
مزایا: مصرف سوخت و استهلاک نسبتاً پایین، قطعات یدکی زیاد و خدمات پس از فروش گسترده، هزینه نگهداری پایین، کابین نسبتاً جادار
معایب: آپشن های محدود، ایمنی ضعیف، کیفیت مونتاژ پایین
سایپا 151
قیمت: 415 میلیون تومان
برای افرادی که به دنبال جابجایی بار هستند سایپا 151 به عنوان وانت پیکاپ شهری با ظرفیت حمل بار نسبتاً پایین میتواند گزینه مناسبی باشد. این وانت که بر پاید پراید شکل گرفته تقریباً همان نقاط قوت و ضعف این خودرو را به همراه دارد.
مزایا: وانت پیکاپ اقتصادی، مصرف سوخت نسبتاً پایین، تعمیرات آسان، استهلاک کم، قطعات یدکی فراوان
معایب: ظرفیت حمل بار محدود، بازار خرید و فروش فصلی و کم رونق، کیفیت مونتاژ ضعیف
با توجه به لیست بالا باید گفت خبری از انتخاب و آپشن برای خریداران نخواهد بود و اگر آنها به دنبال بهترین ماشین تا 500 میلیون در 1404 که صفرکیلومتر است باشند مجبور به انتخاب از بین خودروهای موردبحث خواهند بود. خریداران وانت پیکاپ تکلیف مشخصی دارند و اگر به دنبال جابجایی بارهای سبک با وسیله نقلیهای کم استهلاک باشند سایپا 151 بهترین گزینه داخل شهری برای آنها خواهد بود؛ اما اگر یک خودروی سواری صفرکیلومتر با قیمت حدود 500 میلیون تومان میخواهید به نظر میرسد نسخههای صفرکیلومتر ساینا و کوییک گزینه بهتری نسبت به پراید باشند چراکه هم از ایمنی بهتری برخوردار هستند و طراحی بهتر و امکانات بیشتری دارند. در واقع قیمت پراید صفرکیلومتر به خاطر عدم تولید و کمبود در بازار افزایش یافته و خرید آن منطقی به نظر نمیرسد.
بهترین ماشینهای کارکرده تا 500 میلیون
پس از معرفی چند مدل صفرکیلومتر که حداکثر قیمت 500 میلیون تومانی دارند نوبت به معرفی نسخههای دستدوم میرسد که البته گزینههای بیشتری را شامل میشوند.
پژو 206 SD
قیمت: 450 تا 500 میلیون تومان
بسته به سال تولید، وضعیت فنی و بدنه و کارکرد میتوان نسخههای کارکرده پژو 206 صندوقدار را با قیمت حدود 500 میلیون تومان خریداری کرد. این خودرو چند سالی است جای خود را به رانا پلاس داده اما همچنان بازار خرید و فروش پررونقی دارد و جزو سدان های محبوب ایرانخودروست.
مزایا: بازار دستدوم قوی، موتور کممصرف، شتاب مطلوب، طراحی مناسب، لوازمیدکی فراوان
معایب: استهلاک نسبتاً بالای قوای محرکه، فضای کابین محدود به ویژه در بخش عقب
تندر 90
قیمت: 470 تا 500 میلیون تومان
تندر 90 جزو پرطرفدارترین خودروهای داخلی بود که از سال 97 راهی موزه شده اما همچنان خواهان زیادی در بازار دارد. با اینکه مدلهای جدیدتر تندر 90 با قیمتهای بسیار بالایی آگهی شدهاند اما مدلهای 89 تا 91 را میتوان بسته به وضعیت فنی و بدنه و کارکرد با قیمت حوالی 500 میلیون تومان خریداری کرد.
مزایا: فضای کابین و بار زیاد، دوام بالای قوای محرکه، مصرف سوخت مناسب، شتاب خوب
معایب: طراحی قدیمی، آپشن بسیار کم، قیمت بالای قطعات یدکی
پژو پارس
قیمت: 450 تا 500 میلیون تومان
دیگر سدان بسیار محبوب ایرانخودرو که از چند سال پیش با بازار وداع کرده اما با قیمتهای نجومی در نسخههای صفرکیلومتر خرید و فروش میشود پژو پارس است. پارس حدود ربع قرن سابقه حضور در بازار را دارد و گزینه اول بسیاری از خانوادهها به شمار میرود. با بهای حدود 500 میلیون تومان میتوان مدلهای کارکرده سال 94 تا 96 را خریداری کرد. شایان ذکر است سمند نیز در این لیست میتواند جای گیرد اما به دلیل اشتراکات فنی و ساختاری فراوان از ذکر آن خودداری کردهایم.
مزایا: فضای کابین و بار جادار، گزینه مناسب خانوادهها، قطعات یدکی فراوان، هزینه تعمیر نسبتاً پایین
معایب: مصرف سوخت زیاد، استهلاک بالای موتور
در لیست بهترین ماشین تا 500 میلیون در 1404 میتوانستیم نسخههای کارکرده دیگر را نیز قرار دهیم اما به نظر ما سه خودرویی که یاد شدند با در نظر گرفتن فاکتورهای گوناگون از جمله فضای بار و کابین، استهلاک، بازار خرید و فروش و... بهترینها بودند. پژو 206 از موتوری نسبتاً پرقدرت و کممصرف سود میبرد اما فضای بسیار محدودی در بخش عقب کابین دارد و بیشتر میتواند گزینه انتخابی افراد جوانتر باشد. تندر 90 خودرویی باکیفیت و جادار است که البته از نظر طراحی و آپشن بسیار ساده است و نمیتواند نظر جوانترها را جلب کند اما در عوض گزینهای مطلوب برای افراد میانسال و خانوادههاست. شاید مشکل اصلی تندر 90 کارکرده به قیمت بالای قطعات و لوازمیدکی و همچنین دستمزد زیاد تعمیرکاران آن مربوط باشد و با توجه به اینکه در حال انتخاب خودرویی کارکرده و دستدوم هستید این موضوع میتواند تعیین کننده باشد.
شاید بهترین ماشین دستدوم تا 500 میلیون در 1404 پژو پارس باشد که از طراحی قدیمی اما متناسب در مقایسه با دیگر رقبا، فضای کابین و بار خوب، موتور با گشتاور مطلوب در دورهای نسبتاً پایین، بازار خرید و فروش داغ، خدمات پس از فروش گسترده و لوازمیدکی با قیمت نسبتاً مناسب سود میبرد. تنها ایراد پارس را میتوان در استهلاک موتور و مصرف سوخت بالای آن دانست که البته اگر فردی دست به آچار باشید میتوانید تا حد زیادی مشکلات آن را رفع کنید. در نهایت باید گفت انتخاب در این محدوده قیمتی تا حد زیادی به اولویتها و انتظارات شما از خودرو بستگی دارد و قطعاً افراد جوانتر به سراغ خودروهای هاچبک همچون 206 خواهند رفت درحالیکه اکثر خانوادهها خودروهای سدان را انتخاب میکنند.
مقایسه بهترین ماشینهای 500 میلیونی
نام خودرو | قیمت (میلیون تومان) | مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | فضای بار (لیتر) | نقاط قوت | نقاط ضعف | تحلیل کلی |
پراید | حدود 430 تا 470 (مدل 99 صفرکیلومتر) | 6.4 | 71/108 | 360 | استهلاک کم، مصرف سوخت پایین، قطعات فراوان با قیمت مناسب | ایمنی ضعیف، کیفیت پایین ساخت | فاقد ارزش خرید در مدل صفرکیلومتر، گزینه مناسب افراد با بودجه محدود، بازار داغ مدلهای کارکرده، مناسب برای ترددهای درونشهری |
ساینا | حدود 490 تا 510 (مدل 1401 تا 1403 صفرکیلومتر) | 7.2 | 88/128 | 370 | استهلاک پایین، مصرف سوخت نسبتاً مناسب، خدمات پس از فروش گسترده | ایمنی ضعیف، کیفیت مونتاژ پایین، آپشن کم | مناسب خانوادههای کمجمعیت با عمده تردد درونشهری، بازار خرید و فروش داغ |
کوییک | حدود 490 تا 510 (مدل 1401 تا 1403 صفرکیلومتر) | 7.2 | 88/128 | 225 | استهلاک و مصرف سوخت پایین، لوازمیدکی فراوان | ایمنی ضعیف، کیفیت ساخت نه چندان خوب، فضای بار محدود | گزینه مناسب خریداران جوانتر |
سایپا 151 | 415 (مدل 1404 صفرکیلومتر) | 6.9 | 73/110 | - | استهلاک و مصرف سوخت نسبتاً کم، قطعات یدکی فراوان | ظرفیت حمل بار محدود، کیفیت ساخت پایین، آپشن کم | مناسب مغازهداران و صاحبان کسبوکار جهت حمل بارهای سبک درونشهری |
پژو 206 SD | حدود 450 تا 500 (مدل 93 تا 95 دستدوم) | 6.6 | 105/142 | 400 | مصرف سوخت مناسب، طراحی ظاهری و کابین نسبتاً خوب، موتور پرشتاب | استهلاک بالای موتور، فضای محدود عقب کابین | مناسب خانوادههای کمجمعیت که کمتر از بخش عقب کابین استفاده میکنند |
تندر 90 | حدود 480 تا 500 (مدل 89 تا 91 دستدوم) | 6.9 | 105/140 | 510 | فضای کابین و بار زیاد، دوام بالای قوای محرکه | طراحی ساده، آپشن کم، قیمت بالای قطعات یدکی | مناسب خانوادههای پرجمعیت و میانسال که اولویت اصلی آنها قابلیت اطمینان خودروست |
پژو پارس | حدود 450 تا 500 (مدل 94 تا 96 دستدوم) | 9.1 | 100/153 | 470 | طراحی نسبتاً خوب، فضای کابین و بار مناسب، لوازمیدکی فراوان، بازار پررونق | استهلاک بالای موتور، مصرف سوخت زیاد، کیفیت ساخت نه چندان خوب | مناسب خانوادههای پرجمعیت که اولویت اصلی آنها خدمات گسترده و هزینه تعمیرات نسبتاً پایین است |
نکات مهم برای خرید ماشین تا 500 میلیون
در حال حاضر کیفیت خودروهای تولیدی به حدی نازل است که حتی قبل از تحویل گرفتن مدلهای صفرکیلومتر نیز میبایست دقت زیادی کرد؛ اما جدای از مدلهای صفرکیلومتر، آنچه ریسک بالایی دارد خرید خودروی کارکرده و دستدوم است. با توجه به محدود بودن گزینهها در این بازه قیمتی حتماً میبایست قبل از خرید نسبت به انتخاب خودرویی تمیز با شرایط فنی و بدنه مناسب اقدام کنید. بر همین اساس، قبل از خرید ضروری است کارشناسی بدنه و فنی خودرو را در مراکز معتبر انجام داده و از صحت عملکرد موتور، گیربکس، جلوبندی، اکسل و... اطمینان حاصل کنید. همچنین مطمئن شوید شاسیهای جلو و عقب خودرو فاقد ضربه هستند و خودرو مشکلی از بابت فرمان و تعلیق ندارد.
همچنین بخوانید: صفر تا صد راهنمای خرید خودرو دست دوم و کارکرده
در صورتی که خودرو را پسندید مدارک آن از جمله سند، بیمه شخص ثالث، معاینه فنی و... را بررسی کرده و از اصالت آنها مطمئن شوید. در زمان خرید خودرو هیجانزده نشده و اولویتهای خود را قبلاً مشخص نمایید. اگر خانوادههای کمجمعیت هستید و اولویت شما خودرویی کممصرف و کمخرج است، توصیه میشود به دنبال خرید خودرویی همچون ساینا باشید. اگر علاقهای به محصولات سایپا ندارید و میخواهید سدانی بزرگتر و قویتر بخرید شاید پارس گزینه مطلوب شما باشد. در صورتی که صاحب کسبوکاری در شهر هستید و به دنبال یک وانت کمخرج برای حمل بارهای سبک هستید، انتخاب اول شما میتواند سایپا 151 باشد.
هزینههای نگهداری و تعمیرات ماشینهای 500 میلیونی
در ادامه به برخی از هزینههای سرویس و نگهداری بهترین ماشینهای 500 میلیونی بازار میپردازیم. قیمتها به هزار تومان و میانگین چندین برند گوناگون است.
نام خودرو | تعویض روغن | قیمت لنت ترمز | قیمت دیسک و صفحه |
پراید | حدود 450 | حدود 400 | حدود 3 میلیون |
ساینا و کوییک | حدود 650 | حدود 450 | حدود 4.5 میلیون |
پژو 206 SD | حدود 700 | حدود 700 | حدود 5.5 میلیون |
تندر 90 | حدود 700 | حدود 800 | حدود 7 میلیون |
پژو پارس | حدود 650 | حدود 500 | حدود 5 میلیون |
همانطور که قبلاً گفتهایم و در جدول نیز مشخص است، قیمت قطعات و لوازمیدکی و دستمزد و اجرت تعمیر و تعویض قطعات خودروهای پراید، ساینا و کوییک کمتر از محصولات ایرانخودروست و در این میان قیمت قطعات و دستمزد تعویض آنها در خودروی تندر 90 بیش از سایرین خواهد بود. با توجه به اینکه در بازه قیمتی 500 میلیون تومان اکثراً خودروهای دستدوم حضور دارند بنابراین توجه به هزینههای نگهداری و قیمت قطعات آنها ضروری است.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیر پراید، ساینا، کوییک، پژو 206، تندر 90 و پژو پارس
آیا با 500-600 میلیون میشود ماشین خارجی خرید؟
از آنجایی که با این بودجه فقط میتوان خودروهایی همچون پارس و تندر 90 حدود ده سال پیش را خریداری نمود بنابراین طبیعی است که امکان خرید خودروهای خارجی با این مبلغ وجود نخواهد داشت و اگر به دنبال چنین گزینههایی باشید باید مدلهای قدیمی و کلاسیک را انتخاب نمایید که مشکلات خاص خود همچون استهلاک بالا، کمبود قطعات یدکی و... را دارند.
خرید خودروهای با کارکرد بالا
با جستجو در آگهیهای فروش خودرو و نمایشگاهها، می توان خودروهای با طول عمر بالاتر و کارکرد بالا را هم پیدا کرد. نمونهای از این خودروها با این بودجه، پژو 206 اتوماتیک V9 مدل 90 با کارکرد 200 هزار کیلومتر و قیمت حدود 480 میلیون یا کیا ریو مدل 1386 با کارکرد 130 هزار کیلومتر و قیمت حدود 450 میلیون یا رنو مگان 1388 دندهای با کارکرد حدود 300 هزار کیلومتر و قیمت 480 میلیون تومانی هستند. طبیعی است که برای خرید چنین خودروهایی باید به عوامل مهمی چون سلامت فنی، ادوات الکتریکی، شاسی و بدنه هم توجه کرد. این نکته که چنین خودروهایی، عمر بهینه خود را طی کردهاند و حتی در سلامت کامل باز خودرویی فرسوده محسوب میشوند که میتوانند در آینده هزینههای هنگفتی بر دوش شما بگذارند را نیز در نظر داشته باشید.
سؤالات متداول درباره بهترین ماشین تا 500 میلیون
- با 500 میلیون صفر بخریم یا کارکرده؟
پاسخ این سؤال به انتظارات و اولویتهای شما از خودروی انتخابی بستگی دارد. اگر حوصله مراجعه به تعمیرگاهها را ندارید و نمیخواهید پشت فرمان خودرویی با چند سال کارکرد بنشینید بیشک خودروی صفرکیلومتر گزینه بهتری خواهد بود هرچند ساینا، کوییک و پراید صفرکیلومتر هم کیفیت ساخت بالایی ندارند و بسیاری از آنها حتی در مدلهای صفرکیلومتر نیز با ایرادات مونتاژی دستوپنجه نرم میکنند.
- بهترین ماشین خانوادگی زیر 500-600 میلیون چیست؟
با در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای مدنظر یک خانواده، خودروی ساینا به عنوان مدل صفرکیلومتر و پژو پارس به عنوان سدانی کارکرده میتوانند بهترین ماشین خانوادگی زیر 500 میلیون تومان باشند. خودروهای سمند و سورن نیز به شرط سلامت کامل میتوانند گزینه مود توجه شما باشند.
- آیا گزینههای اقتصادی هنوز ارزش خرید دارند؟
واقعیت آن است که بودجه 500 میلیون تومانی برای خرید خودرو خبر از محدودیتهای مالی میدهد و به همین خاطر اکثر خریداران به دنبال خرید خودرویی کم استهلاک هستند. با این تفاسیر بهتر است خودرویی انتخاب کنید که استهلاک و قیمت قطعات و لوازمیدکی پایینتری دارد و در این زمینه گزینههای اقتصادی بازار همچنان ارزش خرید خواهند داشت اما توصیه میشود بجای خرید ساینا، کوییک و پراید صفرکیلومتر نسخههای کم کارکرد آنها را انتخاب کنید. اگر تنها در همین حد بودجه دارید به سراغ خودروهای کارکرد بالا یا مدل قدیمی مثلا پاترول، تویوتا، میتسوبیشی و هوندا و هیونداهای دهه 90 میلادی نروید.
نتیجهگیری
افزایش قیمت خودرو قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و با بودجه نیم میلیارد تومانی نیز خودروهای صفرکیلومتر و دستدوم زیادی در دسترس نیستند. اگر به دنبال بهترین ماشین تا 500 میلیون در 1404 هستید میتوانید به فکر مدلهای صفرکیلومتر پراید، ساینا و کوییک (مدل 1403 به پایینتر) باشید، خودروهایی که استهلاک و مصرف سوخت کمی دارند و قیمت قطعات آنها نیز کمتر است هرچند باید با مشکلاتی همچون کیفیت ساخت پایین و آپشن های محدود کنار بیایید. بهترین گزینههای دستدوم نیز شامل 206 صندوقدار، تندر 90 و پارس هستند که در این میان پارس میتواند گزینه بهتری باشد زیرا هم طراحی پذیرفتنی و فضای کابین و بار خوبی دارد و هم از خدمات پس از فروش گسترده و بازار داغی سود میبرد. مهمترین مشکل پارس را میتوان استهلاک بالای موتور و مصرف سوخت زیاد دانست. اکثر این سدان ها مناسب خانوادههای کمجمعیت هستند و اگر جوانتر هستید میتوانید کوییک و یا 206 هاچبک کارکرده را انتخاب کنید. نهایتاً هم سایپا 151 گزینه مناسب مغازهداران و صاحبان کسبوکار برای حمل بارهای سبک درونشهری خواهد بود. در پایان از شما عزیزان خواهشمندیم اولویتهای اصلی خود درباره خرید خودرو را بیان کرده و تجربیات خود از مالکیت این خودروها را به ما و دیگر کاربران انتقال دهید.