تویوتا

تویوتا MC8-R، سوپراسپرت گمنام دهه 90 با 600 اسب بخار

MC8-R، شگفتی گمنام تویوتا، یک خودروی مسابقه‌ای بر اساس MR2 بود که با موتور V8 توئین توربو و ۶۰۰ اسب بخار، در دهه ۹۰ میلادی به مصاف غول‌هایی مثل مک‌لارن و پورشه در لمان رفت.

تویوتا سال‌ها است که با خودروهای قدرتمند و سریعی مثل سوپرا، MR2، سلیکا و لکسوس LFA نام خود را در دنیای خودروهای پرفورمنس تثبیت کرده است. سوپرا با موتور 2JZ به نماد تیونینگ تبدیل شد، MR2 ارزان‌ترین خودروی اسپرت موتور وسط بود و LFA با موتور V10 خود یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شود؛ اما در میان این ستارگان، خودرویی گمنام و فوق‌العاده کمیاب وجود دارد که سریع‌ترین و جسورانه‌ترین تلاش تویوتا در دنیای موتوراسپرت محسوب می‌شود. این خودرو که SARD MC8-R نام دارد، توسط شریک موتوراسپرت تویوتا، شرکت SARD (Sigma Advanced Research Development)، برای رقابت در دسته GT1 در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد.

MC8-R بر پایه پلتفرم تویوتا MR2 توسعه یافت، اما تغییرات آن چنان گسترده بود که شباهت کمی به MR2 اصلی داشت. شاسی جلو تا حدی حفظ شد اما عقب خودرو کاملاً بازطراحی شد تا موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو 1UZ-FE (که در لکسوس LS400 استفاده می‌شد) در وسط خودرو جای گیرد. این موتور در نسخه مسابقه‌ای ۶۰۰ اسب بخار قدرت و بیش از ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. بدنه با پانل‌های فیبر کربنی سبک و عریض‌تر، آیرودینامیک بهتری داشت و شاسی حدود ۴۰۰ میلی‌متر از محور عقب کشیده شد تا پایداری در سرعت‌های بالا تضمین شود. وزن خودرو حدود ۱۳۴۰ کیلوگرم بود که با گیربکس دستی ساخت پورشه و سیستم انتقال قدرت محرک عقب، عملکردی خیره‌کننده ارائه می‌داد.

MC8-R برای رقابت در مسابقه لمان طراحی شد اما در برابر رقبای قدرتمندی مثل مک‌لارن F1 GTR، پورشه ۹۱۱ GT1 و فراری F40 LM کار سختی داشت. این خودرو در سال ۱۹۹۵ در لمان شرکت کرد اما پس از ۱۴ دور به دلیل مشکلات فنی کنار رفت. در سال ۱۹۹۶ با نسخه‌ای بهبودیافته بازگشت و در جایگاه بیست و چهارم (دومین تیم از آخر در میان تیم‌هایی که به خط پایان رسیدند) به کار خود پایان داد. MC8-R در سال ۱۹۹۷ نیز تلاش کرد، اما نتوانست از مرحله پیش‌انتخابی عبور کند. همچنین دو دستگاه از این خودرو در مسابقات قهرمانی FIA GT در سوزوکا در سال ۱۹۹۷ شرکت کردند اما هیچ‌کدام به خط پایان نرسیدند.

با وجود ناکامی‌ها، MC8-R به‌عنوان یکی از معدود تلاش‌های مستقل ژاپنی برای رقابت در سطح GT1، جایگاه ویژه‌ای دارد. برای رعایت قوانین همولوگیشن فیا، SARD موظف بود حداقل یک نسخه جاده‌ای تولید کند اما نهایتاً دو نسخه جاده‌ای از MC8-R ساخته شد. یکی از این دو خودرو مدل ۱۹۹۵ با رنگ سفید بود که در سال ۲۰۱۵ دوباره در ژاپن دیده شد و همچنان در شرایط عملیاتی است درحالی‌که دیگری مدل ۱۹۹۷ با رنگ مشکی بود که آخرین بار بدون پیشرانه در یک انبار مشاهده شد. هر دو مدل از نسخهٔ تضعیف‌شدهٔ موتور V8 استفاده می‌کردند و برای استفاده قانونی در خیابان‌ها اصلاح شده بودند.

قیمت دقیق این نمونه‌های جاده‌ای مشخص نیست ولی گفته می‌شود نسخه سفید در دهه ۲۰۰۰ با قیمتی بیش از ۹۰ هزار دلار به یک کلکسیونر فروخته شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. kasra

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (106 ديدگاه)

    دهه ۶۰ امریکا 🗿🗿☠️☠️

    دهه ۹۰ ژاپن ☠️☠️☠️💀💀

    ۲۰۰۰ سدان های المان 💀💀☠️☠️

    موافقم 62
    مخالفم 4
  2. حامد

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    زیباست. حیف تو پارکینگ بمونه برای ارزش . لذت باید برد کیفشو کرد

    موافقم 40
    مخالفم 2
  3. یوسف

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1124 ديدگاه)

    نماد تویوتا در قابلیت اطمینان…..

    موافقم 33
    مخالفم 4
  4. Yaghoob

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (546 ديدگاه)

    خیلی علاقه مند خودروهای گمنام و کمیاب هستم.
    کاش بیشتر مطلب در مورد خودروهای کمیاب بزارید.

    موافقم 29
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3355 ديدگاه)

      معمولا روزی ۲ مورد داریم

      موافقم 28
      مخالفم 1
  5. محمد عباسی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    حیف شد واقعا🙁البته روی کاغذ قشنگه
    ولی توی مسابقات نتونست کاری بکنه

    موافقم 17
    مخالفم 6
  6. محمدهادی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2583 ديدگاه)

    شاهکار نایابی از طراحی خاص تویوتا با ریشه ی عمیق موتور اسپرت
    انجین ش قطعا صدااااا میده ها
    نعره میکشه…
    حیف،فقط دو دستگاه
    ای کاش حداقل ۱۵۰ دستگاه ازش بود
    خیلی دوستدارم عملکردشو توی پیست میدیم
    با تایرهای اسپر کاپ سافت
    شاهکار به پا میکنه اگه ماشین درست و دست یک تیم مسابقه یی باتجربه تنظیم شده باشه
    بندازی نوربورگرینگ تایم کوتاه کنی هر دور
    رینگای مسابقه یی شو عشقست
    من تا صبح سرگرم اینجور نسخه های مسابق یی خاص از برندهای معتبرم
    بشدت منو یاد نمونه ی نیسان R390 GTR میندازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمدهادی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2583 ديدگاه)

    خیلی دوست داشتم دلیل ناکام موندنش تو رقابت های بسیار جدی لمانز رو بدونم
    ای کاش مطلب کمی تخصصی تر ورود میکرد و موضوع مشکلات این ماشین که تو اون زمان باهاش دست به گریبان بود رو با جذابیت برامون تعریف میکرد تا بدونیم دقیقا با چه ویژگی هایی داشت و چه اتفاقی براش وسط اون چند رقابت افتاد.واصلا آیا هیچوقت همزمان در مسابقات سبرینگ یا لمان امریکایی هم ازش استفاده شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا