آئودی

معرفی آئودی گرنداسفیر، کانسپت الکتریکی خیره‌کنندهٔ ۷۰۰ اسب بخاری

آئودی چند روز مانده آغاز نمایشگاه مونیخ، رسماً کانسپت گرنداسفیر (Grandsphere) را رونمایی کرده است. این خودرو پس از اسکای‌اسفیر که ماه گذشته در پبل بیچ معرفی شد، دومین مدل از سه کانسپتی است که با هدف پیش‌بینی آیندهٔ محصولات تولیدی آئودی ساخته شده‌اند. گرنداسفیر یک سدان بزرگ و بسیار لوکس الکتریکی است که می‌تواند پیش‌نمایشی از جانشین سدان پرچم‌دار A8 باشد.

آئودی کانسپت گرنداسفیر را یک جت خصوصی برای جاده می‌داند. این خودرو با ۵.۳۵ متر طول، ۲ متر عرض و ۱.۳۹ متر ارتفاع، سدان بسیار بزرگ و کشیده‌ای است که فاصلهٔ محوری ۳.۲ متری آن از A8 بیشتر است اما در استایل کلی به خودروی اسپرت‌تری مثل A7 شباهت دارد. طراحی جلوپنجرهٔ این کانسپت تا حدودی شبیه به محصولات کنونی آئودی است اما غیرازاین مورد، طراحی دیگر قسمت‌های گرنداسفیر کاملاً اختصاصی و منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد.

چراغ‌های جلوی باریک در بالای جلوپنجره، کاپوت و اوورهنگ جلوی کوتاه، نمای جانبی عضلانی، بخش عقبی فست‌بک مانند، چراغ‌های عقب بسیار باریک و لوگوی چراغ‌دار قرمزرنگ آئودی در میان آن‌ها ازجملهٔ برجسته‌ترین ویژگی‌های طراحی بیرونی این کانسپت هستند. در گرنداسفیر همچنین از ستون‌های B هیچ خبری نیست و درها به‌صورت معکوس باز می‌شوند. رینگ‌های بزرگ ۲۳ اینچی هم تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های بیرونی این ماشین هستند.

کابین گرنداسفیر به هیچ آئودی‌ای که تاکنون دیده‌ایم شباهت ندارد زیرا در اینجا شاهد فضایی فوق‌العاده پیشرفته، شیک و سطح بالا هستیم. کابین این کانسپت با متریال درجه‌یکی مثل چوب، پشم، آلومینیوم و شیشه تزئین شده و در آن هیچ نمایشگری به چشم نمی‌خورد زیرا سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI از طریق ویدئو پروژکتور روی داشبورد به نمایش درمی‌آید. گرنداسفیر همچنین به تکنولوژی خودران سطح چهار هم مجهز است که وقتی در این حالت قرار می‌گیرد، غربیلک فرمان و پدال‌ها مخفی می‌شوند تا کابین به فضایی سالن مانند تبدیل شود.

هرچند گرنداسفیر یک کانسپت است اما روی پلت‌فرم PPE گروه فولکس‌واگن ساخته شده که در خودروهای الکتریکی تولیدی آیندهٔ این شرکت یعنی آئودی Q6 E-Tron و پورشه ماکان الکتریکی مورداستفاده قرار خواهد گرفت. این پلت‌فرم همچنین ارتباط زیادی با زیرساخت‌های پلت‌فرم آئودی E-Tron GT کنونی دارد. گرنداسفیر به دو موتور الکتریکی مجهز است که هرکدام روی یکی از محورها قرار گرفته‌اند و مجموعاً ۷۱۰ اسب بخار قدرت و ۹۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند.

به لطف این نیروی عظیم، سدان کانسپت آئودی ظرف تنها ۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بین دو محور گرنداسفیر یک پکیج باطری بزرگ ۱۲۰ کیلووات ساعتی قرار گرفته که طبق تخمین آئودی، با هر بار شارژ بردی در حدود ۷۵۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. این باطری‌ها همچنین به لطف برخورداری از تکنولوژی شارژ ۸۰۰ ولتی، قابلیت شارژ سریع ۲۷۰ کیلوواتی خواهند داشت که با تنها ۱۰ دقیق شارژ ۳۰۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه می‌کند. شارژ از ۵ تا ۸۰ درصد از باطری‌ها نیز ظرف ۲۵ دقیقه انجام می‌گیرد.

از دیگر ویژگی‌های فنی گرنداسفیر هم می‌توان به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و تعلیق بادی اشاره کرد که دومی می‌تواند در عرض چند میلی‌ثانیه تنظیم شود تا به کنترل بادی‌رول کمک کند. سیستم تعلیق تطبیقی این خودرو همچنین از طریق یک دوربین در جلو، شرایط مسیر پیش رو را بررسی کرده و با توجه به آن تنظیم می‌شود. بااین‌همه، هرچند گرنداسفیر روی پلت‌فرمی تولیدی ساخته شده اما در حال حاضر صرفاً یک کانسپت است. بااین‌حال، این طرح مطالعاتی می‌تواند روی نسل بعدی A8 تأثیر بگذارد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (423 ديدگاه)

    مرسی از شما که صبح جمعه هم برامون مطلب آماده میکنید

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  2. AMANTE

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (466 ديدگاه)

    طراحی معمولی داره و هیچ خصوصیتی نداره که نشون بده آئودی هست.

    موافقم ۱
    مخالفم ۵
  3. Porsche

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (446 ديدگاه)

    خودرو های آئودی همیشه از طرح های برجسته و فوق العاده چشم نوازی بهره من بودن و هستن و این یکی هم از این قاعده مستثنی نیست
    طراحی داخل و خارجش حرف نداره مخصوصا داخلش و شکل داشبوردش که خیلی زیبا طراحی شده
    قدرت کافی هم داره و به نظرم پرفورمنسش کافیه

    در کل یه آئودیه جذابه

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  4. Reza Waffen SS

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (3212 ديدگاه)

    فقط قسمت عقبش زنندس

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  5. R

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (30 ديدگاه)

    جالبه ولس جلوش شبیه آئودی نیس

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  6. Mad.z.Max

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1473 ديدگاه)

    واقعا دستشون درد نکنه، طراحی فوق العادس… درسته که از ته دل دوست داشتم برقی نمیبود، ولی حداقلش اینه که خیلی خیلی زیباس

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  7. محمد امین

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1440 ديدگاه)

    از این مدل کانسپت ها = هیچ وقت تولید نشدن
    جتی ۲۰ سال دیگه هم از اینجور ماشین ها نداریم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. Philipp

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (603 ديدگاه)

    عقبش بیشتر شبیه بنز GTR تا آئودی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. ارش

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1419 ديدگاه)

    یعنی آخر طراحیه خیلی عالیه بی ام و یاد بگیر.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. MNM

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    اگه دقت کنید عقبش شباهت زیادی به فراری روما داره و همینطور پورشه داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۲
  11. امیر

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (69 ديدگاه)

    خوبه اما اونقد اءودی نیست یعنی همچیش در حد یه آعودی غیر از طراحیش که کمی حس اءودی هارو منتقل نمیکنه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (4319 ديدگاه)

    واقعاً خوشگله،من یکی خیلی به دلم نشست طراحیش خصوصا داخل کابین و داشبوردش که یه جور طراحی آینده نگرانه ای داره، بقیه رو نمیدونم اما با دیدنش یاد کادیلاک اسکالا کانسپت افتادم که زمان خودش اونم کانسپت محشری بود ‌‌‌و موتوری که روش بود هم خیلی بزرگ(حدود ۱۳لیتر بود) آفرین به آئودی واقعاً تلاششون جای تقدیر داره…

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  13. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2735 ديدگاه)

    آئودی همیشه طراحیاش خاص و زیبا بودن چه الان و چه قدیم ، یکی از دلایل علاقه شدید من به آئودی اینه که وقتی بچه بودم بابام یه آئودی ۱۰۰ داشت که هممون خیلی دوستش داشتیم و باهاش خاطره داریم ، این یکی هم واقعا قشنگه ه چند که مشخصه خاصی از آئودی بودن نداره ، خیلی دوست دارم آئودی برند فوق لوکس خودشو با نام هورش به صورت درست و حسابی راه بندازه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. حسن

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (262 ديدگاه)

    جلوشوازجنسیس کپی کرده عقبش طراحی زشت و زمختی داره داخلش عالیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. Sina10

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    به معنای واقعی کلمه متوسط
    عجیبه که بالاخره ائودی یه ماشین نسبتا زشت ساخت!!!
    نمای عقب فاجعه است واقعا
    همین عقب زشت نمای کنار ماشینو رو هم زشت کرده
    نمای جلوش هم خوبه ولی حس یه آئودی رو نمیده
    در کل من خوشم نیومد
    آئودی زیبا یعنی RS7 ،RS5 ، RSQ8 چه نیازی به اینجور کانسپت ها عجیب هست تا زمانی که این شاهکار های طرای ساخته میشن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. net

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1683 ديدگاه)

    برامدگی درب باک که روی صندوق عقب هست ناجوره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. پار

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (113 ديدگاه)

    خیلی زیباست داخلش ، بیرونش کار داره هنوز ، حتی اگر نصف این زیبایی کابین رو توی محصول اصلی بیاره بی رقیب میشه ماشین

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. محمد مختاری آذر

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (932 ديدگاه)

    کاملا یک طراحی متفاوت و جذاب از آئودی و قدرت زیاد اگه تولید بشه چه بشود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا