چشم اندازهفته نامه

توجه جهانی به فرهنگ تیونینگ و خودروهای شوتی در ایران!

خودروهای موسوم به شوتی و تقویت ماشین‌هایی مثل پژو ۴۰۵ و پارس در ایران حتی توجهات جهانی را هم جلب کرده تا جایی که وب‌سایت TheAutoPian طی مقاله‌ای مفصل به این موضوع پرداخته است. در ادامه می‌توانید برگردان فارسی این مطلب را بخوانید.

هر کشوری فرهنگ تیونینگ خاص خود را دارد. آمریکایی‌ها عاشق ماسل ‌کارها و پیکاپ‌های بلند هستند، استرالیایی‌ها سدان‌های V8 پرسروصدا را ترجیح می‌دهند و ژاپنی‌ها پیشگام خودروهای اسپرت توربوشارژ هستند؛ اما در ایران، محور فرهنگ تیونینگ، پژو ۴۰۵ است. تولید پژو ۴۰۵ از سال ۱۹۸۷ در فرانسه آغاز شد و در سال ۱۹۹۲ در ایران توسط شرکتی بنام ایران‌خودرو تولید شد. تا سال ۲۰۲۳، این خودرو همچنان تحت نام پژو پارس توسط ایران‌خودرو تولید می‌شد؛ خودرویی که در اصل همان ۴۰۵ بود اما با موتورهای به‌روزتر و چهره‌ای شبیه به پژو ۴۰۶. خط تولید این مدل سرانجام در اواسط سال گذشته به دلیل عدم توانایی مطابقت با استانداردهای ایمنی جدید متوقف شد. با ۳۲ سال تولید، تعداد زیادی پژو ۴۰۵ در ایران وجود دارد. این فراوانی، ۴۰۵ را به بخش مهمی از فرهنگ خودرویی ایران، به‌ویژه در میان تیونرها و علاقه‌مندان به خودرو تبدیل کرده است.

اخیراً با شایان، یکی از علاقه‌مندان ایرانی به خودرو صحبت کردم. او می‌گوید:

راستش را بخواهید، ما در ایران واقعاً عاشق پژو ۴۰۵ هستیم. با اینکه ۳۷ سال از ورود این خودرو به ایران می‌گذرد، همه جوانان و میان‌سالان به آن علاقه دارند.

در ایران هم مثل دیگر نقاط دنیا، برخی نسخه‌های خودروها محبوب‌تر هستند که در مورد ۴۰۵ این نسخه GLX است.

شایان توضیح می‌دهد:

این نسخه بسیار محبوب ۴۰۵ است که در ایران با موتورهای XU9 و XU7 L3 تولید شد. این موتورها برای تیونینگ بسیار مطلوب هستند و GLX از نظر ظاهری نیز جذاب است. این خودرو بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ با داشبورد معمولی اما به رنگ کرم تولید شد که در بازار ایران بسیار محبوب است.

موتور XU7 L3 یک پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر با سرسیلندر هشت سوپاپ است که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد چندان چشمگیر نیستند اما تیونرهای ایرانی مانند دیگر علاقه‌مندان جهان با امکانات موجود کار می‌کنند. تغییرات رایج شامل منیفولد هوای ارتقاءیافته، فیلترهای هوای مخروطی و اگزوزهای بهبودیافته است که افزایش قدرت ملایمی را به دنبال دارند. تیونرهای حرفه‌ای‌تر به سراغ توربوشارژر و کیت‌های نیتروژن (NOS) می‌روند. شایان از نمونه‌ای با نیتروژن صحبت کرد که تا ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. علاوه بر GLX، پژو پارس ELX نیز در میان تیونرها محبوب است. این مدل از موتور ۱.۸ لیتری XU7 L4 شانزده سوپاپ با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتن ‌متر گشتاور استفاده می‌کند که قابلیت تیونینگ مشابهی دارد و اغلب در پست‌های اینستاگرامی ایران به‌عنوان گزینه تعویض موتور دیده می‌شود. در حالت استاندارد، انتظار می‌رود پژو ۴۰۵ یا پارس به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ اما تیونرها فراتر از این می‌روند. شایان باافتخار گفت:

ما در ایران، ما با این خودرو به سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت رسیده‌ایم!

فرهنگ تیونینگ در ایران

تست‌های سرعت بالا در میان طرفداران پژو در ایران بسیار محبوب هستند. با گشت‌وگذار در بخش‌های خاصی از اینستاگرام، ویدئوهای بی‌شماری از ۴۰۵های تیون‌شده خواهید یافت که از مرز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور می‌کنند. این ویدئوها اغلب مدل‌های GLX و پارس ELX را نشان می‌دهند که از موتورهای تقویت‌شده یا به‌اصطلاح لوازمی برخوردارند. تیونرهای ایرانی به فعالیت‌های معمول تیونینگ مانند نصب فیلترهای مخروطی، تعویض موتور و سیستم‌های صوتی چشمگیر مشغول هستند اما تغییرات بدنه و رنگ کمتر دیده می‌شود و اکثر خودروها از بیرون تقریباً استاندارد به نظر می‌رسند. این تضاد بصری عجیب است.

چرا ارتفاع عقب خودروها در ایران بالا است؟

جالب‌ترین نکته در مورد خودروهای تیونینگی ایرانی، تصاویر پژوهای ۴۰۵‌ با ارتفاع بسیار بلند عقب است. در غرب و ژاپن، خودروهای تیون‌شده معمولاً پایین آورده می‌شوند، اما در ایران، داستان متفاوت است. شایان توضیح داد:

برخلاف تصور، در ایران به‌جای اسپرت کردن خودرو با کاهش ارتفاع، آن‌ها را با افزایش ارتفاع اسپرت می‌کنند که داستان طولانی‌ای دارد.

این سبک ریشه در قاچاق دارد. شایان می‌گوید:

قاچاقچیان به دلیل سرعت بالای این خودرو، آن را انتخاب می‌کنند و برای جلوگیری از برخورد عقب خودرو به زمین هنگام حمل بار سنگین، عقب را بالا می‌برند تا با بار، ارتفاع عادی داشته باشد.

این تغییر اما علاوه بر کاربرد عملی، به یک روند ظاهری در میان تیونرها تبدیل شده است که یعنی مردم فقط برای زیبایی ظاهری این کار را انجام می‌دهند. افزایش ارتفاع عقب ممکن است هندلینگ را مختل کند اما ویدئویی از یک قاچاقچی نشان داد که با ۱.۵ تن بار، خودرو در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت کاملاً متعادل حرکت می‌کند. برخی مالکان از سیستم تعلیق بادی استفاده می‌کنند تا عقب خودرو را برای ظاهر بالا ببرند، اما هنگام رانندگی به حالت عادی برگردانند.

عمق فرهنگ تیونینگ ایران

عمق و تنوع فرهنگ تیونینگ ایران شگفت‌انگیز است اما از دید غربی‌ها پنهان مانده، زیرا کمتر کسی به هشتگ‌های فارسی توجه می‌کند یا «پژو ۴۰۵ ایران» را جستجو می‌کند. اگر شایان این صحنه را معرفی نمی‌کرد، شاید از وجود آن بی‌خبر می‌ماندم. مسائل سیاسی باعث شده‌اند که بلاگرها و یوتیوبرهای غربی دنیای تیونینگ خودرو در ایران را پوشش ندهند. در ایران خبری از شات‌های حماسی با پهپاد یا فریادهای هیجان‌انگیز در ویدئوهای 4K نخواهد بود و ما این فرهنگ را از افرادی مانند شایان می‌شناسیم که در گردهمایی‌ها حضور دارند و آن را مستند می‌کنند. خودروی خود شایان یک ۴۰۵ GLX نقره‌ای با کابین کرم‌رنگ و عقب بلند است. او منیفولد و هدرز را تعویض کرده تا قدرت بیشتری تولید کند اما ظاهر بیرونی تقریباً استاندارد است.

چرا پژو ۴۰۵؟

تعجب‌آور نیست که پژو ۴۰۵ به یک خودروی محبوب تیونینگ در خاورمیانه تبدیل شده است. این خودرو در ایران اهمیت زیادی داشت. شاید ایران را کشوری دور از صحنه خودرویی تصور کنیم اما این کشور با ۹۰ میلیون جمعیت، پر از علاقه‌مندان به خودرو است. صدها هزار دستگاه پژو ۴۰۵ و پارس در ایران فروخته شده‌اند و فروش سالانه آن‌ها به پنج یا حتی شش‌رقمی می‌رسید؛ بنابراین، جای تعجب نیست که این خودرو به ستون فرهنگ خودرویی ایران تبدیل شده است. هر جا انسان و خودرو باشد، علاقه‌مندان به خودرو هم پیدا می‌شوند. فرقی نمی‌کند مینی، سیویک یا پژو باشد؛ آن‌ها خودروها را تقویت می‌کنند و به حد نهایی می‌رسانند. دنیای خودروی ایران برای اکثر ما غیرقابل‌دسترس و دشوار است. موانع زبانی، فاصله‌های جغرافیایی و تبادل فرهنگی محدود، این شکاف را عمیق‌تر می‌کنند اما کاملاً واضح است که جهان خودرویی ایران تفاوت چندانی با ما ندارد؛ آن‌ها هم از لذت بنزین و لاستیک بهره می‌برند. این زیبایی واقعی این فرهنگ است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Nismo

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2002 ديدگاه)

    مزخرف ترین فرهنگ ممکن

    موافقم 251
    مخالفم 23
    1. JaMsHiD-B

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3320 ديدگاه)

      ببخشید پول نداریم 812 سوپر فست سوار شیم
      ببخشید پول نداریم هلکت و دیمن سوار شیم
      ببخشید انواع و اقسام رپتور نداریم
      ببخشید نیسان GTR R34 نداریم
      ببخشید که از داشته هامون داریم استفاده میکنیم
      ببخشید که مثل خارجیا ماشین بازی نکردیم
      انگار مثلا ما دلمون میخواد پارس و سمند سوار شیم

      شما خودت راه حلی داری؟
      ماشین بازیو با چی شروع کنیم؟

      موافقم 105
      مخالفم 133
      1. حسین

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (21 ديدگاه)

        داداش همه ی اینایی که گفتی درست ولی دیگه شوتی ؟؟؟😂
        توجه جهان به فرهنگ شوتی 😂😂😂😂
        واااای روزم دگرگون شد پدال
        این دیگه چه اسیدی بود گزاشتی تو مجله

        موافقم 167
        مخالفم 10
      2. صامورایی

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (310 ديدگاه)

        وقتی میدونی ماشینای مملکت بویی از امنیت نبردند، جاده ها ایمن نیستند، فرهنگ خودرویی بسیار ناقصه، شرایط و امکانات فراهم نیست، هزینه بالاست و هزار عامل دیگه، چرا باید فکر ماشین بازی تو سرت باشه؟! به چه قیمتی؟ به قیمت کشتن خودت یا یکی دیگه؟!
        تو همون کشورایی که ۸۱۲ و موستانگ و سوپرا و رپتور و پورشه و غیره پیدا میشه مسئله جان انسان و امنیت، حرف اولو میزنه. پروفایل خودت عکس رالیه. رالی گروه B چرا ممنوع شد؟!
        وقتی امکانات نیست نباید بری سراغش وگرنه خونِت پای خودته و هیشکی از پلیس تا قانون گذار و خودروساز هیشکی ازت حمایت نمیکنه و اهمیتی نمیده. هزاران جوان جونشون رو از دست دادن برای چی؟ که بیشتر گاز بدن و بیشتر حال کنن؟!
        دولت و خودروسازان و غیره کم کاری کردند، درست. همه قبول دارند. تو چرا باید خودتو ناقص کنی یا به کشتن بدی؟! مگه مجبورت کردند؟!

        موافقم 100
        مخالفم 3
      3. Hf

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (241 ديدگاه)

        تعریف شوتی‌‌‌ :
        تبدیل کردن یک خودرو ی عادی به یک سطح شیبدار غیر قابل راندن

        موافقم 118
        مخالفم 2
      4. Mr wrong

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (604 ديدگاه)

        چون پول اونا رو نداری دلیلی نمیشه بری یه حلبی از رده خارج رو … بکنی و یه سیستم گوش خراش روش نصب کنی که هفت تا خیابون اونور تر هم صداشو بشون و با ۱۸۰ تا بندازی تو خیابون با روان بقیه بازی کنی من یکی از گمرک های غرب کار میکنم و تا دلت بخاد روانی و آدم سمی میبینم.منفور تر از شوتی سوار بین مردم نداریم خیالت راحت. اینم گفته فرهنگ شوتی و فلان برا خودش گفته چیزی که بین عامه مردم منفوره اسمش فرهنگ نیست ضد فرهنگه

        موافقم 88
        مخالفم 1
        1. موسی

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (1 ديدگاه)

          کاملا باهاتون موافقم.رانندگان خودرو های شوتی علاوه بر اینکه از فرهنگ ماشینبازی بویی نبردن متاسفانه نود درصدشون اخلاق درست و حسابی ندارن!!
          یه بار توی جاده در حال سبقت بودم لاین چپ سرعت حدود ۱۲۰ یه راننده خودروی شوتی هم پشت سر من بود و داشت نوربالا میداد.من بعد چند ثانیه متوجه شدم و سریع بهش راه دادم در کمال تعجب و عربده کشی گفت چرا راه نمیدی و این حرفامنم که نتونستم ساکت بمونم درگیری لفظی به وجود اومدو و…
          سوالی که برام پیش اومده یعنی اون چند ثانیه ارزش این درگیری لفظی رو داشت؟مثلا اگر ۲۰ یا ۳۰ ثانیه اینو اونور بشه چه اتفاقی برات میوفته که انقدر خودتو اذیت میکنی؟این ماشینبازیه؟

          موافقم 43
        2. JaMsHiD-B

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (3320 ديدگاه)

          MR WRONG

          من کی گفتم سیستم ببندی که شهر بلرزه یا پشت ماشینو بدی بالا یا سرعت بری یا اسمی از شوتی آوردم؟
          گفتم ماشین بازی
          بحث من اینه که شماها نمیتونید دربرابر ماشینی مثل پارس و ۴۰۵ گارد بگیرید و هیت بدید چون کل مردم ایران دارن با اینا ماشین بازی میکنن یا قبلا کردن . دیگه حالا اتفاقیه که افتاده و نه من و نه هیچکس دیگه ای از پارس و ۴۰۵ برای ماشین بازی خوشش میاد .
          اگر هم فرق شوتیها و ماشین بازی با ماشینای پژو رو نمی‌دونید ، من حرفی برای گفتن ندارم

          موافقم 4
          مخالفم 14
      5. نه به تفادس

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (341 ديدگاه)

        JaMsHiD-B چه دل پر ای هم داری😂😂

        موافقم 14
        مخالفم 2
        1. JaMsHiD-B

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (3320 ديدگاه)

          نه به تفادس

          من میگم ماشین بازی با پژو توی ایران رقم میخوره
          حالا بعضیا دلشون میخواد کلمه ماشین بازی رو شوتی بخونن و دربرابر ماشینای پژو گارد بگیرن به من ربطی نداره

          موافقم 5
          مخالفم 2
      6. Ahmad

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (161 ديدگاه)

        چه ربطی داره؟مگه کسی گفته با پارسو سمندو ۴۰۵ نباید ماشیم بازی کرد؟این دقیقا چه ماشینبازییه عقب ماشینو بدی بالا هدلایت و نوربالای غیر استاندارد بندازی بچسبونی پشت ماشین مردم و هی پشت سرهم نوربالا بدی ماشین بازیه؟اینکه سرعت غیر مجاز اونم در جاده های غیر استاندارد و خودروی غیر استاندارد رو عادی سازی کنی ماشین بازیه؟از همه مهمتر اگزوز غیر استاندارد بندازی روی ماشین انگار صدای کلاغ میده ماشین بازیه؟آرامش مردمو بهم بزنی ماشین بازی نیست.اکثر راننده های خودرو های شوتی متاسفانه فرهنگ صحیح رانندگی رو بلد نیستن!!!
        صرفا از ماشین بازی یاد گرفتن بندازن پشت یه راننده بیچاره هی نوربالا بدن…

        موافقم 33
        مخالفم 3
      7. Mr.mashinbazzzzzzz

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (24 ديدگاه)

        راه حل من:,
        Forza horizon 4
        Forza horizon 5
        Need for speed unbound

        😉

        موافقم 16
    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3530 ديدگاه)

      مصاحبه شونده خجالت کشیده بگه، مسئله قاچاق جنس و اشیا نیست. صندوق عقب ماشین برای چند انسان مهاجر استفاده می‌شه

      موافقم 138
      مخالفم 4
      1. داوود

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سمت ما بیشتر بچه ها فقط سوخت کشن
        جنس و آدم دردسرش زیاده نمیاریم

        موافقم 8
        مخالفم 12
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (3530 ديدگاه)

          با ۴۰۵ چند لیتر می‌برین؟ رسما بمب اتمی هستید

          موافقم 36
          مخالفم 1
      2. ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6791 ديدگاه)

        لعنت به اونها اینا رو غیر قانونی وارد کشورمون میکنن اینا نا امنی ایجاد میکنن برین وسایل خانگی قاچاق کنید یکم شرف داشته باشید تفنگ چرا میارین یه عده بچه میخرن جوون مردم به کشتن میدین برای چی مهاجر میارین میان خرابکاری می‌کنن پیداشون نمیشه کرد دیگه لعنت به این وضعیت

        موافقم 13
        مخالفم 1
    3. فرشید

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (390 ديدگاه)

      موافق صد در صدی ام

      موافقم 14
      مخالفم 2
      1. amir-mr

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (468 ديدگاه)

        با ۴۰۵ تا ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق می‌کنن
        که رسما بمب محسوب میشه
        ولی نکته جالبش نیسان های آبی محسوب میشه که به صورت اکیپی سوخت قاچاق میکنین
        ماشین رو تا جایی که جا داره بار میزنن بعد شبانه دسته جمعی راه میفتن به سمت مرز، بعضی موقع ها تعداد ماشین هایی که با هم میرن حتی به بالای ۲۰ تا هم میرسه،من فقط موندم پلیس و نیروهای نظامی چرا جلوی اینا رو نمیگیرن، چون جلوی چشم خوده نیروی های مرز بانی اتفاق میوفته.

        موافقم 11
    4. Kh@shayar

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (14 ديدگاه)

      سخته درک کردن مبتذل هایی که نهایت آروزهاشون ماشین بازیه. و بهاشو خواهند پرداخت
      ———————————————————————————————
      اگر دنبال هیجان هستن چیزهایی به مراتب بهتر و هیجان انگیز تر هست که فقط کافیه تجربش کنن : مثل جامپینک / اسب سواری / کایت سورای و …..

      موافقم 41
      مخالفم 7
      1. JaMsHiD-B

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (3320 ديدگاه)

        مبتذل اون آدمیه که ماشینو پشتشو میده بالا و جون بقیه رو به خطر میندازه نه کسی که ماشین بازی می‌کنه
        شوتی سواری و ماشین بازی باهم فرق داره عزیز
        یکی گند می‌زنه به هویت 405 با بالا دادن پشتش
        یکیم یه کیت MI16 قشنگ روش می‌بنده آدم کیف می‌کنه

        موافقم 17
        مخالفم 3
    5. نه به تفادس

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (341 ديدگاه)

      خارجیا زده به کلشون اونغ برای اسپرت کردن ارتفاع رو کم میکنن ولی مال ما نه به اندازه هم خیلی زیاد عقب ماشینو می برن بالا تا به نظرشون اسپرت بیاد و نمیدونن عامل مرگشون میشه چون پایداری ماشین کمتر میشه همینجوریه که همشون صاف شدن😂

      موافقم 26
      مخالفم 3
    6. نه به تفادس

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (341 ديدگاه)

      بار ها خداراشکر بار ها خدارا شکر که قدرتشون کمه و دوام فشار تیونینگ رو ندارن

      موافقم 13
      1. ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6791 ديدگاه)

        کاش موتورش ۸۰۰ لیتری بود

  2. PURIYA

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (879 ديدگاه)

    یه زمانی خوب بود اونم وقتی که از فرانسه وارد میکردن و با کیفیت بود و کلی امکانات داشت
    نه واسه الان
    با این بدنه ضعیف که با ۵۰ تا بزنی به چیزی ماشین مچاله میشه
    تو ایران ۴۰۵ اِ تو بازار جهانی یه ماشین ۴ سیلندر ضعیفه معمولیه فقط
    بابام سال ۸۵ یه مدل صفر شو داشت موتورشم ۲۰۰۰ بود خودش میگه ماشین خوبی بود ولی نه اینقدر که گندش کردن

    موافقم 67
    مخالفم 5
    1. nima.jdm

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1147 ديدگاه)

      ربطی نداره حتی فرانسوی هاشونم امنیت ندارن

      موافقم 14
      مخالفم 5
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1837 ديدگاه)

    واقعا برام سواله آخه ۴۰۵ و پژو پارس حلبی انقدر ارزش داره آدم تا خرتناق تیونش کنه؟ اکثرشونم مثل گ.ا.و رانندگی میکنن

    موافقم 91
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD-B

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3320 ديدگاه)

      چشم میگم فردا با R8 تویین توربو تا خشتک لوازم بیان بیرون .

      موافقم 19
      مخالفم 68
      1. Mr wrong

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (604 ديدگاه)

        سطح کامنت رو فقط

        موافقم 28
        مخالفم 3
        1. JaMsHiD-B

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (3320 ديدگاه)

          آره شما درست میگی
          استاد ، یه ماشین نام ببر که مثل اینا فراوونی قطعات داشته باشه و قیمت پایین داشته باشه

          موافقم 9
          مخالفم 34
    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3530 ديدگاه)

      ماشین دیگه که قطعاتش موجود باشه و قیمتش همین حدود در بیاد نداریم، شرمنده هوندا سیویک و لنسر و M3 شوتی نشده

      موافقم 63
      مخالفم 4
    3. فرشید

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (390 ديدگاه)

      نهایت بد سلیقگیه. خب لامصب برو 207 تیون کن که قابل تحمل تره. آخه این فسیل های مکعب مستطیل تکراری چیه :/

      موافقم 10
      مخالفم 36
      1. ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6791 ديدگاه)

        ۲۰۷ سریع چپ میکنه

  4. مصطفی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (145 ديدگاه)

    به زودی با توافق با آمریکا
    در خیابان شاهد دوج چاجر و سایبر تراک های شوتی خواهیم بود🤣🤣

    موافقم 69
    مخالفم 7
    1. حسین

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (21 ديدگاه)

      داداش بیخیال شوتی چیه ، پدال حوصلش سر رفته داره محیط رو سمی میکنه 😂😂

      موافقم 30
      مخالفم 5
  5. کوروش

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (45 ديدگاه)

    فرهنگ مزخرف با ماشین های آشغال که سالانه جون کلی از جوان های ما رو میگیرن

    موافقم 79
    مخالفم 3
      1. ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6791 ديدگاه)

        قیافرو😂😂
        اینجوری کرده حواسش باشه یه پراید از پشت حمله نکنه🤤🤤

  6. mr-gtc

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (505 ديدگاه)

    شایان احتمالا ۴۰۵ هشت سوپاپ داشته رفته کلی براشون پرت و پلا سرهم کرده ، بنده خدا هنوز با تیو فایو یا ای اف سون انگار آشنا نشده توی ایران، این بنده خدا هنوز نمیدونه عشق پژو از روی ناچاریه، دز ضمن اونایی هم که ایکس یو سون دارن واسه یه تیون مطعمن تر تو دلی ایکس یو تن رو توی این هشت سوپاپ میکنن بلکه شاید دست از سر واشر برداره، درکل حرف اولو فعلا پیشرانه های tu5 & ef7 میزنن درحال حاضر در خودروهای ایرانی بعدش xu7

    موافقم 46
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD-B

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3320 ديدگاه)

      تیونر های ایرانی فعلا دارن با موتور آرسی دست و پنجه نرم میکنن
      موتوری که فابریکش اندازه یه موتور زانتیا تا خشتک لوازم قدرت تولید می‌کنه
      ولی خب ، روی شاسی ناایمن مثل اینه که روی درشکه دوازده سیلندر ببندی
      رول کیج و تقویت ترمز و هندلینگ و شاسی از واجباتی هست که باید قبل از لوازمی کردن انجام بدن

      موافقم 24
      مخالفم 6
      1. حسین

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (21 ديدگاه)

        البته به شرطی که برای دیگران ایجاد خطر نکنن

        موافقم 13
        مخالفم 1
      2. mr-gtc

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (505 ديدگاه)

        ن اتفاقا ، انجین ارسی اول اینکه قطعاتش یخورده سخت گیر میاد بعدشم واقعا مکانیک ماهر خیلی کمه توی ایران براش، تازه ذات ارسی اینه با دمای اب بالا کار میکنه که با توجه به بنزین بی کیفیت تمایل زیادی به ناک پیدا میکنه واس همین اگ تو محدوده سیف بخوای استفاده کنی ازش باید اوانس جرقه رو کاهش داد ک توان آنچنانی نمیده با توجه به تعویض موتور، بخاطر اینکه وقتی موتور عوض میشه اگر حادثه ای رخ بده مقصر صدرصد شمایی و بیمه هزار تومن بهت تعلق نمیگیره بلکه باید جریمه اش رو هم پرداخت کنی، درکل تعویض پیشرانه بیشتر مثل سوار شدن موتور سنگین سوییچ میمونه، ریسکش به توانی که میده نمی ارزه، اگر هم قرار به تعویض پیشرانه باشه من جی آی سیکس رو بیشتر ترجیح میدم روی پرشیا یا ۴۰۵، درکل کسی که توان بالا میخواد اول باید بره سراغ تیو فایو توربو، هم اینکه قطعات تقویتش تا استیج سه تولید داخله بواسطه همینم قیمت خیلی مناسب داره، راحت هم بالای ۱۸۰تا ۲۵۰ اسب تو محدوده سیف گرفت

        موافقم 18
        1. JaMsHiD-B

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (3320 ديدگاه)

          بله خب برای پژو هایی مثل پارس و ۴۰۵ موتور سری XU10J4RS که روی پژو 306 GTI6 هم بسته شده موتور خوبیه و مشخصات نزدیکی به سری EW10 داره و کلا از خونواده موتور هایی هست که سریش توی ایران استفاده شده روی زانتیا و پارس های مختلف و 405
          ولی خب EW هم موتور قابل احترام و خوبی هست که بدون سیستم ITB همچون قدرتی میده

    2. PURIYA

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (879 ديدگاه)

      بنظرم ef7 از همشون بهتره اگرم روغنش به موقع عوض شه و روغن با کیفیت باشه خرج نداره چه شاتون چه واشر هیچی عموم یکیشو داره

      موافقم 9
      مخالفم 23
    3. حمیدرضا

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (590 ديدگاه)

      تودلی xu10 به xu7 نمیخوره بدلیل تفاوت سایز بلوک

      موافقم 2
      مخالفم 5
  7. ALI

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    امیدوارم فرهنگ دوباره به این سرزمین برگرده
    ادا درآوردن و قاچاقچی بودن چه آینده ای داره واسه کشورمون
    پلیس هم به وظیفش عمل نمیکنه متاسفانه

    موافقم 64
    مخالفم 3
    1. صامورایی

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (310 ديدگاه)

      نکته اینجاست کسی از ماشین بازی نکردن ، نمرده.
      بعضیا یجوری میگن که آقا پس ما چی کنیم؟ با چی حال کنیم؟ انگار مثلا ماشین بازی کردن یه الزام و یه عمل حیاتیه مثل ضربان قلب که نباشه طرف میمیره! وا بده داداش…
      این افرادی که از تیون ۴۰۵ و ۲۰۶ و این اشغالا حمایت میکنن فقط کافیه خودشون یا یکی از عزیزانشون، روزی با این شوتی سوارا و اسپرت سوارا رو به رو بشه ( حالا نگم تصادف کنه ) اون وقت میفهمن ماشین بازی در ایران چه حماقتی به حساب میاد و با چه قشری و با چه تفکری طرفه.
      وقتی بدونی طرف مقابلت برای داشتن هیجان حاضره جون خودشو به خطر بندازه، آیا اصلا جایی برای بحث باقی میمونه؟! با کدوم مغز میخوای حرف بزنی.

      موافقم 45
      مخالفم 4
  8. amirboss

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1145 ديدگاه)

    «حرفه‌ای‌تر به سراغ توربوشارژر و کیت‌های نیتروژن (NOS) می‌روند. شایان از نمونه‌ای با نیتروژن صحبت کرد که تا ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند»

    اتفاقا پژو ۴۰۵ یکی از بهترین خودروهای تولیدی در دهه نود بود و اگه اشتباه نکنم به مدت چهار سال برترین خودرو تولیدی اروپا در سگمنت خودش شناخته شد.
    هنوزم خیلیا لذت و راحتی سواری پژو ۴۰۵ رو به باقی ماشینا ترجیح میدن که اونم بخاطر پلتفرم و سیستم تعلیق خوب این خودرو هست.
    پژو۴۰۵ طبق تعریف کلاس بندی خودرو درکلاس D جای میگیره که از کلاس C بزرگتر و تا حدودی آپشنال تر هست.البته تو دوران خودش آپشنال تر بود نه الآن.
    بحث تیونینگ این خودرو با ارتفاع زدن قسمت عقب همراهه و جالبه که در سرعت های بالا تعادل خوبی هم داره!!!!که اونم بخاطر پلت فرم بی عیب و نقص این خودرو و همچنین تقسیم وزن و طراحی بدنه که به بهترین شکل ممکن طراحی شده برمیگرده.
    در مورد تیونینگ موتور که یه بنده خدایی ادعای ۷۰۰اسب بخار!!!!!!!!!! با کیت نیتروس روی موتور این خودرو دارن باید عرض کنم کیت های نیتروس قدرت لحظه ای به موتور میدن و در بهترین حالت ممکن نهایت بین ۵۰تا۷۰درصد تو قدرت موتور تاثیر دارن.

    موافقم 16
    مخالفم 36
    1. OM.01

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (687 ديدگاه)

      قوی ترین 405 ایران حدود 400 اسب هست
      قوی ترین 206 هم 600 اسب پارس هم همینطور
      فقط اینکه خودورهای کاملا درگ محسوب میشن و حتی نمیتونی 100 متر مثل آدم برونی کلا روی ماشین بر هستن از این ور به اون ور جابجا میشن
      چون قطعات ارزون هست و نه برند خارجی حدود 2 تا 3 میلیارد آب میخوره
      یه بنده خدایی چند سال پیش دلار وقتی 30 هزار تومن بود با 110 هزار دلار قطعات آمریکایی ژاپنی 206 توربو جمع کرد بود 660 اسب الان با این دلار میشه حدود 9 میلیارد اما اون موقع میگفت تک دف هست نمیشه تایم زد باهاش ولی زیر 5 میزنه قطعا شتابو

      الان دیگه ماشین فوق اقتصادی معمولی تو خارج مثلا کمری هایبرید 8ثانیه میزنه شتابو همین آریزو 6GT هم همینطور یا گک امپو

      وقتی ماشین شتاب 15 و 16 داشته باشی و 200 یا 300 میلیون هزینه بکنی شتابش از 16 بشه 8 ثانیه و نصف بشه میگی به به خدا هست پارسم! درصورتی که خودروهای قشر عادی اون ور شتاب 8 میزنن

      90 درصد اونایی که تو خیابون میبینم یه هدرز دارن کیت اگزوز و لایی میکشن وگرنه کار خاصی نکردن آنچنان شتابشون از 14.7 شده 14.1

      موافقم 35
      مخالفم 3
      1. amirboss

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1145 ديدگاه)

        «قوی ترین 405 ایران حدود 400 اسب هست
        قوی ترین 206 هم 600 اسب پارس هم همینطور»
        داداش روچه حسابی این حرف رو میزنی!؟
        اگه بحث تعویض موتور و سیستم انتقال قدرت درمیون باشه شاید بشه اما با تقویت موتور هیچوقت نمیشه به این اعداد دست پیدا کرد.
        البته اصول تیونینگ تو ایران زیاد رعایت نمیشه و هستن کسایی که برای اسم درکردن ادعاهای فضایی دارن و از آرزوهاشون میخان خاطره بسازن.
        همه استاد هستید و من فقط دارم درس پس میدم اما تنها تقویت موتور کافی نیست.البته شرایط مسابقه و پیست کلی با خیابون و خودرویی که قراره بعد از تیونینگ تو خیابون تردد کنه فرق می‌کنه.
        حالا که قوانین ایران هرگونه دستکاری روی سیستم فنی یا بدنه خودرو رو ممنوع کرده.

        موافقم 7
        مخالفم 2
        1. OM.01

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (687 ديدگاه)

          والا منم برام سواله چطوری این همه توان میگیرن با قوانین فیزیک بازی میکنن!

          معمولا تعویض موتور هستن و مورد های TU5 تقویتی که من دیدم نمونه های درست حسابی 300 اسبی هست که منطقی هست اما اونایی که 600 اسب هست روی چرخ تماما هرز هستش و دوام آنچنانی ندارن و بعله دروغ زیاده
          یه مورد دیدم طرف داینو گذاشته بود قوی ترین تنفس طبیعی ایران. تراتل بود TU5 قدرت 240 اسب و دور موتور 7500!!! مرزهای مهندسی رو جابجا کرده بود… به راحتی خیلی هارو گول میزنن و مردم هم زودباور میکنن

          تیونینگ تو ایران اصلا اصولی نیست کاملا درسته فقط موتور ملاک نیست بحث شاسی بدنه ترمز و… موردهای دیگه هست که اصلا کاری انجام نمیشه

          تیونینگ یه مبحث کاملا پیچیده هست… تو ایران نهایت سیستم توربو افترمارکت سوار میکنن اما تو خارج یه موتور رو کاملا rebuild میکنن و دوباره از نوع قطعات میسازن براش. مثل کارهای استیج 3 شرکت ABT
          متاسفانه تو ایران شرکت های معتبر نداریم خبری هم از مجلات خارجی نیست و…

          کلا تیونینگ تو ایران وضعیت جالبی نداره

          موافقم 19
          مخالفم 1
  9. OM.01

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (687 ديدگاه)

    هرکشوری فرهنگ ماشین بازی خودشو داره…

    کلا حالم از خودروهای ایرانی بهم میخوره ولی باگی که هست اینکه متعصبان این خودرو ها خودروهای خودشون رو بهتر از مدل های روز میدونن و وقتی با چند صد میلیون هزینه و استفاده از قطعات ایرانیزه شده مثلا 300 اسبی میگیرن و فلان ماشین رو میزنن میگن آره اون ماشین که زدیم بدرد نمیخوره!

    من 2 ساله صنعت hot rod رو دنبال میکنم قدمت و اصالت این فرهنگ خودرویی از طول عمر خیلی خودروسازها بیشتره ولی جالبه ما افرادی که تو این فرهنگ hot rodding هستن صحبت میکنی وقتی بحث رقابت کل کل میشه فقط می‌خندن! مثلا یه کل کل خیابونی بخواهی باهاشون بکنی (اصلا ویدئوی مسابقات خیابانی ازشون پیدا نمیکنی تو شبکات اجتماعی!) میگن پیاده شو بریم یه گلگیر برش بدیم بسازیم…💀

    زیبایی اون ماشین بازی خیلی مهمه. فرهنگ خیلی مهمه. مثلا همین hot rod ها طرفدار اگه نباشه هیتر هم نداره. جذاب هست و تو هر سنی بهش جذب میشن چه کاستوم نمایشگاه چه قابلیت استفاده.

    تقویت کن ارتفاع بده سیستم ببند سرت تو کار خودت باشه… مشکلی نیست…دیگه کل کل مسخره به خطر انداخت جون مردم و مردم آزاری و مسخره کردن ماشین های دیگه ماشین بازی نیست

    قدمت شوتی و بار خلاف به خیلی سال پیش برمیگرده…اصلا اینا ناشناس و گمنام بودن. به لطف شبکات اجتماعی دیده شدن و اصلا تغییر ماهیت دادن…شوتی نما ماشین باز نما و…

    موافقم 44
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (21 ديدگاه)

      داداش ولی این پست و کامنت ها داره رکورد خر چی اسید پاشیه تو پدال از زمان تاسیس جا به جا میکنه ، اصلا پست رو نگاه میکنی بعد کامنت ها رو میخونی .. نابود گشتم 🗿

      موافقم 1
      مخالفم 7
    2. amirboss

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1145 ديدگاه)

      هات راد!!!
      من یه رفیق داشتم حدود بیست سال پیش طرح یه هات راد رو دادیم روی شاسی نیسان جونیور!
      اولین هات راد ایران.
      یه شاسی نیسان جونیور با یه موتور بیوک با منیفولد هایی که برای هر سیلندر از موتور زده بود بیرون.
      یه اتاق دست ساز و ارتفاع میلیمتری تا سطح زمین!!!
      می‌خواستیم اکسل عقب رو بالای شاسی سوارکنیم تا مانع ارتفاع زدن نشه.
      روزگار شیرینی بود…

      موافقم 4
      مخالفم 1
  10. Hf

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (241 ديدگاه)

    من متعجبم که تو سرعت 260 کیلومتر در ساعت 405 چجوری سرپا مونده

    موافقم 23
    مخالفم 3
    1. datsun

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (4133 ديدگاه)

      میشه تا ۳۰۰ هم میره فقط ساقی باید حلال خور باشه مثله ساقی شایان

      موافقم 38
      مخالفم 2
    2. حسین

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (21 ديدگاه)

      از عزراییل …..
      آره 😂
      یا مثل اون مستند که میگفت سرزمین بزرگ ……گان 😂

      موافقم 15
      مخالفم 2
    3. ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6791 ديدگاه)

      ماشین تجزیه میشه

  11. Hamid

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (329 ديدگاه)

    شایان توضیح میدهد که موتور xu7 برای تیونینگ بسیار مطلوب است.
    شایان تو حیف شدی پسر!

    موافقم 42
    مخالفم 2
  12. AMANTE

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1928 ديدگاه)

    توی آمریکا برای قاچاق الکل ماشین هاشون رو تقویت میکردن و در آخر رسیدن به مسابقات نسکار.
    اما توی ایران با تیونینگ شوتی و قاچاق رسیدیم به یک سری جوانان که فکر میکنن با شوتی کردن ماشین خیلی باحال ان ولی فقط کشته میشن‌.

    موافقم 29
    مخالفم 1
  13. datsun

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4133 ديدگاه)

    همچین پستی از پدال بعید بود

    موافقم 4
    مخالفم 20
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3530 ديدگاه)

      گزارش و اظهار نظر یک رسانه خارجی راجع به خودروهای شوتی در ایران، یکی از جالب‌ترین مطالبی بود که اخیرا خوندم

      موافقم 51
      مخالفم 3
      1. Parsa jdm

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (7 ديدگاه)

        منم همینطور پست متفاوتی بود

        موافقم 9
        مخالفم 1
      2. datsun

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (4133 ديدگاه)

        اصلا هم جالب نیست

        موافقم 3
        مخالفم 12
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (3530 ديدگاه)

          دوست نداشتی؟ اشکالی نداره
          من هم از تیبا و سهند و شاهین خوشم نمیاد ولی می‌دونم برای هزاران نفر دیگه جالبه
          شوتی یک پدیده در ایران هست که به شدت داره رشد می‌کنه و رسانه‌ها نباید در مقابل پدیده‌ها سکوت کنند

          موافقم 44
          مخالفم 1
      3. Hf

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (241 ديدگاه)

        جناب به نظرم مقاله در حق 206 ظلم کرده چون 206 یکم از پارس ایمن تره و جدیدتره

        موافقم 6
        مخالفم 10
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (3530 ديدگاه)

          پارس و ۴۰۵ در حالت استاندارد کارخانه، کمتر از ۲۰۶ چپ می‌شن و خیلی بهتر می‌تونن در سرعت‌های بالا، مانور سریع داشته باشن
          حالا اگر کسی ۲۰۶ کف‌خواب درست کنه و رینگ اسپرت با تایر پهن بگذاره داستان فرق می‌کنه ولی من زیاد دیدم ۲۰۶ معمولی توی جاده با سرعت می‌رفته و موقع حرکت مارپیچ یا گذر از یک پیچ تند، چپ کرده، اما پارس و ۴۰۵ استاندارد کارخانه، به راحتی چپ نمی‌شه
          اگر از بدلکاران سینمایی بپرسید براتون راجع به فواید ۴۰۵ و پارس، یک کتاب حرف می‌زنن

          موافقم 30
          مخالفم 1
  14. حسین

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    به خبری که هم اکنون به دستم رسید توجه فرمایید

    پدال ه.ک شد.

    موافقم 2
    مخالفم 12
  15. Hossein.gh

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (319 ديدگاه)

    فوق العاده مضحک و خنده دار خداشاهده وقتی میبینمشون تو خیابون روده بر میشم ازخنده، بجای یارو خجالت میکشم . رانندگیشونم که درجریانید چطوره.

    موافقم 30
    مخالفم 3
  16. Sadegh

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (163 ديدگاه)

    شوتی با توجه به نوع رانندگی و رفتار راننده هاش، خودش یه بی فرهنگیه!!

    موافقم 39
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3530 ديدگاه)

      عجیبه که پلیس واکنشی نشون نمی‌ده ولی با شیشه دودی یا برچسب تزئینی روی بدنه، ماشین می‌بره پارکینگ

      موافقم 44
      مخالفم 1
      1. منصور

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (71 ديدگاه)

        مهمترین دلیل اینکه از این دو خودرو استفاده میشه ، فراوانی و عمومیت شونه ، یعنی کمتر جلب توجه میکنن و راحت تر میتونن از چشم پلیس پنهان بشن !!

        حالا تصور کنید یه خودرو چند میلیاردی خارجی که تعدادشون تو جاده انگشت نماست و هر چند ساعت یکی شون از جلو چشم رد میشه!!

        موافقم 15
  17. mickeyy

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (198 ديدگاه)

    فوق العاده فرهنگ زشتیه و باعث خجالته

    موافقم 24
    مخالفم 3
  18. yektachafi

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (197 ديدگاه)

    اینترنت برای امروز کافیه

    موافقم 9
    مخالفم 9
  19. ....

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (64 ديدگاه)

    جدی کاربرای پدال همشون به ارزش فرهنگ شوتی توجه نمیکنن و فقط فرهنگ تیون کشوار های دیگرو دوست دارن ما کار نداریم هر کشور چیکار میکنه مهم اینه که ما خودمون فرهنگ مختص به خودمون رو داریم که اسمشم شوتیه مثل ترکا امریکایی ها و ژاپنی ها و المانی ها و هر کشور دیگه ای

    موافقم 4
    مخالفم 32
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3530 ديدگاه)

      اگر باعث خطر برای دیگران بشه و افراد در معابر عمومی سرعت غیرمجاز داشته باشن، اصلا قابل قبول نیست

      موافقم 36
      مخالفم 1
    2. A

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (43 ديدگاه)

      “ارزش فرهنگ شوتی”
      این مسخره ترین حرفی بود که تا حالا شنیده بودم …

      موافقم 16
      مخالفم 3
  20. محمد

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (413 ديدگاه)

    این فرهنگ تیونینگ نیست ، شوتی سوار ها آخرت بی فرهنگی هستن ، نصفشون که یک تن جنس قاچاق یا حداقل ۱۰ افغانی غیر مجاز رو با ۲۰۰ کیلومتر سرعت تو جاده های عمومی جا به جا میکنن و جون مردم رو به خطر میندازن و جالبی قضیه اینجاست پلیس هیچ کاری بهشون ندارن و آزادانه دارن مرتکب جرم میشن

    موافقم 35
    مخالفم 2
  21. حمیدرضا

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (590 ديدگاه)

    با باز کردن مقاله محسن لرستانی پلی شد😁
    اسم منه دیه نیاااااار😂

    موافقم 29
  22. آرین

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (571 ديدگاه)

    ببخشید ببخشید
    همین شوتی های پدر نامعلوم (یا شاید پدر تعداد بالا)
    باعث مرگ یکی از اقوام ما شدن
    این احمق های قاچاقچی کودن
    با ماشین 30 سال پیش!
    با موتور آشغال
    چند وقت پیش یه پارس پدر… لایی کشید از کنار ماشین ما
    زد سپر جلو و چراغ سمت راننده مارو کند!
    شایان جان نور به قبرت بباره

    موافقم 47
    مخالفم 3
    1. ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6791 ديدگاه)

      بله تعدادشون بالاست شک نکنید
      تسلیت میگم روحش شاد خدا بهتون صبر بده و برکت بده که یه ماشینی بگیرین که هرچی از این شوتی ها دیدین له کنین و ماشین چیزیش نشه

      1. آرین

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (571 ديدگاه)

        ممنونم از لطفتون

  23. سوشیانت

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (391 ديدگاه)

    حالا تیون یه چیزی بعضی هاشون میگن با ۴۰۵ یا پارس فابریک ۲۰۰ تا یا بیشتر رفتیم😂😂😂

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3530 ديدگاه)

      حتی ۲۰۶ صندوق‌دار زیاد دیدم که ۲۰۰ کیلومتر برساعت رفته
      من با ۴۰۵ مدل ۱۳۸۲ و پارس ۱۳۸۷ به ۲۱۰ رسیدم
      البته بسیار کار اشتباهی کردم و فقط برای تست چند دقیقه‌ای داخل جاده باکیفیت که خوب می‌شناختم انجامش دادم

      موافقم 38
      1. AZ

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (34 ديدگاه)

        چه جالب.کی فکر میکرد آقای اشتری با ۴۰۵ و پارس ، ۲۰۰ تا رو پر کرده 😂

        موافقم 22
        مخالفم 1
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (3530 ديدگاه)

          تقریبا از سن ۲۲ سالگی به بعد، خیلی راننده آرومی شدم، الان حوصله سبقت‌گرفتن هم ندارم. عجله برای چی

          موافقم 36
      2. سوشیانت

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (391 ديدگاه)

        اتفاقا چند وقت پیش ویدئو دیدم که پارس ای ال ایکس که بعضی ها انقدر روش تعصب دارن با جی پی اس ۱۹۵ تا میرفت الان حتی کیلومتر شمار های خودروسازان معتبر هم در حداکثر سرعت با جی پی اس تفاوت داره

        موافقم 7
        مخالفم 3
      3. بی خیال اسم 2

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (186 ديدگاه)

        آقای اشتری جسارت نباشه ما در مقابل شما درس پس می دیم

        احتمال خطا کیلومتر بسیار بالاست
        خودرو های ایرانی چی شون قابل اطمینان هست که کیلومترشمارشون قابل اطمینان باشه

        موافقم 11
        مخالفم 4
        1. ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (6791 ديدگاه)

          ۱۰ تا بالاتر بره فوقش من الان ماشین خودم تست کردم خطای کیلومتر تو سرعت زیر ۱۰۰ حدود ۵ تا ۶ تاست ولی تو سرعت بالای ۱۰۰ حدود ۱۰ تاست یعنی داری ۱۲۰ میری ولی در اصل ۱۱۰ یا ۱۰۵ تا میری و تو ماشین پدرم هم تست کردم ۲ یا ۳ تا از اعدادی که دادم کمتر بود ماشین خودم پرایده و مال پدرم سمند

    2. Nismo

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2002 ديدگاه)

      تاپ اسپیدش راضیت نکرده سوشی جان؟😂😂😂

      1. سوشیانت

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (391 ديدگاه)

        شما برو با پارس ۲ ثانیه ای خوش باش😉

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. Nismo

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2002 ديدگاه)

          شما هم با هلکت ها و دیمنت ها خوش باش
          البته تو خواب😂😂

        2. سوشیانت

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (391 ديدگاه)

          من اصن صحبتم این نیست که من چی دارم بقیه چی دارن صحبتم اینه که راجب بحث خودروسازان معتبری مثل پورشه و دوج و… میای لینک ویدئو پارس میفرستی به این دارم میخندم😄

        3. Nismo

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2002 ديدگاه)

          منم اصلا بحثم پورشه و دوج و پژو نبود بحث من فقط و فقط تاپ اسپیده ماشینی که کمتر از 300 تا بره کنسله
          حالا میخواد هر ماشینی باشه

  24. amir3715

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    یه ۴۰۵ بر میدارن یه وایر تقویتی هم تنگش عقبو میدن بالا محسن لرستانی و سرعت ۲۶۰ تا آخرش هم خودش میمیره هم یه بیگناه دیگه بعد میزارن تو اینستا تو کپشن هم می نویسن ۴۰۵ مرام لاتی داره
    این شده فرهنگ تیونینگ و ماشین بازی ایران که آقا شایان یه عده بچه سال مثل ایشون اسم خودشون رو میزارن ماشین باز و تعصب لگن های ایرانی رو میکشن.
    تیونینگ لگن هایی که همشون مشتقات همین ۴۰۵ هستن و سالانه جون میلیون ها ایرانی رو میگیرن شده فرهنگ خودرو ؟ واقعا آدم متاسف میشه.
    بله درسته چاره ای نیست و انتخاب دیگه ای هم نداریم ولی ایران خودرو و سایپا وقتی می بینن یه مشت بچه سال چه فازی با این ماشین ها برمیدارن بیشتر این نکبت ها رو فرو میکنن به پاچه ملت بدبخت

    موافقم 23
  25. LH44

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (212 ديدگاه)

    متاسفانه درصد بزرگی از ایرانی ها مثل من و خیلی های دیگه، بواسطه مشکلات مالی نمیتونن ماشین المانی یا ژاپنی و حتی کره ای سوار بشن، در نتیجه رو میارن به محصولات داخل موزه بنجل ساز اروپا. اینکه بگیم ایرانی ها این ماشین رو دوست دارن به نظرم بشدت اشتباه و باید جامعه اماری این “… شر” تغییر پیدا کنه.
    متاسفانه یه عده با IQ جلبک دریایی هم هستن که به این لگن ها میگن سلطان!!!!!!!!!!!!! اینا قبلن ابرو و حیثیت ایرانی ها رو بین خودشون میبردن، الان پیشرفت کردن و ابرو و حیثیت ایرانی رو در بخش بین الملل هم دارن میبرن. کم یه عده 50 ساله دارن این کارو در زمینه های دیگه انجام میدن، همین مونده بود مردم خودشون هم این کار رو انجام بدن!!!!!!!

    موافقم 28
    1. JaMsHiD-B

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3320 ديدگاه)

      شوتی سواری و قاچاقی بودن که فرهنگ نیست ولی برام خیلی جالبه که بعضیا کسر شأن می‌دونن با ماشینای ایرانی ماشین بازی کنن
      جالبه بهشون میگی چیکار کنم ، میگن ماشین بازی نکن😐بشین یه گوشه خونه ویدیو یوتیوب ببین که طرف داره با M4 توی نوربرگ رینگ دور میزنه …

      موافقم 6
      مخالفم 10
      1. LH44

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (212 ديدگاه)

        ماشین بازی؟؟؟؟
        چه بخوایم چه نخوایم اینجا شرایط خاص خودش رو داره. این شرایط هم دلایلی داره که اگر میتونید، برید یقشون رو بگیرید. اگر نه، پس باید با این شرایط بسازید. اینکه شما روی ماشین های ایرانی که کمترین ایمنی رو دارن بخواید موتورش رو دستکاری کنید و قطعات ایرودینامیکی روش ببندید و … به خودتون مربوط هست. به قول شما باهاش بازی کنید!! اما اگر منظور رفتن سرعت های بالا با همون ماشین باشه، این دقیقن به همون IQ برمیگرده. جون این حضرات شوتی به درک، جون اون بنده خدایی که از بد حادثه، گرفتار این جماعت میشه مهمه. منطق میگه با ماشین و جاده هایی که نهایت برای 120- 130 طراحی شدن و مناسب هستن، نباید 260 تا رفت.

        موافقم 18
      2. A

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (43 ديدگاه)

        هر کار یا تفریحی شرایط خاص خودشو می طلبه بخصوص ماشین بازی که نیاز به شرایط و ایمنی زیادی نظیر ماشین ایمن جاده مناسب و… داره
        کاری به شوتی ندارم شوتی یک بی فرهنگیه و پدیده فوق العاده زشتیه که متاسفانه روز به روز هم تعدادشون زیاد میشه و امیدوارم به زودی ریشه کن بشه

        اما ماشین بازی شما نمی تونی بدون ماشین ایمن و پیست و جاده های استاندارد این کارو بکنی چون داری با جون خودت و مردم بازی میکنی همین چند ساعت پیش بود که یه عکاس تو پیست آزادی کشته شد
        خیلی کارها و تفریحات هستند که بخاطر شرایط حال حاضر کشور نمیشه انجامشون داد

  26. بیژن

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (75 ديدگاه)

    همه چیزمون شده اسباب خنده و مسخره. هرچی که داریم و نداریم بوی کهنگی و نا میده. زندگی ما شده ادا درآوردن با اقلام فیک. حال آدم بهم میخوره.
    ده تا جوون خسته عصر تو پارکینگ چیتگر جمع میشن و قلیون میذارن کنارشون ولوم ضبط های بی کیفیت رو بالا میبرن و گاز میدن تا صدای اگزوزهای فیکشون رو به خودشون و مردم خسته و گرفتار دور و برشون تحمیل کنن.

    موافقم 31
  27. Mr wrong

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (604 ديدگاه)

    هر کی از شوتی و لوازمی و …خوشش میاد یا حتی دفاع میکنه بین ۱۵ تا نهایت ۲۰ سالشه شک نکنید

    موافقم 23
    مخالفم 1
  28. nima.jdm

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1147 ديدگاه)

    بابا بنازم
    من خودم شخصا به شوتیا علاقه دارم

    موافقم 1
    مخالفم 30
  29. Reza

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (73 ديدگاه)

    نمی‌دونم چرا هرکی با 405 و پارس ماشین بازی می‌کنه انگار جای مغزش جلبک گذاشتن!
    هیچ استانداردی رو رعایت نمیکنن، همین فضای مسموم که توی اینترنت و اینستا راجع به این ماشین ها راه افتاده خیلی ها رو بی منطق کرده، تو فکر کن چراغ غیر استاندارد میندازی، ارتفاع رو غیر استاندارد میکنی، یه سیستم گوش خراش، اگزوز با صدای بلند میزاری، حرکات عجیب و خطرناک هم میزنی، بعد بهش افتخار هم میکنی، خب معلومه آخرش یه بلایی سرت میاد احمق! (با صدای گلزار)
    من خودم با این مدل آدم ها آنقدر بحث کردم، آخر هم فهمیدم اصلا مغز ندارن که بخوان منطق بفهمن.

    موافقم 13
    مخالفم 1
  30. رهگذر

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (90 ديدگاه)

    فرهنگ؟ تیونینگ چطوری اومده جز فرهنگ؟ تیتر غلط استفاده از این واژه فرهنگ در تیونینگ غلط .تیونینگ روش و اصوله تکنیکی کاره فرهنگش نیست
    اما اینکه بیای از روش قاچاقچی برای خودروی شخصی خودت استفاده کنی و حال هم بکنی و قاچاقچی و کارش رو شریف قلمداد کنی فرهنگ سازیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا