آموزش

40 راه آسان برای افزایش طول عمر خودرو (قسمت دوم)

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه دستمال به دست دور خودرو چرخیده و یا هر هفته یک دست لنت جدید برای ترمزها می‌خرید پس بهتر است این نوشتار را نادیده بگیرید!

repairing
اما اگر دوست دارید بهترین استفاده از خودرو را کرده و کمترین هزینه ممکن را برای آن بکنید پس بهتر است این ۴۰ روش نسبتاً آسان را در پیش بگیرید تا هم خودروی شما بیشترین کارکرد را داشته باشد و هم دیگر هزینه‌های تعمیر و مالکیت سنگین نشوید.

  1. خودرو را تمیز کنید


برخی خودروها دارای پانل‌های پلاستیکی یا آلومینیومی هستند اما هنوز هم بخش‌های فولادی زیادی در یک خودرو وجود دارد. موضوع کلیدی محافظت از رنگ خودرو است چراکه تعمیر آن هزینه نسبتاً زیادی خواهد داشت. به همین خاطر است که محافظت از رنگ حیاتی بوده و بنابراین خودرو را به‌صورت منظم تمیز کنید.

  1. داخل کابین را جارو بکشید


همان تئوری درباره کابین خودرو نیز صدق می‌کند. زمانی که کف‌پوش خودرو کثیف شد آسیب هم خواهد دید. اگر خودتان از جاروبرقی خانگی استفاده می‌کنید پس به‌طور منظم کابین را تمیز کنید اما در غیر این صورت نیز باید سری به کارواش بزنید.

  1. توجه به آسیب‌های بدنه


سنگ‌ریزه‌ها معمولاً آسیب‌هایی به بخش‌های پایینی بدنه می‌زنند بنابراین اگر رنگ خودرو غیرعادی به نظر می‌رسد شاید باید پیش از شروع خوردگی و گستردگی آن دست‌به‌کار شوید. اگر این آسیب در بخش‌های ساختاری بدنه مثل رکاب یا سقف دیده می‌شود باید سریعاً یک آماده تعمیر هزینه‌بر شوید.

  1. استفاده از چادر


اگر از خودرو به ندرت استفاده می‌کنید بهتر است یک چادر نرم برای آن بخرید. زمانی که خودرو به مدت طولانی در جایی پارک شده و رنگ آن در معرض نور خورشید و ذرات گردوغبار قرار گیرد به مرور زمان خاصیت خود را از دست خواهد داد.

  1. عدم استفاده از چادر!


اگر شما خودروی خود را بیرون پارک می‌کنید برای استفاده از چادر عجله نکنید. در فضای بیرون از پارکینگ شاهد ایجاد خراش روی بدنه خواهید بود ضمن اینکه در یک روز داغ دمای رنگ بالا رفته و به مرور زمان کیفیت آن پایین می‌آید. البته در زیر نور مستقیم آفتاب قضیه فرق می‌کند.

  1. حفظ باتری


اگر خودروی خود را برای مدتی استفاده نکنید باتری شارژ خود را از دست خواهد داد مخصوصاً اگر خودرو به دزدگیر مجهز باشد. بهترین کار این است که کابل‌های باتری را از خودرو جدا کنید.

  1. بررسی تیغه‌های برف‌پاک‌کن


تیغه‌ها از لاستیک ساخته شده‌اند بنابراین به مرور زمان خاصیت اولیه خود را از دست می‌دهند مخصوصاً اگر خودرو زیاد در معرض آفتاب پارک شود. استفاده از تیغه‌های مستهلک باعث آسیب به شیشه جلو می‌شود و اگر این روند ادامه یابد شاید مجبور به تعویض شیشه هم بشوید؛ بنابراین تیغه‌ها را در صورت ضعیف شدن تعویض کنید.

  1. در استفاده از مواد شیمیایی دقت کنید


تمیزکننده رینگ‌های آلیاژی می‌تواند اسیدی باشد و بنابراین احتمال خوردگی بخش‌های فلزی وجود دارد. همچنین بهتر است از رفتن به کارواش‌های سر راهی و ارزان‌قیمت اجتناب کنید زیرا آن‌ها از مواد شیمیایی قوی برای سریع‌تر شدن فرایند شستن خودرو استفاده می‌کنند که این امر باعث آسیب به بخش‌های مختلف بدنه خواهد شد.

  1. مقابله با زنگ‌زدگی بدنه


حتی خودروهای نسبتاً جدید نیز می‌توانند در معرض زنگ‌زدگی باشند. خوردگی بخش‌های مختلف بدنه می‌تواند باعث آسیب به فنرهای سیستم تعلیق نیز شود. بهتر است قبل از اینکه زنگ‌زدگی گسترش یابد سریعاً آن را برطرف کنید.

  1. استفاده از روغن سنتتیک


اگر تنها یک‌چیز وجود داشته باشد که طول عمر گیربکس، پیشرانه و دیفرانسیل را افزایش دهد استفاده از روغن تمیز و باکیفیت است. روغن‌های معدنی بسیار سریع‌تر از نمونه‌های سنتتیک تخریب می‌شوند و به همین خاطر است که روغن را باید به‌طور منظم تعویض کنید.

  1. استفاده از محافظ لاستیکی


چسب محافظ لاستیکی ابزار فوق‌العاده‌ای است اما شاید چیزی درباره آن نشنیده باشید. این یک لوبریکانت و محافظ برای لاستیک درب، سقف کانورتیبل و… است که باعث افزایش طول عمر بخش‌های لاستیکی خودرو می‌شود.

  1. بالانس چرخ ها


اگر لاستیک‌ها به‌صورت مشابه ساییده نمی‌شوند شاید بالانس آن‌ها به هم خورده باشد شاید هم مشکلی در بوش‌های سیستم تعلیق وجود داشته باشد. تنها راه‌حل مورد دوم تعویض قطعات موردنیاز خواهد بود اما در حالت اول باید چرخ ها را بالانس کنید.

  1. تعویض تسمه تایم


برخی خودروسازان زمان‌های غیرواقعی را برای تعویض تسمه تایم پیشنهاد می‌کنند چراکه آن‌ها به دنبال کاهش هزینه‌های مالکیت روی کاغذ هستند؛ اما اگر تسمه تایم پاره شود هزینه بسیار سنگینی را متحمل خواهید شد.

  1. تعویض واترپمپ


اگر تسمه تایم را تعویض کرده ولی واترپمپ اولیه هنوز روی خودرو باشد شما یک نقطه‌ضعف روی زنجیره را حفظ کرده‌اید. اگر واترپمپ از کار بیفتد کل پیشرانه به مشکل برمی‌خورد و همه‌ی این مشکلات به خاطر عدم تعویض قطعه‌ای نسبتاً ارزان‌قیمت است.

  1. روغن‌کاری بخش‌های مختلف


قفل‌ها، لولاهای درب و اتصالات خشک می‌شوند و اینجاست که استهلاک آن‌ها شروع می‌شود. هر از گاهی آن‌ها را روغن‌کاری کنید تا عملکرد نرمشان را ببینید.

  1. بررسی لاستیک‌ها


این موضوع شاید بدیهی به نظر برسد اما هنوز هم رانندگان زیادی آن را نادیده می‌گیرند. اگر لاستیک‌ها فشار باد کمی داشته باشند سریع‌تر مستهلک خواهند شد و مصرف سوخت نیز بالا خواهد رفت؛ بنابراین هرچند هفته یک‌بار فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کنید.

  1. شیلنگ‌های سوخت


اگر شما مالک خودرویی کلاسیک با شیلنگ‌های سوخت اولیه هستید و یا آن‌ها را خیلی سال پیش تعویض کرده‌اید پس بهتر است سریعاً آن‌ها را نو کنید. خاصیت شیلنگ‌های سوخت این است که در طول زمان کیفیت اولیه را از دست می‌دهند و سوخت‌های امروزی نیز روی آن‌ها تأثیر دارند.

  1. فیلتر هوا


فیلترهای هوای کارخانه‌ای به مرور زمان از کار می‌افتند و بنابراین باید آن‌ها را تعویض کرد. شما همچنین می‌توانید از برخی فیلترهای افترمارکتی مجاز استفاده کنید تا پیشرانه تنفس بهتری داشته باشد.

  1. شیلنگ‌های سیستم خنک کننده


این یکی از موارد پیشگیرانه‌ای است که شاید از داغ شدن پیشرانه جلوگیری کند. گرم و سرد شدن بی‌شمار پیشرانه باعث می‌شود این شیلنگ‌های لاستیکی خاصیت خود را از دست بدهند و اگر این موضوع را پس از گذشت مدتی از روی نشانه‌ی داغ شدن پشت آمپر مشاهده کنید احتمالاً متحمل هزینه‌ی سنگینی خواهید شد.

  1. دقت به فراخوان‌های خودروسازان


خودروسازان معمولاً به خاطر مشکلات طراحی یا ساخت اقدام به فراخوان محصولات خود می‌کنند. شما باید به اخبار مربوط به فراخوان‌های خودرویی دقت کنید تا اگر خودروی شما نیز شامل آن باشد به مراکز مجاز اعلام شده مراجعه کنید. فراخوان‌های خودرویی بدون دریافت هزینه و به‌صورت رایگان انجام می‌شوند.

۴۰ راه آسان برای افزایش طول عمر خودرو (قسمت اول)

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
autocar

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. سجادی

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (233 ديدگاه)

    مورد 26 خودتون میگید دزدگیر. اگه جداش کنیم بخاطر حفظ باطری که دزدگیرم خاموش کردیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. mohammadnabi familghadakchi mechanic aliakbariautoclinic

    ۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (15 ديدگاه)

    این توصیه ها جهت نگهداری خودرو بسیار مفید بودند. سرویس منظم خودرو مهمه. ای کاش در مورد تعویض تایر خودرو که تاریخ انقضاش گذشته و پوسته شده یا ترک کرده هم می نوشتید.
    mohammadnabi familghadakchi mechanic

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی

    ۸ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    شیلنگ؟!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا