دو قطب خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایرانخودرو سالیان سال با حمایت دولت درزمینهٔ وضع تعرفهٔ گمرکی بالا و ممنوعیت واردات خودرو، به تولید محصولات قدیمی خود ادامه داده و مصرفکنندهٔ ایرانی نیز بهناچار مجبور به خرید و استفاده از آنها بود. خودروسازان داخلی هم که زیر چتر حمایتی دولت احساس امنیت کرده و خریداران را نیز در صف خرید خودروهایشان میدیدند، هیچ حرکتی درزمینهٔ بهسازی و یا تولید محصولات جدید نمیکردند. در آن سالها خودروهای کهنهای همچون پیکان، رنو ۵، نیسان پاترول و… همچنان با همان شکل و ظاهر اولیه تولیدشده و در بازارِ بیرقیب میتاختند.
ولی اوضاع در حال تغییر بود. در دههٔ ۸۰ شمسی درهای واردات خودرو بازشده و خودروسازان خصوصی و کوچکی همچون کرمان خودرو، زاگرس خودرو، گروه بهمن و… نیز اقدام به مونتاژ محصولات جدید و بهروزی مانند دوو سی یلو، پروتون ویرا، مزدا ۳۲۳ و… نمودند. بدین ترتیب غولهای خودروسازی داخلی، رقبای تازهنفسی را در مقابل محصولات قدیمی خود دیده و احساس خطر کردند. از سوی دیگر مصرفکنندهٔ ایرانی نیز از خودروهای تکراری و قدیمی خسته شده بود.
به همین دلیل قطبهای اصلی صنعت خودروسازی ایران در آن سالها اقدام به بهسازی محصولات در حال تولید خود و یا ساخت محصولات جدیدی کردند. این روند تا جایی پیش رفت که در دههٔ ۸۰ شاهد عرضهٔ بیشترین تعداد از خودروهای جدید یا فیس لیفت شده از سوی خودروسازان داخلی هستیم. خودروهایی چون پژو پارس (که البته در سال ۱۳۷۹ به بازار آمد)، پراید ۱۴۱ و سمند LX ازجملهٔ همین محصولات جدید هستند؛ اما همهٔ محصولات بهاصطلاح جدیدِ عرضهشده در آن سالها موفق نبوده و بسیاری از تلاشهای خودروسازان داخلی جهت عرضهٔ محصولات جدید با استقبال سرد خریداران و شکست مواجه شدند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به محصولات ناموفق خودروسازان داخلی که چند سالی بیشتر بر روی خط تولید باقی نمادند.
پارسخودرو سپند ۲
تولید رنو ۵ در شرکت سایپا از سال ۱۳۵۵ آغازشده و در سال ۱۳۷۲ متوقف شد؛ اما پس از چند سال و به دلیل نبود خودرویی ارزانقیمت در بازار، سایپا خط تولید رنو ۵ را به پارسخودرو منتقل کرده و در سال ۱۳۷۶ رنو ۵ کاملاً ایرانی با نام سپند عرضه شد. سپند در ظاهر هیچ تفاوتی با رنو ۵ نداشت اما به دلیل مشکلات کیفی نتوانست فروش چندان بالایی کسب کند. سپس پارسخودرو در سال ۱۳۷۸ نمونهای جدید از سپند را بانام سپند ۲ تولید نمود که تغییراتی در چراغها، جلوپنجره و سپرهای آن ایجادشده بود. چندی بعد نسخهٔ اسپرت سپند نیز بانام سپند جوانان به بازار عرضه شد؛ اما این محصولات جدید هم با استقبال روبرو نشده و سرانجام درحالیکه پی کی بهعنوان جایگزین سپند به بازار آمده بود تولید سپند در سال ۱۳۸۲ متوقف شد.
سایپا سفری
در سال ۱۳۷۹ سایپا تصمیم گرفت نسخهٔ استیشنی از پرفروشترین محصول خود یعنی پراید را تولید کند. پراید استیشن که سفری نامگرفته بود، اولین تغییر ایجادشده بر روی پراید محسوب میشد. پراید سفری در قسمت جلو کاملاً مشابه پراید معمولی بود و فقط در قسمت عقب از چراغهای جدیدی بهره میبرد؛ اما علیرغم تبلیغات رسانهای گسترده برای این خودرو و همینطور برخورداری از صندوق بار جادار، به دلیل کم طرفدار بودن خودروهای استیشن در ایران، پراید سفری با استقبال سردی مواجه شده و تولید آن چند سال بعد پس ساخت تعداد اندکی متوقف شد.
سایپا کاروان
در اوایل دههٔ ۸۰ سایپا تصمیم به ساخت یک خودروی ون با قیمت مناسب گرفت. چراکه در این بخش از بازار خودرویی با قیمت مناسب وجود نداشت. ون سایپا، کاروان نام داشت و بر روی شاسی زامیاد ۲۴ یا همان نیسان وانت جونیور ساختهشده بود. موتور این ون نیز همان پیشرانهٔ Z24 متعلق به نیسان پاترول بود که با ۲۴۰۰ سیسی حجم ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. علاوه بر این، چراغهای جلوی کاروان متعلق به میتسوبیشی لنسر بوده و بسیاری از قطعات آن نیز از پراید قرض گرفتهشده بود. کاروان که اولین ون ساخت ایران بشمار میرفت مجهز به سه ردیف صندلی بوده و ظرفیت حمل ۷ نفر را داشت. بااینحال به دلایلی چون کیفیت ساخت پایین و امکانات رفاهی کم، کاروان به فروش چندانی دست نیافته و پس از چندی با خط تولید خداحافظی کرد.
نیسان سرانزا
در اوایل دههٔ ۸۰ پارسخودرو اقدام به مونتاژ خودروهای ساخت نیسان بانامهای رونیز و پیکاپ نمود. رونیز یک SUV باقابلیتهای آفرود مناسب بود و پیکاپ نیز وانتی بود که در دو نوع تک و دو کابین عرضه میشد. به دلیل نبود خودروی SUV با قیمت مناسب در آن سالها و همچنین اختلاف قیمت زیاد پیکاپ با رونیز، بسیاری از افراد اقدام به نصب اتاق بر روی قسمت بار نسخهٔ دو کابین نیسان پیکاپ کرده و آن را تا حدودی شبیه به SUVها میکردند. به همین دلیل پارسخودرو تصمیم به عرضهٔ یک SUV سه ردیفه بر اساس نیسان پیکاپ گرفت. این خودرو سرانزا نام گرفت و در سال ۱۳۸۲ به بازار آمد؛ اما به دلیل کیفیت ساخت پایین و ضعف موتور جهت حمل ۷ سرنشین با استقبال بسیار ضعیفی روبرو شده و از خط تولید کنار گذاشته شد.
پژو ۴۰۵ GLI
پس از ورود پژو ۴۰۵ به بازار ایران، این خودرو به یکی از محبوبترین و پرفروشترین خودروهای ایران تبدیل شد. همین امر موجب گردید که ایرانخودرو محصولات دیگری چون پژو RD و پژو پارس را بر اساس آن تولید کند. این شرکت در سال ۱۳۸۳ نسخهای ارزانقیمت از پژو ۴۰۵ GLX را بانام GLI به بازار عرضه کرد. ایرانخودرو سعی کرده بود با حذف تعدادی از تجهیزات ۴۰۵، قیمت آن را کاهش داده تا قشر کمدرآمد جامعه را به آن جلب کند. در ۴۰۵ GLI تجهیزاتی چون شیشههای برقی جلو، آینههای جانبی برقی، ریموت کنترل، رنگهای متالیک و… حذفشده بود و با قیمت ۱۰ میلیون تومان بفروش میرسید که حدود ۲ میلیون تومان کمتر از ۴۰۵ GLX بود؛ اما خریداران همان ۴۰۵ GLX را بر نسخهٔ ارزانسازی شده ترجیح دادند و به همین دلیل حدود یک سال بعد تولید پژو ۴۰۵ GLI متوقف شد.
سیتروئن زانتیا ۲
در این لیست بازهم به شاهکار دیگری از سایپا برمیخوریم. این بار طراحان سایپا زانتیای بختبرگشته را به اتاق جراحی برده و آن را مورد فیس لیفت قرار دادند. این شاهکار طراحی در سال ۱۳۸۷ بانام زانتیا ۲ به بازار آمد. در قسمت جلوی خودرو جلوپنجره و سپر تغییر کرده و چراغها نیز با الهام از رنو مگان طراحیشده بودند؛ اما در عقب تغییر چندانی ایجاد نشده و فقط قسمت وسط زه روی سپر حذفشده بود. به دلیل طراحی ناهماهنگ، مردم نیز از این زانتیای بدترکیب استقبال نکرده و چندی بعد تولیدش خاتمه یافت.
سمند EL
سمند بهعنوان اولین خودرو با برند ملی در سال ۱۳۸۰ به بازار آمد و از امکانات مناسبی برای زمان خودش سود میبُرد. چندی بعد این خودرو فیس لیفت شده و بانام LX عرضه شد؛ اما ایرانخودرو در همان سالها تولید نسخهای از سمند را بانام EL و با همان ظاهر سمند اولیه آغاز کرد. در سمند EL که در ابتدا فقط برای استفاده بهعنوان تاکسی تولیدشده بود بسیاری از تجهیزات خودرو حذفشده بودند؛ اما در سال ۱۳۸۸ ایرانخودرو تصمیم گرفت سمند EL را بهعنوان نسخهای ارزانقیمت از سمند برای عموم مردم نیز به بازار عرضه کند. این خودرو امکانات کمتری نسبت به سمند LX داشت و با قیمت ۱۳ میلیون تومان عرضه شد؛ اما این خودرو نتوانست نظر خریداران را به خود جلب کند. به همین دلیل چندی بعد تولید سمند EL متوقفشده و سمند SE با ظاهری جدید بهعنوان جایگزین آن به بازار آمد.
زامیاد شوکا
شرکت زامیاد که حدود ۴ دهه تولید وانت جونیور را بدون تغییر چندانی ادامه داده بود در اواسط دههٔ ۸۰ تصمیم به ساخت نسخهای جدید بر اساس این وانت گرفت. برای این کار زامیاد از اتاق یکی از وانتهای تولیدی شرکت چینی Foday استفاده کرده و آن را بر روی شاسی جونیور نصب نمود. این وانتِ جدید شوکا نامگرفته و با قیمت و تجهیزات بیشتری به بازار عرضه شد. ولی علیرغم وجود برخی تغییرات مثبت، خریداران از شوکا استقبال چندانی نکرده و بهتازگی تولید این وانت متوقفشده است. البته زامیاد اخیراً فروش وانت پادرا را بهعنوان نمونهٔ جدید جونیور و جایگزین شوکا آغاز کرده است.
شایان
۲۵ خرداد ۱۳۹۵دو قطب خودروسازی واقعا اینا قطبن؟
محمدرضا
۲۵ خرداد ۱۳۹۵بیشتر از قطب به جزیره گمشده شباهت دارن:-)
یو اس اس اینترپرایز
۲۵ خرداد ۱۳۹۵هم ایران خودرو و هم سایپا شوتن بخدا.
ن به فکر پیشرفت هستن و ن ملت براشون مهم.فقط پول به جیب بزنن همین هدف شده براشون
درضمن ایران خودرو قطب کلنگ سازی در جهان ن خودرو
سعید
۲۵ خرداد ۱۳۹۵وای وای همه اونا یه طرف این زانتیا یه طرف
هوز گهگاهی وقتی میبینمش موهای تنم سیخ میشه.
یو اس اس اینترپرایز
۲۵ خرداد ۱۳۹۵زانتیا سالمش گیرنمیاد یا به سختی
PAGANI
۲۵ خرداد ۱۳۹۵میدونید چرا خودروسازی و اصولا همه چی تو ایران ر*ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چون اونایی که از این شرکت ها یا هرجای دیگه لطمه دیدن یا عزیزانشون رو از دست دادن جرئت این رو ندارن که بلند شن یه شب برن دورتادور مرکز فرغون سازی رو آتیش بزنن…..مطمئنم کم نیستن …..اگه هرکدومشون بالا دست کارخونه بشا*ن سیل کارخونه رو غرق میکنه!!!!
***
Carbonado Aventador
۲۵ خرداد ۱۳۹۵پاگانی جان وقتی تیکه اخر کامنتت رو خوندم یاد یه جمله از یه رپری افتادم…
***
به قول شما اگه اعضای خانواده هایی که عزیزانشون رو به خاطرنقص فنی ماشین از دست دادن دور تا دور کارخونه بشا*ن , ویران خودرو رو سیل میبره!
Pagani
۲۶ خرداد ۱۳۹۵رسیدم به نقطه جوش؟؟؟؟؟
ستاره ها به این معنی هستن؟؟؟؟؟؟
یو اس اس اینترپرایز
۲۵ خرداد ۱۳۹۵هنوز پراید دارن تولید میکنن اونم با قیمت 22 میلیون واقعا پررو هستن بخدا
اخه روتون میشه این اشغال ها دست مردم خودتون بدید.
همه جا دنیا هوای مردم خودشون دارن تا بقیه کشورها ولی کشور ما برعکس
علیرضا
۲۶ شهریور ۱۳۹۸کجایی که ببینی شد 50 میلیون برادر!
Pagani
۲۶ خرداد ۱۳۹۵چرا قسمت آخر کامنتم حذف شد؟؟؟؟؟؟
از پدال انتظار نداشتم.
[دوست گرامی، این بخش حذف شده، دودمان سایت را برباد می دهد (: ]
محمدرضا
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ببخشید میشه از تجربیات موفقیت آمیز هم بگید ؟!
Amir
۲۵ خرداد ۱۳۹۵مگه داریم؟؟؟
رهگذر
۲۵ خرداد ۱۳۹۵مگه میشه؟؟؟
ali.q
۲۵ خرداد ۱۳۹۵پراید !!!
واسه اونا که موفق بوده
محمدرضا
۲۶ خرداد ۱۳۹۵شوخی میکنی :)
یاسین
۲۵ خرداد ۱۳۹۵سلاااام!زیبا بود امیر خان!خداییش زانتیا ۲ فقط گارد و وینچ کم داره!میذاشتن!سه سوت مشتری داش!آخه داشِ من این سپر کجا بهش میاد با اون چراغایی که معلوم نیس از چه قورباغه ای الهام گرفتن!و مطلب زیباتر می شد اگه سریر آیکو،به جمع مطرودها اضافه میشد!بعد همین جی ال آی نبود که راه به راه آتیش می گرفتن!؟ولی در کل وضعیت آیکو از سایپا!مطمئن!بهتر بوده!سرانزا رو هم دیدم!چیزه جالبی بود!فقط همون بحث موتور ضعیف رو داشت!البته در حال حاضر هم به شکست هایی دچار شدن!اما چه فایده!بلانسبت شما یاسین تو گوش خر خوندنه!
حسین
۲۵ خرداد ۱۳۹۵چرا به جای ون دلیکای چینی همین ون های سایپا نشد تاکسی؟؟؟؟
یاسین
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ببین جانا!به همون دلیل که طرح دکتر آرین که ۱۰۰٪ بومی بود رو نپذیرفتن،بعدش خودروی برقی وارد کردن!
حسین
۲۵ خرداد ۱۳۹۵اون وقت چرا تا الان ۱۱نفر حرف منو دیسلایک کردن و دو نفر لایک و حرف شما رو برعکس؟؟
یاسین
۲۶ خرداد ۱۳۹۵حسین خان!ربطش به اینه که تو بازار ایران منفعتِ زیاد واسه وارد کننده هاست!چون به اسم تحریم و دور زدنش هرجور که بخوان تیغ میزنن.انصاف بی انصاف!
ali
۲۵ خرداد ۱۳۹۵آخ آخ آخ یعنی چطوری روشون شده این زانتیا2 رو تولید کنن ؟!؟!؟!
البته من بیرون هم ندیدم
احتمالا” سایپا گفته یه طرح تاپ گروه طراحیمون رو بسازیم دلشون نشکنه …
مثل این ماشین چینی ها شده که طرف بر می داره آرم بی ام و می چسبونه رو آرم اصلی
یاسین
۲۵ خرداد ۱۳۹۵آغااااا ای چه وضعشه!ما کلی با خودمون کلنجار میریم مطلب میذاریم! زرت آخرش به دنیای من در آن ناپیدا ملحق میشه!الان جام ۲۰۱۶و نماداش پیام گذاشتما!کجا رف!کسی هس افتخار بده ما رو راهنمایی کنه!؟
محمد زمانلو
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ببینم پس با این حساب پراید و بقیه ی داداشاش که سالانه بیشتر از تلفات یه جنگ جون مردم رو می گیرن تجربه ی موفق هستن؟؟؟
امیر.عارف
۲۵ خرداد ۱۳۹۵بجز تجربیات گهر بار ناموفق مگه چیز دیگه ای از اینا میشه گفت؟ با این همه سوتی و گند کاری از رو نمیرند و تازه ادعا هم دارند. راستشو بخواین اگه من هم تو ایران عالم و آدم ازمردم گرفته تا….از من حمایت میکردند شاید بهتر از اینها عمل نمیکردم
احمد باقری
۲۵ خرداد ۱۳۹۵واقعا چه طرحهای خفنی بیرون دادن.
Sina
۲۵ خرداد ۱۳۹۵((ون سایپا، کاروان نام داشت و بر روی شاسی زامیاد 24 یا همان نیسان وانت جونیور ساختهشده بود. موتور این ون نیز همان پیشرانهٔ Z24 متعلق به نیسان پاترول بود که با 2400 سیسی حجم 105 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. علاوه بر این، چراغهای جلوی کاروان متعلق به میتسوبیشی لنسر بوده و بسیاری از قطعات آن نیز از پراید قرض گرفتهشده بود??))………….یعنی این پاراگراف بدجوری منو داغون کرد،بنظرم باید اسمشو میزاشتن سایپا معجون
نوید جهرمی
۲۵ خرداد ۱۳۹۵حالا فک کن ما چه حسی بهمون دست داد.
اولین ماشینی که پدرم خرید بعد از چندین سال پول جمع کردن و سختی کشیدن این ماشین بود. اون موقه من کوچک بودم و نفهمیدم وقتی این آشغالو تحویل گرفت بنده خدا چی ب دلش رفت. فقط دوبار باهاش رفتیم بیرون. بعدش هم برد نمایشگاه گذاشت برای فروش. سه چهار ماه گمونم توی نمایشگاه بود تا فروش رفت(اون موقه ماشینی خیلی دیر فروش میرفت دوهفته بود) تا الانم که این همه از اون زمان گذشته میگه نامردا گولمون زدن. یه کاتالوگ با عکس خوشکل(این جوری که برام شرحش داده فک کنم کیا کارنیوال نشونشون داده بودن) نشونمون دادن و این ماشینو بعد از یک سال و نیم بهمون تحویل دادن.
تا عمر دارم از سر این نامردا نمیگذرم.فقط از سادگی مردم سوء استفاده می کنن.
Arash-zr
۲۵ خرداد ۱۳۹۵به به، عجب تاریخچه گوهرباری
افتخار از قالپاق به قالپاق ماشینها میریزه
درود بر شرفت
ali
۲۵ خرداد ۱۳۹۵به این لیست میتونین این ماشین ها رو هم اضافه کنید : پارس تندر/ سایپا 132/ وانت آریسان/ سمند سریر/ رو هم اضافه کنید که بعضیاس فیس لیفت نیست مثلا تو به کلاس دیگس ولی خب چی طراحی کردن!! بهترین فیس لیفت ایران همون پژو پارس هست (با کمک پژو ساختنش)… که اونم ریقش در اوموده از بس تکراری شده دیگه..
MjM
۲۵ خرداد ۱۳۹۵نه میشه خندید…نه میشه گریه کرد
ب خدا دیگه من چیزی نمیتونم راجب این …….ها بگم
به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی…..
ایرانی
۲۵ خرداد ۱۳۹۵پدال مطمئنی این پیامها هک نمیشن؟!!!
مجتبی
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ما که کلی درد دل کردیم…
نمیدونیم کی پاکشون کرد؟!!!
یاسین
۲۶ خرداد ۱۳۹۵دیدین گفتم!دیدین راس میگم!یه مشکل هس که میگم!من از اوناش نیستم که تا بینم چیزکی،بگویم چیزها!بیا این بنده خدا مثه من شده!
یه پسر
۲۵ خرداد ۱۳۹۵کاروان اشک منو در اورد هر چند بر خلاف مشخصات فنی تاسف بر انگیزش ظاهرش با توجه به اون موقع خوب بود
بر خلاف زانتیا دو یا همون سوپر دولوکس که طوری سایپا زده بود تو سر زانتیا که بدبخت بلند نشد
رضا نوایی
۱۱ آذر ۱۳۹۸سلام
من میخوام یه کاروان 86 بگیرم برای طبیعت گردی … مناسب نیست به نظرتون؟
رادین
۲۵ خرداد ۱۳۹۵سیتروئن زانتیا 2 !!!!!
آخه این چیه؟!؟!؟
رو چه عقلی ؟!؟!؟
رو چه منطقی؟؟!؟!؟!؟!
آخه مگه میشهههههههه!!!!!!
بنظرم باید پژو slx وL90 پارس خودرو هم میذاشتین،آخه چرا باید بجای زیباتر کردن زشترش کنن!!!!
یک دوست
۲۵ خرداد ۱۳۹۵از سمند زشت se میگم…
از مشتری که مجبوربوده به جای پراید اونا بخره!!!
و 5 ساله قیافه عقبش را تحمل میکنه!!! و منتظر یه چراغ بهتر ایرانخودرو بزنه که بتونه بذاره جای این گنده چراغها…..
(و بعد از کمتر از 50 هزارتا کارکرد ..موتورش سرطان گرفته)
از تیبا با طراحی هند قدیم…
از دنای چهل تیکه…
ازینکه چرا لااقل تو طراحی خالی پیشرفت نکردیم…!!!
چرا ماشینای ایرانی هم زشتن … هم گرون… هم بدکیفیت و……….!!!
خدایا ما ایرانیها تنهاییم…
ali
۲۵ خرداد ۱۳۹۵هنرمند تر ازطراحان سایپا و ایرانخودرو واقعا نداریم
باید بیان از کشورهای دیگه اینجا طراحی یاد بگیرند و به هرکی که فارغ التحصیل شد یدونه زانتیای 2 بدن ببره کشورش به عنوان رفرنس ازش الگو بگیره واسه طرحای اینده
ali
۲۵ خرداد ۱۳۹۵دوستان خواهشا این عکسها رو نشون بچه های کم سنو سال ندید که همشون شب کابوس میبینند البته که ماهم بادیدنشون یه سری کابوس میبینیم مثلا زانتیای 2 میاد میگه هاهاهاها منو بخر منو بخر اگه نخریم میگم کاروان سایپا بیاد بخوردت
sunmartin
۲۵ خرداد ۱۳۹۵مزخرف ترین طراحی ها را در خودروهای بظاهر ایرانی میتوان تجسم کرد
احسان(احسان سابق)
۲۵ خرداد ۱۳۹۵وای بر این مملکت وای…
احمد
۲۶ خرداد ۱۳۹۵در مورد پژو 405 GLI ،واسه ارزون سازی قرار بود کارای دیگه ای هم انجام بشه که شانس آوردیم منتفی شد، مواردی مثل پنچر تحویل دادن زاپاس، گذاشتن پونز زیر روکش صندلیای عقب، شیش ماهه بودن مخفیانه! بیمه ثالث، نداشتن دنده عقب جهت تلطیف روحیه……!
volvo fh
۲۶ خرداد ۱۳۹۵هزینه ایی که برای ساخت سمند دادن.هنوز از فروش سمند به دست نیاوردند.
firebird
۲۶ خرداد ۱۳۹۵سیناد 1 -سیناد 2 – پژو 205 فراموش نشه
محمد
۲۶ خرداد ۱۳۹۵خخخخخخخ عجب جک هایی هستن اینا بخدا
سینا
۲ تیر ۱۳۹۵فقط کارهای احمقانه
من یک زانتیا دو تو مشهد دیدم
تا فردا کابوس می دیدم
اینو به سیتروئن نشون بدیم از سایپا شکایت می کنه
یاسین
۱۵ آذر ۱۳۹۵تنها کار خوبشون تو دهه هشتاد تولید رونیز نیسان بود درسته ماشین خیلی خوبی برای شهر نبود ولی برای سفر و خارج جاده خیلی خوب بود،یکی از دوستام یه مدل 84 سال 90 گرفت و واسه افرود تجهیزش کرد سالی چند بار باهم میریم تورای افرود واقعا عملکرد خارج جادش خیلی خوبه
ایلیا
۱۵ آبان ۱۳۹۸یعنی هرکول قیافه زانتیا دو رو میدید تبدیل به مرغ میشد
ایلیا
۱۷ آبان ۱۳۹۸ولی خداوکیلی حق سرانزا این نبود