آموزش

چرا پیستون‌های فورج کاری شده قوی‌تر از نمونه‌های قالب‌گیری شده هستند؟

این روزها اخبار متنوعی از خودروهای بازسازی یا تیون شده را در پدال منتشر می‌کنیم و در این خودروها شاهد تعویض برخی قطعات پیشرانه با نمونه‌های فورج کاری شده هستیم؛ اما چرا این قطعاً فورج کاری شده بهتر هستند؟ دونات مدیا اخیراً به دنبال بررسی تفاوت‌های خواص پیستون‌های قالب‌گیری شده با نمونه‌های فورج کاری شده بوده است. اول از همه باید گفت دانستن تفاوت فرایندهای تولید این قطعات اهمیت دارد. قالب‌گیری پیستون به معنی ذوب کردن فلز (در واقع ترکیب برخی فلزات و تولید آلیاژ)، ریختن آن در قالب ویژه و سرد شدن تدریجی است. این یک روند ساده و ارزان‌قیمت بوده زیرا چندین و چند بار می‌توان آن را به راحتی انجام داد. به همین خاطر قالب‌گیری یک فرایند محبوب بین شرکت‌های متفرقه است زیرا آن‌ها می‌توانند قطعات متعددی را تولید کنند. این روش همچنین دارای برخی مزیت‌های طراحی بوده و به سازنده آزادی عمل زیادی برای تشخیص خواص آلیاژ و شکل قطعات می‌دهد.

از آنجایی که شما فلز مذاب را داخل قالب می‌ریزید بنابراین کنترل مشخصی روی چگونگی شکل‌گیری و سرد شدن فلز ندارید. با نگاه به کریستال‌های داخل پیستون قالب‌گیری شده می‌توان شاهد برخی موارد همچون عدم یکنواختی، وجود حباب‌های هوا و مواد خارجی بود. به‌این‌ترتیب پیستون قالب‌گیری شده ضعیف‌تر از نمونه‌های فورج کاری شده تولیدی با همان مواد خواهد بود. پیستون بیلت هم وجود دارد که از بخش بزرگ‌تر فلز تشکیل یافته و سپس بخشی از آن بریده می‌شود تا به ابعاد نهایی برسد. فرایند ساخت این نوع پیستون به‌گونه‌ای است که کریستال‌های داخل فلز شکل یکسان و یکنواختی خواهند داشت. البته فرایند بریدن قطعات می‌تواند منجر به نقطه‌ضعف شود.

نهایتاً باید به پیستون فورج کاری شده پرداخت که کار تولید آن تقریباً مشابه پیستون بیلت بوده اما بجای بریدن آن برای کاهش ابعاد، بیلت گرم شده و کوره قرار گرفته و سپس با اعمال نیروی شدید شکل آن به دست می‌آید. به این ترتیب کریستال‌های داخل فلز در بهترین حالت قرار گرفته و یکنواختی بسیار خوبی دارند. با هم‌ترازی عالی عناصر تشکیل دهنده، نقاط عیب کمتری وجود داشته و بنابراین متریال حالت بهتری دارند. در نهایت باید گفت این روند منجر به تولید پیستونی می‌شود که طول عمر و دوام بیشتری خواهد داشت.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. میثم

    ۱۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (3260 ديدگاه)

    خیلی عالی بود
    با این دست مقالات واقعا اطلاعات‌مون بالا میره
    ممنون شاهین عزیز

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۳
    1. شاهین

      ۱۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (4102 ديدگاه)

      سلام انجام وظیفه بود دوست عزیز 🌷

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
  2. آرین

    ۱۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (303 ديدگاه)

    به بیان ساده، تزریق با فشار زیاد می‌شه فورج. در این روش فرسودگی قالب‌ها زیاده.

    موافقم ۴
    مخالفم ۱۱
    1. علی آقا

      ۱۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (464 ديدگاه)

      تزریق تزریقه. فورج یعنی چش کاری. عجیبه که نویسنده مطلب از عبارت فارسی استفاده نکرده.
      چکش کاری روی هر فلزات باعث افزایش مقاومتشون میشه. برای همین شمشیر یا نعل اسب رو با چکش کاری کاری میساختن نه با ریخته گری.

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۲
  3. viper

    ۱۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (853 ديدگاه)

    فورج شده هم دو نوع داریم بعدا توضیح میدم یا اصلا اگه میخواین واسه اقا شاهین بفرستم که ایشون به مطلب اضافه کنن

    موافقم ۶
    مخالفم ۳
  4. حمید

    ۱۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (249 ديدگاه)

    قیمتِ خونِ ،این قطعات فورج 😭

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۲
  5. یوسف

    ۱۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (571 ديدگاه)

    یه مثال ساده از فورج بزنم….
    توی اکثر فیلم ها قدیمی یه آهنگر هست که با حرارت دادن و تغییر حالت آهن داره شمشیر درست میکنه…. در واقع داره تغییر حالت و فورج رو با هم انجام میده اما تیکه تیکه و چند سانت چند سانت

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
  6. عاشق پدال

    ۱۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (212 ديدگاه)

    بهترینش تک کریستاله هست. به صورت کارگاهی تو المان میسازن.
    فیلمشو دیدم. دقیقا همون تکنولوژی که باهاش پره های موتور هواپیما میسازه هستش.
    اخ اخ قیمتشونو بگو. خدا تومن. یادم نیست مبلغ تو فیلمو. اما حرف از ۱۰ هزار یورو به بالا برا هر قطعه اندازه سیلندر میزد.

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  7. Muty

    ۱۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1393 ديدگاه)

    این روزها اخبار متنوعی از خودروهای بازسازی یا تیون شده را در پدال منتشر می‌کنیم و در این خودروها شاهد تعویض برخی قطعات پیشرانه با نمونه‌های فورج کاری شده هستیم؛
    اما چرا این “”””””””””” قطعاً “”””””””””” فورج کاری شده بهتر هستند؟

    موافقم ۴
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا