پروتون

رونمایی از نسل جدید پروتون پردانا

شرکت مالزیایی پروتون که زمانی محصولاتش توسط شرکت زاگرس خودرو در ایران مونتاژ می‌شد، در سال ۱۹۹۴ بزرگ‌ترین خودروی خود را بانام پردانا (Perdana) معرفی نمود. این خودرو که یک سدان متوسط است نتیجهٔ همکاری میان پروتون و میتسوبیشی بود و در اصل بر اساس نسل هفتم میتسوبیشی Eterna ساخته‌شده بود. تولید نسل اول پردانا در سال ۲۰۱۰ متوقف شد و دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۳ نسل دوم آن معرفی شد. پروتون برای ساخت نسل دوم پردانا دست به دامن هوندا شده بود و نسل دوم پردانا درواقع همان نسل هشتم هوندا آکورد بود که با نشان پروتون و تغییراتی جزئی در مالزی عرضه شد. این خودرو صرفاً برای مقامات دولتی مالزی عرضه می‌شد و امکان خرید آن برای مردم عادی وجود نداشت.

dfgfhg

حال به‌تازگی پروتون نسل سوم این سدان متوسط را در مالزی رونمایی کرده که به‌طور کامل نسبت به قبل متحول و دگرگون‌شده است. نسل سوم با دو پیشرانهٔ ۲ و ۲.۴ لیتری عرضه می‌شود و برخلاف گذشته برای عموم مردم قابل خریداری است. فروش هر دو مدل پردانا ۲۰۱۶ آغازشده و قیمت آن‌ها به ترتیب ۱۱۳,۸۸۸ رینگت (۲۷,۷۰۰ دلار) و ۱۳۸,۸۸۸ رینگت (۳۳,۸۰۰ دلار) تعیین‌شده است. پروتون تاکنون ۹۰۰ سفارش برای پردانای جدید دریافت کرده و برنامهٔ فروش ۳۰۰۰ دستگاه از آن را تا پایان سال جاری دارد.

gfhgjh

نسل سوم پردانا دارای ۵.۰۲ متر طول، ۱.۸۴ متر عرض و ۱.۴۷ متر ارتفاع است و فاصلهٔ محوری برابر با ۲.۸۰ متر دارد. این خودرو از نسل قبلی خود که بر اساس نسل هشتم هوندا آکورد ساخته‌شده بود ۱۷.۱ سانتیمتر کشیده‌تر است. در بالا‌ترین تیپ این خودرو که مجهز به پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری است، چراغ‌های جلوی HID، رینگ‌های ۱۷ اینچی، کیت بدنهٔ اسپرت و سنسورهای پارک عقب و جلو به‌صورت استاندارد وجود دارد.

فضای داخلی پردانا ۲۰۱۶ هنوز هم تا حد زیادی شبیه به هوندا آکورد است اما کنسول وسط از نو طراحی‌شده و خودرو به یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همراه صفحه‌نمایش لمسی و سیستم تهویه مطبوع دو منطقه‌ای مجهز شده است. از دیگر تجهیزات این خودرو می‌توان به روکش چرمی صندلی‌ها، دریچهٔ تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی هشت جهتهٔ صندلی راننده با امکان تنظیم گودی کمر و سیستم سرگرمی پروتون اشاره کرد.

همان‌طور که اشاره شد پیشرانه‌ها شامل دو نمونهٔ ۲ و ۲.۴ لیتری می‌شود که اولی ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد و موتور ۲.۴ لیتری ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی هر دو موتور توسط یک گیربکس ۵ سرعتهٔ اتوماتیک منتقل می‌شود که در مدل ۲.۴ لیتری امکان تعویض دنده از طریق پدال‌های پشت فرمان وجود دارد.

gfhgjhghg

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4715 ديدگاه)

    فعلا نمیشه چیز خاصی گفت، باید بیاد در بازار یه مدت باشه تا بعد بشه نظر داد.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. سامان اذری

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2851 ديدگاه)

      ۲۷ هزار تا ۳۳ هزار دلار ؟؟؟
      مگه چه خبره ؟؟
      هوندا اکورد قیمت پایه اش ۲۲ هزارتاست
      مزدا ۶ هم همینطور
      قیمتش حدود ۱۰ هزار تایی گرونه
      من هوندا سویک پایه ۱۸ هزار دلاری رو با این عوض نمیکنم
      با ۳۳ هزار دلار میشه ماکسیما خرید
      که مارکش می ارزه به این

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. یو اس اس اینترپرایز

        ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        میانگین ۳۰ هزار دلار باشه هم گرون

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. علیرضا

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (723 ديدگاه)

        متاسفانه پروتون هم خودروساز دولتی هست و از همان مشکلات ایرانخودرو و سایپا رنج میبره

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  2. Mehdi TuRbO

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1116 ديدگاه)

    قیمتش زیاد یعنی از تویوتا کمری و اپتیمام گرون تره!!!!!کمری قیمت پایش ۲۴ هزار دلار،عجیب.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. منصور

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (89 ديدگاه)

    خو لامصبا شما که طراحی کردین یکم لاستیک رو بزرگتر کنین! حرومه انگار
    چین کم بود هند و مالزی ازش هم یاد گرفتن!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. فرامرز

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1395 ديدگاه)

      طراحی نکردن کپی کردن
      https://www.netcarshow.com/Opel-Insignia-2014-1600-19.jpg

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. بنتلی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    صفحه کیلومتر شمار و محل قرارگیری ترمز دستی و طراحی آینه بغلش اصن خوب نی،کیفیت مواد داخلشم زیاد جالب نی،با این قیمت خییییلی خودروهای بهتری از برندهای معتبر دنیا میشه خرید،مثلا با ۳۳هزار دلار جدای بحث اندازه خودرو میشه بی ام و سری۳ یا کرایسلر۳۰۰خرید!کرایسلر ۳۰۰تو مدل پایش مانیتور ۸.۵اینچی با دوربین عقب و گیربکس ۸سرعته اتوماتیک با قدرتی حدود۳۰۰اسب داره از طرفی یک سدان بزرگ لوکس با چهره با ابهته ک بیشتر از قیمتش می ارزه،بی ام و سری۳ هم ک انقد محبوب و دوست داشتنیه ک نیازی ب گفتن من نیس.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. یاسین

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    منصور جان راس میگه!خب اون رینگ و لاستیک با بدنه همخونی نداره و علاوه بر این،اگه فاصله محورها بیشتر می شد که چرخ ها به سمت منتهی الیهِ صندوق و کاپوت نزدیکتر می شد،قیافشم جالبتر میشد یعنی به سدانای لوکس نزدیکتر می شد!بعدش این قیمت برا چنین خودرویی اونم در مملکت غیر از ایران،یکم زیاد نیس!؟البته خب از مالزی زیاد انتظاری هم نمیره!همین که برا ملت خودش ارزش قائل شده خوبه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. جی تی ار

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (459 ديدگاه)

    دوستان قیمت دلاری اعلامی برگردان شده ی قیمت آن از رینگت به دلار است. بنابراین فکر کنم قیمت مخصوص یک بازار خاص باشه که بستگی داره به اینکه دلار در آن بازارچند باشه. شاید حتی به دلیل تعرفه های واردات مالزی ببینید قیمت هوندا سیویک از این هم بیشتر در بیاد. دقیقا یه چیزی شبیه بازار داخلی خودمان. اگه شما الآن جک j5 رو به دلار برگردونین چقدر میشه? اونوقت مردم کشورای دیگه ببینن میگن سگ کرولا به این شرف داره من که کرولا انتخاب می کنم!!!!…:-P

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. آرش

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (163 ديدگاه)

      نرخ رینگت به دلار دقیقا همون نرخ رینگت به ریال به دلاره. فرقی نداره شما مستقیم رینگت رو به دلار تبدیل کنین یا اول رینگت رو به ریال بعد به دلار تبدیل کنین.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. ایرانی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (607 ديدگاه)

    با اون داشبورد نه چندان زیبا و کیفیت پایینش…!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. فرهاد

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    اصلا به قیمتش نمی ارزه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. احسان(احسان سابق)

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2857 ديدگاه)

    چقدر گرونه.چخبره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. محمد

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    اول خیلی گرونه…همین الانم توی ایران قیمتای پروتون خیلی بالاست بااین حال که دیگه تولید نمیشه
    دوم…کاش میومد ایران..پروتون جن۲..واقعا ماشین خوبی بوده هست..حیف که تحریم های لعنتی شرکت زاگرس خودرو تعطیل کرد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. سعید

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (43 ديدگاه)

    طراحی عجیبی داره نه می شه گفت خوبه نه می شه گفت بده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. omid

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (166 ديدگاه)

    سه رخ جلوش نمای مرسدس سی کلاس نسل قبل (فیس لیفت ) رو تداعی میکنه و نمای پشت هم یادآور نسل قبل کمری و سوناتا است !!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. شجاعی

    ۱ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پروتون هرچی تولید کنه با دوام و کیفیت عالی داره، من جنتو دارم ی پیچش می ارزه به آشغالهای چینی و ایرانی،
    در ضمن قطعات این شرکت برگرفته از بهترین قطعات آلمانی،ژاپنی و طراحی لوتوس انگلیس هستش.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا