پژو

پژو ۹X8 مسابقه‌ای، شاهکار فرانسوی‌ها برای لمانز

خودروی استقامتی زیبا و جذاب پژو ۹X8 سرانجام در مونزا معرفی خواهد شد. تیم پژو توتال انرژیز از نسخه نهایی این خودرو در مسابقه ۶ ساعته مونزا در دهم جولای (۱۹ تیر ۱۴۰۱) رونمایی خواهد کرد تا سرانجام راهی مسابقات قهرمانی استقامت جهان ۲۰۲۲ شود. ۹X8 همچنین در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز ۲۰۲۳ (یک سال دیرتر از برنامه‌ریزی‌های اولیه) شرکت خواهد کرد. فرانسوی‌ها این رویداد را لحظه‌ای نفس‌گیر در عصر طلایی مسابقات استقامت می‌داند. در این مسابقات دسته جدیدی از خودروها حضور خواهند یافت تا بتوانند با رعایت قوانین مسابقات لمانز هیبرید LMH یا لمانز دیتونا هیبرید LMdH هیجان زیادی را به موتور اسپرت تزریق کنند.

خودروی موردبحث اولین محصول مسابقه‌ای تمام‌عیار از زمان حضور در لمانز ۲۰۱۱ محسوب می‌شود. پژو در آن زمان با خودروی دیزلی ۹۰۸ HDi FAP روانه مسابقات شده بود. ۹X8 در ابتدا می‌بایست با تویوتا TS010 و اسکودریا کامرون گلیکنهاوس SCG007 سرشاخ شود اما استون مارتین، فراری و لامبورگینی نیز طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در این رقابت‌ها حضور خواهند یافت. این خودرو همچنین محصولی الهام‌بخش برای نسل جدید محصولات الکتریکی شده پژو برای عموم مردن به شمار می‌رود، خودرویی که توسط بخش مهندسی اسپرت پژو توسعه یافته است. این خودروساز فرانسوی اظهار می‌دارد:

به عنوان ویترینی برای نمایش تجارب فنی پژو در زمینه هیبریدی و الکتریکی سازی (عناصر کلیدی استراتژی آتی برند)، ۹X8 تعهد ما به عالی بودن در زمینه رقابت‌ها و عرضه محصولات به مشتریان است

پوشش خاکستری و سبز این خودرو ارتباطی واضح با پژو ۵۰۸ PSE دارد. فرانسوی‌ها قول داده‌اند خودروهای اسپرت و الکتریکی شده مشابهی در راه هستند. پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری توئین توربوی این خودروی مسابقه‌ای با واحدی الکتریکی در اکسل جلو همراه شده است تا قوای ترکیبی ۶۷۰ اسب بخاری تولید و به تمامی چرخ ها فرستاده شود. این رقم بیشترین قدرت مجاز در کلاس هایپرکارهاست. الکتریسیته نیز در باتری مجهز به تکنولوژی ۹۰۰ واتی ذخیره می‌شود تا قابلیت شارژ بسیار سریع میسر شود.

علیرغم استفاده از قوای محرکه هیبریدی، باک سوخت ۹۰ لیتری این خودرو پذیرای سوخت مصنوعی ۱۰۰ درصد تجدید پذیر خواهد شد. ۹X8 با طول ۴۹۹۵ میلی‌متری وزن ۱۰۳۰ کیلوگرم دارد و فقط حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از خودروهای کوچکی همچون تویوتا آیگو X و فولکس‌واگن آپ است. طراحی نهایی این خودرو نسبت به نسخه پیش‌تولیدی سال قبل کمی تغییر یافته است ولی چراغ‌های جلو خاص ۹X8 مشابه نمونه‌های جاده‌ای این برند هستند و عناصر سبز روشن نیز به قوای محرکه الکتریکی شده‌اش اشاره دارند. این خودرو همچنان بدون بال عقب خواهد بود که برای یک خودروی مسابقه‌ای استقامتی تا حدی غیرعادی جلوه می‌کند. پژو گفته است:

بسیاری از افراد گمان می‌کردند نبود بال عقب در واقعیت به ضرر خودرو خواهد بود

اما تست‌های چند ماه گذشته نشان داده‌اند ۹X8 بدون بال نیز می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. لیندا جکسون مدیرعامل این برند فرانسوی می‌گوید:

حضور پژو در مسابقات قهرمانی استقامت فیا سندی محکم از علاقه طولانی‌مدت ما به موتور اسپرت است. حضور در لمانز یک نقش کلیدی در انتقال تکنولوژی از پیست مسابقه به خودروهای جاده‌ای و به ویژه در زمینه الکتریکی سازی خواهد داشت

مدیر پژو می‌افزاید:

به منظور نمایش میزان جدی بودن ما در استفاده از قوای محرکه الکتریکی شده پژو به استفاده از قوای محرکه الکتریکی شده در تمامی محصولاتش تا سال ۲۰۲۴ متعهد است. همچنین اگر می‌خواهیم به اهداف الکتریکی سازی خود در اروپا تا سال ۲۰۳۰ دست یابیم باید در این زمینه بدرخشیم و مسابقات خودرویی جزو فاکتورهای اساسی دستیابی به این اهداف هستند

جکسون خاطرنشان می‌سازد:

حتی پیش از معرفی پژو ۹X8 نیز مهندسان ما سیستم هیبریدی آن را روی یکی از خودروهای جاده‌ای یعنی ۵۰۸ PSE بکار برده‌اند

 

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. R@m!n

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2246 ديدگاه)

    اینکه بال عقب نداره واقعا نکته عجیبی هست، مهندساشون گفتن که دان فورس موردنیاز رو از طریق طراحی بدنه و زیر بندی ماشین بدست اوردن چون قوانین راجب این قسمت ها محدودیت کمتری داره.

    اینکه این حرف ها چقدر درسته یا صرفا یه چیز نمایشی برای ایجاد تمایز هست تو مسابقات معلوم میشه با اینحال حرکت بسیار عجیبی هست اونم رو ماشینی که فقط ۱‌ تن وزنشه.

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۰
    1. محمد امین

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1946 ديدگاه)

      کلاس هایپر کار یه محدودیت داره در نسبت دانفورس به درگ ، یعنی نسبت دانفورس به درگ بیش از یه حدی نمیتونه باشه … احتمالا استراتژی پژو این بوده که تا حد ممکن درگ ماشین رو کم کنه ، و از اون سمت دانفورس رو هم پایین تر از رقبا بیاره تا این نسبت رو رعایت کنه ، ولی طرحشون خیلی پر بازده هست ، و کاملا متفاوت و جدیده ، و انگار چندین سال جلو تر از هایپر کارهای فعلی لمانس هست
      پژو فقط دنبال بردن لمان هست ، و این طرح میتونه خیلی خوب جواب بده ، چونکه حدود ۷۰ درصد از پیست رو کفی ها بلند تشکیل دادن و سرعت در خط مستقیم بسیار اهمیت داره داخل پیچ های سرعت بالا ، با استفاده از نیروی تولیدی از کف ماشین ، سرعت کافی رو داره و پیچ های سرعت پایین رو واقعا نمیدونم …. هرچند لمان پیچ های سرعت پایین کمی داره ، اما خروجی گرفتن ازشون خیلی مهمه ، ولی سرعت توی این نوع پیچ ها به تعلیق خیلی مربوطه ….

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۰
      1. R@m!n

        ۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2246 ديدگاه)

        آره خودشون گفته بودن ضریب درگ اوردن پایین اما باز هم طرح جنجالی هست البته این نوآوری اگرم جواب بده تو همون موتوراسپرت می مونه و برای محصولات جاده ای کارایی نداره چون باید خیلی از اجزا مخصوصا طراحی بدنه فدای پایین اوردن ضریب درگ بشه.

        فعلا همه این گمانه زنی ها رو کاغذه ببینیم تو عمل چه می کنه.

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۲
      2. محمد هادی

        ۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (878 ديدگاه)

        پژو بخاطر حضور سنتیش تو این پیست که اتفاقا ذر سرزمین مادریش هم قرار داده شده بنظرم در مسابقات لمانز غوغایی بپا کنه
        فقط باید از عملکرد ۲۴ساعته تمامی اجزا مطمئن شد تا ماشین در ساعتهای پایانی راین رویداد عظیم موتور اسپرت کم نیاره
        راستی خبرایی هم از توجه حضرت باواریا سلطان BMW بعد از حضورش درسالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ که به قهرمانیش انجامید،وجود داره
        خلاصه که امیدوارم بازهم روح ماشینهای جذاب و پرسرعت به این رقابت بیاد و تمام نگاه های جهان رو برای مدت کوتاهی از مسابقات فرمولاوان به پیست زیبا و طولانی لمانز فرانسه برگردونه
        جایی که ماشینا تا نزدیکای ۴۰۰ کیلومتر درساعت سرعت میگیرن!

        موافقم ۸
        مخالفم ۱
  2. (Saeed(peugeot

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (136 ديدگاه)

    عشق و جونم پژو …… یه طراحی زده آدم پی میبره به قدمت خودروسازی این سلطان

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۵
  3. amir

    ۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (484 ديدگاه)

    آیا نمونه جاده ای هم ازش ساخته میشه؟

    موافقم ۴
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا