چشم اندازهفته نامه

کدام کشورها بیشترین سرانه وسیله نقلیه را دارند؟

آمارهای جدید نشان می‌دهند کشور نیوزلند بالاترین سرانه وسیله نقلیه را در بین کشورهای جهان دارد.

در سال ۲۰۲۰ تعداد ۲۸۹ میلیون دستگاه وسیله نقلیه در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌اند که حدود ۱۸ درصد از کل وسایل نقلیه جهان را شامل می‌شود. این کشور یکی از بالاترین نرخ‌های مالکیت وسیله نقلیه در سراسر دنیا را دارد و نکته جالب اینکه تعداد خودروهای آمریکا از دهه ۶۰ تاکنون بیش از دو برابر شده است؛ اما جدای از آمریکا، وضعیت سرانه وسیله نقلیه در دیگر کشورها چگونه است؟ کدام کشورها سریع‌ترین رشد در مالکیت خودرو را دارند؟

اینفوگرافی ارائه شده اطلاعات جالبی درباره سرانه وسیله نقلیه کشورهای مختلف به ازای هر ۱۰۰۰ نفر را نشان می‌دهد. این داده‌ها توسط انجمن بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری OICA منتشر شده است. در جدول زیر نیز می‌توانیم لیست ۵۰ کشور اول دنیا که بیشترین سرانه مالکیت وسیله نقلیه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر دارند را مشاهده کنیم. البته باید گفت منظور از وسایل نقلیه هم خودروهای سواری و هم مدل‌های تجاری است. همچنین آمار به سال ۲۰۲۰ تعلق دارند.

ردیف نام کشور تعداد وسیله نقلیه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر رشد سالانه متوسط مالکیت خودرو از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ (درصد)
۱ نیوزلند ۸۶۹ ۳
۲ آمریکا ۸۶۰ ۲
۳ لهستان ۷۶۱ ۴
۴ ایتالیا ۷۵۶ ۱
۵ استرالیا ۷۳۷ ۲
۶ کانادا ۷۰۷ ۳
۷ فرانسه ۷۰۴ ۱
۸ جمهوری چک ۶۵۸ ۳
۹ پرتغال ۶۴۰ ۲
۱۰ نروژ ۶۳۵ ۱
۱۱ اتریش ۶۳۲ ۲
۱۲ بریتانیا ۶۳۲ ۲
۱۳ آلمان ۶۲۷ ۲
۱۴ اسپانیا ۶۲۷ ۲
۱۵ یونان ۶۱۷ ۱
۱۶ ژاپن ۶۱۲ ۰
۱۷ سوئیس ۶۰۴ ۱
۱۸ بلژیک ۵۹۰ ۱
۱۹ هلند ۵۸۸ ۲
۲۰ فنلاند ۵۷۷ ۱
۲۱ سوئد ۵۴۴ ۱
۲۲ دانمارک ۵۴۰ ۲
۲۳ ایرلند ۵۴۰ ۳
۲۴ مالزی ۵۳۵ ۶
۲۵ اسلواکی ۵۱۳ ۳
۲۶ لیبی ۴۹۰ ۴
۲۷ بلغارستان ۴۸۵ ۱-
۲۸ کرواسی ۴۷۴ ۳
۲۹ سوریه ۴۷۲ ۷
۳۰ مجارستان ۴۶۳ ۴
۳۱ کره جنوبی ۴۵۸ ۲
۳۲ رومانی ۴۳۸ ۷
۳۳ روسیه ۳۸۹ ۲
۳۴ بلاروس ۳۸۷ ۱
۳۵ مکزیک ۳۵۸ ۴
۳۶ تایوان ۳۴۴ ۱
۳۷ امارات متحده عربی ۳۴۳ ۸
۳۸ صربستان ۳۳۰ ۴
۳۹ آرژانتین ۳۱۱ ۰
۴۰ تایلند ۲۷۷ ۵
۴۱ شیلی ۲۴۶ ۱
۴۲ قزاقستان ۲۲۶ ۱-
۴۳ چین ۲۲۳ ۱۴
۴۴ ترکیه ۲۲۰ ۴
۴۵ برزیل ۲۱۴ ۱
۴۶ اوکراین ۱۹۲ ۱-
۴۷ ایران ۱۸۳ ۲
۴۸ آفریقای جنوبی ۱۷۶ ۱
۴۹ اکوادور ۱۵۲ ۳
۵۰ ونزوئلا ۱۴۹ ۱-

همان‌طور که در جدول دیده می‌شود بیشترین سرانه وسیله نقلیه در دنیا به کشور نیوزلند تعلق دارد، کشوری که به خاطر علاقه مردمانش به خودروها شناخته شده است. در این کشور به ازای هر ۱۰ نفر تقریباً ۹ خودرو وجود دارد که با توجه به جمعیت حدود ۲۰ درصدی کودکان نیوزلند آمار بسیار بالایی خواهد بود. بخش اعظم خودروهای نیوزلند به لطف تغییر قوانین در دهه ۸۰ میلادی از ژاپن و به‌صورت دست‌دوم وارد شده‌اند چراکه ژاپنی‌ها یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودروهای فرمان راست هستند.

در رده دوم هم کشور آمریکا حضور دارد. آمریکایی‌ها علاقه زیادی به شاسی بلندها و وانت‌های بزرگ دارند و فورد سری F به مدت ۴۲ سال پیاپی پرفروش‌ترین خودروی این کشور به شمار می‌رود. در قاره اروپا این لهستان است که بیشترین سرانه وسیله نقلیه را به خود اختصاص داده هرچند سهم لهستان از خودروهای برقی بسیار کمتر است. برای مثال خودروهای برقی تقریباً ۱۶ درصد از کل فروش خودروهای نروژ را در دست دارند درحالی‌که این رقم در لهستان به ۰.۱ درصد می‌رسد. به‌طور متوسط، خودروهای برقی ۰.۸ درصد کل خودروهای سواری اتحادیه اروپا را تشکیل داده‌اند.

با بررسی بیشتر جدول می‌توان فهمید کشور ویتنام سریع‌ترین رشد در مالکیت وسیله نقلیه را به خود اختصاص داده است. در واقع بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، نرخ وسایل نقلیه موجود در خیابان‌های این کشور رشد سالانه ۱۷ درصد را ثبت کرده که رقمی قابل‌توجه خواهد بود. همچنین چین نیز رشد سالانه ۱۴ درصدی دارد و این رقم در هند به ازای هر ۱۰۰۰ نفر به ۱۰ درصد می‌رسد. همچنین سرانه مالکیت وسیله نقلیه در کشورمان نیز ۱۸۳ دستگاه به ازای ۱۰۰۰ نفر است و بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ رشد سالانه ۲ درصدی در مالکیت وسایل نقلیه را شاهد هستیم. با توجه به همه‌گیری خودروهای برقی در سال‌های اخیر بهتر است نگاهی هم به بزرگ‌ترین بازارهای عرضه و فروش این دسته از خودروها در جهان بیندازیم. آمار جدول زیر تعداد خودروهای برقی کشورهای گوناگون در سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد:

نام کشور تعداد خودروی برقی تخمین زده شده در سال ۲۰۲۲
چین ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
آمریکا ۲,۱۰۰,۰۰۰
آلمان ۱,۰۰۰,۰۰۰
فرانسه ۶۲۰,۰۰۰
نروژ ۵۹۰,۰۰۰
بریتانیا ۵۵۰,۰۰۰
هلند ۳۴۰,۰۰۰
کره جنوبی ۳۰۰,۰۰۰
کانادا ۲۵۰,۰۰۰
ژاپن ۲۱۰,۰۰۰

کشور چین پذیرای بیش از نیمی از کل خودروهای برقی جهان است. یکی از دلایل پیشتازی این کشور پرجمعیت در زمینه تولید و استفاده از خودروهای بدون آلایندگی را می‌توان وفور مواد خام بکار رفته در باتری چنین محصولاتی دانست. در واقع چین حدود ۷۰ درصد فلزات کمیاب کره زمین را تولید می‌کند و ظرفیت تولید باتری آن از مجموع کل کشورهای جهان بیشتر است. به این مورد باید سیاست‌های دولتی مهمی را افزود که منجر به نوآوری‌های بیشتر در زنجیره تأمین مواد خام و همچنین تولید خودروهای برقی شده است. باید گفت خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ سهم ۳۱ درصدی از کل فروش خودروها در چین را به خود اختصاص داده‌اند. مشوق‌های دولتی و تقاضای زیاد مصرف‌کنندگان از جمله دلایل چنین استقبال قابل‌توجهی هستند.

نروژ هم جزو دیگر کشورهای پیشرو در زمینه استفاده از خودروهای برقی است. دولت این کشور از سال ۱۹۹۰ سیاست‌های جدیدی را بکار گرفته و هدف دولت نروژ نیز این است که تا سال ۲۰۲۵ فروش خودروهای درون‌سوز به‌طور کامل متوقف شود. حدود ۸۰ درصد کل خودروهای فروخته شده نروژ در سال ۲۰۲۲ از نوع برقی بوده‌اند که بیشترین میزان در کل جهان است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. داوود

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با توجه به‌ منابع عظیم خدادادی به راحتی می توانستیم جزو مرفه ترین مردمان کره زمین باشیم اما عده ای خودخواه و متحجر دستیابی به ابتدایی ترین ملزومات زندگی را برای ما تبدیل به آرزوهای دست نیافتنی کردند.

    موافقم 133
    مخالفم 18
    1. مجتبی .

      ۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1153 ديدگاه)

      جواب مسعولین به من وشما:خجالت بکشین ازعراق که بهتریم.

      موافقم 62
      مخالفم 20
      1. B

        ۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (343 ديدگاه)

        نه اصلا جوابشون نیست اینطور نیست کاش این بود حالا
        میگن تبلیغات علیه نظام و توده ای و وطن فروش و …

        موافقم 85
        مخالفم 9
        1. net

          ۴ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (3105 ديدگاه)

          امریکا ابرقدرت دنیا

          موافقم 31
          مخالفم 16
      2. Dark Knight

        ۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (435 ديدگاه)

        خب ستون اون ماشینی که عراقی سوار میشه یه چیزی مثل کمری یا لندکروز هست ( و ماشین آمریکایی هایی مثل تاهو یا سابربن هم که دارن بماند ) ولی ایرانی چی سوار میشه ! 😒

        موافقم 60
        مخالفم 9
        1. Taha Ayoobi

          ۴ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1077 ديدگاه)

          چلنجر و چارجر هم هست

          موافقم 21
          مخالفم 4
        2. مجتبی .

          ۵ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1153 ديدگاه)

          عزیز دل میگم جواب یک … به من وشماوگرنه مقایسه باعراق که هنوز درست استقلال نداره وسالها درجنگ داخلی وخارجی بوده بیشتر دشنامه.

          موافقم 5
          مخالفم 8
    2. علی

      ۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (228 ديدگاه)

      نکته جالب نبودن عربستانه با اون ثروت افسانه ای بین ۸۰ کشور هم نیست و فاصله کم ما با ترکیه و اماراته فکر میکردم خیلی عقبیم و اینکه واقعا چقدر تبلیغات علیه کشور ماهست بنظرم تنها نکته منفی کشور ما تورمه وگرنه اقتصاد خوب روبه رشدی داریم 🇮🇷

      موافقم 11
      مخالفم 98
      1. فرامرز

        ۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (227 ديدگاه)

        فقط مواظب باش با این سرعت پیشرفت یک وقت قطار پیشرفت از ریل خارج نشه

        موافقم 31
        مخالفم 6
      2. abbas

        ۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (231 ديدگاه)

        مرغ همسایه برای ما همیشه غازه

        موافقم 2
        مخالفم 5
      3. حامد

        ۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (106 ديدگاه)

        یچیزی هست به اسم کمیت
        یچیزی به اسم کیفیت
        نمیدونم آیا فهمیدن تفاوت این دو خیلی سخته؟
        شما اگر پات رو یکبار از ایران خارج کنی و به یه کشور خیلی معمولی مثلا گرجستان یا ارمنستان بری می بینی که تبلیغات علیه کشور ما همش واقعیه!

        موافقم 2
        مخالفم 0
  2. .

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    با توجه به این آمار که نشون میده تعداد خودرو ها نسبت به جمعیت فوق العاده پایینه ترافیک فاجعه بار کلان شهر ها و حتی جدیدا شهر های کوچک فقط و فقط مقصرش مدیریت کسایی است که حتی ذره ای از کاری که باید انجام بدن رو بلد نیستند

    موافقم 62
    مخالفم 6
  3. کوشا

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (58 ديدگاه)

    جالبه توی اروپا که هموطنان نامحترم ما اینقدر از مالیات و هزینه‌ی بالای خدمات و قیمت بالا سوخت و انرژی و… می‌نالن توی بدترین حالت هم از ایران بیشتر صاحب خودرو هستن.. آمریکا و کانادا هم که بماند!

    نتیجه اخلاقی: خیلی به موج ها و ترند های اینستاگرامی و توئیتری توجه نکنین..

    موافقم 67
    مخالفم 7
    1. ۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      از اولشم خدا رو شکر توجهی نمیکردیم .
      اصلا اینستا و توییتر نیستیم که توجه کنیم .
      یکی نیست بهشون بگه اگه انقد اونجا سخت میگذره چرا همچنان حاضر نیستید برگردید مملکت خودتون ؟

      موافقم 47
      مخالفم 5
    2. parhamiof

      ۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (674 ديدگاه)

      دیگه انکار کردن این چیزا خیلی وقته قدیمی شده حالا هی بگن اروپا امریکا فلان بیسار دیگه چشم مردم باز شده خداروشکر.

      موافقم 30
      مخالفم 1
      1. abbas

        ۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (231 ديدگاه)

        خب توام پاشو برو حیف با الن چشم بازت اینجا داری حروم میشی
        درد اینجاس طرف اونور داره بهت راستشو میگه تو باز میگی ن دروغه
        بعدشم اون دیگ اینجا چیزی نداره ک بخواد برگرده و از صفر شروع کنه

        موافقم 0
        مخالفم 3
  4. Dark Knight

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (435 ديدگاه)

    والا تو ایران هم ماشین زیاده ! حالا درسته که ماشین های خیلی مزخرفی ملت دارن ولی به هر حال از نظر تعداد الان هر خانواده ای که میشناسم حداقل دو تا ماشین داره حتی اونایی که میگن اوضاع مالی خوبی ندارن ! تا ده سال پیش فقط تو شهر های بزرگ ترافیک بود اما الان تو شهرستان ۱۰۰ هزار نفری هم ترافیک های شدید میبینی ، البته تو این دنیا امروز واقعا همه به ماشین نیاز دارن یا بهتر بگم که بدون ماشین هیچکس اصلا نمیتونه زندگی کنه ولی باز هم من بعضی ها رو درک نمیکنم که مثلا طرف سه تا پراید داغون داره بعد نمیره این سه تا رو بفروشه که یکدونه پراید تمیز بخره یا یه چیز بهتر !

    موافقم 13
    مخالفم 42
    1. saeed

      ۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (28 ديدگاه)

      بزرگوار اینجا آمارها بصورت واضح و شفاف گویای وضع افتضاح کمبود خودرو در کشور هست، از هر 1000 ایرانی فقط 183 نفر صاحب خودرو هستند که این یعنی حتی کمتر از 20 درصد مردم، افرادی هم که غالبا صاحب چندین خودروی متعدد هستند از دهک های بالای جامعه هستن که از پس توانایی خرید، نگهداری و هزینه های استهلاک چند خودرو بصورت همزمان برمیان
      اینکه وضع ترافیک کشور و آلودگی هوا تبدیل به ابر بحران در کلان شهر ها و بحران در شهرهای متوسط شده نه به دلیل مالکیت کمتر از 20 درصدی خودرو توسط مردم ، بلکه به دلیل شلختگی، آینده نگر نبودن و آشنا نبودن با علم مدیریت شهری توسط مسئولین مربوطه و عدم توسعه زیرساخت حمل و نقل عمومی کارآمد و در دسترس هست.

      موافقم 33
      مخالفم 5
  5. yaghoub

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (286 ديدگاه)

    به نسبت تعداد خودروها ترافیک خیلی فاجعه است.
    شیراز که خیلی از ساعات روز نه تنها خیابون های اصلی بلکه خیابون های فرعی هم ترافیک شدید دارن .
    نمیدونم از فرهنگ مردم و تک سرنشینی هست یا از عدم توسعه شهر ها .
    شاید هم هردو.

    موافقم 26
    مخالفم 0
  6. BMW

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1181 ديدگاه)

    حالم گرفت شده با این مطلب🥲

    موافقم 14
    مخالفم 0
  7. Hamid

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (280 ديدگاه)

    رتبه امارات هم به نوبه خودش جالبه
    من فکر میکردم بالاتر از این حرفا باشه

    موافقم 8
    مخالفم 6
  8. حسن

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    کامنت اول رو که جناب داوود گذاشتند تا ابد حق هستش
    واینکه اینهمه ترافیک و شلوغی تو خیابونها بیشتر به فرهنگ رانندگی مون بستگی داره تا تعداد وسیله نقلیه

    موافقم 7
    مخالفم 3
  9. Dan

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (600 ديدگاه)

    یعنی جالبه با این امار که نشون میده کمتر از ۲۰ درصد مردم ماشین دارن اینقد ترافیک داریم و ماشینا تو جاده و خیابونا جا نمیشن و جای پارک هم پیدا نمیشه (اونم تو شهرستان)
    حالا فکر کن اگه به اندازه ببشتر کشورهای اروپایی ۵۰،۶۰ درصد بود چی میشد!!!

    موافقم 10
    مخالفم 0
  10. ایلیا هَستِم

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    تگه حقوق ایرانی هم 3000دلار بود همچنین ماشین 1میلیاردی رو 4میلیارد فرو نمیکردند به یقین ایران بالاترین سرانه رو داشت

    موافقم 8
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا