به نظر شما در یک خودروی اسپرت، حداکثر سرعت مهمتر خواهد بود یا شتاب؟
تمرکز روی فاکتورهایی همچون حداکثر سرعت یا شتاب یک خودروی اسپرت امری سلیقهای است و تقریباً از همان زمان اختراع خودرو تاکنون بحثهای زیادی درباره آنها وجود داشته است. هر دو فاکتور موردبحث ما جنبههای مثبت و منفی خاص خود را دارند و برخی از آنها روی پرفورمنس اصلی خودرو تأثیر دارند درحالیکه برخی نیز قابلیت سواری را تحت تأثیر قرار میدهند. این فاکتورها میتوانند بر اساس طراحی خودرو نیز متفاوت جلوه کنند به گونهای که مثلاً خودروهای چهار چرخ محرک انتقال قدرت بهتری نسبت به مدلهای دیفرانسیل جلو دارند. در این مقاله میخواهیم به دلایل اهمیت حداکثر سرعت و شتاب گیری در خودروهای جادهای پرداخته و نهایتاً ببینیم که کدامیک از آنها در خودروی اسپرت مهمتر هستند. خودروهای اسپرت در شکلها و ابعاد گوناگونی تولید میشوند. از مدلهای دو نفره روباز و جمعوجور همچون مزدا MX-5 و لوتوس الیزه گرفته تا کوپههای چهارنفرهای همچون بی ام و M4 و لکسوس RC F، گزینههای بسیار زیادی در دسترس خریداران هستند. با اینکه خودروهای اسپرت ویژگیهای متفاوتی دارند اما وجه مشترک همه آنها ارائه تجربه سواری و رانندگی هیجانانگیز است.
همچنین بخوانید: آشنایی با مفهوم کامل قدرت و گشتاور
اگرچه برخی خودروهای اسپرت تمرکز بیشتری روی پیست دارند اما اکثر آنها برای فراهم ساختن سواری هیجانانگیز در جادههای نرمال و سرعتهای عادی تولید میشوند. این خودروها برای جلب نظر اکثر رانندگان، تنظیمات نرمتر و در دسترس تری نسبت به یک خودروهای پیست محور دارند. با اینکه بخش اعظم چنین تنظیماتی با دستکاری سیستم تعلیق و شاسی به دست میآید و شخصیت پیشرانه و گیربکس نیز عنصری حیاتی است. سؤال این است که در یک خودروی اسپرت حداکثر سرعت اهمیت بیشتری دارد یا شتاب؟ بیشک پاسخ به این سؤال راحت نخواهد بود.
چرا حداکثر سرعت اهمیت دارد؟
مزیت اصلی خودرویی با حداکثر سرعت بالا به تواناییهای بهتر در پیستهای بزرگ مربوط میشود. با اینکه خودروهای اسپرت در معابر عمومی نمیتوانند سرعتهای بالای ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را ثبت کنند اما در پیست محدودیتهایی از نظر قانون و ایمنی وجود ندارد. بسیاری از پیستهای بزرگ دارای مسیرهای مستقیم و طولانی هستند و خودروها به راحتی میتوانند سرعت بالای ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت نمایند. همچنین رانندگان در پیست باید از دیگران سبقت بگیرند تا بهترین زمان را ثبت کنند و دستیابی به سرعت بالا حیاتی خواهد بود. اگر خودرویی با شتاب بالا داشته باشید اما حداکثر سرعت آن فقط ۲۰۰ کیلومتر در ساعت باشد شما از رقبا عقب خواهید ماند.
معمولاً خودروهایی که به دنبال دستیابی به حداکثر سرعت هستند نسبتهای دنده طولانیتری را بکار میگیرند. این کار باعث میشود گشتاور پیشرانه در محدوده بزرگتری توزیع شود و به همین خاطر هرچه نسبت دنده طولانیتر باشد گشتاور کمتری به چرخها فرستاده میشود. این امر به قابلیت سواری خودرو کمک میکند زیرا گشتاور کمتر باعث میشود چرخها کشش خود را از دست ندهند. چنین وضعیتی به ویژه در جادههای خیس بسیار مؤثر خواهد بود. مزیت دیگر خودرویی با نسبت دنده طولانی و حداکثر سرعت بالا این است که به دلیل سرعت پایینتر پیشرانه در دندههای سبکتر، مصرف سوخت کمتری را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین خودرویی که در بزرگراه و با دنده شش یا هفت حرکت میکند سوخت کمتری را مصرف خواهد کرد.
چرا شتاب مهم است؟
با اینکه حداکثر سرعت میتواند به ثبت زمانهای سریعتر در پیست کمک کند اما در جادههای عادی بسیار کم به کار میآید. از آنجایی که اکثر خودروها به دلیل قوانین راهنمایی و رانندگی نمیتوانند از سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت فراتر روند بنابراین رسیدن سریع به پیچ بعدی در جاده مهمتر خواهد بود. به همین منظور شتاب گیری از سرعت ۳۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت باعث خواهد شد خودرو به خوبی جادههای پر پیچ و خم را طی کند. این شتاب در بحث دستیابی به حداکثر سرعت بالا قربانی میشود. نکته دیگر اینکه شتاب گیری در هنگام شروع به حرکت از سکون کمک کننده خواهد بود. به همین خاطر است که جنگ سرعت بین خودروسازان همواره وجود دارد.
داشتن شتاب بهتر علاوه بر اینکه باعث میشود خودرو سریعتر حرکت کند، مزیت دیگری دارد و آن هم حس و حال سواری هیجانانگیز است. با توجه به اینکه در جادههای عمومی امکان دستیابی به سرعتهای بسیار بالا وجود ندارد بنابراین رانندگان میتوانند از شتاب گیری خوب در سرعتهای پایین لذت ببرند. بهترین روش برای این کار عبور سریع از پیچهای جاده است و درعینحال صدای پیشرانه نیز به جذابیتهای سواری کمک خواهد کرد.
شتاب گیری برای خودروهای اسپرت جادهای مهمتر است
با اینکه حداکثر سرعت بالا برای پیست بسیار خوب است اما نکته اصلی این است که یک خودروی اسپرت در سواریهای روزمره هیجان ایجاد کند. به همین خاطر اولویت دادن به شتاب گیری در ترددهای روزمره بهتر خواهد بود. با این کار نه تنها در جاده سریعتر خواهید بود بلکه خودرو هیجانانگیزتر و پاسخگوتر حس خواهد شد. اگرچه خودروهای اسپرت جادهای در حالت استاندارد نیز شتاب خوبی دارند اما همیشه راههای زیادی برای بهبود ظرفیتهای آنها وجود خواهد داشت. وقتی بخواهید شتاب خودروی خود را افزایش دهید بهترین کار افزایش گشتاور تولیدی پیشرانه است. با این کار اسب بخار پیشرانه نیز بهبود مییابد اما اسب بخار بیشتر روی حداکثر سرعت تأثیر دارد و بنابراین گشتاور در شتاب گیری مهمتر است.
برای بهبود قدرت و گشتاور خودرو میتوان ECU را تیونینگ کرد. مواردی همچون زمانبندی و مخلوط سوخت و هوا با ریمپ ECU بهینه خواهند شد که نتیجه آن بهبود میزان قدرت و گشتاور و در نتیجه شتاب خودروست. بهکارگیری فیلتر هوای جدید، سیستم اگزوز کاراتر و حتی نصب اصولی توربو هم میتوانند شتاب خودرو را ارتقا دهند. نصب لاستیکهای چسبندهتر، کاهش وزن خودرو با حذف وسایل غیرضروری و… نیز از دیگر راههای بهبود شتاب خودروی اسپرت هستند.
BlackWing
۱۴ بهمن ۱۴۰۳به نظرم هردو فاکتور خیلی مهم هستن اما بستگی داره راننده چه نیازی داره
مثلاً تو مسابقات خیابونی شبانه تو امریکا که اصطلاحاً بهش میگن rolling race حداکثر سرعت فاکتور مهم تریه
علی Shelby
۱۴ بهمن ۱۴۰۳درسته به نظر من هم هر دو مهم هست
اگر شتاب زیاد باشه در اول مسابقه میتونی راحت تر جلو بیوفتی
اگر سرعت بیش تر باشه در میان مسابقه میتونی جلو بیوفتی که از سخت تره
Ahmad
۱۴ بهمن ۱۴۰۳الان ماشینایی هستن که هم شتاب بالایی دارن و هم نهایت سرعت بالا مثل نیسان جی تی ار پس این موضوع مقاله بیخود بود که کدوم بهتره یا مثلا بوگاتی هم شتاب بالایی داره و هم نهایت سرعت پس ماشینا میتونن هر دو رو داشته باشن
امیر
۱۴ بهمن ۱۴۰۳بوگاتی شتاب بالایی داره ؟ :)
حداقل اگه تسلا رو میگفتی یه چیزی
NAVID@@98
۱۵ بهمن ۱۴۰۳جی تی ار کجاش نهایت سرعتش کجاست ؟!
ولی
خود بوگاتی درسته هم شتاب بالایی داره هم نهایت سرعت بالایی داره مثل هنسی ونوم
یا کوئنیگزگ یا سالین همشون شتاب ۲.۵ میانگین دارن با اینکه بعضیاشون تک دیفرانسیل هستن ولی این شتاب رو همراه با سرعت های بالای ۴۰۰ دارن
Ali
۱۴ بهمن ۱۴۰۳بنظرم این موضوع خیلی سلیقه ای ولی من با سرعت بیشتر ،بیشتر حال میکنم تا وقتی که پامو را گاز بزارم برم تو صندلی
مازیار
۱۴ بهمن ۱۴۰۳شتاب مهمتره چون همیشه میتونی ازش استفاده کنی اما حداکثر سرعت خیلی کم شایدم هیچوقت
و البته که ترکیب شتابها (مثبت منفی جانبی) از هردو مهمتره. یعنی پیست
Khosrow
۱۴ بهمن ۱۴۰۳شتابهـ مناسبــ / ماکزیممــ سرعتهـــ مناسبـ / طراحــی بدنهــ و کابیــن و متریالـــ اغـوا کنندهـــ / SLS بلکـ سریـز و SL بلکـ سریـز / SLR / تکاملـــ همـ هماهنگی گیرباکســ و انجیــن ..
Siyavash
۱۴ بهمن ۱۴۰۳شتاب و تمام..
amirboss
۱۴ بهمن ۱۴۰۳شتاب یه خودرو و نهایت سرعتش دوفاکتور کاملا مجزا از هم هستن.
مثلاً خودرو های برقی شتاب بالایی دارن اما تو حداکثر سرعت کم میارن.
نوع مسابقه یا نوع پیست یا حتی کاربری خودرو نشون دهنده نیاز خودرو به شتاب یا نهایت سرعت بالا هست.
معمولا خودروهایی با شتاب بالاتر سریعتر به نهایت سرعت تعریف شده میرسن.این میتونه یه برگ برنده برای شتاب بالای کاربردی بخصوص ریسینگ لاین درون پیست برای یه خودرو باشه.
Armin
۱۴ بهمن ۱۴۰۳شتاب مهم تره چون پیچ هم هست تو مسابقات و تازه اول مسابقه هم شتاب هست که جلو میندازه آدم رو
حسین دهمرد
۱۵ بهمن ۱۴۰۳راحتی