آموزش

نگاهی به سیستم امتیازدهی یورو انکاپ

غالباً مبحث ایمنی اولویت اول خریداران خودروهای جدید است. بدین ترتیب آزمون‌های تصادف یورو انکاپ منبعی اساسی و حیاتی از اطلاعات برای افرادی است که به دنبال خودرویی ایمن می‌گردند. از سال ۱۹۹۷ تاکنون، این موسسه هزاران خودروی جدید را در تست‌های وسیعی آزموده تا ببیند که ایمنی هرکدام در چه سطحی قرار دارد. روش‌ها و نتایج موسسه‌ی یورو انکاپ به عنوان استاندارد صنعت خودرو شناخته می‌شوند.

euro-ncap-test
بسیاری از دولت‌ها تجهیزات ایمنی پایه برای خودروهای جدید فروخته شده را اجباری کرده‌اند اما تست‌های یورو انکاپ در میان دقیق‌ترین تست‌ها قرار می‌گیرند. از زمان شروع به کار این موسسه، یورو انکاپ استانداردهایی را وضع کرده که طبق آن قریب به اتفاق خودروهای جدید را دربر می‌گیرد. هر چند سال یک‌بار، قوانین یورو انکاپ ارتقا می‌یابند و به دست آوردن ۵ ستاره‌ی ایمنی برای خودروسازان سخت‌تر می‌شود. خب این موسسه چگونه خودروها را آزمایش کرده و امتیازهای آن به چه معنی است؟

  • یورو انکاپ چگونه خودروها را تست می‌کند؟

mitsubishi l200 euroncap
یورو انکاپ به منابع مالی دولت‌های اروپایی متکی بوده و بدین ترتیب تحقیقات خود را انجام می‌دهد. در کل خودروهای حاضر در تست‌ها از دو راه به دست می‌آیند: معمولاً خودروسازها محصول خود را قبل از عرضه به این موسسه می‌دهند بنابراین می‌توان قبل از عرضه‌ی آن امتیازهای ایمنی را مشخص کرد. راه دوم نیز خرید خودرو از سازنده است.

سپس هر خودرو در ۴ بخش ایمنی بزرگ‌سالان، کودکان، عابران پیاده و تجهیزات ایمنی تست شده و از ۱ تا ۵ ستاره‌ی ایمنی به آن تعلق می‌گیرد.

  • ایمنی بزرگ‌سالان

renault-kwid-global-ncap-test
امتیاز این بخش بر مبنای عملکرد خودرو در ۶ تست مشخص می‌شود. دو ارزیابی حفاظت از جلو، یک برخورد به مانعی سخت و دیگری برخورد ۴۰ درصدی بخش جلو به مانعی شکل‌پذیر (هر دو برخورد با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت) صورت می‌پذیرد. تست برخورد کناری نیز شبیه‌ساز برخورد خودرو بوده درحالی‌که تست دومی شبیه‌ساز برخورد با یک درخت یا تیر برق است. پنجمین تست که به اصطلاح تست شلاقی نام دارد چگونگی جراحت سر و گردن در برخورد از عقب را شبیه‌سازی می‌کند. در نهایت تست ترمز اضطراری خودکار را داریم که چگونگی توانایی خودرو در تشخیص برخورد از جلو و عملکرد خودکار در توقف اضطراری را نشان می‌دهد.

  • ایمنی کودکان

Ford Galaxy Euro NCAP Crash Test
یک صندلی کودک که به‌صورت نادرست نصب شده باشد می‌تواند در زمان تصادف ریسک بزرگی برای کودک به شمار رود. به همین خاطر یورو انکاپ میزان سهولت نصب امن صندلی راننده در خودرو را آزمایش می‌کند. این موسسه همچنین چگونگی حفاظت از کودک در زمان تصادف و چگونگی نصب تجهیزاتی چون ایزوفیکس (به‌صورت استاندارد یا به‌صورت آپشن) را تست می‌کند.

  • عابران پیاده

Passat_Pedestrian detection2
در این بخش عملکرد بخش جلویی خودرو در زمان برخورد با عابر پیاده بررسی می‌شود. نقاط سخت زیر بدنه که می‌توانند باعث ایجاد جراحت شوند باعث پایین آمدن امتیاز می‌شوند درحالی‌که استفاده از ویژگی‌هایی چون کاپوت‌های برآمده یا ایربگ های اضافی می‌تواند امتیاز اکتسابی را بالا ببرد. اگرچه AEB می‌تواند غالباً از برخورد خودروها با وسایل نقلیه‌ی دیگر جلوگیری کند اما بهترین سیستم‌ها می‌توانند عابران پیاده را نیز تشخیص داده و در صورت عبور ناخواسته‌ی عابر پیاده از جلوی خودرو آن را متوقف کند. خودروهای مجهز به این سیستم بهترین امتیاز این بخش را به دست می‌آورند.

  • تجهیزات ایمنی

Volvo-safety-system
یورو انکاپ همچنین امتیاز اضافی را برای تکنولوژی‌های هوشمندی که بتواند در رتبه‌ی اول از وقوع تصادف جلوگیری کند در نظر می‌گیرد. کنترل پایداری الکترونیکی و یادآور کمربند ایمنی از مدت‌ها پیش ویژگی ضروری بخش تجهیزات ایمنی بوده‌اند. بالاتر از همه‌ی این‌ها عملکردهای محدودکننده‌ی سرعت، هشدار خروج خودرو از خط و AEB قرار دارند. اگر قرار است خودرویی ۵ ستاره‌ی ایمنی کسب کند باید اکثر این تجهیزات را داشته باشد. این موضوع را می‌توان در کسب دو ستاره‌ی ایمنی توسط فورد موستانگ ۲۰۱۷ دید.

یورو انکاپ بی‌وقفه تست‌های خود را ارتقا می‌دهد تا خودروهای جدید نیز ایمن‌تر شوند. بدین ترتیب خودرویی که در سال ۲۰۱۲ توانسته ۵ ستاره‌ی ایمنی به دست بیاورد شاید نتواند در تست‌های امروزی همان عملکرد را داشته باشد بنابراین ضروری است قبل از خرید خودرو حتماً به این موضوع دقت کنید.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Sina

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (234 ديدگاه)

    با تشکر از اقای احمد زاده
    تو فیلمه ببینید راننده روور چجور با وجود ایربگ با گوشه داشبورد برخورد میکنه، دقیقا اینجا راننده مستقیم دار فانیو وداع میگه و این دقیقا اوضاعه الان پراید و ۹۰ درصد خودروهای داخلیمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Mehrbod

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (238 ديدگاه)

    من نظر خوشبینانه ای به آزمایش های انکپ ندارم..
    امروزه ایمنی خودروها بیش از آنکه به ایمنی پس از برخوردها بستگی داشته باشد ، به ایمنی های پیشگیرانه بستگی دارد که بسیاری از آنها در تست های انکپ نادیده گرفته می شود .
    اگر بپذیریم که رخدادهای جاده ای هم اکنون با ده سال پیش ، دگرگون شده و بیش از آنکه حوادث رخ دهند ، حوادثی در کمین ، رخ نمی دهند و رانندگان به کمک فناوری ها و کیفیت های ارتقا یافته اجزای خودروها ، آنها را از سر می گذرانند ، جای آزمایش هایی از جنس آزمون VDA (تست گوزن) و برخورد از پشت و واژگونی و غلتیدن خودروها که بسیار پیش می آید و همچنین وجود وسایل ساده الکتریکی همچون بلوتوث یا GPS که در پیشگیری از تصادف بسیار موثر و کارا هستند و یا حتی جنس و کیفیت لاستیک ها و نیز تقسیم وزن جلو و عقب خودرو و ارگونومی و قابل دسترس بودن چینش شصتی ها و دگمه ها و دید مناسب شیشه جلو و آینه های کناری و سنسور های نور و آینه الکتروکرومیک و … در تست های مربوط به ایمنی خودروها خالی است .
    مثالی میزنم : آیا خودرویی که صندلی های مناسبی به ویژه برای راننده دارد و پهلو ها را دربرمی گیرد ، در مواقع خطر و مانور ناگهانی ، در سرنوشت نهایی حادثه بی اثر است؟ آیا راننده ای که تعادل خود را نتواند روی صندلی حفظ کند ، مانور موثر و دقیقی خواهد داشت ؟! پس چرا هیچ امتیازی برای ارگونومی هایی این چنینی در رتبه بندی ایمنی خودروها در نظر گرفته نمی شود؟ یا مثلا خودرویی که لاستیک میشلن و مناسب با وزن و ابعاد خودرو دارد با خودرویی که این امتیازات و ویژگی ها را ندارد ، در یک جاده در وضعیت برابری هستند؟؟ پس چرا لاستیک ها و سایزشان در معیارهای ایمنی انکپ نقشی ندارند؟ چرا مسافت خط ترمز در انکپ اندازه گیری نمی شود و امتیاز ندارد؟ و …
    در پارامترهای انکپ ها باید بازنگری اساسی و فلسفی انجام شود..!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. كاپيتاليسم

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (194 ديدگاه)

      درمورد لاستیک ها اطلاعی ندارم اما صندلی راننده یکی از موارد بررسی است میزان دربرگیری راننده در ترمزها بررسی میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ASTON MARTIN

        ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        تست ترمز نیستن تست واکنش بدن به برخورد از پشتن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ASTON MARTIN

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      با بعضی حرفات موافقم با بعضی ها هم مخالف
      تو حوزه ی تجهیزات پیشگیری که ان کاپ واقعا سنگ تموم گذاشته و داره میعار هاش رو با اون تطبیق میده
      تو حوزه واژگونی و برخورد از پشت هم بنظرم کم کاری میکنن واقا چنان که هیچ تستی ند یدیم توشون. البته حق هم دارن تو اروپا واقا چقدر واژگونی خودرو داریم؟ چون نه ماشین هاشون به راحتی چپ میکنه نه مردمشون ماشین چپ کن حرفه این و از همه مهم تر جاده هاشون خطر واژگونی رو داره. به همین خاطره که بنظرم خیلی بها داده نمیشه به این نوع تست
      شما ایران رو نبینید که جاده هاشون همیشه از سطح زمین یک متر فاصله دارن و فقط کافیه که یه لحظه از آسفالت خارج بشی تا این اشتباه اخرین اشتباه زندگیت بشه
      ماشین هامونم که ماشالا ساخته شدن برای چپ کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. آریو

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (45 ديدگاه)

      ایراد در تستهای تصادف یورو ان کاپ نیست ایراد در تعریف گروهیست که نتیجه تست تصادف را برابر با ایمنی کلی ماشین میدونند در حالی که تنها بخشی از ایمنی ماشین به نتایج تست تصادف بر میگردد و مابقی که به نام ایمنی فعال شناخته میشود همانطوری که گفتید به شاخصهای دیگری مانند هندلینگ و پایداری ماشین .قدرت ترمز ماشین که مهمترین عنصر ایمنی است و …..مربوط میشود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Ace

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    مرسدس بنز بزرگترین و گران ترین مرکز تست تصادف و امنیت خودرو در بین تمام ماشین سازان داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ASA

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    ای کاش با سرعت بالاتری تست میشدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. عارف

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (143 ديدگاه)

    دولت ما برای مردمش هیچ ارزشی قائل نیست وگرنه با وجود آمار بالای تصادفات باید یه همچین مرکزی تو ایران هم می بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مسعود

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (221 ديدگاه)

    با این حساب برای ارزیابی یه ماشین، یورو انکاپ به چنتا ماشین برای تست نیاز داره؟؟؟؟
    یکی برای برخورد از پهلو، یکی برای جلو، یکی 40 درصد جلو، یکی از عقب و …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا