در این مقاله میخواهیم شما را با موتورهای مشهور ۲JZ-GE و GTE و FSE تویوتا آشنا کنیم.
سری موتورهای افسانهای ۲JZ تویوتا بین علاقهمندان به دنیای خودرو کاملاً شناخته شده هستند. این موتورها از نوع ۶ سیلندر ۳ لیتری بوده و در هر سیلندر از ۴ سوپاپ استفاده میکنند. نسخههای ارتقا یافته موتور یاد شده به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ مجهز شده و از دو توربو و تزریق سوخت مستقیم سود میبرند. هر نسخه از موتور ۲JZ تویوتا پرفورمنس منحصربهفرد خود را دارد و فرقی نمیکند که موتور موردبحث از نوع ۲JZ-GE باشد یا GTE و FSE چراکه هریک داستان شنیدنی خود را دارند.
ابتدا به موتور ۲JZ-GE میپردازیم که از نوع ۶ سیلندر تنفس طبیعی تخت است و توازن جذابی بین سادگی و قابلیت اطمینان بالا با پرفورمنس قابلتوجه ایجاد کرده است. این موتور از میللنگ فورج کاری شده، بلوک آهنی و یاتاقانهای فورج کاری سود میبرد. با نسبت تراکم ۱۰ به ۱ و قدرت ۲۲۰ اسب بخار، موتور ۲JZ-GE در سال ۱۹۹۱ معرفی شد و روی بسیاری از محصولات شاخص تویوتا و لکسوس همچون سوپرا تنفس طبیعی نسل چهارم، لکسوس IS 300، GS 300 و SC 300 بکار رفت. موتور ۲JZ-GE تویوتا به خاطر ساختار مستحکم خود شناخته میشود و بنابراین گزینهای عالی برای تیونرهاست چراکه میتوانند قدرت بالایی را از آن بگیرند. با آغاز سال ۱۹۹۸ خانواده موتور ۲JZ تویوتا ارتقا یافت و از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها سود برد تا هم راندمان بهتری داشته باشد هم گشتاور بیشتری را در دورهای پایین و میانی تولید کند.
نسخه بعدی این موتور که از نوع توئین توربو است ۲JZ-GTE نام دارد و در سوپرا توربو مدل ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ بکار رفته است. این موتور به خاطر قدرت ۳۲۰ اسب بخاری خود که روی سوپرا توربو نسل سوم نصب شد شناخته شده و جذابیتهای زیادی دارد. مهندسان تویوتا برخی تغییرات را در نسخه اولیه موتور یاد شده اعمال کردند تا بتواند استرس بیشتر توربو را تحمل کند و نتیجه آن نیز کسب ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر بوده است. با این تغییرات نسبتاً تراکم به ۸.۵ به ۱ رسید و نازلهای اسپری روغن نیز به منظور خنک کاری پیستونها استفاده شد. ژاپنیها همچنین از توربوشارژر سکونشئال سود بردند به گونهای که یک توربو بوست دور پایین را از دور ۱۸۰۰ تأمین کرده و توربوی دیگر در دور ۴۰۰۰ وارد میدان میشود.
تفاوتهای قابلتوجهی بین موتورهای ۲JZ-GTE صادراتی در مقایسه با نمونههای بازار ژاپن وجود داشته است. موتور عرضه شده در بازار آمریکا قدرت بالاتری داشت و خروجی ۲۸۰ اسبی نسخه ژاپنی آن بهطور قابلتوجهی کمرمقتر بود. ساختار مستحکم این موتور نیز باعث شد تیونرها دو و سه برابر قدرت استاندارد آن را به دست بیاورند. حتی برخی شرکتها تا ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت را نیز با استفاده از بلوک اصلی ۲JZ-GTE استخراج کردهاند که رقم فوقالعادهای محسوب میشود.
سومین و آخرین عضو خانواده ۲JZ با پسوند FSE شناخته میشود که یکی از مطمئنترین موتورهای تاریخ لکسوس است. موتور یاد شده در سال ۲۰۰۰ تولید شد و برخلاف دو نسخه قبلی از تزریق سوخت مستقیم برای بهبود راندمان احتراق استفاده میکرد. علاوه بر این، FSE فقط با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ در دسترس بود و بالاترین نسبتاً تراکم یعنی ۱۱.۳ به ۱ را داشت. خروجی موتور موردبحث ۲۲۰ اسب بخار قدرت بود و از این نظر تفاوتی با GE نداشت. ۲JZ-FSE بیشتر به عنوان یک موتور کممصرف و پاکتر تنفس طبیعی مطرح بود و درعینحال میتوانست پرفورمنس مطلوبی را ارائه کند.
به همین خاطر است که موتور FSE کمترین میزان آلایندگی کربنی را بین اعضای خانواده ۲JZ دارد و همیشه با گیربکس اتوماتیک همراه شده است. با اینکه خانواده موتور ۲JZ تویوتا قابلیت اطمینان بالا و قدرت زیادی داشته و تیون کردن آن راحت است اما مشکلاتی نیز وجود داشته که از جمله آنها میتوان به تعویض پولیهای میللنگ در هر ۹۶ هزار کیلومتر، خرابی آببندی پمپ روغن، خرابی سفت کن تسمه تایم و… اشاره کرد که البته خوشبختانه تأثیر کلیدی روی عملکرد کلی موتور نداشتهاند.
amirboss
۱۶ شهریور ۱۴۰۳بسیار عالی🙏
SMS
۱۶ شهریور ۱۴۰۳2jzیکی از ستون های اصلی تیونینگ و خودروهای ژاپنیست والبته که فقط با تویوتا سوپرا نسل ۴ مزه می ده
Ahmad
۱۶ شهریور ۱۴۰۳راجع موتور ار۳۵ جی تی ار هم یه مطلب تخصصی بزارید
amir
۱۶ شهریور ۱۴۰۳اون روز درباره 2jz gte کامنت گذاشتم فک نمیکردم پست بشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ شهریور ۱۴۰۳من حواسم به همه کاربرا و کامنتها هست
amir
۱۶ شهریور ۱۴۰۳molto bene maestro
جالب اینجاست که بدونید 2jz gte در سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ با شش سیلندر تویین توربو ۳ لیتر حجم و ساختار خطی ۳۲۰ اسب داشت در حالی که جنسیس با ۳ تا ۳.۵ لیتر حجم و تویین توربو و وی ۶ تازه در موتور های smartstream به قدرت حدود ۳۶۰ اسب رسیده اونم بعد از ۲۰۲۰ به تقریب ۳۰ سال بعد!
BMZ
۱۶ شهریور ۱۴۰۳جناب اشتری
بنده هر موقع میخوام وارد سایت بشم با خطای 429 روبهرو میشم و باید کلی سایت رو رفرش کنم تا بتونم وارد بشم ؛ بطوری که دیگه خسته کننده شده
آیا راه حلی برای این مشکل وجود داره؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ شهریور ۱۴۰۳من و دیگر دوستان چنین مشکلی نداریم
Yaghoob
۱۶ شهریور ۱۴۰۳جناب اشتری من و احتمالا خیلی از بچه ها هم به عشق شما و تیمتون میایم پدال
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ شهریور ۱۴۰۳خیلی ممنونم لطف دارید
شاید باورتون نشه ولی من و دیگر دوستان که در پدال مطلب مینویسیم منبع درآمد اصلیمون جای دیگه است ، اگر مبالغ دریافتی نویسندگان پدال رو بدونید، باعث خجالت هست ماهانه حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان
کلا خبرنگاری و مترجمی فنی، کار دلی هست.
ar-ma-n
۱۶ شهریور ۱۴۰۳اول از هم همیشه گفتم بازم میگم از اینکه با تمام سختی ها و کم بود های موجود باعث شادی و دلگرمی ما بابت تمام زحماتی که هم شما و تمام بچه های پدال میکشن تقدیر تشکر کنم
البته در کشور ما به خبرنگاری و مترجمی توجه ای نمیشه برای همین مشکلاتی همیشه بوده.
امیدوارم بستری فراهم بشه برای بهتر شدن سایت و کسب درآمد بهتر و خب سایت پدال کم چیزی نسبت به بقی پلتفرم های مسخره ندارد که چیزی برای ارائه ندارن جزو مقاله های تکراری.
Taha Ayoobi
۱۷ شهریور ۱۴۰۳آقای اشتری اون عددی که گفتید بعضی ها باهاش زندگی میکنن
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۱۶ شهریور ۱۴۰۳شبا که ما میخوابیم،آقای اشتری بیداره
ما خواب خوش میبینیم،ایشون کامنتارو میخوانه
…
nima.jdm
۱۷ شهریور ۱۴۰۳روح سعدی لرزید
قافیه به خوبی رعایت شدا
GRT
۱۶ شهریور ۱۴۰۳عمو اشتری حواسش هست . چشم های کاربران ، او را نمیبیند اما او کاربران را میبیند . پس در حضور او در سایت اسپم نکنید و مطالب غیر مرتبط نگذارید ، باشد که رستگار شوید
Taha Ayoobi
۱۶ شهریور ۱۴۰۳عشقه این موتور واقعا.
محمد
۱۷ شهریور ۱۴۰۳پرفورمنس نه، کارایی
hosen
۱۶ شهریور ۱۴۰۳سلطان تیونینگ و تقویت!
اگه میشه یه همچین پستی راجب موتور k20 و 3s
بزارید ممنونم.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ شهریور ۱۴۰۳بسیار خوب
amir
۱۶ شهریور ۱۴۰۳البته نمیدونم تا الان پست گذاشته شده یا نه ولی موتور های rb26dett نیسان پرداتور و گودزیلا فورد سری های ls lt جنرال …. میتونن موضوع خوبی باشن
nima.jdm
۱۶ شهریور ۱۴۰۳نمیدونم چرا تویوتا برای سوپرا ام کی فایو بجای موتور بی ام و از تو جی زد استفاده نکرد
موتور تو جی زد ۳۲۰ اسب قدرت داره پتانسیل تقویت خیلی بالایی داره تویوتا یکم تغییرات توش ایجاد میکرد قدرتش رو بالا تر میبرد و برای سوپرا ام کی فایو ازش استفاده میکرد هم از موتور بی ام و بهتره هم اینقدر هم مردم از ام کی فایو انتقاد نمیکردن
Behnam1012
۱۶ شهریور ۱۴۰۳اگه با موتور تویوتا تولید می شد قطعاً فروشش خیلی بالاتر می رفت
پلتفرم مشترک با بی ام و ایده بدی نبود ولی موتور خط قرمز ژاپنی بازاست
nima.jdm
۱۷ شهریور ۱۴۰۳همیشه در تعجب بودم تویوتا چرا برای سوپرا ام کی فایو از تو جی زد استفاده نکرد
قدرت ۳۲۰ اسبی اش رو با یکم تغییرات بالاتر میبرد این موتور که پتانسیل زیادی داره
و برای سوپرا ام کی فایو استفاده اش میکرد شرط میبندم خیلی موفق تر عمل میکرد
اما خب این کاری که تویوتا کرد شراکت با بی ام وه بود
که سود خوبی برای دو طرف داشت
الانم که برای ساخت خودروی هیدروژنی تویوتا و بی ام وه میخوان همکاری کنن
سامان اذری
۱۶ شهریور ۱۴۰۳یه زمان چه ماشین هایی تولید میشد
الان همه برند ها اشغال تولید میکنن
کاش تویوتا سوپرای جدید رو با پلتفرم خودش و با موتور ارتقا یافته 2jz تولید میکرد .
بهنام
۱۶ شهریور ۱۴۰۳یه عده هم هستن که اصلاً نمیدونیم فن چه کشوری یا چه کمپانی هایی هستن و اومدن زیر کامنت دوستان که از این موتور افسانه ای و شاخص تعریف کردن دیس لایک دادن . کسی میدونه کیا هستن ؟ 😂
nima.jdm
۱۶ شهریور ۱۴۰۳نامشخص هست متأسفانه
ar-ma-n
۱۶ شهریور ۱۴۰۳تا باشه از این مقاله ها البته 😅🤩
افسانه ای بی چون چرا
ممنون اگه امکان داره درمورد مدل های rb نیسان بزارید
Galant.VR4(JDM)
۱۶ شهریور ۱۴۰۳خسته نباشید بابت مقاله مفید و کامل
موتور 2jz پایه اصلی تیون هست و با تغییرات کوچیک روی توربو و پیستون ها میشه قدرت فضایی گرفت
اگه از انجین 3s هم مطلب بزارین خیلی نیازه🙏🏻😂
Galant.VR4(JDM)
۱۶ شهریور ۱۴۰۳به نظر شما بزرگان پدال ارزون ترین انجین برای نصب کدومه
3s
BP
4g63
یا ویتک؟
چون خودم میتسوبیشی دارم میگم 4G63 ولی روش به صورت فابریک بود نمیدونم هزینش چقدر میشه
اگه بگین کمک بزرگی کردین بهم
nima.jdm
۱۷ شهریور ۱۴۰۳منم قطعا میگم 4g63 انتخاب عالیه
این موتور پتانسیل خیلی زیادی واسه تقویت داره
ویتک هوندا هم خیلی دوست دارم
یه سوال من میخوام ماشین بخرم
یکی از انتخاب هایی که دارم گالانت هست میتونی در موردش توضیح بدی که ارزششو داره یا نه؟
آخه گالانت تمیز و کم کار خیلی کمیابه
قطعاتش هم کمیابه
خلاصه که یه توضیحی بدی ممنون میشم
Galant.VR4(JDM)
۱۸ شهریور ۱۴۰۳اولا بستگی به شهری که هستی داره
دوما قطعاتش گیر میاد توی شهر های بزرگ یا میتونی سفارش بدی
درمورد خود ماشین هم بگم خدایی ماشین خوبیه امکانات درحد مدلش خوبه انجین 2لیتری(منظورم4g63 نیست) داره که در حالت فابریک شتابش قابل قبوله و دوام خوبی دره
ایمنی خوبه سواری نرم قابل قبوله
ولی اینجور ماشین ها باید خیلی مواظبشون باشی و اذیتشون نکنی چون قطعات ممکنه فرسوده باشه و صاحب قبلی به فکر تعویض نبوده
بعد اتفاقا گالانت تمیز گیر میاد حتی زیر 200 میل و اگه دنبال JDMیا ماشین های کلاسیک باشی یه ماشین بیرنگ و کارکرد پایین رو از فکرت بنداز بیرون
اولویت انجین و برقی خودرو باشه حله
Meysamsos
۱۷ شهریور ۱۴۰۳سلام به آقای اشتری
پدال
و دوستان
اگه میشه یه مقاله تخصصی از توربو بزارید
من نمیدونم چه جوری باید دریچه وسگیت رو تنظیم کنی
از هرکی هم میپرسم کامنتاشون شروع میشه…..
nima.jdm
۱۷ شهریور ۱۴۰۳فکر کنم مقاله راجبش نوشته شده قبلا یادم نیست دقیق
JDM سابق
۱۷ شهریور ۱۴۰۳الان متاسفانه مسافرت هستم و آنتن درست حسابی ندارم
نت خوب گیرم بیاد یه چندتا موتور تو لیست گذاشتم که دربارشون کامنت بذارم