هفته نامه

وانت پیکاپ های فول سایز، بهترین و بدترین خودروها در آمریکا!

هر وسیله نقلیه یک ابزار است و هر ابزاری هدفی دارد…

نیازی به یادآوری این نکته نیست که آمریکایی‌ها علاقه خاصی به وانت پیکاپ ها دارند؛ و هرچقدر وانت موردنظر بزرگ‌تر باشد علاقه بیشتری را ایجاد خواهد کرد. آمار فروش ماهانه و سالانه نشان دهنده رکوردشکنی فروش این خودروهاست و پرفروش‌ترین آن‌ها نیز فورد سری F است. دو خودروی شورولت سیلورادو و رم نیز در تعقیب فورد هستند و جی ام سی سیرا را نیز باید به این لیست اضافه کرد. خودروسازان بزرگ ژاپنی نیز در این کلاس حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و تویوتا توندرا علاقه‌مندان زیادی را در آمریکا پیدا کرده است. تویوتا تاکوما، فورد رنجر و شورولت کلرادو نیز جزو دیگر گزینه‌های محبوب بازار خودروی آمریکا هستند.

علاوه بر افزایش فروش وانت‌ها، هزینه‌های متوسط خرید چنین خودروهایی نیز به‌صورت مشابه افزایش می‌یابد. ما در این مقاله نمی‌خواهیم به خریداران بگوییم که با پول خود چه خودرویی را بخرند یا نخرند بلکه می‌خواهیم بدانیم چرا هر روز بر تعداد آمریکایی‌هایی که مبلغ زیادی را صرف خرید وانت‌های لوکس می‌کنند افزوده می‌شود. ابتدا اجازه بدهید بدانیم ریشه این کار در چیست. مردم چیزهای خوب را دوست دارند. خود ما دوست داریم چیزهای خوب و گران‌قیمت از نوشیدنی گرفته تا دوربین و وسایل خانه را خریداری کنیم. ما حتی پول خود را صرف خرید خودرویی می‌کنیم که واقعاً نیازی به آن نداریم. بنابراین اگر پاسخ شما به این سؤال “چون دوست داریم” است پس نیازی به اجازه ما ندارید و یک وانت لوکس را انتخاب کنید.

اما چیزی که نمی‌فهمیم این است: چرا شما به عنوان فردی عادی گاراژتان را تقسیم‌بندی نمی‌کنید؟ در یک‌طرف یک خودروی آرام، نرم و کم‌مصرف قرار می‌گیرد و شاید این خودرو از نوع بنزینی پرقدرت و یا شاید از نوع الکتریکی باشد. در طرف دیگر گاراژ نیز یک وانت برجسته پارک می‌کنید. این خودرو می‌تواند ظرفیت بکسل چند تنی و ظرفیت حمل بار خوبی داشته باشد و از همه تجهیزات موردنظر همچون کروز کنترل، شیشه‌های برقی و قفل مرکزی، ورود بدون کلید و نمایشگر بزرگ سود ببرد. اگر فقط به خرید یک وانت صفرکیلومتر علاقه دارید نگاهی به پیکربندی آنلاین فورد F-150 ثابت می‌کند خرید مدل XLT دو دیفرانسیل با پیشرانه اکوبوست و صندلی‌های مشکی و با قیمت حدود ۴۹ هزار دلار میسر است. برای مدل فول F-150 لیمیتد باید حدود ۸۶ هزار دلار پرداخت کنید. هر دو مدل توانایی‌های خوبی دارند اما اختلاف قیمت آن‌ها به حدود ۴۰ هزار دلار می‌رسد که دلیلش عرضه مدل لیمیتد با تریم های چرم و چوب و تکنولوژی بهتر است.

همین داستان درباره رم، تویوتا و جنرال موتورز هم صدق می‌کند. ما وانت پیکاپ های فول سایز را بهترین و بدترین خودروهای بازار آمریکا می‌دانیم. برای مثال شورولت سیلورادو ۳۵۰۰ HD را می‌توانیم بهترین محصول جنرال موتورز بدانیم. نظر ما این است:

با کمتر از ۵۸ هزار دلار یک فرد می‌تواند سیلورادو چهار درب، چهار چرخ محرک، چهار چرخ در عقب و پیشرانه ۶.۶ لیتری توربودیزل و گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک را انتخاب کند. وقتی برخی تجهیزات رفاهی را نادیده بگیرید مالک خودرویی با گشتاور و ظرفیت حمل بار فوق‌العاده خواهید شد

ما درباره جی ام سی سیرا دنالی که به عنوان بدترین محصول جنرال موتورز انتخاب کرده‌ایم این‌گونه نظر می‌دهیم:

ما به وب‌سایت جی ام سی مراجعه کردیم و از پیکربندی آنلاین آن برای انتخاب مدل دنالی با قیمت ۸۶۳۶۰ دلار استفاده کردیم. طبیعتاً ما بهترین آپشن ها شامل رنگ سه پوششه و رینگ‌های ۲۲ اینچی را انتخاب کردیم. نتیجه یک وانت واقعاً زیبا بود اما ما هرگز با چنین چیزی بار حمل نمی‌کنیم

و مشکل همین‌جا بروز می‌کند. وانت‌ها برای یک هدف بسیار مهم طراحی شده‌اند. مردم نیازمند حمل بار و اشیا هستند و به وانت‌ها نیاز دارند. وانت‌ها خودروهای خوبی هستند و اگر برای هدف درستی بکار روند یک ابزار عالی محسوب می‌شوند. وانت‌ها احتمالاً بهترین خودروهای بازار آمریکا هستند اما نیازی به استفاده روزمره از آن‌ها نیست و آن‌ها برای کار ابزار بهتری خواهند بود. پیش از آنکه فکر کنید ما افراد را به خرید خودروهای الکتریکی توصیه می‌کنیم باید نگاهی به مقالات قبلی بیندازید. فرقی نمی‌کند پیشرانه خودرو از چه نوعی باشد زیرا شما می‌توانید با ۴۰ هزار دلار یک خودروی بسیار خوب را خریداری کنید. اگر چاره‌ای جز انتخاب یک وانت لوکس نداشته باشیم ترجیح می‌دهیم F-150 کارکرده و تائید شده با پیشرانه ۸ سیلندر و قیمت زیر ۳۵ هزار دلار را انتخاب کنیم.

درهرحال شما می‌توانید پول زیادی را صرف خرید یک خودروی خوب، لوکس، آرام، راحت، هیجان‌انگیز و جمع و جورتر بکنید، خودرویی که نسبت به وانت‌های لوکس مصرف سوخت کمتری هم دارد. خودروهای سواری و وانت‌ها ابزارهایی هستند که برای هدفی خاص توسعه یافته‌اند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Humer

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    دوستان آقای اشتری نیستند ؟!
    و خبری از دوبله هایشان هم نیست!؟

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. M.Kkarimi

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (860 ديدگاه)

      بله یک هفتست نیستن …

      موافقم 17
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        یه زمانی به آقای اشتری گفتیم این خبرهای خودروهای ایرانی و چینی را کمتر اهمیت دهید و اگر نه از زندگی نااُمید میشوید و متاسفانه همینطور هم شد !!!!
        البته از بس که مُدام خبر باز و بست واردات را گذاشتند از حال رفتند !

        اما جداً ، ایشون نیستند ، ولی دل ما با ایشون هست و امیدوارم هرچه زودتر دوباره بیایند به سبب تنوع و سرزندگی‌ای که پس از سال‌ها به پدال دادند ❤ !

        موافقم 15
        مخالفم 3
  2. محمد

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (218 ديدگاه)

    وانت هایى مثل تویوتا هایلوکس یا فورد رنجر یا نیسان ناوارا تقریبا جواب گوى اکثر نیازها هستند.ولى یکى از اصلى ترین دلایلى که آمریکایی ها خودروهای فول سایز بخصوص شاسى بلند ها و پیکاپ ها رو دوست دارن خانواده هاى پرجمعیتشون هست.

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      آمریکا کشورِ کارِ ، یعنی چی ؟!
      یعنی خودرو و شغل ، مکمل همدیگر شده‌اند و چه خودرویی بهتر از وانت و پیکاپ !!!!

      تو همین ایرانِ خودمون تا سال ۹۸ اهمیتی به وانت و پیکاپ نمیدادند و مثلاً خودرویی همچون تویوتا هایلوکس اصلاً بازاری نداشت جز برای مشتری‌ای خاص با مصارف خاص تا اینکه وضع کشور خراب شد و مردم کارهاشون سنگین‌تر شد و فشار روحی هم رفت بالا و کار به جایی رسید که امروزه تو هر شرکتی مونتاژی یک پیکاپ میلیاردی چینی مونتاژ میشه چون بازار طَلَبه شده و جدا از درآمد و ایجاد شغل ، برای مصارف سفر استفاده‌ی زیادی دارد !

      موافقم 9
      مخالفم 2
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      آقا
      تا حالا تو پمپ بنزین پشت این گروه آفرودیا اُفتادید که باک ذخیره اضافه کردند 😂😂😂 ؟!!!

      خدا لعنتشون نکنه اما به وقتش سرویسشون کنه !!! فکر کن عجله هم داشته باشی و مثلاً بخواهی ۳۰ لیتر بنزین بزنی اما چندتا ماشین تجهیز شده که هر کدامشون ۱۸۰ لیتر باید باک‌هاشون پُر بشه و هر ۶۰ لیتر هم نازل را باید بگذارند و دوباره شروع کنند !!!!!!!🤦‍♂️😂🖤

      یکبار سَرَم اومد ، اما مطمئناً اجازه نمیدم دفعه دوم سَرَم بیاد 😂👋🏻 !

      موافقم 20
      مخالفم 1
  3. Jdm باز

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    بالاخره هر کشوری یه فرهنگ‌ و سبک‌زندگی خاصی داره، امریکایی ها هم علاقه زیادی به وانت های فول سایز دارن بنظرم بهتره جلوشونو نگیرن تا فرهنگشون حفظ بشه
    البته بدون دلیل هم نیس علاقه به وانت ها، خانواده های پر جمعیت و کار های کشاورزی و صنعتی زیادی که دارن از دلایلشه

    موافقم 25
    مخالفم 1
  4. R@m!n

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    کسی که این مقاله رو نوشته قطعا درکی از سبک زندگی آمریکایی مخصوصا ایالت های جنوبی نداشته. کسی که پیکاپ لوکس می خره مثله یه سدان لوکس باهاش رفتار می کنه نه مثله نمونه 30 40 هزارتایی که بار باهاش ببره اگرم باری باشه یا قایق تفریحیه یا خونه سیار. خب این قضیه برای خیلی از مردم دنیا شاید غیر منطقی باشه اما برای مردم آمریکا و کانادا جزوی از فرهنگشونه.

    موافقم 23
    مخالفم 0
  5. محمدرضا

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1068 ديدگاه)

    دلیل اصلیش اینه حدود۳۰٪ آمریکایی ها شهر نشین هستند
    و ۷۰٪زندگی ها توی خونه هایی به اسم کانتری ساید هست خونه های ویلایی با زمین های بسیار بزرگ.
    وبزرگ راه های طولانی و جاده های پهن.که یک پیکاپ فول سایز میتونه تمام نیاز هاشون رو مرتفع کنه.

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. جنوب

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (322 ديدگاه)

      اوووووف دوس داشتم

      موافقم 15
      مخالفم 0
  6. net

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    برای رانندگی داخل شهر وانت میان سایز مثل رنجر و بنز x و هایلوکس بهتر از وانت فول سایز هست چون ابعادش کوچکتر هست

    موافقم 8
    مخالفم 0
  7. Cowboy

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (120 ديدگاه)

    پدال جان این پست واقعا هیچ اطلاعات مفیدی نداشت به کنار که هیچ تازه بدون هیچ درک فرهنگی از کشور منتخب و از یک سایت درجه سه کپی کرده بودید و هیچ نتیجه ای هم نداشت.اگر خبری نیست چیزی کار نکنید بهتر از مقاله آبکی کار کردنه

    موافقم 12
    مخالفم 7
  8. زیزیگولو

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (4879 ديدگاه)

    آمریکاییا پیشکسوت و البته با تجربه‌ ها تو تولید این کلاس خودرویی هستن و بطور کلی کسی نمیتونه اینو انکار کنه که آمریکاییا همیشه پیشگام تولید این کلاس خودرویی بودن و هستن و خواهند بود چون تو زمینهٔ تولید پیکاپا هیچی کم نمیزارن

    موافقم 10
    مخالفم 0
  9. بی نام

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    شاهکارهایی از جنرال موتور…

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. کیوان

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    گرفتاری شدیم از دست شما کارشناسا! مردم اونجا ماشین بزرگ و راحت و همه‌کاره و جوندار دوست دارن. حالا اگر من و شما ۲۰۶ سوار شدیم و اونها رو درک نمی کنیم تقصیر اونا نیست. چرا فکر می کنی تمایلشون به خرید ماشین درست و حسابی و کامل، غیرمنطقیه؟
    باور کن اگر یک بار ماشین بزرگ سوار بشی دیگه نمی تونی سوار ماشین جمع و جور و کوچولو بشی

    موافقم 10
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا