آموزشمقالات

راهنمای خرید خودرو کارکرده و دست‌دوم

در این مقاله مهم‌ترین نکاتی که باید پیش از خرید یک خودروی کارکرده یا دست‌دوم را بدانید، برای شما جمع آوری شده‌اند. قطعا با مطالعه راهنمای خرید خودرو کارکرده مجله پدال می توانید انتخاب مطمئن تری داشته باشید.

با رشد قیمت خودرو در سال‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم، اکثر افراد به دنبال خرید خودرویی کارکرده هستند. واضح است که در زمان خرید خودرو کارکرده و دست‌دوم باید حداکثر دقت را داشت تا از مشکلات بعدی جلوگیری کرد. در راهنمای خرید خودرو کارکرده و دست‌دوم که خدمت شما تقدیم می‌شود تمامی اقدامات ضروری قبل از انتخاب و خرید وسیله نقلیه را خدمت شما عزیزان شرح می‌دهیم. همراه ما باشید.

آنچه باید قبل از خرید خودرو دست دوم بدانید

اگرچه با خرید خودروی دست‌دوم هزینه کمتری را نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر می‌پردازید اما ریسک‌های زیادی نیز وجود دارند. اولین و مهم‌ترین نکته این است که خودرو را از کجا بخرید. بهترین توصیه ما این است که جهت خرید خودرو به مراکز معتبر مراجعه کنید و به هیچ عنوان با دلال‌ها و واسطه‌ها معامله نکنید چراکه هر روز اخبار متنوعی از زیان دیدن خریداران و مصرف‌کنندگان در این زمینه منتشر می‌شود. همچنین با پیشرفت تکنولوژی پلتفرم‌های آنلاین نیز راه‌اندازی شده‌اند که اگرچه کار خریداران را راحت‌تر می‌کنند اما در این بستر نیز افراد سودجو و کلاه‌بردار حضور دارند بنابراین حتماً قبل از خرید خودرو دست‌دوم بهتر است راهی نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های معتبر شوید تا بعداً درگیر مشکلات حقوقی نشوید.

قبل از خرید بدانید که به دنبال چه خودرویی هستید و چه انتظاراتی از آن دارید. اگر تمام بودجه خود را صرف خرید خودرو کرده و آن را به عنوان سرمایه نگاه می‌کنید پس بهتر است فکر امنیت خودرو، محل زندگی و پارکینگ را بکنید؛ اما اگر به دنبال چیزی هستید که صرفاً شما را از نقطه الف به ب برساند شاید بهتر باشد خیلی درگیر جزئیات نشوید. همان‌طور که گفتیم در پلتفرم‌های آنلاین نیز آگهی‌های زیادی برای فروش خودروهای کارکرده وجود دارد اما قبل از مشاهده خودرو هرگز مبلغی تحت عنوان بیعانه پرداخت نکنید. همچنین بهتر است محل بازدید خودرو در منزل فروشنده باشد و در مکان‌های مشکوک و خلوت قرار بازدید نگذارید. پس از آنکه خودروی مدنظر خود را پیدا کردید نوبت به اصل مطلب که همان بررسی همه‌جانبه خودروست می‌رسد. در ادامه راهنمای خرید خودرو کارکرده را تقدیم شما عزیزان می‌کنیم.

لاستیک‌ها

با توجه به قیمت بالای لاستیک خودرو در بازار حتماً قبل از خرید نگاهی به وضعیت لاستیک خودروی کارکرده بیندازید. جدای از بحث قیمت، لاستیک نقش بسیار مهمی در ایمنی خودرو ایفا می‌کند و استفاده از لاستیک‌های تاریخ گذشته و مستهلک باعث خواهد شد کنترل خودرو از دست رفته و تصادف کند.

وضعیت بدنه

اگرچه نباید از خودروی کارکرده و مدل‌پایین انتظار بدنه‌ای مشابه خودروهای صفرکیلومتر را داشت اما با توجه به اهمیت بدون رنگ بودن خودرو در کشورمان حتماً به خط و خش روی بدنه و رنگ‌شدگی آن توجه داشته باشید. به همین منظور می‌بایست خودرو را در زیر نور شفاف بازدید کنید. بازدید اولیه اگرچه چیز زیادی از رنگ دار بودن یا نبودن خودرو را مشخص نخواهد کرد اما بررسی کلیت بدنه از نظر وجود خط و خش، فرو رفتگی و… گویای وضعیت سلامت خودرو خواهد بود.

فاصله بین پانل‌های بدنه

در زمان بررسی بدنه حتماً به فاصله بین درزها و پانل‌های بدنه دقت کنید چراکه هرگونه فاصله غیرعادی بین قطعات می‌تواند نشانه‌ای از تصادف سنگین و تعمیرات نه چندان خوب بعد از آن باشد. همچنین مطمئن شوید که هیچ‌گونه تفاوت رنگی بین پانل‌های بدنه وجود ندارد.

وضعیت مایعات و روغن‌ها

کاپوت را باز و وضعیت مایعات و روغن‌های خودرو را بررسی کنید. روغن ترمز، فرمان هیدرولیک و موتور می‌بایست در وضعیت نرمالی باشند و اگر این‌گونه نیست شاید فروشنده از خودرو به خوبی مراقبت نکرده است. در حین بررسی خودرو به نشتی‌های احتمالی زیر کاپوت نیز دقت کنید.

وضعیت واشر سر سیلندر

خرابی واشر سر سیلندر می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای خریدار در پی داشته باشد و به همین منظور با باز کردن درپوش روغن‌موتور وضعیت آن را بررسی کنید. وجود هرگونه ماده سفید رنگ در این بخش به معنی مخلوط شدن آب و روغن و خرابی واشر سر سیلندر خواهد بود.

سیستم‌های برقی

هنگام خرید خودرو دست‌دوم و کارکرده حتماً سیستم‌های برقی همچون شیشه‌بالابرها، رادیو و سیستم صوتی و کولر را بررسی کنید. شاید در نگاه اول چنین مشکلاتی به چشم نیایند اما حتماً هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل خواهند کرد. همچنین در صورت وجود مشکل می‌تواند هزینه آن را از مبلغ خرید خودرو کم کنید.

شیشه‌ها

آیا شیشه جلو ترک خورده است؟ آیا خط و خش زیادی روی شیشه‌ها وجود دارد؟ چنین مواردی علاوه بر اینکه هزینه‌های تعویض را روی دست شما می‌گذارند حاکی از نگهداری نامناسب خودرو نیز خواهند بود. همچنین در زمان خرید به وضعیت چراغ‌های جلو و عقب خودرو نیز دقت کنید.

کابین خودرو

حتماً به کابین خودرو نیز نگاه کنید. آیا نشانه‌هایی از استهلاک زیاد روی صندلی‌ها وجود دارد؟ بوی غیرعادی از کابین به مشام می‌رسد؟ چنین مواردی می‌توانند دردسرهای زیادی داشته باشند به ویژه اینکه از بین بردن بوی بد داخل کابین کاری سخت و شاید غیرممکن باشد.

لاستیک زاپاس و جعبه‌ابزار

معمولاً خودروهای کارکرده که به خوبی نگهداری شده‌اند لاستیک زاپاس خوبی دارند و این امر نشان می‌دهد مالک به سلامت خودروی خود اهمیت داده است. همچنین در زمان خرید از وجود جعبه‌ابزار و جک در صندوق‌عقب مطمئن شوید.

استهلاک خودرو

قطعاً هر خودروی دست‌دوم و کارکرده‌ای مستهلک خواهد شد اما آیا وضعیت استهلاک خودرو با مدل و کارکرد آن همخوانی دارد؟ گاهی اوقات فروشندگان با دست‌کاری کارکرد خودرو می‌خواهند آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانند اما نشانه‌های استهلاک بالای قطعات می‌تواند فریب‌کاری آن‌ها را آشکار کند. معمولاً استهلاک بالای خودرو را می‌توان از صندلی راننده، فرمان و پدال‌ها متوجه شد. مواردی که ذکر شد راهنمای خوبی برای خرید خودرو کارکرده و دست‌دوم خواهد بود اما همیشه توصیه می‌کنیم برای بازدید خودرو فردی آشنا به مسائل فنی را نیز به همراه داشته باشید. اگر چنین فردی را نمی‌شناسید می‌توانید از کارشناسان فعال در این زمینه کمک بگیرید. این کارشناسان با دریافت مبلغی مشخص تمامی بخش‌های یک خودرو را کارشناسی می‌کنند تا خیال شما از بابت اصالت خودرو و عدم وجود مشکل در آن راحت شود.

تشخیص خودروی تصادفی

اگرچه بهتر است برای بررسی بدنه خودرو با یک کارشناس رنگ همراه شوید اما نشانه‌هایی وجود دارند که می‌توانند حاکی از تصادف خودرو باشند. در بالا به فاصله بین پانل‌های بدنه به عنوان یکی از نشانه‌های احتمالی تصادفی بودن خودرو اشاره کردیم. همچنین تفاوت رنگ بین قطعات نیز می‌تواند مؤید چنین مطلبی باشد. در زمان خرید خودروی دست‌دوم با دقت به خودرو نگاه کنید و اگر چیزی درست به نظر نیامد شاید به دلیل مشکلی در بدنه باشد. هرگونه زبری روی رنگ بدنه می‌تواند حاکی از رنگ‌آمیزی خودرو پس از تصادف باشد و یک آهن‌ربا نیز به تشخیص چنین موضوعی کمک خواهد کرد.

بررسی اسناد و مدارک خودرو کارکرده

حتماً در زمان خرید خودرو به وجود تمامی اسناد و مدارک آن دقت کنید. به هنگام خرید باید به دنبال اسناد و مدارکی همچون سند کمپانی، برگ سبز، کارت ماشین، بیمه شخص ثالث، کارت سوخت و برگه معاینه فنی باشید و عدم وجود هریک از این اسناد و مدارک می‌تواند شما را با مشکل مواجه سازد. همچنین در زمان خرید حتماً شماره موتور، شاسی و بدنه روی اسناد را با ارقام حک شده روی خودرو مطابقت دهید. نکته دیگری که البته خیلی در کشور ما رعایت نمی‌شود حفظ تاریخچه سرویس خودروست اما برخی خودروهای وارداتی و محصولات چینی که ملزم به حضور در نمایندگی‌ها جهت حفظ گارانتی هستند سابقه سرویس خوبی خواهند داشت. به همین جهت در زمان خرید می‌توانید از نمایندگی‌ها و یا خود فروشنده وضعیت و تاریخچه سرویس‌های خودرو را مطالبه کنید. با این کار می‌توان از تقلب‌های احتمالی در زمینه دست‌کاری کارکرد خودرو و همچنین وضعیت نگهداری خودرو آگاه شد.

چک‌لیست راندن خودرو کارکرده قبل از خرید

در این قسمت از مقاله راهنمای خرید خودرو کارکرده به یکی از بخش های مهم یعنی راندن خودرو می رسیم و شما باید قبل از خرید آن را برانید. پیش از این کار باید مطمئن شوید خودرو از بیمه معتبری برخوردار است تا درصورتی‌که مشکلی پیش آمد از بیمه استفاده نمایید. قبل از راندن خودرو این موارد مهم را در نظر بگیرید:

نحوه استارت خوردن

خودرویی که به سختی روشن شود شاید مشکلاتی در زمینه باتری، آلترناتور، شمع‌ها و… داشته باشد.

بررسی دمای پیشرانه در زمان استارت زدن

آیا فروشنده از قبل خودرو را گرم کرده است؟ اگر این‌طور بوده است علت آن را جویا شوید. اگر امکان داشته باشد خودرو را در زمانی که پیشرانه سرد است استارت بزنید. همچنین آن را پس از خاموش کردن دوباره استارت بزنید تا از روشن شدن راحت پس از گرم بودن پیشرانه نیز مطمئن شوید.

بررسی دمای آب

آیا آمپر آب سریعاً تا نصفه بالا می‌آید و آنجا می‌ماند؟ شاید خودرو نیازمند یک ترموستات جدید باشد. درهرحال بدانید که داغ کردن پیشرانه می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را به شما تحمیل کند.

بررسی کلاچ

کورس کلاچ و سفتی و نرمی آن را بررسی کنید. برای اطمینان از صحت عملکرد کلاچ دنده‌ها را درگیر کرده و با دنده مرده از یک سربالایی بالا بروید. اگر خودرو در زمان شروع به حرکت بلرزد و شتاب کمی داشته باشد احتمالاً دیسک و صفحه آن تمام شده است و هزینه تعویض آن نیز زیاد خواهد بود.

بررسی گیربکس

آیا تمامی دنده‌ها به راحتی تعویض می‌شوند یا اینکه باید با سختی این کار را انجام داد؟ اگر خودرو به گیربکس اتوماتیک مجهز است از نرمی تعویض‌ها و عدم وجود تأخیر در آن مطمئن شوید.

بررسی فرمان

آیا فرمان خودرو خلاصی زیادی دارد؟ فرمان سفت است یا نرم؟ سر و صدای غیرعادی از فرمان به گوش می‌رسد؟ زمان بررسی فرمان خودرو حتماً به این موارد دقت کنید. در زمان راندن خودرو با رها کردن فرمان می‌بایست در خط مستقیم حرکت کنید در غیر این صورت عوامل زیادی وجود خواهند داشت که حاکی از وجود مشکل در فرمان هستند.

سیستم تعلیق خوب کار می‌کند؟

اگرچه سواری برخی خودروها خشک‌تر از دیگر محصولات خواهد بود اما راننده با عبور از روی سرعت‌گیرها و دست‌اندازها می‌تواند متوجه صداهای غیرعادی از سیستم تعلیق شود.

به صدای پیشرانه گوش کنید

معمولاً برخی فروشنده‌ها در زمان راندن خودرو توسط خریدار از حقه‌هایی همچون زیاد کردن صدای رادیو یا موسیقی استفاده می‌کنند اما شما با خاموش کردن آن به صدای پیشرانه گوش دهید. آیا پیشرانه عملکرد نرمی دارد یا صدای غیرعادی از آن به گوش می‌رسد؟ در حالت دوم احتمالاً باید منتظر هزینه‌های میلیونی باشید.

عملکرد خودرو در حد انتظار شماست؟

آیا شتاب گیری خودرو مناسب است؟ تعویض دنده‌ها به خوبی صورت می‌گیرد؟ عملکرد کلی خودرو همان چیزی است که انتظار دارید؟ درصورتی‌که خودروی دست‌دوم مدنظر شما کند باشد شاید مشکلی داشته باشد.

تست ترمزها

در فضایی مطمئن و به دور از سایر خودروها اقدام به ترمز گیری سنگین بکنید. آیا خودرو به راحتی و در خط مستقیم متوقف می‌شود؟ آیا صدای غیرعادی وجود دارد؟ عملکرد ترمزدستی را نیز بررسی کنید هرچند برخی خودروها به ترمز الکترونیکی مجهز هستند و در این صورت عملکرد آن را نیز بررسی نمایید.

آیا خودرو را دوست دارید؟

راندن خودرو علاوه بر اینکه فرصتی جهت یافتن مشکلات و عیوب خودرو در اختیار شما می‌گذارد باعث می‌شود احساس خود درباره آن را نیز شفاف‌تر بیان کنید. آیا پشت فرمان حس راحت و خوبی دارید؟ از راندن این خودرو احساس شادی می‌کنید؟ با راندن خودروی دست‌دوم مدنظر خود باید به این پرسش‌ها پاسخ دهید.

عقد قرارداد و معامله نهایی

پس از یافتن خودروی مدنظر، بررسی اسناد و مدارک و راندن آن نوبت به معامله نهایی می‌رسد. احتمالاً این بخش از فرایند راهنمای خرید خودروی کارکرده و دست‌دوم چالش‌برانگیزترین بخش آن باشد اما می‌خواهیم شما را در این مرحله نیز همراهی کنیم. برای آنکه بهترین معامله را انجام دهید حتماً با دید مثبت پیش بروید. ذات انسان به گونه‌ای است که خواهان پرداخت کمترین هزینه و دریافت بیشترین چیز خواهد بود و اگرچه برخی فروشندگان از گفت‌وگو و بحث درباره قیمت خودرو استقبال می‌کنند اما برخی افراد نیز چنین نیستند.

حتماً قبل از آنکه به سراغ خودروی انتخابی بروید چند مدل مشابه دیگر را نیز بررسی کنید تا قیمت حدودی آن‌ها به دست آید و بتوانید با دست باز در معامله گفت‌وگو کنید. اگر احساس می‌کنید فروشنده قیمت خیلی بالاتری را پیشنهاد می‌کند بهتر است به گزینه دیگری فکر کنید. همچنین درصورتی‌که فروشنده پافشاری زیادی روی قیمت خود داشته باشد شاید بهتر باشد دنبال خودروی بعدی باشید. اگر حس خوبی به خودرو ندارید آن را نخرید و بدانید که گزینه‌های متنوع زیادی در بازار وجود دارند. همان‌طور که قبلاً نیز گفتیم محل معامله و بازدید خودرو را در مکان‌های عمومی تعیین نکنید و بهتر است بازدید و معامله در خانه فروشنده صورت بگیرد.

سؤالاتی که در زمان خرید خودروی کارکرده باید پرسید

اکثر بخش های مقاله راهنمای خرید خودرو کارکرده در بالا ذکر شد و اگر فکر می‌کنید خودروی مناسبی را پیدا کرده‌اید این سؤالات را از فروشنده بپرسید تا با خیال راحتی وارد معامله شوید:

می‌توانم خودرو را ببینیم؟

شاید این سؤالی پیش پا افتاده به نظر برسد اما اگر خودرو را از آگهی‌های آنلاین پیدا کرده‌اید حتماً باید آن را رؤیت کنید و قبل از معامله نیز هیچ مبلغی را نپردازید. قبلاً برخی کلاه‌برداران با عنوان دریافت بیعانه مبالغ زیادی را به جیب زده‌اند پس مراقب این موضوع باشید.

آیا امکان فروش قانونی خودرو وجود دارد؟

این سؤالی چالش‌برانگیز خواهد بود. اگر نتوان خودرو را به هر دلیلی به‌صورت قانونی فروخت پس از خیر آن بگذرید. اگر خودرو توقیفی یا اوراقی باشد و شما آن را بفروشید با جریمه‌های گوناگونی روبرو خواهید شد.

چرا خودرو را می‌فروشید؟

بهتر است در میان گفت‌وگوی خود با فروشنده سؤالات ویژه‌ای درباره علت فروش خودرو بپرسید. شاید با طرح این پرسش بتوانید علت دقیق فروش خودرو را پیدا کنید.

آیا می‌توانم سند و مدارک خودرو را ببینم؟

یک خودروی کارکرده می‌بایست دارای تمامی مدارک لازم باشد بنابراین در زمان بازدید خودرو به دنبال رؤیت آن‌ها باشید.

خودرو چند دست چرخیده است؟

به‌طورکلی هرچقدر تعداد مالکان قبلی یک خودرو بیشتر باشد قیمت آن افت بیشتری خواهد داشت بنابراین بهتر است به دنبال خودرویی باشید که قبلاً در دست یک یا دو نفر باشد.

آیا خودرو تصادفی داشته است؟

خودرویی که قبلاً تصادف کرده باشد قطعاً قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های تمیز خواهد داشت و اگر شاسی‌ها، سقف و ستون آسیب ببیند این افت قیمت بیشتر خواهد شد.

آیا می‌توانم آن را برانم؟

بهترین راه برای بررسی سواری خودرو نشستن پشت فرمان آن و بررسی سیستم‌های فرمان، ترمز و تعلیق و… است. اگر فروشنده علاقه‌ای به راندن خودرو قبل از خرید نهایی نداشته باشد احتمالاً مشکلی در وسیله نقلیه وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. RETOLEX

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    خیلی ممنون واقعا مطلب خوبی بود
    امروزه اگه بخواهیم یه ماشین درست و حسابی داشته باشیم باید به سراغ ماشین دست دوم بریم
    یا ماشین دست دوم یا ماشین چینی و ایرانی ولی باید برای خرید ماشین دست دوم خیلی وقت بذاریم و حواسمون باشه از کی داریم میخریم
    موفق باشید

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. Zonda R

      ۵ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      @.F
      خرید خودروی خارجی یکی از بزرگترین چالش هاست به چند گزینه اشاره میکنم
      قبل از اون توجه کنید دیگه دوره قلم تشخیص تموم شده یه سری دستگاه الکترونیکی هستن که هم رنگ شدگی و هم قطعات تعویضی رو تشخیص میدن
      چند تجربه در مورد خرید خودروی خارجی
      1.یکی از دوستان یه bmw سری 3 مدل 2006 خرید علیرغم اینکه بسیار با تجربه در خرید هست اما بعد از 2 ماه متوجه شد که کیلومتر ماشین باز شده و همه ی چراغ های error با چسب با مهارت پوشیده شده که هزینه ی تعمیر هنگفتی روی دستش گذاشت
      2.خرید سانتافه هم از این قرار بود که خودرو با گرمکن خریداری شده بود در فصل تابستان و حتی دکمه های اون هم موجود بود اما بعد از استفاده در فصل زمستان مشخص شد فقط دکمه ی گرمکن داره و گرمکنی وجود نداره
      اینها کوچکترین مشکلات هستش
      فروش مدل یک سال بالاتر ،کم کردن کیلومتر که بنده با چشم دیدم با مطلق 50 هزار تومن یه سوناتا رو که10 هزارتا کار کرده بود رو صفر کردن و بجای صفر فروختن
      اگر شما هم تجربه یا شنیده ای دارید به اشتراک بگذارید تا تجربه رو تجربه نکنیم

      موافقم 10
      مخالفم 0
      1. لاکی استریک

        ۵ اسفند ۱۳۹۳
        سوابق: (192 ديدگاه)

        سلام و درود خدمت دوستان عزیز میخواستم ازتون بپرسم شماها که تو ماشین حرفه ای هستید تا ۱۰۰ ملیون چی خوبه بخرم؟؟

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. ممدقلی

          ۲ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (73 ديدگاه)

          داداش اردی آی (rd.i)بخر مدل ۸۵ به پایین البته حواست باشه دوگانه نخری دوگانه کردن موتور رو میپکونه

          موافقم 1
          مخالفم 4
  2. MoahmmadTSR

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (323 ديدگاه)

    دمت گرم داداش خوب بود
    ولی مجله ماشین کامل ترشو قبلا گذاشته بود

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Archi khan

      ۳ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      البته کسی که مطلب را گذاشته خانم هستش آااا

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. 4MATIC

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    اره مجله ماشین از این کامل تر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Alpha

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    دستتون درد نکنه
    ولی اخه همه که ماشیناشون رو نمیبرن نمایندگی
    اصلا بعضی ماشینای دست دوم نمایندگی ندارند

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. سعید

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    ماشین دست دوم خریدن یجور ریسکه،خیلی باید مواظب بود و همه چی رو بررسی کرد

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. [مک میسل.فقط المان.فقط فولکس]

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    توی این بنداز بازار راهنمایی خوبی بود
    ممنون از نویسنده و سردبیر

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. [مک میسل.فقط المان.فقط فولکس]

    ۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    من باعموم همین تابستون قبل تر(تابستان92)رفتیم پارکینگ چیتگر
    یه پژو2000 براش خریدیم.
    تا الان فقط1 بار تعمیرگاه رفته که اونم فقط به خاطر این بود که پمپ بنزین ماشین ضعیف شده بود و ماشین خاموش میکرد.
    ما خودمون پژو2000 داریم
    تا الان هم ماشین خوبی بوده
    منتها فرق مال ما و عموم اینه که ما از0 دستمونه
    عموم دسته 2 هستش.
    ما سال74 پژو رو خریدیم
    اون سال92!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. TerraByte

    ۵ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    سلام.یه سوال کوچیک دارم که میخوام لطفا بادلیل جوابمو بدید ، با تشکر :D

    قبل عید میخوام یه ماشین بخرم و حدود 20 تا 22 تومن پول دارم
    با این پول ریو مدل85 یا پژو 405 مدل 88؟؟؟ چرا؟؟

    از یک طرف میگم پژو مدل بالاتر میشه بخرم و ریسکش کمتره ولی از طرف دیگه ریو ماشین بهتریه ، متخصصین داخلی کمتر دستکاریش کردن و هزینه هاش هم کمتره!!!

    واقعا گیج شدم و نیاز به راهنمایی دارم ، هر جا هم که مقایسه هاشونو خوندم هرکی اومد و از ماشین خودش باتعصب زیاد طرفداری کرد، حالا با فرض سالم و کم کار بودن هر دو کدومش رو پیشنهاد میکنید؟؟چرا؟؟؟؟

    !!!!!HELP ME PLZ

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۵ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      داداش منم عین خودتم منتهی میخوام اونور سال بخرم دوستان لطفا راهنمایی کنید دمتون گرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. طهماسبی

        ۲۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        مطلب مفید و کاملی بود، ممنون

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. amir

      ۶ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      ما الان ۴۰۵ سال ۹۱ دوگانه سوز داریم واقعا از هر لحاظ راضیم ازش با این که برای خریدش بالای ۵۰ تا ۴۰۵ و دیدیم و این و پیدا کردیم و هر روزم بالای ۱۰۰ کیلومتر داره کار میکنه و فعلا خرجی نداشته
      و ریو هم اون سال هایی که تولید میشد داشتیم ماشین خوبیه وقتی توش میشینی احساس میکنی پشت یه ماشین خارجی نشستی ولی خرج بدنه اش بالاست ما برای یه تصادف کوچیک ۱ تومن پیاده شدیم (سپر و چراغ و صاف کاری گلگیر )یا مثل تعمیر کارای محترم سایپا تو نمایندگی پمپ هیدرولیکشو ترکوندن گردنم نگرفتن نوش و پیدا نکردیم و دست دومشو ۵۰۰ گرفتیم،خرج قطعات مصرفیش پایینه فقط ،مخصوصا الان که تولید نمیشه فر کنم بالاتر رفته
      من خیلی فرقی بین اینها نمیبینم و ۴۰۵ و میخرم چون از لحاظ قطعات واقعا بهتر و موتورشم واقعا قویه و ارزش نداره ریو بگیری

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. شاهین

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      من جات بودم یه هیوندای ورنا 83 یا 84 میخریدم که از ریو هم خیلی با کیفیت تره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. علی

      ۱۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دوست عزیز من خودم پژو پرشیا داشتم 8 سال و الان 2 ساله ریو مدل 87 دارم از ریو بیشتر از پرشیا راضی هستم ماشین تو دست تریه
      اگر تعداد خانوادتون 4یا 5 نفره و اکثرا درشت پژو بهتره ولی اگر مثل من خانواده کوچکی دارید شک نکنید برای خرید ریو
      ریو قطعات اصلی بهتری داره در مقایسه با پژو ، سر سیلندرش خیلی مقاومتر از پژو هستش یعنی هر چقدر هم دور بالا برید واشر نمی سوزونه و شتاب بهتری داره هندلینگش بهتره
      من خودم از ریو خیلی راضی هستم
      پژو هر 8 ماه جلوبندیشو می دادم تعمیر ولی ریو رو 2 ساله اصلا دست بهش نزدم
      کلا قطعات و طراحی با کیفیت تری داره

      موافقم 4
      مخالفم 0
    5. پویا

      ۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (446 ديدگاه)

      ای روزگار کجایی ببینی سال ۱۴۰۲ چی شده

      موافقم 4
      مخالفم 0
  9. امید

    ۵ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    بد نبود ولی اخرش همه کارا رو باید کارشناس انجام بده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. سامی

    ۵ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    شما یجور نوشتی انگار همه میخوان برن بنز و بی ام دبلیو بخرن .
    اکثرا دنبال ماشین تا 30 تومن هستن که تو این رنج قیمت ماشین ها معمولا سالی 15 تا 20 هزارتا کار میکنن و خبری از چرم روکش صندلی و فرمون نیس .
    ;)

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. سامی

    ۵ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    terra byte وقتی میتونی تیبا صفر بگیری واسه چس دنبال ماشین مدل خورده ای ؟
    با یکی دو تومن بالا تر یه تیبا صفر بگیر از 2 سال کارانتی استفاده کن
    این عقلانی تره تا پژو و سمند یا ریو که قطعاتش هم بالاست و کم

    موافقم 1
    مخالفم 3
  12. Behnam

    ۵ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (133 ديدگاه)

    بسیار خوب و مفید ، فقط اگه کمی اطلاعات جامع تر و به روزتر بود بهتر میشد .

    سپــــــاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد

    ۶ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    چه اسراریه برای مطلب به این خوبی که مال خودمان است از تصاویر خارجی استفاده کنید!
    ما خودمان خیلی خوبیم… ( به قول مهران مدیری: ” … ماخوبیم !!! ” )
    جان؟! آره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. sunmartin

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    خوش بحال کسی که ریو من بخره مثل یه موجود زنده باهاش رفتار کردم تمامی سرویس های دوره ای و تمامی قطعاتی مانند دسته طبق و طبق و بلبرینگ چرخ و دیسک و صفحه تعویض شده اورجینال کیا موتورز همراه با فاکتور و با قیمت بالایی خریداری شده چراغ مطالعه و نقشه خوان و گرمکن صندلی ها و پروژکتور تیوترهای اصلی و تور نگه دارنده و .. هم که توسط سایپا حذف شده بودن مجددا خریداری کرده و نصب کردم روی سرعت گیرها و دست اندازها با ترمز حرکت میکنم تو این مدت نسبت طولانی سر 60 هزار تا تسمه تیمینگ عوض شده و روغن پروفی کار 120 هزار تومانی تا الان توش ریختم ..این صحبت ها را کردم چون خودم دنبال یک دست دوم سراتو اتاق قدیم یا مگان بودم (بیشتر کره ای و کیا ترجیح میدم) اما هنوز ماشین خودم که مدل 85 هست 80 هزار تا کارکرده و بوی نویی میده من جطور میتونم به یه خودروی دست دوم اعتماد کنم که نمیدونم صاحب یا صاحبان قبلیش چقدر باهاش دستی کشیدن از رو سرعت گیرها پرواز کردن و فرمان (رول) تو آخر پیچوندن و به پلوس فشار آوردن،قطعات تعویضی که گفتم با بی کیفیت ترین قطعات جایگزین کردن پس این ریسک نمیکنم اد مول یه ریو 2015 یا سراتو مونتاژ سایپا را نداشته باشم جرات این کار ندارم که بعدا حسرت خودروی خودم به دلم بمونه کلا خرید خودردی استوک یک چالش و ریسک بزرگه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. REZA

    ۱۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (225 ديدگاه)

    آقا من یع سوال داشتم از محضر اساتید.الان من هیوندا کوپه 2008 یک یا دو لکه رنگ قرمز 60 تومن بخرم یا ارزششو نداره؟؟؟خرج دستم نزاره؟؟؟ضمنا من منطقه آزاد ارس هستیم امکان خرید خودروی پلاک ارس هم هست.کوپه بخرم یا خودروی دیگری پیشنهاد می کنید؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سهند

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (9 ديدگاه)

      من قیمتای منطقه آزاد دستم نیست اما بنظرم یه ماشین صفر بگیری خیلی بهتره … هیوندا کوپه هشت ساله کار کرده هم قدیمی شده و هم اینکه ماشینه اسپرتیه طرف بالا پایینش کرده اینقد ازش کار کشیده و بهش گاز داده ….. من که باشم یه ماشین نو میگیرم یا یدونه بنز اگه گیرم بیاد … البته گفتم من قیمتای منطقه ازاد دستم نیست که بخوام مدل بگم اما بنظرم اونو نگیری شاید بهتر باشه …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. حميد

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    دوستان من قصد خرید هیوندا النترا 2014 را دارم اینطور که نویسنده اعلام کرده ماشین نباید از 30000 کیلومتر کارکرده باشد ولی بیشتر خودرو های 2014 حدود 40000 کیلومتر کارکرد دارند و حدود 100 الی 110 میلیون تومان باید پول بدم به نظرتان این بهتره یا گزینه دیگری را پیشنهاد میکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سجاد

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، من میخوام جنیسیس کوپه 2012بگیرم کسی هست کمی اطلاعات لازم در موردش مخصوصا که الان 5سال از عمرشون میگذره بده ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Constantin

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سلام واسه خرید خودروهای کلاسیک هم میشه ب اینجا مراجعه کرد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. کیوان

    ۲۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود
    برای خرید خودرو دست دوم هرچقدردقت کنید,باز هم کم است,یادم میاید زمانی که پارکینگ بیهقی برای خریدو فروش خودرو راه اندازی شده بود اکثرافراد فروشنده و خریدارواقعی بودند و واسطه های سود جو هنوز حمله ور نشده بودند.ولی اکنون اکثرا دلال وکلاه بردارهستند و هیچ اطمینانی به خودرو های عرضه شده نمیباشد.اگر میتوانید در بین دوستان و آشنایان برای خودرو دست دوم جستجو کنید. هرچه قیمتها بالاتر میرود خطر بیشتر
    در کمین مصرف کننده واقعی است حتی سایتهای اینترنتی هم در تصرف همان سود جویان است.این سودجویان برای خود دفترخانه و پارکینگ مخصوص دارند.

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا