آئودی

اولین تجربه رانندگی با آئودی SQ8 جدید 2019

آئودی تقریباً در هر کلاس خودرویی یک محصول جذاب ارائه کرده و مدل‌های پرفورمنس آن نیز به دنبال جلب نظر خریدارانی هستند که با پرداخت مبلغ بیشتر خودرویی خاص‌تر می‌خواهند.


سال پیش شاهد معرفی شاسی‌بلند پرچم‌دار Q8 بودیم و حالا ارباب حلقه‌ها جذابیت این خودرو را با معرفی نسخه‌ی اسپورت SQ8 گسترش داده است. این خودرو از برخی تکنولوژی‌های مشترک با SQ7 سود می‌برد و آئودی با آن پاسخ محکمی به پورشه کاین کوپه، ب ام و X6 M50d و مرسدس-ای ام جی GLE 43 کوپه داده است.


تمامی مدل‌های SQ8 جدید به‌صورت استاندارد و تریم سطح بالای ورسپرانگ در دسترس بوده و از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴ لیتری دیزلی توئین توربو و سوپرشارژر الکتریکی استفاده می‌کنند. این ترکیب به منظور به حداکثر رساندن پرفورمنس و راندمان طراحی شده و در کل قدرت ۴۲۹ اسب بخاری و گشتاور ۹۰۰ نیوتون متری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. قدبلند آئودی همچنین به‌صورت استاندارد از سیستم چهار چرخ محرک کواترو و سیستم تعلیق بادی سود برده و مدل‌های سفارشی ورسپرانگ دارای کنترل ضد لغزش فعال و فرمان پذیری چهار چرخ برای تجربه‌ی رانندگی تیزتر هستند.


در ظاهر این خودرو می‌توان رینگ‌های ۲۲ اینچی، قوس‌های چرخ پهن‌تر و نشان S را دید. جلوپنجره نیز طراحی منحصربه‌فردی داشته و قلدری بیشتری به این خودرو بخشیده است. داخل کابین تغییرات وسیعی دیده نمی‌شود. صندلی‌های اسپورت، پوشش چرم با دوخت الماسی شکل و تریم فیبر کربن یا آلومینیوم جزو شاخصه‌های بخش داخلی SQ8 هستند. کابین این خودرو لوکس و خوش‌ساخت حس می‌شود.


اگرچه فضای کابین نسبت به برادر بزرگ‌تر SQ7 کاهش یافته اما سرنشینان بخش جلو فضای زیادی خواهند داشت و حتی وضعیت سرنشینان عقب نیز بد نیست. از نظر بسیاری از افراد، ظاهر تیز بدنه ارزش از دست رفتن اندکی از فضای کابین را دارد.


با توجه به قدرت و گشتاوری که پیشرانه ارائه می‌کند به سادگی می‌توان پرفورمنس فوق‌العاده‌ی SQ8 را تصور کرد و درعین‌حال از راحتی نسخه‌ی استاندارد این شاسی‌بلند سود برد. علیرغم استفاده از رینگ‌های ۲۲ اینچی، دست‌اندازها به راحتی جذب شده و تنها ناهمواری‌های شدید خواهند توانست کمی لرزش را در کابین ایجاد کنند. سیستم تعلیق بادی استاندارد نیز باعث می‌شود سختی آن از طریق سیستم آئودی درایو قابل انتخاب باشد اما حتی در سفت ترین تنظیمات نیز خودرو پایداری خودرو را به خوبی حفظ می‌کند.


موضوع احساس‌برانگیزتر پرفورمنس خودرو است. کمپرسور الکتریکی برای اطمینان از ارائه‌ی آنی گشتاور حتی در دورهای پایین طراحی شده و در اکثر مواقع کاملاً مؤثر است. فشار مناسب پدال گاز کافی است تا کوهی از گشتاور ایجاد شده و گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک هم با تعویض‌های نرم خود به شتاب گیری لذت‌بخش SQ8 کمک می‌کند. این خودرو با راحتی باورنکردنی‌ای به جلو می‌تازد و زمانی که در نظر بگیرید وزن این خودرو بیش از ۲ تن است بیشتر به ارزش‌های پیشرانه پی خواهید برد.


با تعویض دستی دنده‌ها کنترل بهتری در سرعت‌های بالا خواهید داشت و علیرغم اینکه پیشرانه‌ی موردبحث از نوع دیزلی است اما صدای اگزوز جذابی را ایجاد کرده هرچند بخشی از این موضوع به خاطر فعال‌کننده‌ی صدای الکترونیکی است.


احساس‌برانگیزترین جنبه‌ی SQ8 سطح پایداری خودرو و نبود تکانه‌ای بدنه در زمان عبور از پیچ‌هاست. مدل‌های ورسپرانگ SQ8 در بریتانیا به سیستم کنترل لغزش فعال مجهز هستند که نیروبخش آن سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی می‌باشد. این سیستم بی‌وقفه کار می‌کند تا تکانه‌ای بدنه در سر پیچ‌ها را محدود کند و البته تأثیر منفی روی سواری خودرو نداشته باشد. با این تفاسیر به راحتی می‌توان طول بیش از ۵ متری و پهنای حدود ۲ متری SQ8 را فراموش کرد. اگرچه راندن این خودرو همچون خودروهای اسپورت کار سختی است اما در سرعت‌های بالا انتظارات شما را به خوبی برآورده خواهد کرد.


فرمان خودرو کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد زیرا اگرچه سریع و دقیق بوده اما احساس چندانی ندارد.


با قیمت پایه‌ای که انتظار داریم حدود ۸۵ هزار پوند باشد، بزرگ‌ترین چالش SQ8 به رقبا مربوط می‌شود. ب ام و X6 M50d و مرسدس-ای ام جی GLE 43 کوپه احتمالاً حدود ۱۰ هزار پوند ارزان‌تر خواهند بود. پورشه کاین توربو کوپه‌ی بنزینی و سریع‌تر شاید ۵ هزار پوند گران‌تر باشد اما دینامیک فوق‌العاده‌ای داشته و تصویر ذهنی خریداران نسبت به آن بهتر است.

SQ8 محدوده‌ی کوچکی را در سبد محصولات آئودی به خود اختصاص داده و کار استثنایی در اضافه کردن پرفورمنس و هندلینگ پایدار به این خودرو بدون قربانی کردن راحتی و رفاه نسخه‌ی استاندارد انجام داده است. این یک خودروی لوکس و جذاب است که تنها سؤال درباره‌ی آن به قیمت بالاتر در مقایسه با رقبای کلیدی مربوط می‌شود.

مشخصات آئودی SQ8 4.0 TDI کواترو ورسپرانگ

  • قیمت: ۱۰۰ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۴ لیتری دیزلی
  • قدرت/گشتاور: ۴۲۹ اسب بخار/۹۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: اعلام نشده

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. علی باغلارباغی

    ۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (970 ديدگاه)

    خودروی دیزلی مثل روآ سال CNG دار می مونه?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهزیار

    ۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (441 ديدگاه)

    به شدت با ابهت تر و زیباتر از Gls و X7 هستند ایشان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. net

      ۵ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3061 ديدگاه)

      ابعاد gls و x7 بزرگه و ۳ ردیف صندلی داره و شاسی بلند هست ولی این ایودی sq8 کراس اور هست و دو ردیف صندلی داره و باهم فرق دارند از لحاظ دسته بندی ماشینها

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. رامتین

    ۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    عجب ابهتی داره. بزودی نسخه RSQ8 با موتور 600 اسبی ارائه میشه. در ادامه هم نسخه هیبریدی با 670 اسب میاد که قویتر از اروس هست. البته اروس هم با همون هیبرید و توان 700 تا 725 اسب ارائه میشه سال 2020. در واقع همواره 5% توان بیشتر داره اروس نسبت به مابقی محصولات فولکس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      نمیدونم چرا اینقدر رنگهای غیر سفید و مشکلی به آئودی میاد. بدجور دلبری میکنه و شیک پوشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا