آموزش

در صورت نصب اشتباه باتری خودرو چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

نصب باتری روی خودرو می‌تواند جزو ساده‌ترین کارها باشد اما آیا می‌توانید در صورت نصب اشتباه آن چه اتفاقی رخ خواهد داد؟


با اینکه نصب باتری خودرو فرایند سرراست و نسبتاً ساده‌ای دارد و قبلا نیز راهنمای خرید باتری را در پدال منتشر نموده ایم اما اتصال نادرست قطب‌های مثبت و منفی می‌تواند آسیب زیادی به وجود آورد. چنین کاری جریان اشتباه الکتریسیته را به همراه دارد که موجب ایجاد فشار بیش از حد روی مدارها و اتصالات شده و قطعات برقی و حتی خود باتری را از کار می‌اندازد. خودروهای مدرن بیشتر در معرض خطر قرار دارند زیرا تکیه زیادی به سیستم‌های الکترونیکی داشته و نصب اشتباه باتری خودرو احتمال از کار افتادن سیستم‌هایی همچون ماژول کنترل پیشرانه، سنسورهای ایمنی و اطلاعات سرگرمی را افزایش می‌دهد. در خودروهای قدیمی‌تر، این آسیب می‌تواند به سوختن فیوزها و دینام محدود باشد.

یکی از اولین نشانه‌های نصب اشتباه باتری، رفتار غیرعادی سیستم‌های برقی خودروست که از آسیب قطعاتی همچون دینام یا آلترناتور سرچشمه می‌گیرد. بجای شروع به کار عادی، شاید چراغ‌های داشبورد چشمک بزنند و یا اینکه اصلاً روشن نشوند و موتور نیز پاسخی به استارت زدن ندهد. همچنین احتمال شنیدن صداهای غیرعادی همچون صدای ناله یا کلیک از زیر کاپوت و نزدیکی جعبه‌فیوز وجود دارد. نشانه هشدار دهنده بعدی هم بوی سوختگی است که می‌تواند نشان دهنده داغ شدن سیم‌ها و یا ذوب پوشش پلاستیکی قطعات مخصوصاً در نزدیکی باتری باشد. در برخی موارد خود باتری با مشکل ذوب شدن و یا نشتی مایع درون خود مواجه می‌شود.

اما در صورت نصب اشتباه باتری خودرو چه کاری باید انجام دهید؟ اولین کار توقف فرایند نصب باتری است. اصلاً خودرو را استارت نزده و چیزی را روشن نکنید. اگر هنوز موتور را روشن نکرده‌اید شاید بتوانید جلوی آسیب‌های جدی را بگیرید. تمامی سیستم‌های برقی را خاموش کرده و کاپوت را بالا بزنید و در سریع‌ترین زمان ممکن و با حفظ جنبه‌های ایمنی قطب‌های باتری را از آن جدا کنید. اگر باتری آسیب دیده است به آن دست نزنید و از یک باتری‌ساز کمک بگیرید؛ اما اگر ظاهر باتری مشکلی ندارد و به مدت زیادی آن را به اشتباه نصب نکرده‌اید شاید بتوانید آن را جدا کنید. کابل‌ها را به آرامی جدا کرده و به منظور جلوگیری از جرقه‌زنی ابتدا قطب منفی را جدا نمایید.

تنها در صورتی قطب‌ها را به‌صورت صحیح وصل کنید که مطمئن باشید آسیبی به خودروها وارد نشده و وضعیت دینام و فیوزها عادی است. در زمان نصب مجدد ابتدا قطب مثبت و سپس قطب منفی را وصل کنید و مطمئن شوید که در جای خود محکم شده‌اند. حتی اگر خودرو پس از نصب مجدد باتری خوب به نظر می‌رسد بهتر است آن را به یک مکانیک یا باتری‌ساز نشان دهد چراکه برخی مشکلات برقی با گذشت زمان خود را نشان می‌دهند و بررسی سریع خودرو می‌تواند مشکلات را قبل از تبدیل شدن به هزینه‌های سنگین آشکار سازد. برای یادآوری باید گفت قطب مثبت باتری با نشانه + مشخص شده و معمولاً به کابل قرمز متصل می‌شود درحالی‌که قطب منفی دارای علامت – بوده و به کابل مشکی متصل می‌شود. در صورتی که به قطب‌های مثبت و منفی باتری شک داشتید قبل از جدا کردن باتری قدیمی از آن یک عکس گرفته و سپس باتری جدید را نصب کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. ۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6731 ديدگاه)

    فکرکن کاپوت ماشین دشمنتو بدی بالا و باتریشو برعکس کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا