چشم اندازهفته نامه

نگاهی به میزان افزایش قیمت خودروها در بازار جهانی طی یک دهه گذشته

طی سال‌های اخیر، قیمت خودرو در کشورمان به‌طور افسارگسیخته‌ای افزایش یافته و این روند همچنان ادامه دارد. به‌عنوان‌مثال، قیمت پراید که تا اواسط سال ۱۳۹۱ همچنان کمتر از ۱۰ میلیون تومان بود، حدود یک دهه بعد یعنی در اوایل سال ۱۴۰۱ به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ اما در بازارهای جهانی مثل بازار ایالات‌متحده، قیمت خودروها طی یک دهه چقدر افزایش پیدا کرده است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، قیمت هفت مدل خودرو را در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۲ باهم مقایسه کرده‌ایم. البته قطعاً خودروهای جدید در بازاری مثل آمریکا بسیار مجهزتر و پیشرفته‌تر از ۱۰ سال پیش شده‌اند ولی برای اینکه مقایسه دقیقی داشته باشیم، تا جای ممکن سعی کرده‌ایم در هر خودرو قیمت تیپ‌های یکسان را از یک دهه پیش تا امروز بررسی کنیم.

هوندا سیویک Si

قیمت در سال ۲۰۱۲۲۳,۱۵۵ دلار
قیمت در سال ۲۰۲۲۲۷,۶۹۵ دلار

سیویک Si در سال ۲۰۱۲ از یک پیشرانهٔ تنفس طبیعی بزرگ‌تر استفاده می‌کرد که قدرت آن با موتور کوچک توربوشارژ نسخهٔ کنونی تقریباً برابر است. موتور یک دهه پیش یک نمونهٔ ۲.۴ لیتری با ۲۰۱ اسب بخار قدرت بود که تنها ۱ اسب بخار از موتور ۱.۵ لیتری کنونی Si بیشتر است اما موتور جدید با گشتاور ۲۶۰ نیوتن متری، با اختلاف قابل‌توجه ۳۰ نیوتن متر کاملاً از موتور تنفس طبیعی قبلی برتر است. برای سیویک Si جدید گیربکس‌های CVT یا شش سرعتهٔ دستی قابل انتخاب است درحالی‌که سیویک قدیمی فقط با گیربکس دستی عرضه می‌شد. با مقایسهٔ سیویک‌های Si سدان در هردو سال می‌بینیم که این خودرو طی یک دهه حدود ۴,۵۰۰ دلار گران‌تر شده است.

مزدا MX-5

قیمت در سال ۲۰۱۲۲۳,۴۷۰ دلار
قیمت در سال ۲۰۲۲۲۶,۸۳۰ دلار

هرچند بدنهٔ میاتا از سال ۲۰۱۲ تاکنون تغییر کرده اما فرمول ساخت آن ثابت مانده است. در آن زمان مثل حالا، ارزان‌ترین تیپ این خودرو، تیپ اسپرت بود اما موتور ۲ لیتری MX-5 مدل ۲۰۱۲ تنها ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد درحالی‌که این ارقام در مدل ۲۰۲۲ به ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور رسیده‌اند. بااین‌حال، این پیشرانه حالا سوخت کمتری مصرف می‌کند و قیمت میاتا هم تنها حدود ۳,۳۰۰ دلار بیشتر شده است.

دوج چلنجر R/T

قیمت در سال ۲۰۱۲۲۹,۹۹۵ دلار
قیمت در سال ۲۰۲۲۳۸,۳۷۵ دلار

دوج چلنجر همچنان به مبارزه با افزایش سن خود و ربودن خریداران موستانگ و کاماروی جدیدتر ادامه می‌دهد و ازآنجایی‌که دوج در طول این سال‌ها هیچ تغییر بزرگی در ظاهر این خودرو ایجاد نکرده است، چلنجرهای یک دهه پیش تقریباً همان جذابیت نمونه‌های جدید امروزی را دارند. از نسخه‌های جدیدتر مثل هلکت که بگذریم، پیشرانه‌های چلنجر هم طی یک دهه تغییر بزرگی نداشته است به‌گونه‌ای که موتور ۵.۷ لیتری V8 مدل میان ردهٔ R/T هنوز هم مثل یک دهه پیش ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بااین‌حال، هرچند شاید چلنجر از ۱۰ سال پیش تا امروز پیشرفت چشمگیری نداشته اما قیمت آن بیش از ۸ هزار دلار افزایش یافته است.

بی‌ام‌و سری ۳

قیمت در سال ۲۰۱۲۳۷,۷۵۵ دلار
قیمت در سال ۲۰۲۲۴۱,۴۵۰ دلار

برای مدل ۲۰۱۲ نسل کاملاً جدید بی‌ام‌و سری ۳ به بازار آمد که در نسخهٔ پایهٔ ۳۲۸i آن، پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی قبلی با یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو جایگزین شد که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. نسخهٔ پایه در نسل کنونی اما که ۳۳۰i نام دارد، از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری جدیدتر استفاده می‌کند که ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. با وجود این پیشرفت‌ها، قیمت سری ۳ در طول یک دهه فقط حدود ۳,۷۰۰ دلار بیشتر شده است.

پورشه ۹۱۱ کاررا S

قیمت در سال ۲۰۱۲۹۷,۳۵۰ دلار
قیمت در سال ۲۰۲۲۱۱۷,۱۰۰ دلار

پورشه ۹۱۱ در مدل ۲۰۱۲ از نسل ۹۹۷ به نسل کشیده‌تر و عریض‌تر ۹۹۱ منتقل شد و قدرت پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی آن با ۱۵ اسب بخار افزایش به ۴۰۰ اسب بخار رسید. نسل کنونی کاررا S اما به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو مجهز شده که ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاور آن‌هم با ۹۰ نیوتن متر افزایش نسبت به ۹۹۱، به ۵۳۰ نیوتن متر رسیده است. بااین‌حال، قیمت این خودرو طی یک دهه افزایش چشمگیر نزدیک به ۲۰ هزار دلاری را تجربه کرده است.

تویوتا سی‌ینا XLE

قیمت در سال ۲۰۱۲۳۳,۲۰۵ دلار
قیمت در سال ۲۰۲۲۴۰,۰۰۰ دلار

نسل سوم تویوتا سی‌ینا در سال ۲۰۱۰ به بازار آمد و در سال ۲۰۱۲ دو سال از حضور آن در بازار می‌گذشت. این مینی‌ون با دو پیشرانهٔ چهار و شش سیلندر قابل خریداری بود که تیپ XLE به‌صورت استاندارد با موتور V6 ارائه می‌شد. این موتور ۳.۵ لیتری بنزینی بدون کمک توربوشارژر یا سیستم هیبریدی، ۲۶۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. در سال ۲۰۲۲ اما تنها یک پیشرانه برای سی‌ینا ارائه می‌شود که از نوع ۲.۵ لیتری چهار سیلندر هیبریدی با ۲۴۳ اسب بخار قدرت است؛ بنابراین قطعاً مصرف سوخت مینی‌ون تویوتا نسبت به یک دهه پیش کمتر شده اما قیمت آن‌هم نزدیک به ۷ هزار دلار افزایش داشته است.

فورد F150 XL

قیمت در سال ۲۰۱۲۲۳,۳۰۰ دلار
قیمت در سال ۲۰۲۲۳۱,۶۸۵ دلار

هرچند فورد این روزها روی F150 لایتنینگ الکتریکی تمرکز کرده است ولی مدل‌های سنتی بنزینی هم همچنان تولید می‌شوند. ارزان‌ترین راه برای نشستن پشت یک F150 انتخاب تیپ XL تک کابین است قیمت آن در مدل ۲۰۲۲ از ۳۱,۶۸۵ دلار آغاز می‌شود. پیشرانهٔ تیپ پایهٔ XL هم یک نمونهٔ ۳.۳ لیتری V6 تنفس طبیعی است که ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و آن را از طریق یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. عجیب اینکه خروجی این پیشرانه از موتور پایهٔ F150 مدل ۲۰۱۲ کمتر است زیرا در آن سال، موتور پایه یک نمونهٔ ۳.۷ لیتری V6 با ۳۰۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۷ نیوتن متر گشتاور بود. بااین‌وجود، قیمت F150 طی این ۱۰ سال بیش از ۸ هزار دلار گران‌تر شده است.

منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. مجید گل زاده

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    سلام
    مساله اینه که ما تحریمیم و تکنولوژیها دست نیافتنی و ساخت خودرو اقتصادی پیچیده 😜

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۱۳
    1. FTB

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (749 ديدگاه)

      ایران:

      پراید ۹۱ سال ۱۳۹۱ : ۸ میلیون

      پراید ۱۴۰۱ : ۲۰۰ میلیون

      باور کنید اگه به جای بنزین اگه سوخت فضاپیما و دلار میریختیم تو باک اینقدر گرون نمیشد

      اگه ماشینای خارجی اینطوری میشدن دیگه کلا بحث چز دیگه ای میشد و باید ۱ ساعت سر و کله میزدیم که اینا سفینه های جنگ ستارگان ان یا تخیلات دنیای متاورسی!

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۲
      1. Mustang shelby gt 350

        ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (116 ديدگاه)

        وایی خدا چقد درد حق

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  2. Clean energy (صیانت!)

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1297 ديدگاه)

    توجه تون رو جلب می کنم به ۱۰ سال پیش ایران
    ۲۰۶: ۷۵ میلیون
    ۲۰۷: ۱۰۷ میلیون
    پارس: ۱۰۸ میلیون
    سمند: ۹۲ میلیون
    عاو، اشتب شد گویا
    اینا مال آخرای ۹۷ عه!
    حالا بیاید قیمتای الانو ببینیم
    ۲۰۶: ۳۰۰ میلیون!!
    ۲۰۷: ۳۸۷ میلیون!!!
    پارس: ۳۷۹ میلیون!!!
    سمند:۳۶۲ میلیون!!!!
    😶‍🌫️
    و مقایسه کنید با اونور آب

    موافقم ۵۸
    مخالفم ۲۳
    1. اشکان

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (57 ديدگاه)

      سلام اطلاعاتتون کاملا اشتباهه سال ۹۲ پرشیا قیمتش ۲۶میلیون بود نه ۱۰۸ تومن قیمتهای شما مال سال ۹۶ هست

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۳
      1. Clean energy (صیانت!)

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1297 ديدگاه)

        برادر مسخره کردم😐😂
        خواستم بگم که فقط توی ۳ ۴ سال انقد افزایش داشته حالا چه برسه به ۱۰ سال
        کنایه بود

        موافقم ۱۵
        مخالفم ۵
      2. فرامرز

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1582 ديدگاه)

        پدر من اواخر ۹۳ یعنی ۷.۵ سال پیش سمند ای اف ۷ پایه گازسوز خرید ۳۰ تومن. تازه با تحویل فوری.

        موافقم ۶
        مخالفم ۰
        1. ‌...

          ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (110 ديدگاه)

          ۱۵ملیون و ۵۰۰ سال ۸۹

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    2. MOHAMMAD.n.r

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1124 ديدگاه)

      داداش اشتباه گفتی
      ده‌سال پیش این قیمتا نبود
      ماشینای پژو و سمند بین ۲۰ تا ۳۰ تومن بودن
      مزدا ۳ نیو زیر ۱۰۰ تومن بود

      سال ۸۶ پارس ۱۵ بود
      سال ۸۸ کمری ۲۰۱۰ صفر ۵۲ میلیون

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۵
      1. Clean energy (صیانت!)

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1297 ديدگاه)

        کنایه بود
        و گرنه خودمم میدون ۱۰ سال پیش قیمتا چطور بوده

        موافقم ۹
        مخالفم ۲
    3. Regra loaded

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (201 ديدگاه)

      قیمت ها رو کم گفتی داداچ

      موافقم ۰
      مخالفم ۵
  3. محمد

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (822 ديدگاه)

    به نظر من ماشین ها با تجاری سازی تکنولوژی ارزان تر و در دسترس تر هم شدن خیلی از تجهیزات و فناوری های امروزی رو ماشین های ده سال پیش اصلا وجود نداشت یا اگه میخواستی نصب کنی بسیار گرون تموم میشدن فارغ از اینکه توانایی و کیفیت امروز رو هم نداشتن

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۳
  4. Jdm باز

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    این مقدار افزایش قیمت رو، ما هر هفته داریم نه تو ده سال
    جدایی از شوخی، واقعا خیلی زندگی مفلوکانه و مسخره ای هست، شب‌میخوابی صبح بیدار میشی میبینی پارس ۲۰ میلیون رفت روش اونوقت اونجا در طی ده سال چهار پنج هزار دلار بیشتر شده

    اخه افزایش قیمت اونا توجیح داره! افزایش کیفیت کابین، افزایش قدرت موتور، ارائه سواری بهتر ، ارائه تکنولوژی های بیشتر و…. اینجا قیمت رو زیاد میکنن نه تنها هیچ تغییر مثبتی توش نمیدن بلکه برخی از اپشن هارو هم حذف میکنن!!!! مثل گذاشتن ترمز کاسه ای بجای دیسکی
    رینگ فولادی بجای الومینیومی
    حذف چراغ راهنمای گلگلیر و…..

    موافقم ۴۶
    مخالفم ۳
  5. ممد ژانگولر

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2720 ديدگاه)

    تورم یک بیماریست
    درود بر ژاپن که تورمش منفیه

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۸
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (7923 ديدگاه)

      اُه بِیبی
      ممد ژانگولر ناخواسته اعتراف کرد ژاپن بی‌نظیره !

      جدا از اعتراف ممد ژانگولر ، تورم از زمان پیدایش اسکناس کاغذی بوده که راه کنترل تورم به مسائل زیادی مربوط میشه اما دو اصل در اون دخیله که یکیش تامین انرژی ارزان هست و دیگریش تولید داخلی و صادرات آن کشور !
      چرا میگم ایران در جهان بهشت محسوب میگردد ، چون تمام جوانب را داراست به جز مدیریتی که بتونه از این همه نعمت استفاده کنه و در جهانِ امروز پول پارو کنه !

      حقیقتاً نمیشه گفت امیدوارم روزی در جهان ، تورم ریشه‌کن بشه چون در کمتر کشوری شدنی هست اما میشه مدیرینی در تمام بخش‌ها به کار بُرد تا کمترین آسیب را دید !

      تورم سم خطرناکی برای تمام جامعه‌هاست و بدترین پیامدهایش فقر و جنایت هست که باعث میشه مافیاها از زیرِ بُته سر بیرون بیاورند !

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۷
      1. ممد ژانگولر

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (2720 ديدگاه)

        داداشها البته اینم بگم ژاپنیا خیلی باهوشن و از خیلی سال پیش روی مهره خودشون کار کردن و جالبیش اینجاست که ترول اعظم همین سایت هم هست و کارش اینه که همه دنیا رو له کنه تا محصولات ژاپن بدرخشه

        موافقم ۶
        مخالفم ۲
      2. fara2001

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (201 ديدگاه)

        دوست عزیز تورم خیلی هم بد نیست اما تورم بالا خیلی بده در برخی اقتصادهای دنیا برای ایجاد رونق اقتصادی نیاز به تورم پایین در حد ۱ الی ۲ درصد هست موضوع تورم ایران چیز پیچیده ای نیست اما پیچیده اش کردن

        موافقم ۹
        مخالفم ۰
        1. ممد ژانگولر

          ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (2720 ديدگاه)

          داداش فرا تورم منفی سرعت پیشرفت صنعتیو کم میکنه بجاش طبیعت نفس میکشه و مردم یکم به روح و روانشون میرسن نه این هی بدو بدو کنی آخرشم هیچی از تورم عقب بمونی ( مکتب اقتصادی ممد ژانگولری )

          موافقم ۰
          مخالفم ۱
      3. fara2001

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (201 ديدگاه)

        دوست عزیز تورم چیز بدی نیست بلکه خیلی وقتها به رشد اقتصادها کمک خوبی میکنه . چیزی که بده تورم بالاست و پر نوسان . درد درتورم بالا خوابیده به ویژه اگه خواسته مسولان اقتصادی کشوری باشه

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
    2. امین

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (362 ديدگاه)

      تورم منفی برای اقتصاد مضر هست. و رشد اقتصادی محدود میکنه. اقتصاد سالم در دوره های زمانی رقم زیر یک درصد تورم نیاز داره.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. javadhy

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (327 ديدگاه)

    سلام با تشکر از تمامی زحمات جناب دهقان میخواستم متذکر بشم اول مقاله نوشتین در اوایل سال ۱۴۰۲ اگه میشه تصحیح کنید

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
    1. امیر دهقان

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (581 ديدگاه)

      ممنون، اصلاح شد

      موافقم ۵
      مخالفم ۳
  7. ارین صاحب جمعی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (981 ديدگاه)

    بازم خوبه به خدا چلنجر چیه ۴۰ هزار دلار اینا با ۴۰ هزارتا آشغال فقط واردات می‌کنن سری سه هم قیمتش خوبه

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
  8. مانی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (34 ديدگاه)

    من شخصا مقایسه قیمت بین ماشین ها در ایران و آمریکا را مقایسه ای بی معنا و مسخره و خسته کننده و تکراری می دونم که هیچ دستاوردی برای خواننده وطنی نداره و حتی در حد اطلاعات عمومی هم نیست.چنین مقایسه هایی فقط از یک ذهنیت متوهم و کم سواد و سطحی نگر ناشی میشه نه از ذهنیتی با تفکری عمیق و تخصصی و فنی…هیچ شباهتی بین اقتصاد و صنعت ایران با آمریکا وجود نداره پس نباید توقع داشت که پروسه خرید و فروش ماشین تو این دو تا کشور حتی نزدیک به هم باشه چه برسه به اینکه عینا شبیه به هم بشه.بازار خودروی ایران از نظر تنوع و قیمت خودروهای عرضه شده حتی شبیه به کشورهای همسایه خودش مثل ترکیه و عراق و پاکستان و ارمنستان و آذربایجان و غیره هم نیست چه برسه به بازار کشور صنعتی و پیشرویی مثل آمریکا که در داخل خودش چند غول بزرگ مثل جنرال موتورز،فورد،کرایسلر و تسلا رو جای داده و غول های بزرگ ژاپنی و اروپایی مثل تویوتا،هوندا،نیسان،سوبارو و مزدا و بنز و ب ام و و فولکس واگن چندین کارخانه بزرگ تو خاکش دارن و جمعا سالانه در حد میلیونی ماشین تولید می کنند.بگذریم از اینکه ورود ماشین خارجی هم با کمترین عوارض گمرکی به خاک آمریکا آزاد هست.پس چنین بازاری با این حد بالا از ظرفیت تولیدی و تنوع خودروهای با کیفیت و امروزی رو از هیچ لحاظ نمیشه با بازار ایران قابل مقایسه کرد.

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲۲
    1. امین

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (362 ديدگاه)

      احسنت

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  9. Humer

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (294 ديدگاه)

    دوستان
    انگار دیگه از آقای اشتری خبری نیست ؟!
    و دوبله هایشان؟!

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱
  10. Alan.r

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (652 ديدگاه)

    تو ایران آپشن ها و امکانات رو حذف میکند کیفیت هم که دیگه هیچی قیمت هم ده ها برابر شده ولی اونا کیفیت بهتر و کلی امکانات و آپشن رو با فقط چند هزار دلار افزایش قیمت ارائه میدن

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  11. meysam

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3531 ديدگاه)

    اونجا اون افزایش قیمت در این یک دهه بخاطر:
    ۱. سخت تر شدن قوانین آلایندگی و درنتیجه تحقیق برای ساخت موتورهای جدیدتر و پاکتر و کم مصرف تر
    ۲. سخت تر شدن قوانین ایمنی و درنتیجه تحقیق و توسعه برای ساخت متریال جدید و مهندسی پیشرفته تر و نصب تجهیزات ایمنی برای پاس کردن تستهای ایمنی
    ۳. افزایش آپشنهای رفاهی
    در نتیجه افزایش قیمت بین ۱۵ تا ۳۰% توجیه داره و میزان افزایش هم کاملا منطقی بوده

    اینجا هیچ کدوم از موارد بالا در ماشینهای تولید داخل لحاظ نمیشه که هیچ، حتی ورق خودروهای داخلی جدید نسبت به قبل نازکتر شده اند و در یک دهه ۲۰۰۰% افزایش داشته
    ادعای مسلمونی و خدا پیغمبری مسئولین هم گوش فلک را کر کرده
    ملت هم که در خواب خوش خرگوشی

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  12. meysam

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3531 ديدگاه)

    فورد اف ۱۵۰ پایه عجب خوش قیمته

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
  13. ح. ع

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (237 ديدگاه)

    خوب حالا دیگه از فردا این خونخوارهای ایرانخودرو و سایپا میگن ببینین بقیه خودروسازهای جهانی هم افزایش قیمت داشتن منتها چون در حد ماها نیستن افزایش قیمتشون کمتر بوده..همین!!!

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  14. genius

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (928 ديدگاه)

    این میشه یه تورم نرمال و عادی نه ابر تورم

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  15. کوبیده

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (874 ديدگاه)

    اینجا تو ۳ سال قیمتا ۵ برابر میشه
    واقعا اگر یک گروه نخبه هم دور هم جمع بشن اینجوری نمیتونن گند بزنن ب اقتصاد

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  16. ehsan

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (129 ديدگاه)

    جنگجوی کوچک ژاپنی ، اسپرت جذاب ، نسل بعدی چی از آب در بیاد 🤩🤪🤩

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  17. آریا

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (32 ديدگاه)

    دو نکته مهم این وسط هست اولا بجز افزایش قیمت به پیشرفت خودرو ها تو ۱۰ سال هم نگاه کنید و الان امکانات و تکنولوژی هایی رو دارن که ۱۰ سال پیش یا نداشتن یا یه آپشن گرون بود دوما سطح درامد مشاغل الان و ۱۰ سال پیش یکی نیست تو کشورای توسعه یافته و درامده بیشتر شده…

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا