بهترین خودروهای سال ۱۴۰۲ به انتخاب نویسندگان پدال
سال دیگری گذشت و افتخار دوستی با علاقهمندان خودرو، برای خدمتگذاران شما در پدال فراهم شد. طی 365 روز گذشته، با بهبود اطلاعرسانی، کیفیت مطالب و تنوع خدمات، شاهد رشد چشمگیر مخاطبان و افزایش تعامل کاربران بودیم. هرچند که امروز پدال در میان رسانههای خودروی ایران، جایگاهی بسیار خوب و فراتر از سالهای قبل دارد؛ برای جبران کاستیها و اعتلای خود، سال 1403 را با تلاش بیش از پیش آغاز خواهد کرد.
مشابه سالهای گذشته، از نویسندگان پدال خواستیم بهترین خودروی رونمایی شده در سال اخیر را انتخاب کنند. این رویکر البته با نگاه به بازار جهانی و مدلهای قابل خرید در ایران انجام شد تا برای هموطنان مقیم کشورمان نیز، کاربرد داشته باشد.
جواد عقیلی
شاید در میان این همه خودروی جدید معرفی شده در سال گذشته، این انتخاب کمی عجیب باشد اما به چند دلیل فکر میکنم پژو 3008 الکتریکی خودروی متعادلی برای استفاده روزمره و خانواده باشد. در حالی که تعداد زیادی خودروی چینی با ظاهر مشابه در حال جولان در دنیای الکتریکیها هستند و تسلا هم یکه تاز غیر قابل انکار خودروسازان الکتریکی است، ساخت خودرویی که در عین ارزان قیمت بودن دارای ویژگیهایی چون برد زیاد تا 700 کیلومتری است که تنها در خودروهای رده بالاتر از این دیده بودیم و همچنین از طراحی آوانگارد و اسپرت منحصر به فردی سود میبرد قابل تحسین است.
پژو E-3008 واجد بسیاری از ریزه کاریها و توجه به جزئیات در طراحی است که باعث جلب توجه زیادی میشود. در کابین با کیفیت، مدرن و جادار آن شما در دنیای آینده قرار میگیرید و این موضوع در برابرسادگی بیش از حد و مینی مالیستی رقبا است. با پلتفرم جدید استلانتیس، این خودرو در برندهای متنوع این مجموعه نیز تولید خواهد شد اما شاید نسخه پژوی آن اسپرتتر و جذابتر از سایر مدلها باشد. فکر میکنم این خودرو بتواند بهترین گزینه برای رقابت با تسلا مدل Y باشد.
در میان خودروهای وارداتی یا موجود در بازار کشور، چند مدلی بیش از بقیه توجه من را به خود جلب کردند. متاسفانه بازار خودروی کشور محدودیتهای زیادی برای رقابت و حضور برندهای مناسب و با کیفیت دارد. این موضوع باعث شده تا قیمتهای غیرواقعی نیز در این حوزه انحصاری شکل بکیرد اما فارغ از این موضوع و جبری که نسبت به انتخاب مدلهای موجود برای خرید در بازار بسته فعلی داریم، خریدار باید علاوه بر انتخاب یک خودروی خوب، به کیفیت عرضه کننده ان نیز بسیار حساس باشد.
از آنجا که تعدادی از خودروهای مقبول از نوع وارداتی توسط واردکنندگانی کوچک به بازار عرضه میشوند، نمیتوان آنها را برای مصرف کننده ایرانی به عنوان یک انتخاب ایذهآل توصیه نمود. بنابراین بسیاری از خودروهایی که حتی از کیفیت یا مشخصات فنی انها لذت بردم مانند محصولات GAC یا هوندا و نیسان وارداتی و حتی سوزوکی جیمنی و تویوتا کرولای هیبریدی، نهایتاً خودروی فیدلیتی پرستیژ را انتخاب میکنم. دلیل این انتخاب هم ویژگیهای به روزشده فیدلیتی قبلی، کابین شیک و لوکستر آن و قیمت نسبتاً مناسب کمپانی برای این محصول است.
محمدرضا اشتری
کراساورهای امروزی، مناسب تردد روزانه و سفرهای بلندمدت به نقاط مختلف هستند. از سویی دیگر، ابعاد خودرو، قیمت نهایی و هزینه نگهداری نیز برای افراد عادی جامعه بسیار مهم است. این شرایط باعث میشود شاسیبلندهای ژاپنی در بازار جهانی جالب توجه شوند. با ابراز تاسف اما شهروندان ایرانی محروم از خودروهای درجه یک دنیا، احتمالا چارهای جز التفات به X55 پرو یا انواع فونیکس ندارند.
لکسوس TX با امکانات مناسب رانندگی خارج جاده (آفرود سبک) و سیستم دو دیفرانیسل،پیشرانهی 2/4 لیتر توربوشارژ با 275 اسب بخار و 430 نیوتون متر دارد. این مدل، جادار و راحت است، اما ابعاد کوچکتر نسبت به لندکروزر ارایه میدهد تا مناسب رانندگی روزانه نیز باشد. مصرف سوخت لکسوس TX حدود 10 لیتر در صد کیلومتر برآورد میشود و میتواند صفر تا صد کیلومتر برساعت 8 ثانیه فراهم کند. تمام این موارد با قیمت 55 هزار دلار، جذاب به نظر میرسد. این خودرو همراه پیشرانه هیبرید و پلاگین هیبرید نیز تولید میشود.
از دیدگاه نگارنده، ریویان R2 به عنوان یک کراساور برقی کاربردی با قیمت مناسب و امکانات رانندگی متنوع، یکی از خودروهای قابل توجه امسال بود. همچنین آلفارومئو 33 استراداله در کلاس سوپراسپرت لوکس و کلکسیونی تولید محدود، شاهکار طراحی امسال محسوب میشود و روزگار خوب گذشته برای برند اصیل ایتالیایی را یاداوری میکند.
مدیران خودرو امسال مدلهای متنوع رونمایی کرد. انواع تیگو 7 و تیگو 8 مجهز به پیشرانهی پلاگین هیبرید معرفی شدند. همچنین شاسیبلندهای لوکس با برند اکستریم به ایران رسیدند تا سال 1403 عرضهی عمومی شوند. این خودروها البته با قیمت 2 تا 4 میلیارد تومان، بسیار دور از دسترس مردم ایران به نظر میرسند. به همین دلیل و ضمن تحلیل شرایط موجود، X55 بهترین گزینهی موجود محسوب میشود.
در روزهایی که سایپا و ایران خودرو، ناتوان از ساخت محصول قابل اعتماد هستند، X55 توانسته است رضایت خریداران خود را جلب کند. پیشرانه 1/5 لیتر توربوشارژ با قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتنمتر، پاسخگوی نیاز یک کراساور 1440 کیلوگرمی برای کاربری خانوادگی است. گیربکس CVT9 با قابلیت تعویض دستی 9 سرعته، مصرف سوخت 7 لیتر در صد کیلومتر و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 9 تا 10 ثانیه، مشخصات فنی X55 جدید هستند.
مدل 1402 از این خودرو با کد ie امکانات قابل قبول شامل نمایشگرهای بزرگ، دوربین ثبت وقایع، استارت از راه دور، شارژر وایرلس، گرمکن داخلی صندلیهای جلو، دید 360 درجه، ترمز پارک دکمهای، کیسه هوای پردهای در طرفین اتاق، صندلیهای چرم و مواد باکیفیت داشبورد دارد. قیمت X55 ie مدیران خودرو در سال 1402، حدود 1/3 میلیارد تومان بود و نسبت به رقبا ارزش خرید بالا داشت.
امیر دهقان
بدون شک مهمترین و پرتکرارترین موضوعی که طی سال گذشته در اخبار خارجی پدال خواندیم، قوانین سختگیرانهٔ آلایندگی، خداحافظی بسیاری از نامهای مشهور جهان خودرو و کوچکسازی یا الکتریکیسازی پیشرانهها بود.
طی این سال با شورلت کامارو خداحافظی کردیم و دوج چارجر الکتریکی را دیدیم. به همین دلیل، از دید من، فورد موستانگی که در این دنیای بیرحم به سنتهای خود وفادار مانده و همچنان پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی و گیربکس دستی را حفظ کرده تا لذت ناب رانندگی را به خریداران هدیه کند، لایق عنوان بهترین خودروی سال است. علاوه بر این، طی سالی که پشت سر گذاشتیم، نسخهٔ دارک هورس را در فهرست بهترین خودروها به انتخاب نشریات معتبر خارجی دیدیم.
بدون شک موستانگ دارک هورس یکی از بهترین خودروهای اسپرت جهان محسوب میشود و به لطف کمکفنرهای الکترونیکی قابل تنظیم، ترمزهای فوقالعاده، پیشرانهٔ V8 با 500 اسب بخار قدرت و گیربکس دستی، رانندگی با آن بسیار لذتبخش خواهد بود. همچنین وقتی بدانیم دارک هورس همهٔ این ویژگیها را با قیمت تنها 60 هزار دلار ارائه میکند، جذابیت آن دوچندان خواهد شد.
قطعاً هیچکدام از خودروهایی که هماکنون توسط خودروسازان مختلف داخلی تولید یا مونتاژ میشوند لایق عنوان بهترین نیستند اما اگر بهناچار بخواهیم از بین این خودروها مدلی را انتخاب کنیم که کمی قابل دفاع باشد، از دید من تارا V4 گزینهٔ مناسبی خواهد بود.
البته تارا که از اواخر سال 1399 راهی بازار شده خودروی جدیدی نیست اما تیپ V4 آن حدود یک سال پیش معرفی شد. در این تیپ ایرانخودرو سعی کرده برخی ایرادات و مشکلات تارا را برطرف کند که این نشان میدهد خودروسازان داخلی سرانجام حداقل اندکی توجه به خواست خریداران را سرلوحهٔ کار خود قرار دادهاند.
به عنوان مثال، در تیپ V4 برای چراغهای عقب موردانتقاد تارا گرافیک جدیدی طراحی شده و دکمهٔ بالابر شیشهها هم از روی داشبورد به روی درها منتقل شده است. همچنین در این تیپ آپشنهای جدیدی مثل گرمکن صندلیهای جلو و درِ صندوق برقی با سنسور پایی ارائه شده که اولین بار است در خودروهای داخلی میبینیم؛ بنابراین، هرچند قیمت تارا V4 در بازار از یک میلیارد تومان فراتر رفته و از دسترس اکثر اقشار جامعه خارج است اما این ماشین را به لطف پیشرانه و گیربکس اتوماتیک نسبتاً مدرن، پلتفرم بروزتر و آپشنهای تقریباً کامل، میتوان یکی از بهترین خودروهای داخلی طی چند وقت اخیر دانست.
شاهین احمدزاده
شاسیبلندها در سالهای اخیر محبوبیت فوقالعادهای پیدا کردهاند. ارتفاع بیشتر از سطح زمین، تسلط بر جاده در زمان رانندگی و فضای کابین و بار زیاد باعث شدهاند این خودروها به گزینه اول بسیاری از خریداران بدل شوند. تویوتا به عنوان یکی از محبوبترین برندهای دنیای خودرو در تابستان سال 1402 از نسل جدید لندکروزر پرادو رونمایی کرد. این شاسیبلند کاملاً جدید از ویژگیهای جذاب زیادی سود میبرد.
طراحی عضلانی و رترو، پیشرانه پرقدرت و کممصرفتر، پلتفرم مدرن و مشترک با لندکروزر و لکسوس GX و... همگی نوید یک خودروی هیجانانگیز را میدهند. پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری توربوی این خودرو با کمک موتور برقی خود 326 اسب بخار قدرت و 630 نیوتون متر قدرت دارد که در ترکیب با سیستم چهار چرخ محرک و سایر تجهیزات لازم در آفرود حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.
کابین نسل جدید لندکروزر پرادو هم طراحی جذابی دارد که باب میل طرفداران تویوتا خواهد بود. به تمامی این موارد باید قابلیت اطمینان مثالزدنی تویوتا را افزود که در مجموع باعث میشوند تویوتا لندکروزر پرادو جدید یکی از جذابترین خودروهای سال 1402 باشد.
فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس پلاگین هیبریدی
بازار خودروی کشورمان کاملاً در سلطه برندهای چینی قرار دارد و برای انتخاب بهترین خودروی جدید سال 1402 در بازار داخلی چارهای جز انتخاب شاخصترین آنها نبوده است. تیگو 8 پرو e پلاس پلاگین هیبرید جزو گرانترین خودروهای چینی بازار کشور است که از طراحی ساده اما شیک سود میبرد و با گذر زمان این نوع طراحی خسته کننده نخواهد بود.
این شاسیبلند چینی از پیشرانه 1.5 لیتری توربوی بنزینی و دو موتور برقی سود میبرد و 326 اسب بخار قدرت و 510 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. شاسیبلند پاکتر فونیکس در حالت برقی میتواند 75 کیلومتر را طی کند. با توجه به سرمایهگذاری بلندمدت چری در ایران و همچنین نبود رقبای مطرح اروپایی و آسیایی، افرادی که به دنبال یک شاسیبلند مجهز و بزرگ هستند شاید فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس پلاگین هیبریدی را گزینهای قابلقبول بیابند.
علی صفرپور
مازراتی گرن توریسمو و استون مارتین DB12
در سالی که گذشت، تقریبا هیچ خودروسازی بیحرکت ننشسته بود. مدلهای تازه روانه بازار شدند و مدلهای کنونی هم بهبود پیدا کردند . البته برخی خودروسازان مسیری جدید را انتخاب کردند تا نامهای آشنا را بهشکلی تازه به بازار معرفی کنند. دو برند مارزاتی و آستونمارتین جزو این دسته بودند که بیشتر از سایرین توجه من را معطوف کارشان کردند. بهعنوان یک طرفدار گرنتورر، معرفی مدلهای «گرنتوریسمو» و «DB12» برای من از بهترین رویدادهای خودرویی سال به شمار میرفت.
مازراتی گرنتوریسمو بهلطف بهرهمندی از موتور تویینتوربوی V6 «نتونو» و کابین باکیفیت و بهروز یک پکیج کامل به شمار میرود که خود را با شرایط رانندهاش تطبیق میدهد. وقتی فاکتورهایی چون عملکرد مناسب را هم به 550 اسب بخار قدرت موتور بنزینی آن اضافه کنید، گرنتورر ایتالیایی به جایی میرسد که هر خودروسازی توان رقابت با آن را ندارد؛ مگر مدلهای بالارده برندهای آشنایی چون پورشه، بنتلی یا آستونمارتین DB12 هم از همین جهت میدرخشد.
آستونمارتین با رونمایی مدلی تازه بهجای نامگذاری آن بهعنوان DB11 2024، کاری سنجیده را انجام داده است. موتور 4 لیتری تویین توربوی V8 AMG، کابینی که اینبار کیفیت مناسب دارد و طراحی پخته و زیبای بدنه بیرونی بههمراه جعبهدنده 8 سرعتی خودکار توانا، این خودرو را لایق عبارت «سوپر تورر» میکند. از دید من میتوان هر دو این خودروهای لوکس و سریع را بهعنوان استاندارد جدید صنعت در بخش گرنتوررها دانست.
در بازار داخلی، نمونههای بهاصطلاح لوکس را بهترین گزینههای درخور مشتری ایرانی میدانم؛ هرچند قیمت آنها منطقی نیست. یک نمونه تازه که احتمالا تجربه خوبی را ارائه خواهد کرد، آریزو 8 به شمار میرود. این سدان با بهرهمندی از امکانات و آپشنهای آشنایی که در مدلهای اثباتشده بازار مانند چری تیگو 8 پرو یافت میشود، با دست پر به بازار ایران آمده است. هرچند هنوز وارد خیابانها نشده اما با توجه به نیاز مشتری ایرانی (که در پایینترین حد ممکن قرار گرفته است) و موتور 255 اسب بخاری و جعبهدنده 7 سرعتی دوکلاچه خودکار، «احتمالا» خوش خواهد درخشید. البته که نمیتوان از این مدل انتظار خودروهای کرهای با تجربهتر را داشت اما درصورتیکه با قیمت معقولتری روانه بازار شود، حتما نگاههای بسیاری را به خود جلب خواهد کرد.