چشم اندازهفته نامه

چرا بابک زنجانی خودروسازی خود را راه‌اندازی نمی‌کند؟

خیز بلند برای سایپا؛ آیا بابک زنجانی واقعاً ۲ میلیارد دلار برای نجات خودروسازی ایران دارد؟

در حالی که بحث واگذاری سایپا به بخش خصوصی به یکی از داغ‌ترین موضوعات اقتصادی کشور تبدیل شده، حضور نام‌هایی چون بابک زنجانی، گروه ماموت، کرمان موتور و کنسرسیوم انتخاب، این رقابت را وارد فاز حساسی کرده است. اما پرسش اصلی همچنان باقی‌ست: چرا شرکتی با میلیاردها تومان زیان انباشته، ناگهان این‌همه خواهان پیدا کرده؟ و آیا وعده سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری واقعاً به احیای این غول خسته خودروسازی منجر خواهد شد یا اهداف دیگری در پشت پرده نهفته است؟

در هفته‌های اخیر، موضوع واگذاری بلوک ۴۲ درصدی سهام سایپا به بخش خصوصی به یکی از مهم‌ترین مباحث حوزه اقتصاد و صنعت ایران تبدیل شده است. این بلوک مدیریتی که از سوی دولت عرضه می‌شود، خریداران و کنسرسیوم‌های مختلفی را به خط کرده؛ از گروه‌هایی وابسته به چهره جنجالی بابک زنجانی گرفته تا مجموعه‌های صنعتی شناخته‌شده‌ای مانند کرمان موتور و انتخاب. اما این سؤال اساسی در ذهن بسیاری شکل گرفته: چرا سایپا با بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، ناگهان این‌قدر جذاب شده است؟

بر اساس گزارش‌های رسمی، روند اهلیت‌سنجی خریداران سایپا آغاز شده و تاکنون چند گروه اصلی وارد رقابت شده‌اند:

گروه اعضای اصلی مشخصات
گروه اول هلدینگ دات‌وان وابسته به بابک زنجانی جنجالی‌ترین گزینه با ادعای سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری
گروه دوم کرمان موتور + بانک شهر کنسرسیومی با سابقه صنعتی و حمایت مالی بانکی
گروه سوم انتخاب الکترونیک، پرشیاخودرو، گروه فرزانگان ترکیبی از تجربه صنعت و واردات خودرو
گروه چهارم گروه گلستان (مالک فردا موتور) برند خصوصی با سابقه در تولید خودرو
گروه پنجم علی انصاری (ایران‌مال) چهره اقتصادی با نفوذ و منابع مالی گسترده بانک آینده

زنجانی وارد می‌شود

ماجرای ورود بابک زنجانی به این رقابت، نقطه عطف ماجراست. زنجانی که سال‌هاست نامش با پرونده‌های سنگین اقتصادی گره خورده، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در واکنش به کنسرسیوم کرمان موتور و بانک شهر نوشت:

ایجاد کنسرسیوم‌های پفکی و لب و دهنی که با پول دولت در بانک‌ها می‌خوان سهام دولت رو بخرن بیشتر یک شوی تبلیغاتی‌ست. برای رقابت در خرید سهام سایپا باید بیش از دو میلیارد دلار پول نقد رو کرد…

این ادعا که زنجانی آماده تزریق سرمایه ۲ میلیارد دلاری به سایپا است، با توئیت افشاگرانه یاشار سلطانی روزنامه‌نگار نیز تقویت شد. سلطانی با استناد به اسناد رسمی دولت آمریکا نوشت:

بابک زنجانی و دارایی ۲۰ میلیارد دلاری‌اش که در سال ۲۰۱۳ تحریم شده بود، بعدها از فهرست تحریم خارج شده‌اند…

اگر این ادعاها را بپذیریم، زنجانی از حیث توان مالی مشکلی برای تصاحب سایپا ندارد. اما آیا چنین سرمایه‌گذاری‌ای در یک شرکت بشدت بدهکار، که سال‌هاست با ساختار ناکارآمد، نیروهای مازاد، تولید زیان‌ده و وابستگی به دولت اداره می‌شود، عقلانی است؟

با دو میلیارد دلار چه می‌توان کرد؟

بیایید فرض کنیم یک سرمایه‌گذار خصوصی، همین دو میلیارد دلار را برای ورود به صنعت خودرو ایران کنار گذاشته باشد. آیا خرید سایپا بهترین گزینه ممکن است؟ پاسخ از منظر فنی، اقتصادی و صنعتی احتمالاً منفی است. با این بودجه، می‌توان:

  • یک استارتاپ خودرویی نوین از پایه تأسیس کرد، با ساختار منعطف، چابک، دیجیتالی و مدرن
  • سهام قابل توجهی از شرکت‌های نوآور چینی مانند Neta یا Leapmotor را خرید که اکنون برای سرمایه‌گذاران خارجی باز هستند
  • مشارکت در شرکت‌های مهندسی اروپایی یا آسیایی که به علت کاهش فروش به دنبال شرکای جدید هستند
  • احداث یک مگافکتوری مدرن با خطوط تولید رباتیک و ظرفیت تولید سالانه بالا
  • خلق یا احیای یک برند قدرتمند ملی با طراحی محصولات روز دنیا و تمرکز بر صادرات مثلاً احیای برندی چون هیلمن که آشنای ایرانیان و اروپائیان است

حتی می‌توان برای ورود به بازار ایران، از مزیت تعرفه‌های حمایتی نیز استفاده کرد تا در مدت کوتاهی به سود عملیاتی رسید.

پس چرا سایپا؟

اما همچنان سؤال باقی‌ست: چرا زنجانی یا دیگر سرمایه‌گذاران مایل به تصاحب سایپا هستند؟ پاسخ، شاید در دارایی‌های پنهان سایپا نهفته باشد:

  • مالکیت زمین‌ها و املاک ارزشمند در نقاط مختلف کشور
  • زیرمجموعه‌هایی مثل پارس‌خودرو، سایپادیزل، زامیاد، سایپا یدک، مگاموتور و… که بعضی سودآورند
  • امکان دسترسی به سهم قابل توجه بازار خودرو داخلی
  • ظرفیت‌های انحصاری تولید، مجوزها و قراردادهای دولتی
  • نفوذ در زنجیره تأمین خودروسازی کشور

برای یک سرمایه‌گذار با اهداف غیرصنعتی، این‌ها می‌تواند جذاب‌تر از سود عملیاتی باشد. به بیان دیگر، خرید سایپا، خرید یک امپراطوری از دارایی‌هاست، نه الزاماً یک کارخانه خودروسازی زیان‌ده!

نتیجه‌گیری

ادعای تزریق ۲ میلیارد دلار از سوی بابک زنجانی یا دیگر خریداران بالقوه، اگر واقعی باشد، می‌تواند مسیر صنعت خودرو ایران را دگرگون کند؛ به شرط آنکه این سرمایه برای تحول ساختاری و مدرن‌سازی بنیادین صرف شود، نه برای ادامه وضعیت موجود. اما تا وقتی اهداف خریداران، نوع مالکیت، نحوه بهره‌برداری از دارایی‌ها و برنامه توسعه محصول مشخص نباشد، همچنان باید با دیده تردید به این واگذاری‌ها نگریست.

سؤال پایانی برای مخاطبان پدال

شما اگر ۲ میلیارد دلار سرمایه داشتید، ترجیح می‌دادید سایپا را بخرید یا برند خودتان را از صفر بسازید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. فرشید

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (364 ديدگاه)

    هیچ کدوم. از این خراب شده فرار میکردم. دو میلیارد دلار پول هم نمیخوام. مشکلم نهایت با صد هزار دلار حل میشه

    موافقم 47
    مخالفم 23
  2. اراز

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (79 ديدگاه)

    من اگه 2میلیارد دلار داشتم برای همیشه سرزمین زیبا وپراب برق و مردمان خنده رو شاد و مهربان کشور م تنها گذاشته و به کشور کفر خشن و بی نظم و بی فرهنگ امریکا مهاجرت می کردم

    موافقم 58
    مخالفم 39
    1. محمد

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1612 ديدگاه)

      بهترین کار رو می کنی.
      انشالله یروز منم این کار رو می کنم‌.

      موافقم 15
      مخالفم 5
  3. محمدرضا

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (59 ديدگاه)

    معتقدم همین که پای دولت از تولید قطع بشه و صرفا به یک قانون گذار و تصحیل گر تبدیل بشه ، کافیه

    موافقم 37
    مخالفم 6
    1. محمد

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1612 ديدگاه)

      پای دولت قطع نمیشه‌.
      اگر ۳ تا از این گذینه های واگذاری رخ بده از این جیب به اون جیب می شه.

  4. amir-mr

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (428 ديدگاه)

    یه شرکتی مثل سایپا اگه تو هر کشور دیگه‌ای بود، تا الان صد بار ورشکست شده بود و اسمی ازش نبود. ولی چرا آدمایی مثل بابک زنجانی یا شرکت‌هایی مثل کرمان‌موتور دنبال خرید سایپا هستن؟ جوابش واضحه، اقتصاد مریض این مملکت.

    برای این مولتی‌میلیاردرها، خرید یه برند مثل سایپا یه فرصت عالیه واسه پول درآوردن بیشتر. چون شرکت‌هایی مثل سایپا و ایران‌خودرو، ضررهاشونو از جیب مردم درمیارن. چطوری؟ با فروختن ماشین به قیمت چند برابر،به اسم ضررده بودن شرکت، هی قیمت ماشینو می‌برن بالا و دست تو جیب مردم می‌کنن.

    اگه سایپا بیفته دست امثال زنجانی یا کرمان‌موتور، اوضاع بدتر از قبل می‌شه. مطمئن باشین نه سایپا درست می‌شه، نه ایران‌خودرو. تهش همیشه این ماییم که جیبمون خالی میشه

    این مافیای لعنتی از همیشه قوی‌تر شده و هنوزم داره کار خودشو می‌کنه، بدون اینکه کسی جلوش رو بگیره.

    موافقم 29
    مخالفم 9
    1. PURIYA

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (731 ديدگاه)

      تقصیر ما مردمه
      آقا اگه همه متحد شن ۶ ماه فقط ۶ ماه خودروساز ها رو تحریم کنن همه چی درست میشه
      تقصیر خودمونه که این لگن هارو به ما میندازن ما هم به به چه چه میکنیم تو صف های طولانی هم وایمیستیم

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6139 ديدگاه)

        خداوکیلی اگه مردم نخرن عالی میشه

        موافقم 6
        مخالفم 0
    2. محمد

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1612 ديدگاه)

      هزینه تولید مثلاً کوئیک بیشتر از قیمتی هست که
      به مردم می دهند.
      دولت مواد اولیه رو به دلار به خودروسازی می فروشد و توقع دارد به ریال‌ به مردم خودرو بفروشند.
      مشکل از قدرت خرید پایین و ریال بی ارزش است.

      موافقم 9
      مخالفم 2
    3. رضا

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سرمایه داره عقده دیده شدن دارندمن2ملیار داشتم گم نام میشدم

  5. کسرا

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (222 ديدگاه)

    وقتی این همه هوش اقتصادی میخوان بخرن خب حتما یه چیزی هست
    پس سایپا رو میخریدم

    موافقم 3
    مخالفم 1
  6. Yaghoob

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (595 ديدگاه)

    اگر قصد تولید خودرو داشتم بی شک یا یه برند خارجی رو میخریدم یا یه برند جدید تاسیس میکردم.
    و اگر قصد رانت خواری و سود بردن از انحصار رو داشتم چه انتخابی بهتر از یک مونتاژ کار وطنی؟

    موافقم 14
    مخالفم 1
  7. فقط انگلستان

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1174 ديدگاه)

    برند خودروسازی یکی از بزرگترین چیزهایی هست که اسم یه کشور رو میاندازه سرزبون مردم دنیا و توجه جهان رو جلب میکنه که کلی محبوبیت و سود ایجاد میکنه
    اگه دو میلیارد دلار پول داشتم یه برند جدید لوکس درست میکردم و خودروهایی بروز و مدرن تولید میکردم.

    1. PURIYA

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (731 ديدگاه)

      من بودم رو صنعت توریست سرمایه گذاری میکردم
      ایران پتانسیل شو داره

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. حامد

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر به بابک زنجانی گفتن پولاتو باید اینجا سرمایه گذاری کنی. شایدم ترس از تحریم و بلاک شدن پولهاش تو خارج از ایرانه که زنجانی رو علاقه مندکرده.
    امیدواریم همونقدر که تاجر وپولساز خوبیه بتونه یه کمکی هم به این وضعیت داغون خودرو سازا بکنه

    موافقم 5
    مخالفم 4
  9. ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6210 ديدگاه)

    فکر کن از این ماشین بخوای بخری 😂😂
    میاد یه ماشین سدان رو ارزون و مفت میده مثلاً ۲۰۰ میلیون بعد ملت میریزن واسه خرید و بعد با توجه به سوابق ایشون پولو بر میداره فلنگو می‌بنده ماشین هم بی ماشین 😂

  10. رضا زمانی فرد

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا بابک زنجانی اعدام نشد و چه کسی پست اون هست ،و این پول را از کجا آورده ،

    موافقم 12
    مخالفم 1
  11. محمد

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1612 ديدگاه)

    دوستان زامیاد خیلی مدیریتش خوبه‌.
    اون جا که نوشته بعضی از زیر مجموعه‌های سایپا که سود آورند منظورش زامیاده‌.

  12. BMW is GOD

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (64 ديدگاه)

    بعید میدونم هنوز کسی باشه فکر کنه ایشون به دنبال تغییر در صنعت خودرو هستند و حتی اگر هم بودند وقتی زیرساخت اقتصادی مثل اقتصاد آزاد فراهم نیست و بازار ما هم کاملا انحصاریه، پس عملا شما جای زیادی برای تغییر و بهبود نداری. شایدم اصلا نیازی نداری چون مشتری همیشه آمادست و مجبوره هرچی میسازی بخره.
    بلکه خرید سایپا ایشون رو رسما و قانونا وارد چرخه قدرت میکنه. یعنی الان مشروعیت هم دارند. مثل این میمونه شما به یه پرنده شکارچی ۲ بال پرواز قدرتمند بدی یکی ثروت یکی قدرت ( حمایت قانون ) حالا تو روز روشن و خیال آسوده شکار میکنه.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. سراب

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یک دهمش رو داشتم میزاشتم میرفتم از این خراب شده مگه دیوانه م بمونم
    همین که این آقا پول ملت ایران دستشه دلیل کافیه واسه نموندن

    موافقم 7
    مخالفم 3
  14. فرامرز

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خیلی جالبه مفسداقتصادی که تادیروز لب تیغ اعدام ومحاکمه بود الان با کت وشلوار شده فعال اقتصادی و دولت هم چ تبلیغاتی براش میکنه،مشت نشانه خلوار همه مسئولین مملکت همینن

    موافقم 11
  15. Mohsen

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    زیان انباشه سایپا به توجه به تورم روز به روز بی ارزش تر میشه و پنج سال بعد شاید یک دهم الان ارزش دلاری داشته باشه
    پس اون مسئله خاصی نیست .
    دوم اینکه توسعه پلتفرم. و ساخت موتور یا کل خودرو سازی از صفر کار بسیار پر هزینه یی هست و هر کسی نمیره سراغش
    شما دقت کنی شرکت های چینی اغلب میرن شرکت های ورشکسته غربی رو می‌خرن و ازش داشته هاش استفاده و توسعش میدن .
    خریدن سایپا کار بسیار عقلانیه و عملا مفت بریه
    با نفوذ و رشوه هایی که میدن راحت میتونن قیمت گذاری دستوری رو بردارن و به سود دهی کامل برسن

  16. علی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والله اگر من پانصد هزار دلار داشتم همین فردا صبح دنبال مهاجرتم رو میگرفتم وباقی عمرم را در بلاد کفر میگذرونیم واین چیزا را نه میدیدم نه میشنیدم

  17. V.F

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، این حجم پول هیچوقت گیر منو شما قرار نیست بیاد ک بخایم فکر کار کردن باهاش رو بکنیم
    ولی یک درصد احتمال اینو بدید ک همین آقای زنجانی اگر صاحب این شرکت بشه و وطن پرست باشه چ رقابتی می‌تونه ایجاد کنه و حداقل حداقل کیفیت خودروها و قیمتشون خیلی می‌تونه بهتر بشه
    البته اگر ب جمع وطن فروشها و مال مردم خورها نره،
    اون دسته از افرادی هم ک میگن خود این آقا دزده اول برن تحقیق کنن ببینن واقعا دزدی بوده یا …..

  18. کاربر

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    آخه کجای تاریخ دیدید یه دزد که با رابطه و لابی اومده بالا چیزی بسازه . اینا فقط میتونن با زد و بند و لابی و رانت دلالی کنن. مانند زنوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا