پورشهتسلا

آیا تسلا مدل Y در پیست حریف پورشه ماکان GTS می‌شود؟

تسلا مدل Y و پورشه ماکان GTS هردو ۴۴۰ اسب بخار قدرت دارند اما این دو کراس‌اوور در پیست در برابر هم چه عملکردی خواهند داست؟

پورشه چندین دهه را صرف توسعه و پرورش وجههٔ خود به‌عنوان سازندهٔ خودروهای اسپرت کرده و این شخصیت اسپرت را می‌توان در تمام محصولات این شرکت یافت. حتی پورشه ماکان که یکی از دو شاسی‌بلند این شرکت است، به عملکرد خوب در پیست و وفاداری به میراث پورشه شهرت دارد. در ویدئوی جدید فیفت گیر اما خودروی بسیار متفاوتی در برای ماکان قرار گرفته است. این ماشین تسلا مدل Y است. یک کراس‌اوور الکتریکی ساخت شرکتی که سابقهٔ بسیار کمتری نسبت به پورشه دارد و تخصص خاصی در ساخت مدل‌های اسپرت نداشته است.

بااین‌حال، این دو خودرو که قرار است در پیست باهم به رقابت بپردازند، مشخصات بسیار مشابهی دارند. ماکان حاضر در اینجا از نوع GTS و مدل Y از نوع دوربرد AWD است. هردوی این کراس‌اوورها ۴۴۰ اسب بخار قدرت و حدود ۲ تن وزن دارند. البته پورشه با شتاب صفرتاصد ۴.۲ ثانیه، سریع‌تر از رقیب آمریکایی است و شش‌دهم ثانیه زودتر از مدل Y به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعتی ماکان GTS نیز بسیار از مدل Y با ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت بیشتر است.

همچنین با توجه به هندلینگ چابک‌تر پورشه و تمرکز بیشتر روی پرفورمنس، انتظار می‌رود حتی با وجود شباهت‌های روی کاغذ، ماکان GTS در پیست بسیار سریع‌تر از رقیب الکتریکی باشد. ویدئوی فیفت گیر همین موضوع را نشان می‌دهد اما در پایان یک دور پیست، پورشه آن‌قدرها هم که انتظار می‌رفت جلوتر از مدل Y نیست. تفاوت لپ تایم این دو خودرو نزدیک به ۳.۵ ثانیه است که نمی‌تواند خبر خیلی بدی برای تسلا باشد زیرا مدل Y در برابر خودرویی قرار گرفته که بسیار بیشتر روی پرفورمنس تمرکز دارد.

مجری فیفت گیر و رانندهٔ سابق مسابقات اتومبیلرانی «جیسون پلاتو» از احساس خوب مدل Y در پیست شگفت‌زده شده و آن را به خاطر فرمان تیز و دقیق و کنترل خوب بدنه تحسین می‌کند هرچند که ترمزها را ناامیدکننده می‌داند. وی ابتدا با تسلا رانندگی می‌کند و سپس وقتی پشت فرمان ماکان می‌نشیند تمام کارهایی که این کراس‌اوور اسپرت آلمانی بهتر انجام می‌دهد را ذکر می‌کند. پلاتو همچنین در مورد ماکان الکتریکی آینده هم بسیار هیجان‌زده به نظر می‌رسد زیرا این یک کراس‌اوور برقی اختصاصی خواهد بود که باید همچنان ژن اسپرت پورشه را داشته باشد. این خودرو در ابتدا قرار بود امسال به بازار عرضه شود اما به دلیل مشکلات نرم‌افزاری این کار تا سال ۲۰۲۴ به تعویض افتاده است.

مشخصات فنی

 

تسلا مدل Y دوربرد

پورشه ماکان GTS

پیشرانه الکتریکی دو موتوره ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۴۰ اسب بخار ۴۴۰ اسب بخار
وزن ۲۰۰۳ کیلوگرم ۱۹۶۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۴.۸ ثانیه ۴.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر ۲۷۵ کیلومتر
قیمت ۵۴,۹۹۰ پوند ۶۴,۴۷۰ پوند
بیمه بازار

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (262 ديدگاه)

    ببین کارمون به کجا کشیده شده

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۱۷
    1. TESLA

      ۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (959 ديدگاه)

      هر دو خیلی خوب هستن ، ولی واقعا رقابت ناعادلانه بود باید اینجا مدل y پرفورمنس میاوردن که صفر تا صدش ۳/۷ ثانیه هست و هندلینگ بهتری هم نسبت به بقیه مدل y ها داره ، با وجود اینکه مدل y دوربرد در این رقابت حضور داشت اختلافش با ماکان خیلی کم بود ، این یه جواب قاطعانه دیگه به کسانی که میگن تسلا تو هندلینگ نمیتونه از پس امثال پورشه و آئودی بر بیاد ، بفرما این نسخه پایه مدل y بود که انقدر عملکرد نزدیکی به قویترین نسخه ماکان داشت ، اگه مدل y پرفورمنس توی این رقابت بود قطعا نتیجه عوض میشد

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۴۰
      1. KSH

        ۴ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (76 ديدگاه)

        کاملا عادلانه بود از لحاظ قدرت و وزن

        موافقم ۳۲
        مخالفم ۸
      2. Taha Malek

        ۴ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (760 ديدگاه)

        قویترین نسخه ماکان GTS نیست توربو GT عه

        موافقم ۲۰
        مخالفم ۹
      3. d1123

        ۵ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (96 ديدگاه)

        پلد با اون همه قدرت بیشتر توی یک دور نوربرگرینگ کندتر از تایکان بود

        موافقم ۹
        مخالفم ۱
  2. ❤BMW❤

    ۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (627 ديدگاه)

    پورشه

    موافقم ۴۷
    مخالفم ۱۰
  3. Arshia m3csl

    ۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (212 ديدگاه)

    انتخاب بنده پورشه هست پورشه پرستیژ و زیبایی خاصی داره پورشه ماکان مثل ساعت رولکس میلگاس میمونه خاص و عالی و اصیل ولی تسلا مثل اپل واچ میمونه بی روح و بدون هنر و زیبایی خاص پورشه کیفیتش بالاتره و حس اسپرتی بیشتری هم داره پورشه یک چرخش هنرمندانه تر از محصولات تاریخ تسلا طراحی شده

    موافقم ۴۹
    مخالفم ۲۴
  4. سبحان

    ۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (82 ديدگاه)

    سقف سرعتشون خیلی تفاوت داره با هم
    یه جورایی اگه پورشه رو به ۲۱۵ کیلومتر محدود بکنن
    تسلا ازش سریع تر هست توی پیست و پیچ هارو با سرعت بیشتری می‌تونه بپیچه

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲۲
  5. زیزیگولو

    ۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (3572 ديدگاه)

    از لحاظ شتاب (۰ تا ۱۰۰ کیلومتر) ماشینای برقی جزو سریع ترین ماشینای جهان هستن

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۳
  6. Ali

    ۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طراحی داخل پورشه مثل سفینه فضاییه چقدر زیبا
    طراحی داخل تسلا مثل کالاسکه بچست ای خاک :|

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۱۱
  7. Radmehr

    ۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیچی دیگه الان دوباره تسلا فنا میان کل صنعت خودرو رو له میکنن میگن تسلا پرفورمنس بوگاتی ویرونو داره و…

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۹
  8. heshmat021

    ۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (233 ديدگاه)

    نسخه نهایی در برابر نسخه پایه
    هر چند قدرت و وزن یکسان دارن

    ولی خوب اگه نسخه پرفورمنس تسلا بود ، رقابت تراز تر میشد

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۳
  9. R/T

    ۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    پورشه:لایک
    تسلا:دیسلایک

    موافقم ۳۶
    مخالفم ۹
  10. مهربد

    ۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (225 ديدگاه)

    فکر کنم آقای راننده، “پلاتو” راننده سابق مسابقات BTCC باشد..!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا