متفرقه

چرا خودروهای عضلانی قدیمی روی شیشه عقب کرکره داشتند؟

کرکره‌های شیشه عقب، جزئی از طراحی خودروهای عضلانی دهه‌های ۶۰ تا ۸۰ بودند که علاوه بر جذابیت ظاهری، کابین را خنک نگه می‌داشتند؛ اما چرا از مد افتادند؟

کرکره‌های شیشه یکی از مدهای طراحی خودرو هستند که در قرن ۲۱ کم‌رنگ شده‌اند، اما همچنان در میان علاقه‌مندان به خودروهای عضلانی و کلاسیک محبوبیت دارند. این کرکره‌ها که به‌صورت تیغه‌های افقی روی شیشه عقب یا جانبی نصب می‌شوند، اغلب از جنس پلاستیک مشکی یا هم‌رنگ بدنه بودند و بیشتر در خودروهای دهه ۱۹۸۰ و پیش از آن و همچنین برخی خودروهای عضلانی جدیدتر مانند موستانگ و کامارو دیده می‌شدند. این کرکره‌ها در انواع مختلفی (نازک یا ضخیم، روی پنجره عقب یا جانبی، داخل یا خارج خودرو) تولید می‌شدند و حتی امکان ساخت سفارشی آن‌ها با مهارت و زمان کافی وجود داشت.

کاربرد کرکره‌های شیشه

کرکره‌های شیشه دو هدف اصلی داشتند که جذابیت ظاهری و کاربردی بود. از نظر ظاهری، این کرکره‌ها به خودروهای اسپرت و فست‌بک جلوه‌ای تهاجمی و متمایز می‌دادند؛ اما هدف اصلی آن‌ها، کنترل دمای کابین بدون نیاز به سیستم‌های برقی بود. این کرکره‌ها با جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید از شیشه عقب، از گرم شدن بیش‌ازحد کابین جلوگیری می‌کردند. این ویژگی به‌ویژه در خودروهای فست‌بک و ۲+۲ با شیشه عقب بزرگ و زاویه‌دار که مانند گلخانه عمل می‌کردند، بسیار مفید بود. تبلیغات دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نیز تأکید داشتند که کرکره‌ها از تجمع گرما و آسیب به کابین محافظت می‌کنند درحالی‌که جذابیت ظاهری را افزایش می‌دهند. اوج محبوبیت کرکره‌ها در اواخر دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ بود، زمانی که خودروهای اسپرت با طراحی جعبه‌ای و فست‌بک بازار را تسخیر کرده بودند. در آن زمان، فناوری تهویه مطبوع هنوز فراگیر نبود؛ در سال ۱۹۶۹، تنها نیمی از خودروها مجهز به کولر بودند. شیشه‌های دودی نیز تازه در حال توسعه بودند و برچسب‌های دودی اولیه به دلیل مشکلات کیفی مانند حباب زدگی پس از قرار گرفتن در معرض گرما، چندان قابل‌اعتماد نبودند. کرکره‌های پنجره جایگزینی ساده و مؤثر برای شیشه دودی ارائه می‌کردند، هرچند خودشان با مشکلاتی مانند اکسیداسیون در طول زمان مواجه بودند.

خودروهای مجهز به کرکره‌های شیشه

کرکره‌های پنجره بیشتر در خودروهای عضلانی آمریکایی، خودروهای اسپرت ژاپنی و برخی مدل‌های اروپایی دیده می‌شدند. از نظر تاریخی، تعیین اولین خودرویی که از کرکره استفاده کرد دشوار است. برخی منابع لامبورگینی میورا را اولین خودروی مجهز به کرکره عقب می‌دانند اما شلبی GT350 در سال ۱۹۶۵ از کرکره‌های جانبی استفاده کرد. خودروهای قدیمی‌تر مانند ون فولکس‌واگن نیز از پرده‌هایی با کارکرد مشابه بهره می‌بردند. در میان خودروهای عضلانی، فورد موستانگ یکی از معروف‌ترین مدل‌ها با کرکره‌های استاندارد بود. در سال ۱۹۶۹، موستانگ‌های مک‌وان و باس با کرکره عقب در قالب آپشن کارخانه‌ای عرضه شدند. این سبک در دهه ۱۹۷۰ توسط خودروهای موپار مانند دوج چلنجر و پلیموث باراکودا تقلید شد.

در دهه ۱۹۸۰، مدل‌هایی مانند ب‌ام‌و M1، دلورین DMC-12 و فورد موستانگ فاکس‌بادی نیز کرکره‌های کارخانه‌ای داشتند. علاوه بر این، بازار لوازم جانبی برای نصب کرکره‌ها بسیار گسترده بود و کیت‌هایی برای خودروهای متنوعی از فورد، داتسون و جنرال موتورز گرفته تا مدل‌های غیرمعمول مانند فیات ۱۲۴ و فورد کاپری در دسترس بود. برخی خودروهای اروپایی مانند فولکس‌واگن و مرسدس بنز نیز از کرکره‌های داخلی (که بیشتر به‌عنوان پرده شناخته می‌شدند) استفاده می‌کردند. امروزه هیچ خودرویی با کرکره‌های استاندارد کارخانه‌ای تولید نمی‌شود، به‌جز موارد نادر مانند لامبورگینی کانتاش جدید. بااین‌حال، کرکره‌ها هنوز در بازار لوازم جانبی برای خودروهای عضلانی مدرن مانند کامارو، کوروت، چلنجر و موستانگ محبوب هستند و به‌راحتی قابل نصب‌اند.

چرا کرکره‌ها از مد افتادند؟

با پیشرفت فناوری، نیاز به کرکره‌های شیشه کاهش یافت. شیشه‌های دودی باکیفیت‌تر و سیستم‌های تهویه مطبوع پیشرفته‌تر، جایگزین‌های بهتری برای کنترل دما ارائه کردند. تغییر سلیقه مشتریان به سمت طراحی‌های مینیمال و آیرودینامیک نیز باعث شد کرکره‌ها کمتر موردتوجه قرار گیرند. این کرکره‌ها گاهی دید عقب را محدود می‌کردند و در طولانی‌مدت، اکسیداسیون و فرسودگی آن‌ها مشکل‌ساز می‌شد. درنتیجه، کرکره‌ها به‌تدریج از طراحی خودروها کنار گذاشته شدند، هرچند همچنان در میان طرفداران خودروهای کلاسیک و عضلانی جایگاه ویژه‌ای دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۲ رای
منبع
SlashGear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7990 ديدگاه)

    چه هیولاهایی هستن ماسل کارهای کلاسیک آمریکایی
    ماشینهایی که بیش از ۵۰ سال پیش موتور ۵۰۰ اسبی داشتن و با تولید انبوه به دست مشتری میرسیدن

    برای مثال شول ss مدل ۷۰ با موتور ۴۵۴ قدرتش ۴۵۰ اسب بود
    چلنجرr/t مدل ۷۰ با موتور ۴۲۶ قدرتش ۴۲۵ اسب بود
    فورد تورینو مدل ۶۹ با موتور ۴۲۹ کبرا جت قدرتش بیش از ۳۸۰ اسب بود
    برا همینه که باید گفت:
    بابا مرحبا موتور چدنی ۸ سیلندر
    بابا مرحبا کاربراتور ۴ دهنه
    بابا مرحبا گیربکس ۳ دنده دستی
    بابا مرحبا وزن بالای ۱۷۰۰ کیلو
    بابا مرحبا سپر آهنی

    موافقم 81
    مخالفم 43
    1. SMS

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (746 ديدگاه)

      بهترین موتور پونتیاک اون زمانا اسمش چیه ؟
      هم کرکره عقب موستانگو به کل ماشینای چینی و مخصوصا شیائومی ترجیح می دم

      موافقم 45
      مخالفم 5
      1. پارسا

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (10 ديدگاه)

        SU7 اولترا که خیلی سر صدا کرده و واقعا فوق‌العاده هست . شتاب اش ۱.۹۷ ثانیه است .
        ولی باید جلوی داج چلنجر دیمن ۱۷۰ (شتاب ۱.۶۶) سر خم کنه .

        موافقم 28
        مخالفم 3
    2. مهیار

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (47 ديدگاه)

      اگر مشکل جنگ اسرائیل با اعراب و تحریم نفتی غرب پیش نمیومد هنوز ماشینهای عضلانی روی بورس بودن

      موافقم 43
      مخالفم 4
      1. مصطفی

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (145 ديدگاه)

        لعنت بر اسرائیل…

        موافقم 39
        مخالفم 26
    3. پارسا

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (10 ديدگاه)

      از بهترین ماسل کار های دهه ۶۰ و ۷۰ به فورد موستانگ بس و چلنجر ۱۹۷۱ ار تی و چارجر ۱۹۶۹ ار تی اشاره کرد .
      در اون دوره شورلت نسبت به رقبای خودش (داج و فورد) عملکرد ضعیف تری داشت .
      اما در اون دوره بود که فورد روی طراحی های خودرو هایش خیلی کار کرد تا آیرودینامیک بهتر دان فورس بیشتری رو ارائه بده و همین باعث شد که سال ۱۹۶۹ شرکت داج پروژه چارجر دایتونا رو عملی کرد . این خودرو با دماغه جلوی خودرو و باله عقب به این خودرو کمک زیادی کرد .

      موافقم 15
    4. Arash2009

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (101 ديدگاه)

      همون ماشاالله ماشاالله بگی ابهت کلامت بالاتره
      بابا مرحبا چه سمیه

      موافقم 19
      مخالفم 6
      1. رامین کریمی

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (352 ديدگاه)

        والله درود بر سازنده یا در کل درود خیلی بهتره منتها آقا علی نوا گوش نمیده

        موافقم 11
        مخالفم 2
    5. رامین کریمی

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (352 ديدگاه)

      بابا درود بر سازنده موتور ۴۵۴😁

    6. نه به تفادس

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (341 ديدگاه)

      علی شوی
      چرا کوروت z06 که بهش میگی قاتل سوپر اسپرت ها رو با فراری 330 p4 مقایسه نمیکنی
      با 36 سال اختلاف
      45 اسب اختلاف قدرت
      0.5 ثانیه اختلاف 0 تا 100
      و مهم تر از همه 618 کیلو اختلاف وزن
      خسته نشدی انقدر از کاربرات چهار دهنه گفتی؟
      از بلوک چدنی؟
      فراری 330 p4 از همشون قوی تر بود
      “چلنجرr/t مدل ۷۰ با موتور ۴۲۶ قدرتش ۴۲۵ اسب بود
      فورد تورینو مدل ۶۹ با موتور ۴۲۹ کبرا جت قدرتش بیش از ۳۸۰ اسب بود“
      و هم قدرت با شورلت ss 70 ولی با چه اختلاف وزنی
      V12 4lt 8000rpm

      موافقم 10
      مخالفم 1
  2. جرمی کلارکسون

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    مقاله جالب و مفید🤝👏

    موافقم 29
    مخالفم 3
  3. ممد ژانگولر

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4538 ديدگاه)

    یکی از دلیلاش میتونه طرف جاساز کرده نمیدونه یهو آتیش نگیره یکیشم باعث میشه حریم خصوصی معلوم نشه .غیر از این دوتا بود مهمون من باشید

    موافقم 3
    مخالفم 13
  4. مهدی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (259 ديدگاه)

    چقدر ب ام و M1 زیباست!

    موافقم 18
    مخالفم 9
    1. Taha Ayoobi

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6856 ديدگاه)

      زیبا مجاز از زشت

      موافقم 10
      مخالفم 6
  5. Taha Ayoobi

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6856 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/05/Muscle-Cars-Window-Louver-2.jpg
    من از میورا خوشم نیومد ولی الان نظرم عوض شد

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. Mustang

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا