بهترین کوپه‌های سال 2023، از فورد موستانگ تا رولزرویس اسپکتر

یک‌شنبه 26 شهریور 1402 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Coupe-11
هرچند این روزها بسیاری از کوپه‌ها از بازار کنار رفته‌اند اما هنوز هم می‌توان خودروهای دودر جذابی را پیدا کرد که از چلنجر 1025 اسب بخاری تا...
تبلیغات

هرچند این روزها بسیاری از کوپه‌ها از بازار کنار رفته‌اند اما هنوز هم می‌توان خودروهای دودر جذابی را پیدا کرد که از چلنجر 1025 اسب بخاری تا رولزرویس برقی را شامل می‌شود.

در اتفاقی غم‌انگیز اما واقعی، امسال شاهد خاتمهٔ تولید بسیاری از کوپه‌های دوست‌داشتنی شامل آئودی TT و R8، جگوار F تایپ، کوپه‌های مرسدس C کلاس و E کلاس، شورلت کامارو و دوج چلنجر خواهیم بود. دلیل اصلی این موضوع، محبوبیت روزافزون شاسی‌بلندها و حرکت خریداران به سمت خودروهای الکتریکی است. بااین‌حال، هنوز هم کسانی هستند که خواهان ظاهر چشمگیر و هندلینگ چابک کوپه‌های اسپرت کم‌ارتفاع هستند و با داشتن تنها دو در و صندلی‌های عقب معمولاً تنگ مشکلی ندارند. ازاین‌رو، در ادامه بهترین کوپه‌های حال حاضر بازار را معرفی خواهیم کرد.

کانتیننتال GT در تمام نسخه‌ها کوپه‌ای فوق‌العاده است. طراحی مجلل، کیفیت ساخت بی‌نظیر و راحتی فوق‌العاده در کنار قدرت فراوان و هندلینگ اسپرت خصوصاً در نسخهٔ S، پکیجی بی‌رقیب را ایجاد کرده است. کانتیننتال با پیشرانهٔ V8 به‌قدری در تجمل و سرعت عالی است که هیچ کوپهٔ دیگری به‌جز برادر دوازده سیلندرش به آن نزدیک نمی‌شود. همچنین نمی‌توان از کانتیننتال اسپید با پیشرانهٔ قدرتمند 660 اسب بخاری W12 و حداکثر سرعت 335 کیلومتر بر ساعت هم غافل شد. قیمت کانتیننتال GT از 238,325 دلار آغاز می‌شود.

کپی لینک

پورشه 911

در سال 1963 پورشه از کوپهٔ اسپرت عجیب موتور عقبی رونمایی کرد که به 911 افسانه‌ای تبدیل شد. طی 60 سال گذشته، این کوپهٔ نمادین معیاری تمام‌عیار برای پرفورمنس بوده است. این ماشین هیجان واقعی خودروهای اسپرت را با راحتی گرند توررها و قابلیت استفادهٔ روزمره ارائه می‌کند. خانوادهٔ 911 بسیار گسترده بوده و از کاررا پایه 114,400 دلاری تا توربو S با قیمت 230,400 دلار را شامل می‌شود درحالی‌که نسخه‌های GT3 هم آمادهٔ فتح پیست‌ها هستند.

هرچند شاید منطقی‌تر بود که رولزرویس اولین خودروی الکتریکی خود را در قالب سدان یا شاسی‌بلند ارائه کند اما بریتانیایی‌ها برای این کار یک کوپۀ دودر شیک را انتخاب کردند. اسپکتر که آیرودینامیک‌ترین رولزرویس تاریخ محسوب می‌شود، آن‌قدر ساکت، راحت و نرم است که گویی روی لایه‌ای از پنبه حرکت می‌کند. یک پکیج باطری لیتیوم یونی عظیم انرژی موردنیاز دو موتور الکتریکی اسپکتر را تأمین می‌کنند با تولید 585 اسب بخار قدرت، خودرو را ظرف 4.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسانند. کابین چهارنفرهٔ این ماشین هم راحتی و کیفیت را به سطح جدیدی ارتقاء داده است. قیمت تمام این ویژگی‌ها از 420 هزار دلار شروع می‌شود.

چه زمانی می‌توان به یک کوپهٔ دودر لقب سوپر تورر داد؟ وقتی آستون‌مارتین DB12 باشد. البته با وجود عدد 12، زیر کاپوت این ماشین خبری از پیشرانهٔ V12 نیست و DB12 صرفاً با پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی مرسدس ارائه می‌شود. این موتور با 680 اسب بخار قدرت، نه‌تنها 145 اسب بخار از نسخهٔ هشت سیلندر DB11 قوی‌تر است بلکه حتی مدل دوازده سیلندر 640 اسب بخاری قبلی را هم پشت سر می‌گذارد. با این نیرو، سوپر تورر آستون‌مارتین ظرف 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. DB12 در ظاهر هم با جلوپنجرهٔ بزرگ‌تر و خطوط باشکوه الهام گرفته از DBS، با چیزی غیر از آستون‌مارتین اشتباه گرفته نخواهد شد.

کپی لینک

فراری روما

روما کوپه‌ای شیک با پیشرانهٔ V8 قدرتمند در جلو است یعنی همان چیزی که از یک فراری گرند تورر انتظار می‌رود. طراحی بیرونی این ماشین با دماغهٔ کوسه مانند و شانه‌های برجسته، بیشتر شبیه اثر هنری است. روما در داخل هم با فضای مناسب صندوق بار و صندلی‌های عقبی که برای استفادهٔ بزرگ‌سالان در مسافت‌های کوتاه مناسب خواهد بود، به‌طور شگفت‌انگیزی کاربردی است. زیر کاپوت این کوپهٔ ایتالیایی یک پیشرانهٔ 3.9 لیتری V8 توئین توربو با 620 اسب بخار قدرت قرار گرفته است که شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 3.2 ثانیه را فراهم می‌کند. همهٔ این‌ها با هندلینگ چابک و سواری فوق‌العاده نرم همراه است و با قیمت پایهٔ 247,310 دلار ارائه می‌شود.

پس از حدود پنج سال وقفه، گرن‌توریسموی زیبای مازراتی با طراحی جدید و پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی برگرفته از سوپرکار MC20 بازگشته است. این خودرو در نسخهٔ مودنا 490 اسب بخار قدرت دارد که این رقم در نسخهٔ پرچم‌دار تروفئو به 550 اسب بخار می‌رسد؛ اما کسانی که از این هم بیشتر می‌خواهند، می‌توانند سراغ مدل تمام الکتریکی سه موتورهٔ فولگوره با 750 اسب بخار قدرت بروند. نسخه‌های بنزینی گرن‌توریسمو هردو به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند و سمفونی پاواروتی را می‌نوازند. در داخل نیز خریداران از چرم دست‌دوز بهره‌مند می‌شود. قیمت پایهٔ گرن‌توریسمو از 174 هزار دلار شروع می‌شود.

کپی لینک

ب‌ام‌و سری 8

سخت می‌توان باور کرد که ب‌ام‌و سری 8 از سال 2018 بدون تغییر بزرگی در حال تولید است و هنوز هم این‌قدر جذاب به نظر می‌رسد. این کوپهٔ آلمانی را می‌توان در مدل‌های 840i با پیشرانهٔ شش سیلندر توربوشارژ 340 اسب بخاری یا M850i با موتور 4.4 لیتری V8 توئین توربوی 530 اسب بخاری خرید اما کسانی که خواهان تجربهٔ نهایت پرفورمنس سری 8 هستند باید سراغ M8 کامپتیشن با 625 اسب بخار قدرت بروند. قیمت این ماشین در نسخهٔ پایه از 90,800 دلار و در مدل M8 کامپتیشن از 138,800 دلار آغاز می‌شود.

کپی لینک

نیسان GT-R

خودرویی که گودزیلا لقب گرفته، پس از 15 سال هنوز هم کوپهٔ هیجان‌انگیزی است. GT-R اساساً تغییر بزرگی را تجربه نکرده و هنوز هم زیر کاپوت یک موتور 3.8 لیتری V6 توئین توربو و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دارد که نیرو را به هر چهارچرخ می‌فرستد اما این موتور حالا 570 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قیمت این خودرو از 120,990 دلار شروع می‌شود اما پرفورمنس نهایی GT-R در نسخهٔ وحشی نیسمو با 600 اسب بخار قدرت ارائه می‌شود که 220,990 دلار قیمت دارد.

در دنیایی که به‌زودی باید با شورلت کامارو و دوج چلنجر خداحافظی کنیم، فورد همچنان به عرضهٔ موستانگ بنزینی ادامه می‌دهد. نسل جدید این ماشین هرچند از همان موتورهای نسل قبلی استفاده می‌کند اما حالا مدرن‌تر، جذاب‌تر و پیشرفته‌تر شده است. پیشرانهٔ پایهٔ موستانگ جدید همان 2.3 لیتری چهار سیلندر اکوبوست قبلی است که حالا 315 اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که خریداران نسخهٔ GT از موتور 5 لیتری V8 کایوت با 480 اسب بخار قدرت بهره‌مند می‌شوند. فورد اما نسخهٔ جدیدی بنام دارک هورس را هم در این نسل ارائه کرده که تا پیش از معرفی نسخه‌های شلبی، بالاترین پرفورمنس ا در خانوادهٔ موستانگ ارائه می‌کند. قیمت این کوپهٔ آمریکایی از تنها 32,515 دلار آغاز می‌شود و در نسخهٔ دارک هورس به 60,865 دلار می‌رسد.

عمر دوج چلنجر رو به پایان است و تولید آن در آخر امسال خاتمه میابد. به این مناسبت، دوج نسخه‌های ویژه‌ای را تحت عنوان لست کال یا آخرین تماس ارائه کرد که آخرین و جذاب‌ترین آن‌ها دیمن 170 است. در این نسخه، پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 به لطف سوپرشارژر سه لیتری و بنزین با اتانول، 1025 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. چلنجر با این نیروی عظیم در پیست درگ می‌تواند ظرف تنها 1.66 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و 400 متر را در 8.9 ثانیه طی کند. از دیمن 170 فقط 3300 دستگاه ساخته می‌شوند که هرکدام 96,666 دلار قیمت دارند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.