یک خودروی رالی چگونه استارت می‌خورد؟!

اگر مختصر آشنایی‌ای با دنیای خودرو داشته باشید می‌دانید که روشن شدن خودروهای مسابقه‌ای در مقایسه با خودروهای عادی کاملاً متفاوت بوده و بسیار هم سخت است. هیوندای i20 WRC که در ویدئو هم مشاهده خواهید کرد از این قاعده مستثنا نیست.


البته پس از استارت زدن این خودرو تحت تأثیر عملکرد آن قرار خواهید گرفت زیرا شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت آن در یک چشم بر هم زدن ثبت می‌شود اما خب رسیدن به آن نقطه زمان می‌خواهد. یکی از نویسندگان تاپ گیر چگونگی استارت خوردن و لانچ این خودرو را نشان می‌دهد.


حتی پیش از استارت زدن هم راننده باید در صندلی مسابقه‌ای کربنی جای بگیرد و کمربندهای ایمنی چندنقطه‌ای را ببندد. البته زمانی که این کار صورت گرفت نمی‌توان به سادگی خودرو را استارت زد، پا را از روی کلاچ برداشت و حرکت نمود.


اول اینکه راننده باید دکمه‌ی استارت را فشار داده و نگه دارد و ترمزدستی هیدرولیکی را بکشد، سپس پدال گاز را نگه دارد و دستش را از روی دکمه استارت برداشته و سریعاً ترمزدستی و کلاچ را در یک زمان رها نماید. حتی پس از همه‌ی این کارها نیز باید کار را با ظرافت انجام دهید تا به شتاب بهینه برسید.


نویسنده‌ی تاپ گیر پس از لانچ سریع خود ایده‌هایی که دارد را تشریح می‌کند. i20 سریعاً شتاب گرفته و در یک چشم بر هم زدن ناپدید می‌شود. در ادامه نیز تصاویری بسیار آهسته از این خودروی رالی را می‌بینیم.

2016 Hyundai i20 WRC
این تصاویر آهسته اجازه می‌دهند کیت بدنه‌ی آئرودینامیک هیوندای را تشخیص دهیم. حتماً با ما هم‌عقیده هستید که دیدن هاچبک هیوندای با آئرودینامیک متمایز حس خاصی دارد. اگر قبلاً با خودروهای رالی آشنایی زیادی نداشته‌اید قطعاً این ویدئو می‌تواند میزان دیوانه وار بودن آن‌ها را نشان دهد!

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

4 دیدگاه

  1. یانکی
    سوابق: (863 دیدگاه) ,

    والا من و دیگر دوستام که معمولا هر هفته با داشتهامون مسابقه میدیم همینجور لانچ میکنیم.البته دف جلو ها.

    پاسخ
  2. شاهین
    سوابق: (686 دیدگاه) ,

    رالی حرفه ای ترین مسابقات خودروییه
    خیلی دوست دارم تو یکی از ماشینا بشینم و تجربش کنم
    نهایت هیجانه حتی بهتر از فرمول وان
    ماشین جاده ای که به صورت دستی تیونینگ شده و توی جاده های عمومی با حداقل سرعت 200 تا مسیر رو طی میکنن توی انواع آب و هوای جوی
    واقعا جرعت میخواد، راننده های رالی جهش یافته هستن

    پاسخ
    1. datsun
      سوابق: (1453 دیدگاه) ,

      منم مسابقات رالی رو بیشتر از هر مسابقه ای دیگه ای دوست دارم واقعا هیجان انگیزه

      پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (1429 دیدگاه) ,

    این در واقع یعنی پای راست روی پدال گاز
    پای چپ روی کلاچ
    دست راست روی اهرم ترمز دستی
    دست چپ روی دکمه استارت
    واسه داشتن یه عملکرد سریع

    درواقع هر ۴ دست و پا درگیر باشن و هماهنگی ذهنی هم داشته باشید
    تفاوت هم با خودروهای دستی ایرانی، دکمه استارت و ترمز دستی هست که هر ۲ رو با دست راست باید کنترل کنید

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.