آستون مارتینهفته نامه

معرفی نسل جدید آستون‌مارتین ونتیج، سبک‌تر و زیباتر با پیشرانهٔ آام‌گ

همان‌طور که وعده داده شده بود، آستون‌مارتین نسل جدید مدل ونتیج خودرو را معرفی کرد. جایگزینی خودرویی مانند ونتیج با نمونهٔ جدید کار فوق‌العاده دشواری است که به نظر می‌رسد آستون‌مارتین به‌خوبی از پس آن برآمده باشد تا جایی که اگر DB11 را آغازگر عصر جدیدی در تاریخ آستون‌مارتین بدانیم، ونتیج جدید به دنبال تحقق کامل آن است. در این ماشین، همه‌چیز از شاسی و قوای محرکه گرفته تا تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های آئرودینامیکی به‌طور کامل جدید هستند.

بررسی جدیدترین فرزند آستون را با طراحی بیرونی آغاز می‌کنیم. در طراحی این ماشین نشانه‌ها و ویژگی‌هایی از مدل DB10 بکار رفته است یعنی خودرویی که تنها در تعداد ۱۰ دستگاه انحصاراً برای فیلم Spectre جیمز باند ساخته شد و به همین دلیل ونتیج جدید تا حد قابل‌توجهی از دیگر ساخته‌های آستون‌مارتین متمایز شده است تا جایی که مدیر بخش طراحی بیرونی آستون‌مارتین آقای «Miles Nurnberger» در این رابطه گفته است که اگر DB11 یک نجیب‌زاده باشد، ونتیج جدید یک شکارچی است.

درحالی‌که ویژگی طراحی اصلی ونتیج یعنی یک کوپهٔ موتور جلو با سقف کوتاه همچنان در نسل جدید حفظ شده است ولی این خودرو تهاجمی‌تر و تنومندتر از سلف خود به نظر می‌رسد. همچنین با وجود دماغه‌ای شیب‌دارتر و جلوپنجره‌ای بزرگ‌تر، ونتیج ۲۰۱۹ نمای وحشی‌تری دارد. در نمای جانبی این خودرو، بعد از ورودی‌های هوا، تورفتگی قابل‌توجهی تا روی درها کشیده شده و گلگیرهای برجستهٔ عقب نیز نمایی عضلانی به خودرو بخشیده‌اند. در بخش عقبی ونتیج ۲۰۱۹ نیز شاهد طراحی کاملاً جدیدی هستیم که ویژگی قابل‌توجه آن چراغ‌های باریک متصل‌به‌هم هستند تا ونتیج را به‌طور کامل از دیگر برادرانش متمایز کند.

تمام عناصر آئرودینامیکی ونتیج به‌صورت یکپارچه درون طراحی کلی آن تعبیه شده‌اند که این یعنی هیچ قطعهٔ اضافی در بدنهٔ ماشین به چشم نمی‌خورد. در این راستا، یک دیفیوزر پیچیده در عقب با قسمت‌هایی جهت کنترل آشفتگی‌های هوای ناشی از چرخ‌های عقب به همراه یک اسپلیتر در جلو و پانل‌های جانبی، برای تولید داون‌فورسی قابل‌توجه در نظر گرفته شده‌اند. باوجوداینکه ونتیج جدید حدود ۵ سانتیمتر کوتاه‌تر از پورشه ۹۱۱ است اما فاصلهٔ محوری آن تقریباً ۱۰ سانتیمتر بیشتر از ۹۱۱ کنونی است. فاصلهٔ محوری کشیده و اوورهنگ‌های کوتاه ظاهر باوقارتری به خودرو بخشیده و فضای داخلی را هم افزایش داده است.

در داخل نسل جدید ونتیج نیز شاهد کابینی متفاوت و البته کاملاً مدرن هستیم. در اینجا در کنسول مرکزی الهاماتی از مدل DB11 گرفته شده است اما کنترل‌کننده‌ها با ترکیب آبشار مانندی طراحی شده‌اند مانند کنترلرهای گیربکس که در یک قسمت مثلثی شکل تعبیه شده‌اند. در کابین ونتیج حتی قسمت پایینی غربیلک فرمان هم به‌صورت صاف طراحی شده تا فضای پای راننده بیشتر شود.

در نسل جدید ونتیج از نسخهٔ تکامل‌یافتهٔ شاسی آلومینیومی DB11 استفاده شده اما آستون‌مارتین ادعا می‌کند که ۷۰ درصد از این شاسی در ونتیج جدید است. تعلیق خودرو نیز در قسمت جلو از نوع دو جناغی و در عقب از نوع چند اتصالی است. علاوه بر این، برای رسیدن به توزیع وزن ۵۰-۵۰، به گفتهٔ آستون‌مارتین، پیشرانه تا حد امکان پایین نصب شده و تا آنجا که ممکن بوده به سمت عقب کشیده شده است یعنی موتور ونتیج در نزدیک‌ترین مکان ممکن به مرکز خودرو قرار گرفته است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، در ونتیج جدید از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو مرسدس-آام‌گ استفاده شده است اما این موتور به‌طور خاص برای نیازهای ونتیج تنظیم شده است. این پیشرانه در ونتیج ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF انتقال پیدا می‌کند. البته گفته شده که بعداً یک گیربکس دستی هم ارائه خواهد شد. برنامه‌ریزی این موتور، سیستم سوخت‌رسانی، گیربکس و اگزوز همگی منحصراً برای ونتیج انجام گرفته است؛ اما وقتی از آستون‌مارتین در مورد ارائهٔ پیشرانهٔ V12 برای ونتیج سؤال شد، این شرکت پاسخ داده است که فعلاً هیچ گزینه‌ای در این رابطه وجود ندارد و یکی از پرسنل آستون نیز گفته است که حتی مطمئن نیستیم موتور V12 مناسب این خودرو باشد.

وزن خالص ونتیج جدید ۱۵۳۰ کیلوگرم است که به میزان قابل‌توجه ۱۳۶ کیلوگرم کمتر از نسل قبلی بوده و این یعنی نسبت قدرت به وزن آن بهبود پیدا کرده است؛ بنابراین حالا ونتیج ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده (صفرتاصد در ۳.۶ ثانیه) و نهایتاً می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۱۳ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. در ونتیج از آخرین نسل از کمک‌فنرهای فعال استفاده شده که سه حالت مختلف اسپرت، اسپرت پلاس و پیست را ارائه می‌کنند. برای لاستیک‌های این ماشین از نمونه‌های پیرلی P-Zero استفاده شده و برای آن ترمزهای چدنی یا فیبر کربنی قابل سفارش است.

علاوه بر این، نسل جدید ونتیج به دیفرانسیل عقب الکترونیکی بنام E-Diff هم مجهز شده که برای اولین بار است که در محصولات آستون‌مارتین استفاده می‌شود. این دیفرانسیل با سیستم الکترونیکی کنترل ثبات خودرو در ارتباط بوده و گشتاور ارسالی به هر چرخ را به‌صورت الکترونیکی تغییر می‌دهد. این ویژگی موجب می‌شود که خودرو احساس راحتی بیشتری داشته باشد. همچنین برای اطمینان از اینکه خودرو در هر شرایطی کنترل خود را حفظ می‌کند، مهندسان برنامه‌ریزی کنترل گشتاور را در جاده‌های برفی و یخی سوئد تنظیم کرده‌اند. بااین‌حال برای لذت بردن بیشتر از رانندگی با ونتیج می‌توان هر دو سیستم کنترل کشش و کنترل ثبات را خاموش کرد.

اگر تا پیش‌ازاین، شکایت عمده به آستون‌مارتین به خاطر عدم وجود تفاوت و تمایز کافی میان محصولات مختلفش وارد می‌شد، حالا نسل جدید ونتیج آمده است تا این شکایت‌ها را از بین ببرد. این خودرو بخشی از دومین مرحلهٔ برنامهٔ قرن دوم آستون‌مارتین پس از مدل DB11 است. این اسپرت جدید بریتانیایی با قیمت پایهٔ ۱۵۰ هزار دلار از سه‌ماههٔ دوم سال آینده راهی بازار خواهد شد. پس‌ازاین، نسل جدید مدل ونکوئیش در سال ۲۰۱۹ به بازار خواهد آمد و سپس آستون با ساخت مدل DBX به قلمروی ناشناخته اما ضروری کراس‌اوورها وارد خواهد شد. علاوه بر این، سازندهٔ بریتانیایی ساخت سوپراسپرتی موتور وسط و سرمایه‌گذاری مجدد در برند لاگوندا را هم در برنامهٔ خود دارد درحالی‌که قصد دارد با مدل RapidE به بخش خودروهای الکتریکی هم پا بگذارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. امید

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جلوش پلاک رو کجا نصب میکنن؟
    احتمالا یه قطعه اضافی برای نصب پلاک باید اضافه بشه که ظاهر جلوش رو بدتر میکنه
    سایت های خارجی رو میدیدم همه از جلوش و اون توری جلوپنجره انتقاد کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

      ۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      میشه چن تا ازین سایت های خارجیو نام ببری؟!
      ونتیج جدید خودروی بینهایت زیبایی هس و باید منتظر این باشیم ک جایزه طراحی بگیره. جالبه ک بدونید 80درصد تعداد تولید سال اول ونتیج در این زمان خیلی کوتاه فروش رفته!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امید

        ۳ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (81 ديدگاه)

        درایوترایب Drivetribe . میدونید که بزرگترین شبکه مجازی خودرویی هستش
        بخش های مختلفش درمورد این ماشین بحث شده

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. امید

        ۳ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (81 ديدگاه)

        توی کامنت ها اکثرا استایلش رو گفتن ناامید کننده بوده (با وجود اینکه کاربرهای این سایت بیشتر بریتانیایی هستن و تعصب هم دارن) دقیقا همین مزدا mx و تویوتا و کلا ماشین های ژاپنی رو گفتن که بهش شباهت داره

        https://drivetribe.com/p/the-2018-aston-martin-vantage-is-QKbT-WGiQuSHya5e20M5yw?iid=RA8vYc3NSqmCOhvlRj9ahw
        و پست های دیگه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. emad1990

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (999 ديدگاه)

    طراحی نسل قبلش با وجود قدیمی بودن به مراتب گیراتر و زیباتر از الانه
    از نظر فنی خیلی بهتر شده (علی الخصوص کاهش وزن 136 کیلوگرمی)وامیدوارم صدای خاص استون های قبلی که به عنوان نقطه قوت ازشون یاد میشه رو از دست نداده باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

    ۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    نسل جدید ونتیج خودروی خیلی زیبایی هس و شبیه هیچ خودروی دیگه ای نیست. از نظر فنی هم عالیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا