چشم انداز

چه مقدار شعاع حرکتی برای خودروهای الکتریکی مناسب است؟

یکی از نگرانی‌های اساسی خریداران خودروی الکتریکی در شرایط کنونی، اضطراب مربوط به ظرفیت پیمایش خودرو است که با انجام برخی اقدامات می‌توان آن را کاهش داد.

هنگامی که خریداران در حال تصمیم‌گیری برای خرید خودروی الکتریکی هستند، شعاع حرکتی یا ظرفیت پیمایش خودروهای برقی یکی از نگرانی‌های اصلی آن‌ها به شمار می‌رود. نگرانی بسیار عمیقی که اصطلاح «اضطراب ظرفیت پیمایش» برای توصیف آن به فرهنگ لغت اضافه شد. اما چقدر از شعاع حرکتی برای یک خودروی الکتریکی کافی است؟ مصرف‌کنندگان واقعاً به چه میزان شعاع حرکتی خودرو نیاز دارند؟ پاسخ این سوال برای همه متفاوت است و ما قصد داریم به شما کمک کنیم بیشتر در این زمینه یاد بگیرید.

مشکل این است که، مانند بسیاری از چیزهای زندگی، ما موقعیتی را بر اساس تجربیات گذشته خود قضاوت می‌کنیم. ما عادت کرده‌ایم به خودروهای احتراق داخلی مرسوم فکر کنیم. با خودروی بنزینی یک یا دو هفته در اطراف شهر رانندگی می‌کنید، به پمپ بنزین می‌روید، پنج دقیقه باک را پر می‌کنید و سپس برای یک یا دو هفته دیگر نگرانی ندارید. با همان یک باک، ده‌ها سفر با صدها کیلومتر مسافت طی شده خواهید داشت. این چیزی است که برای ما «عادی» به نظر می‌رسد. بنابراین، یک خودروی الکتریکی با ظرفیت پیمایش کمتر از چند صد کیلومتر ترسناک و غیرعملی به نظر می‌رسد.

خودروی الکتریکی / Electric Car هیوندای آیونیک

اما این استفاده از معیار اشتباه برای اندازه‌گیری خودروهای الکتریکی است. نمی‌توان آن‌ها را چنین تصور کرد، زیرا آن‌ها مانند خودروهای بنزینی کار نمی‌کنند؛ در نتیجه توقع شعاع حرکتی «چند صد کیلومتری» اشتباه است. حتی با خودروی احتراق داخلی، به ندرت پیش می‌آید که از تمام این ظرفیت در یک مرحله رانندگی استفاده کنیم.

خودروی بنزینی دارای عامل راحتی شگفت‌انگیزی است؛ توانایی آن در ذخیره کردن ذخایر عظیم انرژی در یک مخزن که می‌تواند به سرعت و گهگاه دوباره پر شود. اما خودروی برقی نیز یک عامل راحتی دارد، فقط متفاوت است. شما باتری را طی چند مرحله شارژ می‌کنید و این کار را به راحتی در گاراژ شخصی خود انجام می‌دهید. این ممکن است مزیتی به نظر نرسد؛ تا زمانی که لذت رانندگی از کنار پمپ بنزین‌ها را تجربه نکرده باشید و ۵۰ یا ۱۰۰ دلار در هزینه‌هایی که دیگر به آن نیاز ندارید، صرفه‌جویی کنید.

Nissan Leaf - Wikipedia

به گزارش اتوبلاگ، هنگامی که نیسان لیف برای مدل سال ۲۰۱۱ به دنیا معرفی شد، طبق استاندارد EPA فقط دارای شعاع حرکتی ۱۱۷ کیلومتر (۷۳ مایل) بود. به عنوان یک موضوع عملی، نیسان لیف ظرفیت پیمایش کمتری نسبت به زمانی که فقط ۸۰ درصد شارژ می شود، داشت. مسئولان نیسان خاطرنشان می‌کنند که میانگین رفت و آمد روزانه در آن زمان کمتر از ۵۶ کیلومتر (۳۵ مایل) بود که به راحتی می‌توان باتری نیسان لیف را با شارژ یک شبه دوباره پر کرد. اما بسیاری از مردم بدون شک فکر می‌کردند که نسل اول نیسان لیف شبیه یک آزمایش علمی به نظر می‌رسد. شعاع حرکتی ۱۱۷ کیلومتر؛ چرا، این دیوانه‌کننده است!

آمریکایی‌ها تمایل دارند بر اساس موارد استفاده ضروری خودرو بخرند. آن‌ها خودروهای شاسی‌بلند می‌خرند اما به مسیرهای آفروذ نمی‌روند. آن‌ها وانت می‌خرند اما از آن به عنوان خودروی شخصی سواری استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند توانایی انجام یک سفر طولانی در بزرگراه را داشته باشند، اما ممکن است فقط یک بار در سال این کار را انجام دهند. بدیهی است که نسل اول نیسان لیف نمی‌توانست سفر جاده‌ای داشته باشد، اما خودروی کارآمدی بود. هنگام خرید خودروی الکتریکی (در واقع هنگام خرید هر ماشینی) مهم است که به استفاده واقعی توجه شود، نه آن‌چه را که امیدوارید یا تصور می‌کنید.

بنابراین چقدر شعاع حرکتی برای خودروی الکتریکی کافی است؟ برای شما؟ در اینجا سوالاتی وجود دارد که باید از خود بپرسید.

 

واقعا چقدر در یک روز رانندگی می‌کنید؟

اگر قصد دارید خودروی الکتریکی بخرید، ابتدا درباره خودتان تحقیق کنید. یک دفترچه یادداشت و خودکار تهیه کنید و مسافت پیموده شده خود را برای چند روز ثبت کنید. برای یک هفته. به مدت یک ماه. واقعا چقدر در روز رانندگی می‌کنید؟ آیا چیزی شبیه میانگین رفت و آمدی است که نیسان ذکر کرده؟ یا بیشتر از ۱۶۰ کیلومتر؟ حتی ۳۲۰ کیلومتر؟ آیا واقعاً اینقدر رانندگی روزانه و هفتگی انجام می‌دهید؟ با خودتان صادق باشید.

طبق گفته‌ی اداره بزرگراه فدرال، آمریکایی‌ها به طور متوسط ۲۲،۹۵۵ کیلومتر (۱۴،۲۶۳ مایل) در سال رانندگی می‌کنند. که به ۱،۹۱۱ کیلومتر (۱،۱۸۸ مایل) در ماه یا ۶۴ کیلومتر (۴۰ مایل) در روز تقسیم می‌شود. از زمانی که نیسان به عدد ۳۵ مایل اشاره کرد، آمار کمی رشد کرد، اما با توجه به عادات دورکاری پس از همه‌گیری کرونا ممکن است دوباره کاهش یافته باشد. اما بیایید بگوییم میانگین رانندگی روزانه ۶۴ کیلومتر یا ۴۰ مایل است.

بنابراین، مسافت پیموده شده روزانه شما کمتر از این میانگین یا تقریبا برابر با آن است؟ آیا شما بیش از حد متوسط ​​رانندگی می‌کنید؟ اکنون می‌توانید قضاوت بهتری درباره خودروی الکتریکی داشته باشید و با دید بازتری خرید کنید.

 

فرمول ۶۰ درصدی را امتحان کنید

بسیاری از خودروسازان توصیه می‌کنند برای استفاده روزانه و به خاطر طول عمر باتری، خودروی الکتریکی خود را تا ۸۰ درصد شارژ کنید و برای مواقعی که می‌دانید به حداکثر شعاع حرکتی نیاز دارید، ۱۰۰ درصد شارژ کنید. به همین ترتیب، به طور معمول نگذارید درصد شارژ باتری شما به زیر ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. این برای حفظ طول عمر باتری روش خوبی است و تضمین می‌کند در صورت نیاز محدوده ذخیره‌ای در اختیار دارید، که باید آرامش خاطر را برایتان فراهم کند. بنابراین، با کنار گذاشتن این سقف و کف، محدوده کاری معمولی روزانه ۶۰ درصد از ظرفیت باتری باقی می‌ماند.

اکنون یک خودروی الکتریکی مورد علاقه خود را انتخاب کنید و تخمین شعاع حرکتی آن را طبق استاندارد EPA در سایت fueleconomy.gov جستجو کنید. اعداد «MPGe» دولت را که برای بسیاری از خریداران مفید نیستند، نادیده بگیرید و روی رتبه‌بندی شعاع حرکتی تمرکز کنید. حال بیایید از موستانگ مک-ای AWD در تیپ GT برای این مثال استفاده کنیم. امتیاز EPA آن ۴۳۵ کیلومتر (۲۷۰ مایل) است، بنابراین ۶۰ درصد آن ۲۶۰ کیلومتر (۱۶۲ مایل) است. اگر رانندگی روزانه شما کمتر از این مقدار باشد، با این انتخاب کاملاً راحت خواهید بود.

همچنین، به خاطر داشته باشید که امروزه بسیاری از خودروهای برقی به لطف ترمزهای احیاکننده، در مسیرهای فراتر از محدوده EPA خود هم عالی هستند (موستانگ مک-ای مثال خوبی برای این امر است). اما اعداد EPA مبنای مناسبی برای محاسبه شما هستند.

 

سوال بنیادین از خریدار خودروی برقی؛ آیا گاراژ دارید؟

آیا گاراژ شخصی و پارکینگ دارید؟ به عنوان مثال، برای آپارتمان نشینانی که فضای اختصاصی یا دسترسی به پریز برق ۲۴۰ ولتی ندارند، آشکارا شارژ خودروی الکتریکی بسیار دشوارتر است و شاید هنوز زمان مناسبی برای این افراد نباشد که خودروی برقی بخرند.

اخیرا صحبت‌های زیادی درباره‌ی زیرساخت شارژ عمومی (یا عدم وجود آن) وجود دارد. به نظر می‌رسد ما می‌خواهیم شارژرهای سریع DC به اندازه پمپ بنزین‌ها فراوان باشند (باز هم به استفاده از زمینه احتراق داخلی برای خودروهای الکتریکی می‌پردازیم). ما می‌خواهیم بتوانیم خودروی خود را سریع شارژ کنیم. اما در حالت ایده‌آل، به ندرت می‌خواهید یا نیاز دارید از شارژر عمومی استفاده کنید، زیرا از نظر زمان دارای اشکالاتی است، هزینه بیشتری نسبت به شارژ در خانه دارد و شارژ سریع ممکن است پیامدهای بلندمدتی برای طول عمر باتری داشته باشد. شارژ کردن باتری خودرو در خانه، ترفند خوبی برای رفع این مشکل است.

 

ساعات پارک خودرو چگونه است؟

برای این مثال به نیسان لیف، در این مورد نیسان لیف S مدل ۲۰۲۲ باز می‌گردیم. لیف یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروهای برقی کنونی در بازار، با قیمت ۲۸،۸۹۵ دلار است. (این قیمت شامل هزینه حمل تا مقصد می‌شود، اما شامل اعتبار مالیاتی فدرال ۷،۵۰۰ دلاری موجود نمی‌شود. اگرچه این مشوق با محدودیت‌های جدید تحت قانون کاهش تورم که اخیراً تصویب شده، پیچیده‌تر می‌شود).

نیسان لیف اس شعاع حرکتی نسبتاً متوسطی معادل ۲۴۰ کیلومتر یا ۱۴۹ مایل (برای رانندگی روزانه، بر اساس فرمول ۶۰ درصد ما این مقدار حدود ۹۰ مایل است) با بسته باتری نسبتاً متوسط ​​۴۰ کیلووات ساعت دارد. لیف اس با وصل شدن به پریز ۲۴۰ ولتی، در حدود هشت ساعت شارژ کامل را دریافت می‌کند و حتی در کمترین زمان، ۶۰ درصد استفاده را دوباره پر می‌کند. به عبارت دیگر، هنگام خواب به راحتی شارژ می‌شود. به طور مشابه شارژ خودروی برقی تسلا حدود ۸ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد. ماشین را در شب پارک کنید، آن را روی شارژر قرار دهید، از وقت خود لذت ببرید و صبح سرحال و آماده حرکت هستید. چه چیزی می‌تواند ساده‌تر از این باشد؟

 

باتری بزرگتر همیشه به معنی باتری بهتر نیست

دلیل مهمی وجود دارد که چرا باید در مورد نیازهای رانندگی روزانه و موارد استفاده کلی خود واقع‌بین باشید. اگر با یک‌بار شارژ می‌خواهید صدها کیلومتر مسافت را طی کنید، در ابتدا باید هزینه هنگفتی را برای خرید خودروی الکتریکی پرداخت کنید. فقط ۵ یا ۶ سال پیش، هزینه باتری تقریباً نیمی از هزینه یک خودروی برقی را تشکیل می‌داد.

باتری خودرو برقی تسلا
تصویر بالا نماینده باتری استوردات نمی‌باشد

هم‌اکنون هزینه باتری به حدود یک سوم هزینه کل خودرو نزدیک‌تر شده‌ است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده به کاهش خود ادامه دهد. اما اگر به صدها کیلومتر رانندگی روزانه نیاز ندارید، پس چرا هزینه آن را بپردازید؟ گذشته از هزینه‌های غیرضروری خرید ظرفیتی که به آن نیاز ندارید، باتری بزرگتر به زمان شارژ طولانی‌تری نیاز دارد.

 

سفرهای طولانی مهم هستند

مثلاً برای تعطیلات، هر چند وقت یک بار سفر جاده‌ای انجام می‌دهید؟ سالی یک بار؟ دوبار در سال؟ پنج بار؟ در یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، موسسه تحقیقات حمل و نقل دانشگاه میشیگان دریافت که دارندگان وسایل نقلیه برقی سالانه حدود ۶۰۰ دلار صرفه‌جویی در مصرف برق خودروهای خود می‌کنند و ۴۸۵ دلار برای برق در مقابل ۱،۱۱۷ دلار برای خودروهای بنزینی خرج می‌کنند.

ادعای تسلا درباره هزینه‌های نگهداری پایین مدل 3 | مجله پدال

اما این مطالعه بر اساس قیمت بنزین چهار سال پیش انجام شد و هزینه برای قیمت‌ بالای بنزین امروزی در امریکا بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین صرفه‌جویی‌هایی که دارندگان خودروهای برقی از کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری در مقایسه با موتورهای احتراق داخلی برخوردار هستند، را در نظر نمی‌گیرد. از خود بپرسید که آیا رانندگی با خودروی الکتریکی در بیشتر مواقع منطقی است یا خیر، سپس از تمام این پس‌انداز برای کرایه خودروی احتراقی و سفر جاده‌ای طولانی استفاده کنید.

شارژرهای عمومی در امتداد مسیرهای بزرگراهی بسیار رایج‌تر شده‌اند. اگر مایل به توقف طولانی‌تری باشید و مسیر خود را با دقت ترسیم کنید، می‌ِتوانید از شارژرهای عمومی کنار جاده بهره ببرید.

 

بهترین‌ گزینه ممکن

لازم نیست نگران محدودیت‌ها در یک خودرو الکتریکی شوید. احتمالا می‌توانید نگرانی از شعاع حرکتی خودرو را به سادگی با تغییر دیدگاه خود کاهش دهید. حدود نیمی از خانواده‌های آمریکایی دو یا چند خودرو دارند. بهترین سناریو برای خرید خودروی برقی این است که جزو اکثریتی باشید که چند خودرو در خانه دارند. ما متقاعد شده‌ایم که تقریباً هر خانواده دو خودرویی در آمریکا می‌تواند یکی از وسایل نقلیه احتراقی خود را با یک خودروی برقی جایگزین کند و ترکیب قدرتمندی از قابلیت‌ها را به دست آورد.

یکی از خودروها باعث صرفه‌جویی در مصرف بنزین می‌شود و دیگری را می‌توان زمانی که شعاع حرکتی مورد توجه قرار می‌گیرد، استفاده کرد. عملاً می‌توانیم به شما قول بدهیم، در بیشتر مواقع رانندگی با خودروی برقی را خواهید دید. و دیگر هرگز نخواهید پرسید که شعاع حرکتی خودرو برای طی چند کیلومتر کافی است.

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Alan.r

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (493 ديدگاه)

    به نظر من با توجه به زمان مورد نیاز برای شارژشون هزار کیلومتر

    موافقم ۸
    مخالفم ۵
    1. net

      ۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1996 ديدگاه)

      اگر تولیدکنندگان ماشین برقی بتوانند ماشین برقی تولید کنند که برای هر بار شارژ ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت طی کند و هنگام شارژ کردن در ایستگاه شارژ زمانش بیشتر از ۵ دقیقه نشود دیگر همه راضی می شوند که ماشین برقی بخرند .در حال حاضر فقط ماشین چینی nio ET7 برای هربار شارژ ۱۰۰۰ کیلومتر می شود رانندگی کرد

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱۳
  2. Elmiraj

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2666 ديدگاه)

    آنچه که اهمیت بالایی داره شبکه گسترده سوپر شارژر ها و زمان شارژ هست و شعاع پیمایش در اولویت سوم قرار داره .
    شعاع پیمایش ۵۰۰ تا ۶۵۰ کیلومتر برای هر کاربری کافیه و با حداقل ۹۰ درصد خودروهای درونسوز برابری می‌کنه .

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۲
    1. حق گوی باطل

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (422 ديدگاه)

      ۱) مسئله اینه که این باتری ها مدام در معرض استهلاک هستن و بردشون مدادم کاهش پیدا میکنه
      ۲)هزینه تعویض باتری ها در طولانی مدت زیاده و ماشین الکتریکی فقط بدرد لیز کردن میخوره

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۲۱
      1. Cowboy

        ۳ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (90 ديدگاه)

        بدون تعصب نگاه کنیم خودروی الکتریکی برای ۸۰درصد مردم کافیه.درسته که بعد صد یا دویست هزار خرج زیادی داره .ولی خودروی بنزینی هم توی این دویست هزار تا کلی خرج روغن موتور و گیربکس و کلی پیچش های فنی هست که کوچکترینش میتونه شما رو کنار خیابون زمین گیر کنه.پس از این نظر برقی ها بهتر هستند.دو اینکه اکثر مردم دانش فنی برای خودرو ندارند و فقط می‌خوان از a به b برن .پس برقی مناسب تره.در شهر های پر ترافیک آلودگی و بو کیفیت هوا کنار بلوار ها افتضاحه.خیلی از مردم خودروی روز ندارند (حتی کشور های جهان اولی) و برای همین احتمال سوختن ناقص بنزین و کاهش کیفیت هوا هست.
        ولی خودرو های اسپورت و کوپه نباید برقی بشن.

        موافقم ۳۰
        مخالفم ۴
        1. meysam

          ۳ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (3370 ديدگاه)

          خودروی بنزینی اگه کیفیت داشته باشه ۲۰۰ هزار براش شوخیه
          همین امروز تو اینستا نگاه میکردم تو ایران با این وضعیت بنزین یه کمری ۲۰۱۴ فرودگاه رو کارشناسی کرده بودن ۸۱۰ هزار تا کار کرده بود حتی یه پیچ موتورش هم باز نشده بود
          تو اینستا بزن تشخیص رنگ محمودی خودت ببین
          این فقط یه موردشه.
          تاکسیهای امارات نمونه های خوبی هستن که نشون میدن انجین درونسوز با کیفیت از پس ۱ میلیون کیلومتر براحتی و بدون خرج برمیاد

          موافقم ۲۵
          مخالفم ۵
      2. Joseph

        ۳ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (132 ديدگاه)

        با سلام یک نکته خدمت شما عرض کنم،باتری های جدید تسلا تا پیمایش یک میلیون کیلومتر در دسترس قرار داره و دومین نکته که تسلا قیمت هر کیلو وات باتری رو به رقم ۱۲/۷نزدیک کرده وبا یک مثال براتون جواب شما کامل میشه مدل y با باتری ۷۵kw با این قیمت تقریبا ۹۶۰ دلار میشه بعد از اون پیمایش شما اگر ماشینتون سالم موند تعویض باتری انجام بدی

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۳
        1. بهزاد

          ۳ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1897 ديدگاه)

          عزیز شوخی میکنید؟!
          میانگین قیمت ۱ کیلووات باتری لیتیوم در حال حاضر به حدود ۱۶۰ دلار رسیده و به نسبت سال گذشته نزدیک ۵۰ درصد رشد داشته.
          خود باتری یک قیمت داره و پکی که کل مجموعه ی باتری ها در اون قرار میگیرند هم به قیمت نهایی اضافه میکنه.
          مثلا تعویض پک باتری ۷۵ کیلوواتی سال قبل حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار دلار بود که الان بیشتر هم شده.
          نزدیک ۲ هزار دلار فقط دستمزد تعویض باتری هاست البته در نمایندگی ها و در جاهای دیگه ممکنه کمتر باشه.
          داستان باتری مثل اون باتری معمولی اسیدی ، اتمی نیست که دو تا سیم بزنی و خلاص!
          پک باتری شامل ماژول های مدیریت انرژی که برای شارژ و دشارژ به کار میره هست و همچنین سیستم خنک کننده و…

          موافقم ۱۱
          مخالفم ۴
  3. مازیار

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1402 ديدگاه)

    میزان پیمایش برقی ها بیشتر از اون چه در عمل مورد نیاز هست بولد شده به طوری که حتی طراحی بدنه هم کاملا تحت تاثیر این مسئله قرار داره
    به نظرم در آینده این تب و تاب کمی فروکش می کنه

    و موضوع دیگه اینکه درصد کمتری از رانندگان درونسوز تو جایگاه ها باک بنزین رو کاملا پر میکنن و معمولا تا حدود هشتاد نود درصد ظرفیت بنزین میزنن که اگه همین رو به شارژ برقی بسط بدیم زمان خیلی کمتری براش لازم هست

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  4. GMA

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (162 ديدگاه)

    بنظرم در حال حاضر لوسید ایر پرچم دار تمام خودرو های الکتریکی هست،پرفورمنس بی نقص،مصرف برق کم،بالاترین مقدار پیمایش،کمترین ضریب درگ،کابین لوکس و عالی
    فوق‌العاده هست این ماشین

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۹
  5. مسعود

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    به امید پراید یا تیبای برقی😂

    موافقم ۸
    مخالفم ۵
  6. meysam

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3370 ديدگاه)

    یه مسئله ای که در مقاله جا داشت بهش اشاره بشه اینه که سبک زندگی اکثر مردم بر اساس ویژگیهای مثبت درونسوزها برنامه ریزی شده.
    مثلا سرعت سوخت گیری و استفاده دوباره
    یا خودروهای درونسوز خیلی ارزون قیمت که درصد بالایی از مردم قشر ضعیف در کشورهای سطح پایین ازشون استفاده میکنن
    ولی ماشینهای الکتریکی حال حاضر نمیتونن این سبک زندگی رو برای خیلیها ساپورت کنن
    نیاز به تکامل بیشتر دارن
    حالا بحث آلایندگی ماشینهای الکتریکی هم که حل نشده باقی مونده و بنظر میرسه موافقان الکتریکیها حتی از مطرح شدنش هم طفره میرن
    البته که الکتریکیها واقعا ویژگیهای مثبت زیادی دارن اما تکنولوژیشون باید تکامل پیدا کنه و تکنولوژی فعلیشون با تبلیغاتی که براشون میشه فرسنگها فاصله داره

    موافقم ۸
    مخالفم ۶
  7. Hadi

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (152 ديدگاه)

    کلا مسافرت رفتن با
    ماشین برقی خیلی جرات میخاد،تا زمانی که برد برقی ها به حداقل ۴۰۰ کیلومتر نرسیده خریدشون منطقی نیست، واقعا برام سواله که چند سال دیگه تو ایران ماشینا برقی میشه الانم خیلی دیر شده چون ده سال میشه ماشینای برقی تو بازارهای جهانی هستن

    موافقم ۱
    مخالفم ۸
  8. محمد

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (755 ديدگاه)

    واقعاً مقاله خوب و منطقی بود حتی با تکنولوژی فعلی ماشین های برقی نیاز های ۹۰ درصد مردم کاملا پوشش میده تو همین ایران خودمون خیلی از مردم با پول یه سدان خوب با برند با کیفیت رفتن سراغ شاسی بلند های هفت نفره چینی و بالای ۸۰ درصد مواقع تک سرنشین نشین استفاده میکنند و فقط الکی شهر رو شلوغ میکنند و هوا رو کثیف میکنند من خودم محل کارم تا منزلم حدود ۳۰ کیلومتر فاصله داره ده کیلومتر هم برای خرید و کارهای شخصی اضافه کنیم و اصلا ۲۰ کیلومتر هم به خاطر استفاده دائم از کولر ماشین به خاطر گرمای همیشگی منطقه خودمون به اون رقم اضافه کنم همون نیسان لیف نسل اول هم جوابگوی اکثر نیاز های روزانه من هست ، نمی‌دونم میشه ماشین برقی به منطقه آزاد وارد کرد یا نه ولی اگر بیارن من خودم جزو اولین مشتری هاش هستم

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  9. Payfast

    ۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (490 ديدگاه)

    ۱۰۰۰ تا هم کمه
    من نمیدونم کدوم ادم علیمی این موتور الکتریکی ماشینارو اختراع کرد

    موافقم ۳
    مخالفم ۱۳
  10. گلاب

    ۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (27 ديدگاه)

    به نظرم برد خودرو نسبت به منطقه متفاوت خواهد بود مثلاً اروپا براش ۴۰۰ کیلومتر کافیه ولی واسه آمریکا حتی دوبرابر این رقم هم کفایت نمی کنه

    موافقم ۲
    مخالفم ۵
  11. Mehdi

    ۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1214 ديدگاه)

    فکر کن یه شمال بخوای بری و برگردی با این الکتریکی
    شارژش تمام میشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۲
  12. شاپور

    ۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (188 ديدگاه)

    درود بر آقای اسلامی، عالی بود مقاله

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا