پورشه پانامرای کاملاً جدید را معرفی کرده است. نسل قبلی این خودرو از زمان معرفی در سال ۲۰۱۰ تابهحال فروش بیش از ۱۵۰ هزار دستگاهی را تجربه کرده است و نسل جدید پانامرا آمده تا حتی قویتر نیز عمل کند. ما جدیدترین نسل این خودرو را با مدل قدیمی مقایسه کردهایم تا به تغییرات صورت گرفته پی ببریم.
استایل و طراحی ظاهرینسل قبلی پانامرا مکرراً برای نمای نه چندان جالب برخی زوایا مورد انتقاد قرار گرفته است. طراحان پورشه به این موارد دقت کردهاند و خودروی جدید نسبت به گذشته ظاهر لذتبخشتری دارد.
نسبتهای کمی چاق برای نسل قبلی عمدتاً در بخشهای عقبی قابل ذکر است. مدل جدید در چارچوب خود ظاهر صاف و صیقلیتری داشته و خط سقف آن شیب بیشتری دارد. این خط سقف به همراه سپر عقب بلند و باریک یادآور پورشه ۹۱۱ چهار درب است. چراغ عقبی باریکتر از نسل قبلی بوده و از LED های سه بعدی سود میبرد. یک نوار LED باریک نیز چراغها را به یکدیگر متصل میکند تا نمای متمایزتری در هنگام روشن بودن آنها ایجاد شود.
یک اسپویلر عقبی نیز وجود دارد که در سرعتهای بالاتر برای افزایش پایداری خودرو تغییر ارتفاع داده و بالا میآید.
در نمای جلو، صورت کلی شبیه به نسل قبلی مانده اما شاهد طراحی جدید سپر، چراغهای LED و خط کاپوت پایینتر و طویلتر هستیم که نمایی بهتر را به خودرو بخشیدهاند.
پانامرای جدید در طول، عرض و ارتفاع رشد کرده و به ترتیب شاهد افزایش ۳۴،۶ و ۵ میلیمتری ابعاد آن هستیم. اکسل جلو نیز به منظور ایجاد فاصلهی اسپورت تر به بخش جلویی خودرو نزدیکتر شده و فاصلهی بین محورها نیز ۳۰ میلیمتر بیشتر از نسل قبلی است. بسته به نوع و مشخصات خودرو میتوان از رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچی استفاده کرد. رینگهای ۲۱ اینچی نیز بهصورت سفارشی در دسترس هستند.
کابین خودرو
طرح کلی کابین کم ارتفاع نسل قبلی به همراه تونل گیربکس مرکزی بالاتر باقی مانده اما پانامرای جدید کاهشی محسوس در تعداد دکمههای فیزیکی را به منظور ایجاد جلوهای مدرنتر تجربه کرده است.
صفحهنمایش تبلت مانند در مرکز داشبورد اندازهای ۱۲.۳ اینچی دارد و میتواند بنا به ذائقهی راننده و سرنشین کناری شخصیسازی شود. احاطهکنندهی دستهدنده دستهای از کنترلهای حساس به لمس است که در میان دیگر عملکردها میتواند دریچههای تهویه را باز و بسته کند. پیش روی راننده دو صفحهنمایش ۷ اینچی وجود دارند که در کنار دورشمار پیشرانه قرار گرفتهاند. سیستم اپل کارپلی بصورت استاندارد وجود دارد و راحتی کابین به لطف سیستم تهویهی چهار ناحیهای سفارشی میتواند ارتقا یابد.
فضای کابین نیز به خاطر افزایش فاصلهی بین محورها بیشتر شده و حجم صندوقعقب نیز نسبت به نسل قبلی افزایش ۵۰ لیتری دارد. در هنگام نیاز میتوان با تا کردن صندلیهای پشتی ظرفیت بارگیری را به ۱۳۰۴ لیتر افزایش داد.
سواری خودرو
نسل دوم پانامرا از پلتفرم جدیدی استفاده میکند که احتمالاً در مدلهای آتی بنتلی نیز بکار خواهد رفت. این شاسی جدید با پانلهای بدنهی آلومینیومی سبکوزن ترکیب شده و علیرغم رشد ابعاد خودرو انتظار داریم که پانامرای جدید وزنی برابر با نسل قبلی داشته باشد.
به منظور تبدیل پانامرا به یکی از اسپورت ترین سدان های بازار با تیزترین هندلینگ، پورشه همهی سیستمهای سه حرفی خود را در این خودرو بکار گرفته است.PASM،PDCC اسپورت و PTV شاید به نظر زبان مخصوص یک صنف باشند اما به ترتیب به راننده اجازه میدهند تا پاسخهای سیستم تعلیق را تغییر دهد، پایداری خودرو در پیچها را بهبود ببخشد و چسبندگی کلی خودرو را افزایش دهد. همهی سیستمها به وسیلهی آنچه که پورشه کنترل شاسی 4D مینامد به هم گره خوردهاند.
ویژگیهای بیشتر پانامرا عبارتاند از سیستم فعال کنترل حرکات بدنه که تکانهای بدنه را در پیچها کاهش میدهد. فرمان پذیری اکسل عقب نیز وجود دارد که قبلاً در ۹۱۱ توربو و GT3 RS کارایی خود را به اثبات رسانده و در سرعتهای پایین باعث افزایش چابکی و در سرعتهای بالا باعث افزایش پایداری میشود.
پیشرانهها
نسل جدید پانامرا ترکیبی از پیشرانههای تنفس طبیعی نسل قبلی را با پیشرانههای بنزینی توئین توربو و دیزلی جدید ارائه میدهد.
مدل ورودی جدید 4S است. این نسخه از پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری سود میبرد که دارای قدرت ۴۳۴ اسب بخاری و گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری است که نسبت به قبل افزایش ۲۰ اسب بخاری و ۳۰ نیوتون متری را نشان میدهد. پیشرانهی هیولای ۸ سیلندر ۵۴۲ اسب بخاری هماکنون میتواند پانامرا را در زمان ۳.۶ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند و سقف سرعت آن نیز ۳۰۵ کیلومتر در ساعت است. علیرغم افزایش کارایی پیشرانهها، هر دو نسخه کممصرفتر از قبل هستند بهطوریکه 4S 11 درصد نسبت به قبل مصرف سوخت کمتری داشته و توربو نیز نسبت به قبل کاهش مصرف را نشان میدهد.
کممصرفترین مدل پانامرا دارای پیشرانه دیزلی است و در هر صد کیلومتر ۶.۷ لیتر سوخت مصرف میکند اما مصرف سوخت در هنگام مطرح بودن پرفورمنس محلی از اعراب ندارد. به لطف حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر در ساعت، پانامرا 4S دیزل سریعترین خودروی تولیدی با پیشرانهی دیزلی است. گشتاور ۸۵۰ نیوتون متری پیشرانهی ۸ سیلندر نیز که از دور ۱۰۰۰ تا ۳۲۵۰ در دسترس است توان کشش عظیمی را در اختیار راننده قرار میدهد.
هر سه پیشرانه به گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۸ سرعته جدیدی متصل هستند و درحالیکه همهی مدلها از ابتدای عرضه بهصورت دو دیفرانسیل خواهند بود اما مدلهای دیفرانسیل عقب نیز احتمالاً در آینده عرضه خواهند شد. مدلهای هیبرید نیز در آینده قابل سفارش خواهند بود اما تا آن زمان فروش پانامرای قدیمی با نیرو محرکهی بنزین/الکتریک ادامه خواهد یافت.
سطح تجهیزان پانامرای جدید نسبت به نسل قبلی افزایش یافته است و خودروی جدید از عملکردهای نیمه خودران بهره میبرد. سیستم InnoDrive پورشه ترکیبی از رادار، دوربین و اطلاعات ناوبری ماهوارهای است تا بهینهترین حالات شتاب گیری، ترمز و انتخاب دنده را فراهم نماید. ایمنی در هنگام رانندگی شبانه نیز با استفاده از دوربین دید گرمایی که میتواند عابران پیاده و حیوانات را شناسایی کند فراهم میشود.
در بخش راحتی و آسایش پانامرای جدید از موارد سفارشی چون سقف پانورامیک، صندلیهای ماساژور دار و سیستم صوتی ۳ بعدی ساخت برمستر سود میبرد.
بهای همهی مدلهای جدید نسبت به قبل اندکی افزایش یافته است. مدل 4S جدید قیمت ۸۸۷۰۰ پوندی دارد که نسبت به قبل شاهد افزایش ۱۹۲۵ پوندی هستیم. بهای مدل توربو نیز با ۴۱۴۴ پوند افزایش به ۱۱۳۰۷۵ پوند رسیده است. پانامرای جدید هماکنون قابل سفارش است اما تحویل آن به خریداران انگلیسی در نوامبر ۲۰۱۶ صورت خواهد گرفت.
Vahid porsche
۳۰ تیر ۱۳۹۵احمد بدو بدو پست پورشه
دیر نرسی عقب بمونی
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز حوصله داری بحث الکی شروع شه.ول کن ها
داک
۳۰ تیر ۱۳۹۵ونسل جدید کاستی های نسل قبل رو برطرف کرده.
این یعنی توسعه پایدار پورشه که اونو به سودده ترین کمپانی اتوموتیو تبدیل کرده .
فقط این پانامرا پانوراماش کو؟ اونطور که متوجه شدم ظاهرا تو آپشناش نیست !نسل قبل هم نبود ! کلا پورش و بیمر زیاد با پانوراما رابطه حسنه ای ندارن !!
روح برادر فری شاد.
امير علي
۳۰ تیر ۱۳۹۵پانوراما هم داره جزء اپشناشه
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ تیر ۱۳۹۵استیل شیکی داره
jalal
۳۰ تیر ۱۳۹۵پورش با این پانامرای جدیدش دیگه حرفی برای گفتن نگذاشته !
احسان(احسان سابق)
۳۰ تیر ۱۳۹۵المانی ها واقعا تلاش می کنن و زحمت میکشن. ما بجای اینکه بفکر پیشرفت کردن و برنده شدن باشیم به این فکر ی کنیم که چطور عمرمون بگذره و راحت باشیم و دست به سیاه و سفید نزنیم. البته هر کشوری از دنیا که به جایی رسیده همین طور مردمش سخت کار میکنن. تو امریکا مهندسین شرکت های درجه 1 گاهی روزانه 15 ساعت کار میکنن و البته پاداش هم میگیرن و کمترین تعطیلی رو در سال کشورهای توسعه یافته دارن. اونوقت بعضی از ما انتظار داریم بدون فکر کردن و زحمت کشیدن بنز و پورشه سوار بشیم
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ تیر ۱۳۹۵احسان جان شما تلاش کن با ماهی یک و نیم میلیون تومن ببینم پورشه سوارمیشی؟؟؟؟؟؟؟
مجید. بهترین یا هیچ.
۳۰ تیر ۱۳۹۵زیباتر شده.
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ تیر ۱۳۹۵موافقم
محمد۲۰
۳۰ تیر ۱۳۹۵اونوقت برید پست “بررسی پژو 207 جدید ایرانخودرو” رو بخونید!
آدم سرشو به کجا بکوبه؟!
احمد باقری
۳۰ تیر ۱۳۹۵هر چی باشه از 911 خیلی بهتره.
mohammad-fm480
۴ مرداد ۱۳۹۵داداش ،تو ماشینای پورشه 911 یه چیز دیگس
تمدن عرب
۳۰ تیر ۱۳۹۵همه چیز عالیه بجز چراغ های جلو
Mehdi TuRbO
۳۱ تیر ۱۳۹۵شاهین جان دستت درد نکنه،این اخیرن خیلی مطلب گذاشتی ک شاید اگ این مطالب نبود من دیر تر اینجا میومدم،از زحماتت ممنونم رفیق.
شاهین
۳۱ تیر ۱۳۹۵خواهش میکنم دوست عزیز :)
mohsen
۳۱ تیر ۱۳۹۵ممنون آقا شاهین ایشالا یه رو کلکسیون هر برندی رو که دوست داری داشته باشی
پورشه تو این پانامرا واقعا شاهکار مهندسیشو به همه نشون داده
من طراحی های مدل های 2010 تا 2013 رو بیشتر از نسل قبلی دوست داشتم و امیدوار بودم نسل جدید عئض شه کا شاهد تغییر و تکون کلی از پورشه شدیم
ایشالا چند مدت دیگه تو خیابونا مدل های پایشو میبینیم
noob saibot
۳۱ تیر ۱۳۹۵خوب تر شده واقعا …..