چشم انداز

چرا انقلاب وانت‌های برقی در آمریکا شکست خورد؟

وانت‌های الکتریکی قرار بود بازار آمریکا را تسخیر کنند اما فروش کم و مشکلات فنی، انقلاب را متوقف کرد. آیا مدل‌های جدید ناجی این بخش خواهند بود؟

وانت‌ها در آمریکای شمالی از پرفروش‌ترین خودروها هستند بنابراین تصور می‌شد وانت‌های الکتریکی موجی عظیم در بازار ایجاد کنند؛ اما پس از معرفی مدل‌هایی مانند تسلا سایبرتراک و ریویان R1T، انقلاب الکتریکی وانت‌ها به‌سرعت فروکش کرد. در این مقاله، وضعیت وانت‌های الکتریکی در آمریکا و آینده آن‌ها بررسی می‌شود.

چرخه ناکام خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی مفهوم جدیدی نیستند. هر بار که بحران نفتی رخ می‌داد، خودروسازان به سمت الکتریکی‌ها حرکت می‌کردند، اما با کاهش قیمت نفت، پروژه‌ها کنار گذاشته می‌شدند. بحران مالی ۲۰۰۸ این چرخه را شکست. تسلا با معرفی رودستر در همان سال، از شرایط اقتصادی بهره برد و خریداران را به سمت خودروهای کم‌مصرف سوق داد. موفقیت رودستر به توسعه مدل S در سال ۲۰۱۲ منجر شد که طرفداران وفاداری برای تسلا ایجاد کرد. تسلا و ایلان ماسک با عرضه مدل S، انقلابی الکتریکی را آغاز کردند که مردم واقعاً خواستار آن بودند؛ اما سایبرتراک نتوانست این موفقیت را تکرار کند. در سال ۲۰۱۷، وقتی تسلا ایده وانت الکتریکی را مطرح کرد، فروش خودروهای الکتریکی به صدها هزار دستگاه رسیده بود. ریویان و لردزتاون موتورز نیز در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وارد رقابت شدند.

انقلابی که هرگز رخ نداد

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند وانت‌های الکتریکی میلیون‌ها آمریکایی را به طرفداران خودروهای الکتریکی تبدیل کنند. خودروسازان سنتی مانند فورد و جنرال موتورز نیز به این موج پیوستند؛ اما بیش از پنج سال پس از رونمایی سایبرتراک، انقلاب وانت‌های الکتریکی آغاز نشد. فروش کاهش یافته و خودروسازان در حال بازنگری برنامه‌های خود هستند. استارتاپ اسلیت با معرفی وانتی ارزان‌تر تلاش می‌کند این بخش را احیا کند، اما آیا موفق خواهد شد؟

پیشگامان

ریویان R1T

  • عرضه: سپتامبر ۲۰۲۱
  • فروش سال ۲۰۲۴: ۱۱, ۰۸۵ دستگاه
  • فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵: ۱, ۷۲۷ دستگاه

ریویان اولین وانت الکتریکی را تحویل داد و R1T به‌عنوان یکی از بهترین وانت‌ها شناخته شد؛ اما مشکلات زنجیره تأمین پس از کرونا، موفقیت اولیه را به چالشی برای بقا تبدیل کرد. ریویان با تولید قطعات داخلی، استفاده از موتورهای Enduro و معماری شبکه‌ای الهام‌گرفته از تسلا، هزینه‌ها را کاهش داد. نسل دوم R1T در ۲۰۲۴ با سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته‌تر عرضه شد. بااین‌حال، فروش به دلیل قیمت بالای ۸۰ هزار دلار و ناتوانی در رقابت با وانت‌های بنزینی در حمل بار و یدک‌کشی، کمتر از انتظار بود. خوشبختانه برای ریویان، فروش R1S این کمبود را جبران کرد و خطوط تولید را تا عرضه مدل سودآورتر R2 در ۲۰۲۶ فعال نگه داشت.

جی‌ام‌سی هامر EV

  • عرضه: دسامبر ۲۰۲۱
  • فروش سال ۲۰۲۴: ۱۳,۹۹۳ دستگاه
  • فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵: ۳,۴۷۹ دستگاه

جنرال موتورز در سال ۲۰۱۹ برند هامر را با وانت الکتریکی احیا کرد و اولین نمونه‌ها را در دسامبر ۲۰۲۱ تحویل داد. هامر EV با وزن ۴.۱ تن و باتری سنگین‌تر از یک هوندا سیویک، ظرف ۳ ثانیه به ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این وانت با قیمت نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار، برای خریدارانی که عاشق قدرت و جلب‌توجه هستند، محبوب است. نسخه ۲۰۲۶ با نسخهٔ جدید کربن فایبر ادیشن و ۱۱۶۰ اسب بخار، در ۲.۸ ثانیه به ۹۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و قدرتمندترین وانت الکتریکی بازار خواهد بود.

فورد F150 لایتنینگ

  • عرضه: می ۲۰۲۲
  • فروش سال ۲۰۲۴: ۳۳,۵۱۰ دستگاه
  • فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵: ۷,۱۸۷ دستگاه

همچنین فورد توانست تنها سه سال پس از اعلام قصد تولید وانت الکتریکی، فروش را آغاز کند. بااین‌حال، لایتنینگ با وجود قیمت معقول‌تر نسبت به رقبا در ابتدا فروش خوبی نداشت زیرا وقتی عرضه شد، مردم متوجه شدند برد وانت‌های الکتریکی هنگام یدک‌کشی به‌شدت کاهش می‌یابد. پس از سقوط فروش، فورد با کاهش قیمت و توقف موقت خط تولید، تلاش زیادی برای مدیریت موجودی کرد. اخیراً، پس از کاهش محبوبیت سایبرتراک، فروش لایتنینگ افزایش یافته است. این وانت در سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ پرفروش‌ترین وانت الکتریکی شد و پس از رتبه دوم در آمار ۲۰۲۴، به رتبه اول رسید. فورد هنوز در تولید لایتنینگ ضرر می‌کند، اما این وانت بالاخره توجهی که شایسته آن است را به دست آورده است.

شکست‌خوردگان

لردزتاون انجورنس

  • معرفی: سپتامبر ۲۰۲۲
  • ورشکستگی: ژوئن ۲۰۲۳
  • مجموع فروش: ۶ دستگاه

گرچه کمتر کسی لردزتاون انجورنس را به خاطر می‌آورد اما این استارتاپ قول داد یکی از پیشرفته‌ترین وانت‌ها را عرضه کند. ویژگی متمایز آن، چهار موتور درون‌چرخ بود که به نقطه‌ضعف اصلی‌اش تبدیل شد. این موتورها کارایی پایینی داشتند و برد وانت را محدود کردند. برد این پیکاپ با وجود باطری ۱۰۹ کیلووات ساعتی، تنها ۲۸۰ کیلومتر بود که از تمام خودروهای الکتریکی بازار در آن زمان کمتر بود. همچنین با وجود چهار موتور، انجورنس تنها ۵۱۵ اسب بخار قدرت داشت. لردزتاون موتورز تا فوریه ۲۰۲۳ حدود ۴۰ وانت انجورنس تولید کرد ولی تنها ۶ دستگاه فروخت. در ژوئن ۲۰۲۳، این استارتاپ شکست را پذیرفت و اعلام ورشکستگی کرد.

دنباله‌روها

شورلت سیلورادو EV

  • عرضه: جولای ۲۰۲۳
  • فروش سال ۲۰۲۴: ۷,۴۲۸ دستگاه
  • فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵: ۲,۳۸۳ دستگاه

شورلت سیلورادو EV تلاش جنرال موتورز برای ارائهٔ فناوری هامر EV با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر بود اما این تصمیم نقطه‌ضعف آن شد. جنرال موتورز به دلیل محدودیت‌های قطعات، هامر EV با حاشیه سود بالاتر را اولویت داد. تولید سیلورادو EV در سطح غیرپایداری باقی ماند. این روند هنوز ادامه دارد، همان‌طور که از آمار فروش پیداست؛ هامر EV دو برابر سیلورادو EV فروش دارد. البته سیلورادو EV به دلیل وزن کمتر، با برد حداکثر ۷۴۰ کیلومتر، در بین تمام پیکاپ‌های برقی بازار پیشتاز است.

تسلا سایبرتراک

  • عرضه: دسامبر ۲۰۲۳
  • فروش سال ۲۰۲۴: ۳۸,۹۶۵ دستگاه
  • فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵: ۶,۴۰۶ دستگاه

تسلا سایبرتراک را در نوامبر ۲۰۱۹ رونمایی کرد اما اولین نمونه‌ها را در آخرین روز نوامبر ۲۰۲۳، دو سال دیرتر از وعده، تحویل داد. تسلا برد ۸۰۵ کیلومتری را وعده داده بود، اما نسخه دوموتوره تنها ۵۴۷ کیلومتر و نسخه تک‌موتوره ۵۶۳ کیلومتر برد دارد. تسلا باطری بردافزا را برای جبران این شکاف معرفی کرد اما اخیراً به دلیل تقاضای کم آن را لغو کرد. ضعف سایبرتراک نه‌تنها برد ناامیدکننده یا قیمت بالاتر از انتظار بود، بلکه مشکلات متعدد و ویژگی‌های ضعیف، ذابیت آن را کاهش داد. پس از فروکش اشتیاق طرفداران تسلا، خریداران عادی تمایلی به صرف هزینه برای وانتی با مشکلات مکانیکی، نرم‌افزاری و تصویر سیاسی منفی نداشتند.

جی‌ام‌سی سی‌یرا EV

  • عرضه: آگوست ۲۰۲۴
  • فروش سال ۲۰۲۴: ۱,۷۸۸ دستگاه
  • فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵: ۱,۲۴۹ دستگاه

گرچه جی‌ام‌سی سی‌یرا EV تقریباً مشابه شورلت سیلورادو EV است اما جنرال موتورز آن را بسیار دیرتر عرضه کرد و ظرفیت تولید کمتری به آن تخصیص داد. این وانت ابتدا فقط در تیپ لوکس دنالی عرضه شد اما در مدل ۲۰۲۶ نسخه‌های ارزان‌تر هم عرضه شدند. جی‌ام‌سی در سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ تقریباً به‌اندازه کل سال ۲۰۲۴ سی‌یرا EV فروخت، اما مدل‌های ارزان‌تر ۲۰۲۶ هنوز تأثیری نگذاشته‌اند. جنرال موتورز اعلام کرد تحویل از تابستان ۲۰۲۵ آغاز می‌شود.

آیندگان

رم ۱۵۰۰ REV

  • تاریخ عرضه: سه‌ماههٔ سوم سال ۲۰۲۷

استلانتیس در ۲۰۲۳ رم REV را معرفی کرد و قرار بود تحویل از ۲۰۲۴ آغاز شود اما عرضه سه بار به تعویق افتاد و آخرین تخمین، نیمه دوم سال ۲۰۲۷ است. با این تأخیر، رم REV هم ممکن است مانند سایبرتراک ناکام شود. استلانتیس برد ۸۰۰ کیلومتری را وعده داد، اما در ژانویه اعلام کرد باتری دوربرد حذف شده و حداکثر برد به ۵۶۰ کیلومتر رسیده است؛ بنابراین بعید است رم REV در سال ۲۰۲۷ رقابتی باشد. وانت‌های الکتریکی با برد ۸۰۰ کیلومتری اکنون وجود دارند و حتی آن‌ها هم فروش خوبی ندارند. اگر بازار تا آن زمان تغییری اساسی نداشته باشد، رم الکتریکی در بدو ورود شکست خواهد خورد و حتی اگر وانت‌های الکتریکی دوباره محبوب شوند، رم REV در زمان عرضه منسوخ خواهد بود.

اسکات ترا

  • تاریخ عرضه: سال ۲۰۲۷

اسکات موتورز، برند الکتریکی متعلق به فولکس‌واگن، با طراحی نوستالژیک و قابلیت‌های مدرن می‌خواهد بازار آمریکا را فتح کند. وقتی اسکات برنامه‌های خود را اعلام کرد، وانت‌های الکتریکی هنوز آینده‌دار به نظر می‌رسیدند؛ اما بازار تغییر کرده و موفقیت ترا نامطمئن است. البته فولکس‌واگن با نسخه بردافزا، ریسک را کاهش داده است. اسکات شاسی‌بلند تراولر را هم عرضه خواهد کرد که مشابه استراتژی ریویان، احتمالاً محبوب‌تر خواهد بود. برخلاف ریویان در زمان عرضه، اسکات از حمایت فولکس‌واگن بهره می‌برد. این استارتاپ معماری شبکه‌ای و نرم‌افزار خود را با فولکس‌واگن به اشتراک می‌گذارد. ترا از معماری ۸۰۰ ولتی برای شارژ فوق‌سریع استفاده می‌کند و برد ۵۶۰ کیلومتری برای نسخه تمام الکتریکی و ۸۰۰ کیلومتری برای نسخه بردافزا هدف‌گذاری شده است.

اسلیت تراک

  • تاریخ عرضه: اواخر سال ۲۰۲۶

ورود غیرمنتظره اسلیت اتو به بازار وانت نشان می‌دهد که هنوز به این بخش امیدی هست. این استارتاپ که گفته می‌شود موردحمایت جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، است، رویکردی تازه به وانت‌های الکتریکی ارائه می‌دهد. اسلیت به‌عنوان یک صفحه خالی طراحی شده که می‌توان آن را طبق نیاز مالک شخصی‌سازی کرد، ازجمله تغییر شکل از وانت به شاسی‌بلند در حدود یک ساعت. جذاب‌ترین ویژگی اسلیت تراک اما قیمت است زیرا اسلیت اتو وعده داده مدل پایه کمتر از ۳۰ هزار دلار هزینه داشته باشد. بااین‌حال، در تیپ پایه هیچ امکانات رفاهی مانند کولر، شیشه‌های برقی یا حتی رادیوی سنتی وجود ندارد. اگر به این‌ها نیاز دارید، باید جداگانه سفارش دهید که قیمت را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. HELLO.BROTHERS

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (149 ديدگاه)

    درکل اگه پول زیاد تو حسابت داری برو یکی از این آشغال هارو بخر.

    موافقم 44
    مخالفم 13
    1. نه به تفادس

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (341 ديدگاه)

      چرا انقلاب وانت‌های برقی در آمریکا شکست خورد؟
      چون امریکا بود نه اروپا (قدرت تعصب مثل بعضیا)

  2. HELLO.BROTHERS

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (149 ديدگاه)

    ۳۰۰۰۰ هزار دلار بدی بعد هیچ آپشنی نداشته باشی،برو تویوتا هایلوکس بگیر باکلی امکانات،فکر کنم فورد رنجر هم تو همین دور ور باشه قیمتش.

    موافقم 40
    مخالفم 7
    1. shetab-car

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      هایلوکس تو آمریکا نیست

      موافقم 2
      مخالفم 1
  3. Taha Ayoobi

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6767 ديدگاه)

    من نمی‌دونم کدوم تحلیل گری گفته وانت برقی فروش زیادی داره.
    هر کسی با بدیهی ترین اطلاعات می‌فهمه که برقی برا وانت اصلا مناسب نیست.
    برقی و باطری هاش همینجوری افت عملکرد بسته به شرایط دارن، بعد بیاد روی یه وانت فول سایز با وزن بالا، بازم کاهش برد و تیر آخر و از همه مهم تر یدک کشی و بار زدن که کار اصلی وانته، رسماً دهن باطری رو صاف میکنه و اگه سنگین بار بزنی و یدک بکشی مسافت قابل پیمایشی نمی‌مونه.

    ولی جدای از اینا خودم در درجه اول عاشق سیلورادو و سیرام و در درجه بعدی F-150 و هامر و بعدش سایبرتراک.

    سیلورادو و سیرا واقعا عالی ان

    موافقم 23
    مخالفم 11
    1. Navid A J

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (4017 ديدگاه)

      همه که تراک رو برای باربری نمیخوان. خیلی ها در مناطقی زندگی میکنن که برای رفت و آمد معمولی یک ماشین محکم و سرسخت میخوان. رفت و آمد روزانه شون هم زیر ۳۰۰ کیلومتره. اتفاقا آپشن خیلی خوبیه براشون. هرچند اگر روی هایبرید تمرکز میکردن و بعد به الکتریکی فکر میکردن بهتر بود.
      اگر شخصا جزو این دسته بودم و میخواستم از بین تراک های الکتریکی بازار الان خرید کنم،‌ ریویان رو انتخاب میکردم و گزینه بعدیم سیلورادو EV بود.

      موافقم 16
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6767 ديدگاه)

        درسته
        ولی برای بار زدن کارایی زیادی نداره

        موافقم 9
        مخالفم 5
      2. A.m.A

        ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (156 ديدگاه)

        خب اگه واسه شهر میخوام مریضن برن پیکاپ برقی بخرن
        میرن suv برقی میخرن

  4. Battman

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    تاریخ عرضه ی اسلیت تراک رو زدید سه ماهه ی چهارم سال ۲۰۲۶۷ ، فعععک نکنننم تا اون موقع صاحبش زنده بمونه

    موافقم 16
    مخالفم 1
  5. SRT

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (646 ديدگاه)

    امیدوارم کل انقلاب برقی صنعت خودرو شکست بخوره.
    البته تو این جمع هامرو دوست دارم

    موافقم 25
    مخالفم 5
    1. Navid A J

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (4017 ديدگاه)

      امیدوار نباش. به جای مقاومت در برابر تغییر، باهاش منطبق شو. هر وقت تکنولوژی میاد همینه. آخر هم همه قبولش میکنن.

      موافقم 7
      مخالفم 17
  6. بهزاد

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2655 ديدگاه)

    فکر کنم دوستان زیادی یادشون باشه ، طرف میومد شو میزاشت و از فروش یک میلیونی سایبر تراک میگفت و علاقه مندان هم کف و سوت میزدن.
    الان نمایندگی ها هزاران سایبر تراک دستشون مونده.
    عمق فاجعه در کنترل کربن جهانی توسط سیاست مداران در همین یک نکته نمایان است؛
    سهم زغال سنگ در انتشار کربن در جهان ۴۰ درصد هست در حالی که میلیاردها دلار هزینه برای خودروهای سواری شد تا سهم ۱۰ درصدیشون در انتشار کربن کاهش پیدا کنه.
    پیدا کنید پرتقال فروش را

    موافقم 15
    مخالفم 3
  7. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (617 ديدگاه)

    تنها چیزی که میمونه یه اجبار سیاسی هست وگرنه هر کسی می‌فهمه نباید تو سنگین وزنها وارد برقی سازی شد تو این حجم.پیکاپها بهترین شرایط رو برای هیبرید و پلاگین هیبرید دارن.خیلی راحت میشه از فضای زیادی که دارن برای یک بسته باطری مناسب بهره برد.مثال فورد آف ۱۵۰ به همراه موتور وی ۶ ۳ لیتری اکوبوست یه موتور برقی روی محور جلو گذاشت که منجر به حذف دف جلو و کاردان جلو میشه یه دو دف مناسب و برد برقی در حد ۵۰ کیلومتر.تو ترکیب با انجین بنزینی راحت به مصرف ۹ الی ۱۰ رسید خوراک اونایی میشه که میندازن تو جاده ۶۶

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6767 ديدگاه)

      جاده 66 فقط کلاسیک یا هارلی دیویدسن

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. زاگرسیان

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    آمریکا بازی را به چین باخت بدجور هم باخت
    ابرقدرت تک و برتر و بی رقیب خودروهای برقی جهان حداقل ده سال جلوتر از آمریکا و اروپا پیشتازی میکند و این اعتراف خود غربیهاست شرکتهای بزرگ خودروسازی غرب ، با رشد فناوریهای چین این پیشتازی همچنان ادامه دارد و پیشتاز خواهد ماند و خواهد بود و بنظر نمیرسد تا صدها سال چین بازی ابرقدرتی در خودروهای تمام الکتریکی و هوشمند و خودران را براحتی واگذار کند

    موافقم 8
    مخالفم 6
  9. اذرگون

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (31 ديدگاه)

    از وانت سواران باید پرسید که چرا تمایل به خریدن مثلآ وانت سایبر تراک ندارند ،دوم اینکه ،اینقدر گیر داده نشه به خود ایلان ماسک ،مدام در خبرها گفته میشه ایلان ماسک در دولت اینکار رو کرد وباعث شد فروش سایبر تراک ویا غیره کاهش پیدا کنه ومن فکر نکنم فقط بخاطر ایلان ماسک باشه ،به هرحال گذشته ها گذشته باید بدنبال راه حلهای دیگه بود ،وعیب ونقص های فنی ویا غیره رو برطرف کرد ویا راه حلهای دیگه برای افزایش فروش

  10. Ali

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (82 ديدگاه)

    نمی‌دونم چرا ریویان و هامرو دوست دارم

  11. ارژنگ

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    ایلان ماسک کلاهبردار با شوآف خودروی برقی خوب دنیا رو چاپید…به زودی معلوم خواهد شد که خودروهای برقی در مقابل هیبریدی ها حرفی برای گفتن ندارند و باید کنار بروند چون فقط به اندازه یک سوم خودرو به وزن و قیمتش بخاطر باطری اضافه میشه و تازه پیمایش بالای ۵۰۰ کیلومتر هم نخواهند داشت..به این موارد اضافه کنید هزینه احداث زیرساختهای شارژ و نیروگاه برق برای اینهمه خودروی الکتریکی و کمبود منابع برای باتریهاو…

    موافقم 3
    مخالفم 3
  12. خاکی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    انقلاب خودروهای برقی زمانی رخ میده که باتری هایی با چند برابر قدرت باتری های فعلی بسازن
    مشکل خودروهای برقی انرژی کمی هستش که از باتری میاد

  13. Mustang

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (52 ديدگاه)

    سایبر تراک❌
    کابینت چرخ دار با رنگ طوسی✅

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا