پورشه

بررسی اتوآرت ۹۹۳R، وقتی ۹۱۱ وزن کم می‌کند!

بازسازی مدل‌های گوناگون پورشه ۹۱۱ اتفاق تازه‌ای نیست؛ بنابراین ممکن است تصور کنید که این ۹۱۱ هم یکی دیگر از همین خودروها باشد که تنها به درد دوست‌داران این مدل می‌خورد، اما شاید بهتر است پیش از گذرکردن از این کوپه بازسازی‌شده به یاد داشته باشید که اتوآرت ۹۹۳R حس‌وحالی قدیمی و درعین‌حال به‌روز داشته و در بخش موتور، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در ادامه تجربه رانندگی نشریه اتوکار با این خودرو را خواهیم خواند.

۹۹۳R زاده ذهن «پاول استفنز» است که خود یکی از متخصصان بازسازی پورشه ۹۱۱ به شمار می‌رود. استفنز می‌گوید:

ما می‌خواستیم که یک ۹۱۱ سبک و سریع برای جاده بسازیم. کاهش وزن برایمان مهم‌تر از بالابردن و تقویت عملکرد بود؛ چراکه اگر وزن را کاهش دهید، عملکرد خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

نمونه عادی ۹۱۱ ۹۹۳

این خودرو درحقیقت یک نمونه ۹۹۳ کاررا ۲ دنده‌دستی محسوب می‌شود. سازنده برای ساختن ۹۹۳R مجبور شد تا تمام بدنه را از پلتفرم جدا کرده و آن را دوباره سرهم کند تا بتواند استحکام برخی اجزا را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد. اتوآرت از نیمی از میل ضدغلتش (رول‌کیج) در بخش پشتی کابین استفاده کرده است اما با این وجود، هنوز فضای لازم برای قراردادن صندلی‌های جدید و بار در این خودرو وجود دارد.

اتوآرت برای سبک‌سازی این ۹۱۱، تمام اجزای سقف شامل سانروف، آینه، سپر و دیگر اجزای اورجینال پورشه را از آن جدا کرده و سپس با ساختن مجدد این قطعات با بهره‌وری از مواد جدید و سبک، آن‌ها را بازسازی کرده است. آن‌ها حتی قفل مرکزی، شیشه‌های برقی، آینه‌ها و سیستم تهویه را نیز با نمونه‌های سبک‌تر جایگزین کردند. این روند سبک‌سازی حتی تا نشانگرهای کیلومترشمار و برف‌پاک‌کن‌ها نیز پیش رفت.

این مجموعه در ادامه از شیشه، موکت و عایق‌های سبک‌تر دپارتمان موتوراسپرت پورشه استفاده کرده و صفحات سنگین بدنه را نیز همان‌گونه که پیشتر اشاره شد، بازسازی کرده است. با این کار، نه‌تنها وزن خودرو کاهش اساسی یافته بلکه فاصله میان این صفحات نیز بسیار کمتر شده و این‌بار با  تلرانس کمتری مونتاژ شده‌اند.

۹۹۳R مجموعا ۱۲۲۰ کیلوگرم وزن دارد؛ یعنی ۱۵۰ کیلوگرم سبک‌تر از ۹۹۳ اصلی. موتور این خودرو مانند بسیاری دیگر از پورشه‌های بازسازی‌شده، یک واحد هواخنک تنفس‌طبیعی است که هم‌اکنون ۳.۸ لیتر حجم دارد. اتوآرت برای ساخت موتور ۶ سیلندر تخت ۹۹۳R از قطعات پورشه موتوراسپرت مانند پیستون‌های ۹۱۱ RSR، میلنگ، بلبرینگ و پمپ سوخت ۹۹۱ GT3 استفاده کرده است.

تمام اجزای موتور درکنار یک سیستم مکش و خروجی اگزوز جدید کار می‌کنند. این سیستم‌های جدید باعث ایجاد صدایی خاص و ترسناک در ۹۹۳R شده است و می‌تواند توجه هر رهگذری را به خود جلب کند. خودرو در دورهای پایین با شادابی شتاب می‌گیرد؛ بنابراین با هر اشاره کوچکی به پدال گاز، شاهد پاسخ سریع و لحظه‌ای خودرو هستیم. بازخورد ۹۹۳R به فرامین راننده، وحشیانه یا حتی ناشیانه نیست بلکه درحین شتاب‌گیری هیچ علامتی از سستی را از خود نشان نمی‌دهد. به لطف تنظیمات موتوری اتوآرت، قدرت موتور از دور ۱,۵۰۰rpm کم‌کم افزایش می‌یابد تا نهایتا ۳۳۰ اسب بخار قدرت به‌راحتی در دور ۷,۴۰۰rpm در دسترس راننده قرار بگیرد؛ البته سازنده امکان بهره‌وری از موتور ۳۶۰ اسب بخاری را نیز برای خریداران فراهم کرده است.

تجربه رانندگی ۹۹۳R اعتیادآور و تحسین‌برانگیز است و با هربار دوربرداشتن موتور، لذت بیشتری از آن خواهید برد. جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی این خودرو هم این تجربه را کامل‌تر از همیشه می‌کند. در جاده‌های گوناگون انگلستان می‌توان از دنده ۳ استفاده کرد و با سرعتی هیجان‌آور از پیچ‌ها گذر کرد اما با این کار، حس لذت تعویض دنده و رسیدن به شتاب فوق‌العاده حاصل از این کار از دست خواهد رفت. درحقیقت، رانندگی ۹۹۳R شباهت زیادی به راندمان هاچبک‌های مشهوری چون سیویک تایپ R، فیستا ST یا GR یاریس دارد؛ چراکه این خودروها نیز به‌خاطر اندازه کوچک و سود بردن از وزن کم و عملکرد مناسب، برای جاده‌های امروزی بسیاری مناسب هستند. این دسته از خودروها درعین استفاده از بهترین میزان قدرت و وزن و بهره‌وری از عملکرد مناسب، واقعا تمام تلاش خود را برای راضی نگه‌داشتن راننده می‌کنند.

۹۹۳R برخلاف هاچبک‌های یادشده، از یک شاسی بسیار سبک و خالص استفاده می‌کند. سازنده زمان زیادی را صرف مشخص‌کردن تعادل درست میان میراگرهای تطبیقی «Tractive» کرده است. استفنز هم یک هفته کامل روی مرکز ثقل ۹۹۳R کار کرده تا در حالت‌های گوناگون رانندگی، خودرو بهترین بازخورد را از خود نشان دهد. ناگفته نماند که این حالت‌ها ازطریق یک کلید چرخشی روی ستون A دردسترس هستند.

نتیجه کار استفنز و اتوآرت به کیفیت مثال‌زدنی رانندگی و خروجی فوق‌العاده موتور این خودرو تبدیل شده است. حرکت ۹۹۳R در سر پیچ‌ها با دقت بالایی همراه است؛ در لحظه چرخش می‌توان حس کرد که شاسی برای ارائه بهترین و مطمئن‌ترین تجربه راندمان، تمام تلاش خود را می‌کند. بازخورد خودرو آنقدر درست و به جا بوده که حس غریظی بودن را به راننده منتقل می‌کند؛ چه آن را در یک مسیر با آسفالت ضعیف براند یا سعی کند یک پیچ بلند و نرم را با سرعت بالا بپیماید. دماغه خودرو هنگام پیچیدن این حس را به راننده می‌دهد که انگار پیش از چرخاندن چرخ‌های جلو، می‌خواهد راننده را به درون پیچ پرتاب کرده و سپس مسیر خود را تعیین کرده و آن را طی کند.

هنگام پیچیدن یا حتی دریفت کشیدن سر پیچ‌ها، بدن راننده از صندلی جدا نمی‌شود و در هارمونی کامل با خودرو قرار دارد. در برخی از لحظات، حس می‌کنید که ۹۹۳R بیشتر از آنکه به ۹۱۱ شبیه باشد رفتار ۷۱۸ را به نمایش می‌گذارد. تایرهای میشلین پایلوت اسپرت ۴S که پیرامون رینگ‌های ۱۸ اینچی خودرو را فراگرفته‌اند و چسبندگی بسیار خوبی را برایش ایجاد می‌کنند.

استفنز و اتوآرت یکی از بهترین پورشه‌های ۹۱۱ را انتخاب کردند و آن را ۲۵ درصد بهبود دادند. در این بررسی اولیه این خودرو، مشخصا معلوم شد که اتوآرت به هدف خود برای انجام این کار رسیده است. البته که نیل به این هدف با قیمت بالایی تمام شده است؛ یک نمونه عادی ۹۹۳ کاررا ۲ حدود ۷۰ هزار پوند قیمت خواهد داشت و برای تقویت و تبدیل آن به ۹۹۳R، مالک باید دو برابر همان مبلغ را به اتوآرت بپردازد. این درحالی‌ است که با همین پول می‌توان جدیدترین نمونه پورشه ۹۱۱GT3 را خریداری کرد؛ خودرویی که از هر لحاظ از آزمون‌هایش سربلند بیرون آمده و انجام پروژه‌هایی چون ۹۹۳R را بیهوده می‌کند!

اتوآرت ۹۹۳R تنها به آن دسته از دوست‌داران ۹۱۱ کلاسیک توصیه می‌شود که به جزئیات یک خودروی خاص توجه بسیار داشته و به حس‌وحال ناشی از بازسازی خودروهای قدیمی علاقه نشان می‌دهند. نظر شما درباره اتوآرت ۹۹۳R چیست؟ آیا آن را به ۹۱۱GT3 2022 ترجیح می‌دهید؟!

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ماشین باز

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    چه حالی میده بشینی پشت این سالار ❤️❤️

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
  2. aryan 25

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    نمی‌دونم چرا ولی اصلا از این نسل ۹۱۱ خوشم نمیاد!!

    موافقم ۳
    مخالفم ۹
  3. Twin H Power

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (196 ديدگاه)

    خیلی از تیونر ها از رینگ ها با ظاهر مدرن واسه ماشینای کلاسیک استفاده میکنن که حس میکنم خیلی جالب نمیشه

    داد میزنه که این چرخای خود من نیست …

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  4. محمد هادی

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1066 ديدگاه)

    آخخ آخخخ
    این مدل ۹۱۱
    زیباااااا ترین نمونه ۹۱۱ در جهانه
    اون چراغای عقب خونگرمش
    دیگه اتفاقی تکرارنشدنی ست
    حالام که یک ارتقای سبک سازی حرفه ی و کامل به خودش دیده
    دیگه چه وابستگی به ۹۱۱ های دیجیتالی شده مدرن هست؟!!
    برای کسی مثل من هیچچچچچ

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  5. farhan123456

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    ظاهر جذابی داره کیف میده پشتش بشینی و گاز بدی بهم حس یه ۹۹۳ جدید ولی با ظاهر کلاسیک میده هر چند نمیدونم اصلا چی گفتم

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  6. سهیل

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    فکر کردم ماکت هست. آخه این چه اسمیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۲
  7. aliakbarkhoei

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (119 ديدگاه)

    عالی.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا