آموزش

خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک را چگونه برانیم، آموزش و هرآنچه باید بدانید

خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در بین رانندگان ماهر و تازه‌کار محبوبیت زیادی دارند زیرا در کل طرز استفاده راحت‌تری نسبت به گیربکس‌های دستی دارند و برای سفرهای طولانی‌تر گزینه بهتری محسوب می‌شوند. این دسته از خودروها اگرچه در کشور ما سهم کمتری نسبت به نمونه های دستی دارند اما هر روز بر تعداد مدل های اتوماتیک افزوده می شود و مشتریان به ویژه خانم ها استقبال زیادی از آنها به عمل می آورند. ما در پدال می خواهیم طرز استفاده از گیربکس اتوماتیک را به نقل از ویکی هاو خدمت شما عزیزان بیان کنیم اما در نظر داشته باشید پیش از نشستن پشت فرمان هر نوع وسیله نقلیه‌ای گواهینامه مرتبط با آن را داشته باشید و تمامی قوانین رانندگی را رعایت کنید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

قسمت اول

آماده شدن برای رانندگی: وارد خودرو شوید. با کلید یا ریموت درب را باز کرده و روی صندلی راننده قرار بگیرید.

تنظیمات مدنظر خود را انجام دهید: صندلی خود را در هر جهتی که احساس می‌کنید راحت خواهید بود تنظیم کنید تا بتوانید به راحتی به تمامی دکمه‌ها، کنترل‌ها و… دسترسی داشته باشید. آینه‌ها را نیز تنظیم کنید تا بتوانید اطراف و پشت خودرو را ببینید. نقاط کور خودرو را پیش از شروع به رانندگی بشناسید تا بتوانید پیش از گردش به راست و چپ و سبقت گفتن آن‌ها را بررسی کنید.

کنترل‌ها را بشناسید: یافتن جایگاه پدال گاز و ترمز، فرمان، دسته‌دنده، تنظیمات چراغ‌ها، یخ‌زدای شیشه و برف‌پاک‌کن‌ها ضروری است.

پدال‌های ترمز و گاز در بخش پایینی یعنی جایی که پاهای شما قرار می‌گیرند نصب شده‌اند. پدال ترمز در سمت چپ خودروی گیربکس اتوماتیک قرار داشته و پدال گاز سمت راست آن است. فرمان نیز پیش چشمان راننده قرار دارد. در ستون فرمان و معمولاً در سمت چپ اهرم کوچکی وجود دارد که با بالا و پایین بردن آن‌ها چراغ‌های راهنما فعال می‌شود. همچنین با چرخاندن اهرم چراغ‌ها روشن خواهند شد. در سمت راست نیز معمولاً اهرم مربوط به برف‌پاک‌کن قرار دارد. دسته‌دنده معمولاً در دو نقطه قرار می‌گیرد: یا سمت راست ستون فرمان یا بین صندلی‌های راننده و سرنشین جلو. در خودروهای گیربکس اتوماتیک نمایشگر کوچکی برای نشان دادن دنده انتخابی وجود دارد. همچنین در کنار دسته‌دنده هم حروف P، R، N و D به همراه چند عدد وجود دارند.

کمربند ایمنی را ببندید: مطمئن شوید که همه افراد حاضر در کابین کمربندهای ایمنی خود را بسته‌اند.

قسمت دوم

روشن کردن خودرو: پای راست خود را روی پدال ترمز قرار داده و آن را فشار دهید. سپس کلید را در جای مخصوص خود قرار داده و آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا خودرو استارت بخورد.

دنده را انتخاب کنید: پای خود را روی پدال ترمز نگه داشته و دسته‌دنده را در حالت درایو قرار دهید. این دنده با علامت D روی پشت آمپرها به نمایش درمی‌آید.

برای دسته‌دنده‌های روی ستون فرمان باید اهرم را به سمت خود بکشید و سپس دنده را انتخاب کنید. در مدل‌های دارای دسته‌دنده بین صندلی راننده و سرنشین معمولاً یک دکمه کوچک برای باز کردن دسته‌دنده وجود دارد. در این حالت باید آن دکمه را فشار داده و سپس دنده را انتخاب کنید.

ترمز پارک را آزاد کنید: این قطعه نیز می‌تواند یک اهرم بین دو صندلی جلو یا یک پدال در سمت چپ راننده و نزدیک به پاهای او باشد. برای آزاد کردن ترمز پارک یا باید دکمه آن را فشار داده (در مدل‌های موجود بین دو صندلی) و یا با پا آن را آزاد کنید (مدل‌های دارای ترمز پارک سمت چپ راننده)

اطراف خود را بررسی کنید: به اطراف خودرو از جمله نقاط کور نگاه کنید تا اشیای متحرک یا سایر موارد را تشخیص دهید. مطمئن شوید همواره به مسیر حرکت خودرو نگاه می‌کنید.

با خودرو حرکت کنید: به آرامی فشار از روی پدال ترمز را بردارید تا خودرو حرکت کند. از پای راست برای فشار آرام روی پدال گاز استفاده کنید تا خودرو کمی سریع‌تر حرکت کند. نیازی به تعویض دنده نخواهد بود چراکه این کار را گیربکس اتوماتیک انجام می‌دهد.

فرمان خودرو را بنا به نیاز بچرخانید: در زمان رانندگی فرمان را بنا به نیاز بچرخانید تا مسیر حرکت خودرو تغییر کند. البته از چرخش ناگهانی فرمان اجتناب کنید زیرا خطرات زیادی وجود خواهد داشت.

برای کاهش سرعت و توقف از پدال ترمز استفاده کنید: پای راست را از روی پدال گاز برداشته و آن را روی پدال ترمز قرار دهید. فشار تدریجی روی پدال ترمز باعث کاهش سرعت و نهایتاً توقف خودرو خواهد شد. زمانی که می‌خواهید دوباره حرکت کنید پا را از ترمز برداشته و پدال گاز را فشار دهید.

خودرو را پارک کنید: زمانی که به مقصد رسیدید با فشار تدریجی روی پدال ترمز خودرو را متوقف کرده و دسته‌دنده را در حالت P یا پارک قرار دهید. پیشرانه را با چرخاندن کلید خاموش‌ کنید. فراموش نکنید که چراغ‌ها را در شب خاموش ‌کنید و ترمز پارک را نیز درگیر نمایید.

قسمت سوم

استفاده از دنده‌های دیگر

دنده‌عقب: اگر نیاز به عقب رفتن داشته باشید مطمئن شوید خودرو به‌صورت کامل متوقف شده است. پس از توقف کامل اقدام به انتخاب دنده R کرده و اطراف و به خصوص پشت خودرو را بررسی کنید. به آرامی پا را از روی پدال ترمز برداشته و پدال گاز را فشار دهید. زمانی که دنده‌عقب می‌روید خودرو در همان جهتی که فرمان را می‌چرخانید حرکت خواهد کرد.

استفاده از حالت خلاص: دنده‌خلاص تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما نیازی به کنترل سرعت خودرو و البته راندن آن ندارید. از جمله حالت‌های استفاده از دنده‌خلاص می‌توان به کارکرد خودرو در حالت درجا برای مدت کوتاه اشاره کرد.

استفاده از دنده‌های سنگین: دنده‌هایی با شماره ۱، ۲ و ۳ با عنوان دنده‌سنگین شناخته می‌شوند. این دنده‌ها به نوعی سیستم ترمز داخل پیشرانه محسوب می‌شوند. در زمان حرکت در سرپایینی می‌توان از این تکنیک استفاده کرد. البته دنده ۱ تنها باید زمانی انتخاب شود که سرعت بسیار کمی دارید. نیازی به توقف در زمان تعویض دنده بین دنده‌های ۱ تا ۳ و حالت درایو وجود ندارد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
wikihow

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. M

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (122 ديدگاه)

    من به عنوان محبوب ترین کاربر پدال معتقدم لذت رانندگی فقط با گیربکس سی وی تی علی الخصوص وقتی با موتور 1/5لیتری عرضه بشود.😍😍😍

    موافقم 29
    مخالفم 94
    1. Clean energy

      ۲۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      بابا محبوب😐😂

      موافقم 71
      مخالفم 5
      1. pouya98645

        ۲۱ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (83 ديدگاه)

        🤣

        موافقم 49
        مخالفم 4
      2. حمزه آجرلو

        ۲۲ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (70 ديدگاه)

        ایشون درست میفرمایند ، گیربکس سی وی تی واقعا خوب و نرمه ، علی الخصوص اگه موتور قوی ای روی ماشین باشه ، شتاب یکدست و نرمی داره ، واقعا من نمیدونم این شایعات که سی وی تی خوب نیست رو چرا یه عده مطرح میکنند !؟ .

        موافقم 36
        مخالفم 18
        1. مهرداد

          ۲۴ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1 ديدگاه)

          نمونش نیسان جوک 1600 توربو عالیه

          موافقم 7
          مخالفم 0
    2. Radmehr

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (541 ديدگاه)

      اونوقت کی بهت گفته محبوب ترینی عزیزم؟😊

      موافقم 15
      مخالفم 3
  2. ferimia

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (95 ديدگاه)

    واقعا؟😂 باورم نمیشه یه همچین مطلبی منتشر شده

    موافقم 95
    مخالفم 24
    1. علی جردن

      ۲۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (417 ديدگاه)

      باورت بشه چون ۹۰درصد مردم ایران تاحالا تجربه رانندگی با گیربکس اتوماتیک ندارن چون ۹۰درصد ماشینامون پراید و پارس و ۲۰۶ تندر هستن همشونم دستی!
      گیربکس اتوماتیک برای مردم ایران خیلی غریبه

      موافقم 159
      مخالفم 12
      1. net

        ۲۲ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (3149 ديدگاه)

        دنده عوض کردن دستی در رانندگی شهری خیلی بد و اعصاب خورد کن و خسته کننده هست و بعضی موقعها راننده ها یادشون میره یا حوصلشون نمیشه دنده عوض کنند و ماشین دنده مرده میره

        موافقم 64
        مخالفم 3
  3. PRPR

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (240 ديدگاه)

    واقعا هیچکدومش رو نمیدونستم خوب شد این مطلب منتشر شد

    موافقم 59
    مخالفم 4
  4. Alan.r

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    بزن تو دنده و پاتو بزار رو گاز تمام

    موافقم 51
    مخالفم 8
  5. AMANTE

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    برای من که تا الان با ماشین اتوماتیک رانندگی نکردم کاربردی بود، با اینکه عملکرد تمام حروف رو میدونستم ولی اینکه اون 1,2,3 چیکار میکنن رو نمی دونستم.
    بعد منظور از دکمه باز کننده دنده مثل همون دکمه است که روی سر دنده تندر اتومات هست؟
    بعد بعضی از اتومات ها علامت +,- دارن اون برای چی هست؟

    موافقم 53
    مخالفم 5
    1. PRPR

      ۲۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (240 ديدگاه)

      اونم همون کاربرد اعداد رو داره اما اعداد رو روی صفحه کیلومتر نشون میده

      موافقم 21
      مخالفم 1
    2. mercedesbenz

      ۲۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      دنده دستیشونه ، خودت دنده رو عوض میکنی ولی نمیخواد دیگه کلاچ بگیری

      موافقم 32
      مخالفم 2
    3. ناشناس

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بعضی از دنده اتوماتیک ها حالت دستی هم داره دنده رو نا آخر میاری پایین میکشیش سمت چپ دستی میشه وقتی رو حالت دستی یدی بالا دنده میره بالا
      بدی پایین میره پایین

      موافقم 10
      مخالفم 1
    4. کوروش

      ۲۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      به اون سیستم استپ گیت می گویند و به سیستمی که مثبت و منفی دارن تیپ ترونیک

      استپ گیت قدیمی هست و بیشتر برای اینکه ساده قابل استفاده بودن بکار می رفت و معمولا تا دنده ۳ داشتن اما تیپ ترونیک رایجه و الان دیگه کارایی بهتری داره ربطی هم به گیربکس خاصی نداره یعنی al4 که پر کاربرد ترین اتوماتیکه داخل ایرانه روی ۲۰۶ قدیم استپ گیته اما مگان و تندر و ۴۰۷ و سیتروئن c5 و … اینا تیپ ترونیک هستن بیشتر به همون مورد اول ربط داره دنیایی بزرگ و مهمی گیربکس داره در سال ۲۰۲۲ من ادم دیدم ماشینش دکمه اوردرایو فعال بود و می گفت ماشین مشکل داره و از دنده ۳ بالاتر نمی ره ….

      موافقم 5
      مخالفم 1
  6. کورش

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    نکته ای که ذکر نشد این است که برای پارک بهتر است ابتدا در دنده خلاص گذاشته شود، سپس ترمز پارک کشیده شود و بعد در دنده پارک ( یا همان P ) گذاشته شود. این حالت باعث می شود تا در هنگام توقف خودرو، جعبه دنده تحت فشار نبوده و آسیب نبیند.

    موافقم 94
    مخالفم 7
    1. جنوب

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (323 ديدگاه)

      دقیقا
      همیشه اینکارو بکنید

      موافقم 28
      مخالفم 1
    2. کوروش

      ۲۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      بهیچ وجه اینکار را نکنید زیر یک دقیقه توقف اصلا نباید خلاص کرد توربین گیربکس اتومات نابود میشه این مطلب از how to… است خیلی ابتدایی توضیح می ده در ماشین اتوماتیک اصلأ نباید در توقف کوتاه خلاص کنید وقتی اینکار را می کنید اولش احساس می کنید برای ماشین ضرر داره و ماشین فشار می اید ولی جای نگرانی نیست

      در کل خواهشاً خواهشاً ماشین تون را اول بشناسید ببنید برخی amt برخی دو کلاچه و … هستن اونها باز تفاوت داره یعنی شما در گیربکس amt و دو کلاچه باید در حتی کوتاه ترین توقف خلاص کنید چون سیستم ماشین متفاوته ولی در اتوماتیک ساده نباید اینکار را انجام بدید فجایع زیادی ازین بابت دیدم حتما خودروتان را بشناسید

      موافقم 6
      مخالفم 0
  7. R

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1025 ديدگاه)

    زحمت کشیدید!! جای اینکه بگی برای نگه داشتن پدال ترمزو فشار بده اینو بچه پنج ساله هم میدونه
    اینارو توضیح بده تو حرکت میتونیم یهو از D دنده رو بزاریم تو N ؟ برای ایست و حرکت حتما باید دنده ها بیاد یک و باز به ترتیب از یک شروع بشه؟ حرف M چیه و چه کاربردی داره؟ میتونیم دنده رو خودمون کم کنیم یا باید ترمز بگیریم کم شه؟ اگه بدون ترمز گرفتن بزاریم تو D چی میشه؟ وقتی میزاریم تو P کدوم ترمزا درگیر میشن؟ و …..

    موافقم 40
    مخالفم 7
    1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (713 ديدگاه)

      سوال یک گیربکس می پوکه اگر درحال حرکت باشی عوض کنی . سوال دو وقتی حالت اتوماتی به شما نشون نمیده دنده چندی . حرف ام برای انداختن رو حالت دستی . روحالت دستی باشی میتونی ترمز هم بگیری کم میشه. باز هم گیربکس خورد میشه ‌. حالت پی تمام ترمز ها رو درگیر می کنه و اسمش حالت پارکه

      موافقم 10
      مخالفم 5
      1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۲۲ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (713 ديدگاه)

        تجربه خودم بود اگر ناقصه عذر میخوام

        موافقم 9
        مخالفم 0
      2. جنوب

        ۲۲ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (323 ديدگاه)

        گیربکس طوریش نمیشه
        بارها دستم خورده یا بچه کوچیک دست زده از D رفته N
        چیزی نمیشه

        موافقم 11
        مخالفم 1
        1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

          ۲۲ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (713 ديدگاه)

          داداش تو سرعت نبوده حتما وگرنه گیربکس نابود میشه

          موافقم 4
          مخالفم 2
        2. جنوب

          ۲۲ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (323 ديدگاه)

          چیز خاصی نشد حدودا ۹۰ تا سرعت داشتم
          ولی اینکار نشه قطعا بهتره
          میگم وحشتناک نیس
          اگه دور موتور و سرعت با هم بخونه موردی نداره

          موافقم 8
          مخالفم 1
      3. Omid

        ۲۷ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (28 ديدگاه)

        حالت پی گیربکس رو قفل میکنه. کاری با ترمز ها نداره.

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. جنوب

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (323 ديدگاه)

      از D به N هیچی نمیشه ازاد و دنده
      فقط تو سرعت بالا بهتره نکنی ولی بشه هم چیز خاصی نمیشه
      M هم حالت دستیه خودت با ضربه زدن به جلو یه عقب دنده رو سنگین یا سبک میکنی
      ماشینا گاهی فرق دارن
      تو P فک میکنم یه چیزی شبیه پین درگیر میشه ک تحت فشاره اگه اول دستی رو نکشی
      بدون ترمز گرفتن هم میشه گذاش تو D اما یهو حرکت میکنه جلوت خالی باشه مشکلی نیس
      برا ایست و حرکت هم که خودش کم و زیاد میشه. تو دستی هم بذاریش خیلی به ماشین فشار بیاد و عوض نکنی خودش سبک یا سنگین میکنه از یه حدی که رد بشه

      موافقم 16
      مخالفم 1
    3. اسمعیل

      ۲۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با سلام ۱-اگر در حالت D یکه دفعه به حالت N گیربکس چرخ دنده های داخل خورد می شود
      ۲-حرف M به معنی درستی یا همان Manual که بهتر است ماهی یک یا دو بار به مدت نیم ساعت از آن استفاده شود که تجهیزات آن قسمت قفل و یا چوک نشود
      ۳-در حالت P چرخ ها ترمز نمی کند بلکه گیربکس قفل می کند
      ۴-در گیربکس اتوماتیک تا زمانی که ماشین کامل نایستاد یا stop نکرده از حالت D یا R به حالت P یا N گذاشته شود بعداز یک مدتی گیربکس خراب شده ۷۰ یا ۸۰ میلیون هزینه دست می گذارد
      ۵-حالت N فقط به مدت ۱ دقیقه بهتر هست استفاده شود بیشتر از آن خوب نیست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. محمد

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شما ماشینش رو برامون جور کنید ببینید چه جوری براتون رانندگی کنیم

    موافقم 23
    مخالفم 0
  9. Sina

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (811 ديدگاه)

    با دنده اتومات چحوری حین حرکت صدای موتورو در میارن؟
    ببین توی دنده دستی حین حرکت که باشی پدال کلاچ رو مگیری با اوم یکی پا پدال گاز رو تا ته فشار میدی صدای موتور میره هوا و غرش میکنه

    اتومات کلاج نداره چجوری حین حرکت این کارو میکنن

    یعنی میندازن رو حالت Nبعد گاز میدن؟؟

    موافقم 12
    مخالفم 3
  10. حسن

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1337 ديدگاه)

    سطح رفاه اجتماعی از اتیوپی و سومالی و شاخ افریقا پایینتره نمیدونیم اتومات چی هست.
    بعد یه عده بچه هاشون تو امریکا و کانادا و لندن اسکالید وجگوار و رولز رویس سوار میشن چوب پنبه شامپاپن فرانسوی هوا میکنن به ریش ملت میخندن خدایا خودت ظهور کن فلاکت ما را ببین

    موافقم 36
    مخالفم 9
    1. مهرانیان

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (26 ديدگاه)

      اگر کمتر در صحنه باشیم مشکل حل میشه.

      موافقم 4
      مخالفم 19
  11. اصغر زمانی

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در بعضی ماشین ها وضعیت دنده M یعنی Manual دستی را با قرار دادن در وضعیت و هر فشار کوچیک دنده از یک بطرف 4 با 5 بیشتر میشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. کسرا

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (92 ديدگاه)

    کار خاصی قرار نیست انجام بدین فقط کلاج نمیگیرین :)

    موافقم 5
    مخالفم 0
  13. تحت پیگرد

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (352 ديدگاه)

    هنگام پارک کردن برای اینکه عمر دنده بیشتر بشه اول ماشین رو خلاص کنید اگه در سراشیبی نیست پا رو از روی ترمز بردارید و اجازه بدین ماشین به حالت سکون در بیاد بعد دستی رو بکشید و بعد p

    موافقم 6
    مخالفم 0
  14. جاوید

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قسمت اول خیلی مهم بود.
    وارد خودرو شوید.
    فک میکردم ریموت از راه دور داره.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. Zare

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابای خارجی ساختتش اما هنوز رانندگی کردن باهاش بلد نیستیم،چه برسه دیگه بتونیم تولید کنیم،وقتی هم سوار میشیم چند ساعت مات و مبهوت میشیم ای چیه اون چیه،زیر صندلی نگاه می‌کنیم،موقع پیاده شدن هم نمی‌دونیم دستگیرش کجا هست صنعت ما هم پراید بدون ضبط

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. مصطفی

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موقع پارک روی حالت D بعد از توقف میخوای مثلا یکم عقب جلو بشه ماشین باید از D بری روی N و بعد R یا یهو از D بریم روی R و همونطور برعکس؟

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا