چشم اندازهفته نامه

مزایا و معایب شاسی‌بلندهای هفت‌نفره با سه ردیف صندلی

اگر به دنبال خرید شاسی‌بلند جدیدی هستید و بر سر انتخاب نسخهٔ پنج‌نفره یا هفت‌نفره تردید دارید، این مطلب پدال را تا انتها دنبال کنید.

سال‌ها قبل کسانی که خواهان حمل بیش از پنج نفر با خودرو بودند، عمدتاً باید سراغ ون‌ها یا مینی‌ون‌ها می‌رفتند اما با افزایش محبوبیت کراس‌اوورها در سراسر جهان، این خودروها در نسخه‌هایی با سه ردیف صندلی ساخته شدند و جای مینی‌ون‌ها را گرفتند. در حال حاضر در بازارهای جهانی، شاسی‌بلندهای سه ردیفهٔ زیادی در ابعاد و مدل‌های مختلف ساخته می‌شوند و حتی در کشورمان هم می‌توانیم نمونه‌هایی از این خودروها را پیدا کنیم که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به تیگو ۸ پرو، دایون و نیسان ترا اشاره کرد. همچنین برخی کراس‌اوورها مثل فیدلیتی پرایم هم در هردو نسخهٔ پنج‌نفره (دو ردیفه) و هفت‌نفره (سه ردیفه) عرضه می‌شوند.

بنابراین، یکی از سؤالاتی که ممکن است هنگام خرید این کراس‌اوورها برای خریداران پیش بیاید این است که آیا نسخهٔ سه ردیفه را انتخاب کنند یا دو ردیفه زیرا هرکدام از این نسخه‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به مزایا و معایب شاسی‌بلندهای سه ردیفه بپردازیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که در انتخاب نسخهٔ مناسب‌تر تردید دارند.

مزایای شاسی‌بلندهای سه ردیفه

مطمئناً وجود ردیف سوم صندلی‌ها در یک شاسی‌بلند مزیت‌های زیادی به دنبال دارد. مهم‌ترین مزیت شاسی‌بلندهای سه ردیفه در هنگام سفرهای خانوادگی و دوستانه خود را نشان می‌دهد زیرا با یک کراس‌اوور هفت‌نفره می‌توان سرنشینان بیشتری را حمل کرد و فقط با یک خودرو تا هفت نفر را به مقصد رساند. این یعنی می‌توان تمام خانواده یا دوستان را کنار هم نگه داشت که نیاز به استفاده از دو خودرو را از بین می‌برد. حتی شاسی‌بلندهای سه ردیفه‌ای هم وجود دارند که می‌توانند تا هشت نفر را حمل کنند و به‌اندازهٔ یک ون کاربردی هستند. این ظرفیت بالای سرنشین می‌تواند ویژگی فوق‌العاده‌ای برای خانواده‌های پرجمعیت باشد. علاوه بر این، دو ردیف عقب صندلی‌ها در این خودروها با ترکیب‌ها و نسبت‌های مختلف قابل خواباندن است که فضای بار را افزایش می‌دهد و کراس‌اوور سه ردیفه را به خودرویی چندمنظوره تبدیل می‌کند.

معایب شاسی‌بلندهای سه ردیفه

متأسفانه، شاسی‌بلندهای سه ردیفه با وجود مزیت‌هایی که دارند، با نقاط ضعفی هم روبرو هستند که ردیف اضافی صندلی‌ها به دنبال دارد. در اکثر این خودروها، صندلی‌های ردیف سوم فضای محدودی دارد که بیشتر برای کودکان مناسب است و بزرگ‌سالان خصوصاً برای مسافت‌های طولانی نمی‌توانند از آن استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال، حتی در کراس‌اوور بزرگی مثل مزدا CX-90 هم فضای پای صندلی‌های ردیف سوم برای بزرگ‌سالان محدود است. البته در شاسی‌بلندهای فول سایز و بزرگ مثل شورلت سابربن فضای صندلی‌های ردیف سوم حتی برای سرنشینان بزرگ‌سال هم کافی است ولی این خودروها ابعاد بسیار بزرگی دارند و استفاده از آن‌ها در محیط‌های شلوغ شهری، جاده‌های باریک و پارکینگ‌ها دشوار است؛ بنابراین، اگر سراغ کراس‌اوورهای سه ردیفه‌ای مثل فیدلیتی می‌روید باید بدانید که صندلی‌های ردیف سوم فقط برای کودکان مناسب خواهد بود.

علاوه بر این، در کراس‌اوورهای سه ردیفه هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی، فضای صندوق بار بسیار محدود خواهد بود و جایی برای اشیاء بزرگ مثل چمدان وجود نخواهد داشت؛ بنابراین، اگر به فکر مسافرت هفت‌نفره با چنین خودروهایی هستید، برای وسایل باید سراغ باربند بروید. همچنین هرچند در کراس‌اوورهای سه ردیفه صندلی‌های ردیف سوم قابلیت خواباندن دارد ولی حتی در این صورت هم به خاطر وجود صندلی‌ها در کف صندوق، فضای بار کمتر از نسخهٔ پنج‌نفره خواهد بود.

بعلاوه سوار و پیاده شدن از ردیف سوم یکی از معایب مهم شاسی‌بلندهای سه ردیفه است، مخصوصاً در مدل‌هایی که طراحی داخلی بهینه‌ای ندارند. به علت فضای کم بین صندلی‌های ردیف دوم – معمولاً صندلی‌های ردیف دوم باید خم شوند یا جلو بروند تا مسیر برای ورود به ردیف سوم باز شود، که در بعضی مدل‌ها این فضا خیلی تنگ است. همچنین ارتفاع بالای خودرو از سطح زمین در مقایسه با مینی‌ون‌ها در شاسی‌بلندهای سه ردیفه، ورود و خروج را به‌خصوص برای کودکان و سالمندان سخت‌تر می‌کند.

جمع‌بندی

با توجه به مواردی که گفتیم، اگر خانوادهٔ پرجمعیت و کودکان زیادی دارید، کراس‌اوور سه ردیفه گزینهٔ مناسبی برای شما خواهد بود ولی صندلی‌های ردیف سوم در این خودروها برای بزرگ‌سالان و مسافت‌های طولانی مناسب نیست و همچنین به قیمت کاهش فضای بار تمام می‌شود؛ بنابراین، اگر نیاز بزرگی به ظرفیت سرنشین بیش از پنج نفر ندارید، بهتر است مدل‌های دو ردیفه را انتخاب کنید. اگر هم ظرفیت سرنشین بالا و بار جزو اولویت‌های شماست بهتر است به سراغ یک گزینه مینی‌ون یا MPV بروید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۸۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۷ دیدگاه‌ها

  1. راننده شوتی 48.73

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عامو اینا که چیزی نیست من با پژو پارس با شش نفر و کلی وسایل مسافرت شهرستان میریم چادر و رختخواب هم به تعداد …
    عامو ماشین باید پس نشینی درست داشته باشه یعنی راننده. ی که بلد باشه .
    تنها راننده ی که می‌تونه اینکار بکنه فقط راننده شوتی بلده😂😂😂
    سال نوتون مبارک

    موافقم 137
    مخالفم 110
    1. احمد

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیز دلم اون مسافرت نیست …

      موافقم 136
      مخالفم 40
    2. محمد

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      عامو ما با هیوندای اکسل ۱۱ نفر تا مشهد رفتیم یعنی عقب ۴نفر روصندلی دونفر روپا و جلو ۴نفر من کنار راننده سمت درب نشستم دونفر هم صندلی شاگرد اون زمان شوتی کجا بود سال ۷۲ کلی هم‌خندیدیم

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. حامد

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با توجه به اینکه در شاسی بلندهای ۷ نفره مونتاژ داخل،اغلب ردیف دوم دونفره هست و شما مجبورید در مسافرت‌ها ردیف سوم رو برای چمدان و بار استفاده کنید عملاً یک خودروی ۴ نفره در اختیار شماست.

    موافقم 129
    مخالفم 20
  3. سینا ماشین باز

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    علی ما هم دقیقا دایون داریم ولی جا بر ی زیر پا دارد و کاملا برای بزرگسالان جاهست و چند بار باهاش مسافرت رفتیم و ۶ چمدان جا شد

    موافقم 33
    مخالفم 18
  4. احمد کریمی

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی از مشکلات اس یو وی ها و استیشن ها که کمتر بهش توجه میشه اینه که موقع مسافرت و اثاث گذاشتن در قسمت بار، چون فضای بار و سرنشین ها یک تکه هست با توجه ب دست انداز و چاله ای بودن اکثر جاده های کشور کلی سر و صدای اثاث قسمت بار شنیده میشه دائم شنیده میشه ک بخصوص برای افرادی که ب صداهای توی کابین ماشین حساسن واقعا رو اعصابه و کافیه بخاین یک مسافت3ساعت ب بالا برید واقعا آزار دهنده هست و این یکی از نکات منفی اس یو وی ها نسبت به صندوق دارهاست

    موافقم 47
    مخالفم 4
    1. ۱۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6153 ديدگاه)

      سلام اون بیلبیلک نمیدونم روکشه پارچه ایه چیه اونو باید ببندی صدا کمتر شه

      موافقم 5
      مخالفم 2
  5. علی امانی

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من یه هایما ۷xطرح مادران ۷نفره برام در اومد هیچکس زیر بار نرفت ۷۷۳ میلیونم داده بودم ایران خودرو .امتیازش را۱۰۰ فروختم هی گفتن ماشین خوبی نیس مشتریشم خیلی کم بود. نوبت قسط دومش رسیده بود پولش جور نمیشد مجبور شدم بفروشمش.

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. پارسا

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما با پیکان با هشت نفر 50 کیلومتر میریم

    موافقم 12
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا