زامیاد، نسخه جدید وانت نیسان را با نام اکستند (یا EX) آماده عرضه به بازار کرده است. این وانت باستانی که سالهاست در خط تولید حضور دارد، به این زودیها قصد خداحافظی ندارد و زامیاد در تدارک تولید و عرضه نسخه بهروز شده آن است. بیشتر از یک سال پیش، در تیر ۱۴۰۲، مدیرعامل وقت زامیاد خبر از تولید نسخه جدیدی از وانت نیسان با نام اکستند داد. قرار بود تولید این نسخه در سال ۱۴۰۲ آغاز شود، اما این اتفاق رخ نداد و صرفاً وانت نیسان اکستند در نمایشگاههای مختلف خودروی کشور به نمایش درآمد. اخیراً زامیاد کاتالوگ رسمی این وانت جدید را منتشر کرده که نشان از عرضه آن در آینده نزدیک دارد.
بررسی جامع وانت نیسان اکستند (زامیاد EX)؛ نیسان آبی در کالبدی جدید
مدل فعلی وانت نیسان به دلیل عدم پشتیبانی از استانداردهای روز، مجوز تولید نداشته و تا یک ماه دیگر از خط تولید کنار خواهد رفت. بر اساس تفاهمنامهای که در مهرماه سال گذشته میان وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد به امضا رسید، تولید وانت نیسان بر پایه استانداردهای قدیمی تنها تا سقف ۳۵ هزار دستگاه مجاز شناخته شد و ادامه تولید آن منوط به رعایت کامل استانداردهای ۸۵ گانه است. طبق گفته بابک مصدق، معاون توسعه محصول شرکت زامیاد، تاکنون ۳۰ هزار دستگاه از این تعداد تولید شده و مابقی نیز طی یک ماه آینده تکمیل خواهد شد.
ویژگیهای ظاهری و ابعاد نیسان اکستند
مهمترین تغییر وانت نیسان اکستند نسبت به نسخه قبلی، افزایش ۱۶ سانتیمتری طول کابین است که از بیرون با ستون B پهنتر قابل مشاهده است. این افزایش طول کابین بهمنظور بهبود شرایط نشستن راننده و افزایش ایمنی سرنشینان صورت گرفته است.
-
افزایش ابعاد:
- فاصله محوری: از ۲,۸۶۵ میلیمتر به ۳,۰۳۰ میلیمتر (افزایش ۱۶ سانتیمتری)
- طول کلی: از ۴,۸۵۰ میلیمتر به ۵,۰۱۰ میلیمتر
- عرض و ارتفاع: بدون تغییر، به ترتیب ۱,۷۳۰ و ۱,۷۰۰ میلیمتر
- ابعاد اتاق بار: بدون تغییر، همچنان ۲,۳۰۰ میلیمتر طول، ۱,۶۰۰ میلیمتر عرض و ۴۰۰ میلیمتر ارتفاع
-
رنگبندی جدید:
- علاوه بر رنگ آبی قدیمی، رنگ جدید آبی کاربنی و همچنین خاکستری برای نیسان اکستند در نظر گرفته شده است که قرار است نماد جدید این وانت باشد.
- مقاومت رنگ بدنه در مقابل خوردگی و ضربه افزایش قابل ملاحظهای پیدا خواهد کرد.
- بدنه و اتاق بار نیز با آستر مقاومتر در برابر زنگزدگی ساخته شدهاند تا دوام بیشتری داشته باشند.
-
تغییرات جزئی بدنه:
- ثابتکنندههای خط مونتاژ نوسازی شدهاند که کنترل دقیقتر فواصل و همسطحی قطعات را به همراه دارد.
- توازن درها و طرح نوار آببندی دور درها بهبود یافته که از نفوذ آب جلوگیری میکند.
- در حال حاضر تغییرات ظاهری دیگری به چشم نمیخورد، اما گفته شده در آینده چراغهای جلو، جلوپنجره و سپر تغییر خواهند کرد.
- دیلایتهای فعلی روی سپر جلو به داخل چراغهای جلو منتقل شده و روی سپر مه شکن قرار خواهد گرفت (در نمونههای نمایشگاهی فعلاً این تغییرات اعمال نشده است).
- قرار است دیلایتها به شکل حلقهای دور چراغهای جلوی بالایی تعبیه شوند.
- در مورد تغییر گرافیک چراغهای عقب نیز صحبتهایی شده است.
- تمامی تایرها از نوع رادیال انتخاب شدهاند.
تغییرات داخلی و رفاهی
-
صندلیها:
- بجای صندلی نیمکتی قبلی، از صندلیهای مجزا برای راننده و سرنشین استفاده شده است.
- قابلیت تنظیم صندلی راننده در چهار جهت و صندلیهای جدید قابل تنظیم در دو جهت به لیست امکانات اضافه شده است.
- این تغییرات میدان دید راننده و تسلط بر غربیلک فرمان را بهبود میبخشد.
- با استفاده از پوشش فومی برای درِ کنسول، در صورت استفاده راننده از کابین برای استراحت، یکپارچگی صندلیها مشابه طرح قدیم (نیمکتی) فراهم میشود.
-
فضای کابین و داشبورد:
- قالبهای بدنه وانت نیسان بازطراحی و نوسازی شده و تزئینات داخلی اتاق کاملاً تغییر پیدا کرده است.
- از فضای بین دو صندلی برای جانمایی کنسول استفاده شده است که علاوه بر زیبایی، فضای کاربردی مناسبی را فراهم میکند.
- ترمز پارک خودرو نیز به بین دو صندلی منتقل و کنسول برای این بخش تعبیه شده است.
- داشبورد ارتقا یافته و از نظر کیفیت، چیدمان جدید ادوات و صندلیهای قابل تنظیم، ارگونومی ضعیف وانت نیسان را بهبود بخشیدهاند.
پیشرانه و عملکرد
-
موتور M24 پلاس:
- وانت نیسان اکستند با نسخه ارتقاءیافته همان موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر Z24 قدیمی تولید میشود که M24 پلاس نام دارد.
- این موتور با هدف مدیریت بهتر مصرف سوخت و کنترل آلایندهها، با استفاده از کاتالیست جدید، سیستم مدیریت موتور (EMS) و کالیبراسیون موتور با ECU جدید ساخت داخل، توسط مگا موتور تولید شده است.
- دریچه گاز برقی و حذف مسیر برگشت سوخت از ریل به باک از دیگر تغییرات موتور M24 پلاس است.
-
مشخصات فنی:
-
- قدرت: ۹۴ اسب بخار
- گشتاور: ۱۸۷ نیوتن متر
- استاندارد آلایندگی: ارتقاء از یورو ۴ به یورو ۵
- مصرف سوخت: کاهش مصرف سوخت و آلایندگی صوتی و جوی کمتر
- سوخت: قرار است به صورت پایه گازسوز نیز عرضه شود.
- گیربکس: همان گیربکس پنج سرعته دستی قبلی
- وزن ناخالص: ۳۸۰۰ کیلوگرم
- ظرفیت مجاز حمل بار: ۲۰۵۵ کیلوگرم (و در شرایط غیراستاندارد تا ۳ تن)
مشخصه موتور Z24 موتور M24 پلاس حداکثر توان خروجی ۹۴ اسب بخار ۹۴ اسب بخار حداکثر گشتاور خروجی ۱۸۷ نیوتن متر ۱۸۰ نیوتن متر تعداد سوپاپ ۸ ۸ دریچه گاز سیمی برقی استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۵
ایمنی و امکانات دیگر
-
-
-
امکانات رفاهی پایه:
- سیستم تهویه (کولر ارتقا یافته)
- دیلایت
- مه شکن عقب
- ایموبلایزر (سیستم ضد سرقت)
- تنظیم ارتفاع چراغهای جلو
-
سیستمهای ایمنی جدید (مطابق با استانداردهای ۸۵ گانه):
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
- سامانه کنترل پایداری
- رادار خطخوان
- سامانه هشدار تصادف از جلو
- ترمز خودکار اضطراری
- چراغهای روشنایی جدید مجهز به لنز و تنظیم ارتفاع
- سیستم هشدار انحراف از مسیر (با بهرهگیری از دوربینهای پیشرفته)
- سیستم هشدار بستن کمربند ایمنی به صورت استاندارد
-
فرمان هیدرولیک:
- بازطراحی و بهروز شده و نرمتر از قبل شده است.
-
-
قیمت وانت نیسان اکستند
هنوز قیمت وانت نیسان اکستند به صورت رسمی اعلام نشده است، اما قطعاً شاهد افزایش چند میلیون تومانی نسبت به نسخه معمولی خواهیم بود که هماکنون با موتور M24 پلاس ۵۷۹ میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین، برای نسخه اکستند باید انتظار قیمتی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان را داشته باشیم.
-
حسن
۱۸ خرداد ۱۴۰۴چقد سخت گیری چقد استانداردهای الکی اینجا از امریکا و اروپا بیشتر سخت گیری میکنن
این بدبخت شیشه جلو داره در داره که یوفت راننده نیفته تازه دو تا در داره درا هم شیشه دارن که به جا کولر بدن پایین باد بیاد اینه بغل داره پشت سرت را میتونی ببینی اینه داخل داره که موهات را شونه کنی ترمزم داره تعجبه وجدانا دیگه چی چی میخواید
Mousa
۱۸ خرداد ۱۴۰۴شما رو بخدا خجالت بکشید..شرم کنید..شما اینهمه پیشرفت فناوری خودروهای روز دنیا رو نمیبینید!!؟
دست بردارید از سر این پیرمرد خسته و رنجور!
چقد میخواهید با پوشاندن لباس نو بهش..ازش کار بکشید؟! گناه دارن…هم مردم هم نیسان جونیور بینوا!!!
خلیج فارس
۱۸ خرداد ۱۴۰۴خودنیسان اینو گردن نمیگیره ج ا. هی تولید میکنه
گاس فرینگ
۱۹ خرداد ۱۴۰۴یک بنده خدایی که از سیستم درونی نیسان یک نفوذ و اشراف کلی داشت اسمش یادم نمیاد چند سال پیش میگفت از بین کل مدیرهای منطقه ای نیسان فقط مدیرهای بخش خاورمیانه اونم یکی دو نفر که برای بازار ایران هستن میدونن نیسان همچین وانتی ساخته
محمد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴زامیاد مدیریتش خصوصی هست.
محمد رهسپار عظیمی
۱۹ خرداد ۱۴۰۴خدایی یه جایی بدین برای نشستن راننده. یه چنتا ماشین. تو دنیا برید ببینن نه از راه دور
برید ببینین بیایین اجرا کنین پیشرفت کنین
فقط جیب مردم رو میزنین. خدا اینجاش تو هم راضی نباش آمین
حسن اراسته
۱۹ خرداد ۱۴۰۴مشخصه ک بدرد مفت نمیخوره بدنه نداره شاسی هاش ضعیفه
پارسا
۱۹ خرداد ۱۴۰۴فقط رنگشوو تغییر دادن میدن پاچه ی مردم جیپشون خالی میکنن میگن این از لند کروزر خوبتره ملت هم از سادگی میرم صف میکشم براش
اسی
۱۹ خرداد ۱۴۰۴باسلام خدمت مدیرمحترم چرا خداوکیلی اینقدربی کیفیت میزنی چراحتی یک شب وجدانت نمیادبه خوابت که بیداربشی، میخوای پول بگیری نوش جانت مامردم ساده دل هستیم اگربرای خریدیکم بهم اعتمادداشتیم شماالان جات اون بالا نبود،فقط یکم دلت به حال این مردم بسوز،فقط یکم ازچین یادبگیرچطوری فتوکپی میزنه ،توهم بزن حداقل یکم باکیفیت، پس چراهمین اگربرای کشورهمسایه بزنی بهترش میزنی
علیرضا
۲۲ خرداد ۱۴۰۴پادرا پلاس چه مشکلی داره مگه قرار نبود جایگزین این بشه ، توان بار اونا هم شبیه همدیگه هست.
خوب پادرا پلاس را تولید انبوه کنید قیمتش کم میشه
سیاوخش
۲۷ خرداد ۱۴۰۴بس کنین تورو خدا بس کنید😂😂😂😂