علت صدای خاص خودرو در دنده‌عقب چیست؟!

همه‌ی ما در زمان دنده‌عقب رفتن با خودروها به دنبال علت صدای خاص آن‌ها بوده‌ایم. تقریباً همه‌ی خودروها این صدا را دارند و حتی هوندا CR-V که از نرم‌ترین گیربکس‌ها سود می‌برد نیز همین صدا را در زمان دنده‌عقب رفتن تولید می‌کند.


اما دلایل خوب و کاربردی‌ای برای این موضوع وجود دارد. دلیل این صدای زوزه مانند این است که دنده‌های عقب متفاوت‌تر از سایر دنده‌های جلو ساخته می‌شوند. این دلیل اصلی اجبار رانندگان به ایست کامل خودرو پیش از انتخاب دنده‌عقب می‌باشد.


دنده‌های عقب چرخ‌های برش مستقیم شبیه به چرخ‌دنده‌های استاندارد دارای دندانه‌هایی رو به بیرون می‌باشند. در مقابل دنده‌های عادی را داریم که شکل پیچشی داشته و دندانه‌ها نیز به حالت مارپیچی قرار گرفته‌اند. این حالت مارپیچی باعث ایجاد عملکرد نرم گیربکس می‌شود.


از طرف صدای خاص گیربکس را داریم که به خاطر فضای زیادی است که با یکدیگر تماس ایجاد می‌کنند. با وجود دنده‌های برش مستقیم، فضای بسیار بزرگی ایجاد می‌شود که صدای یاد شده را تولید می‌کنند. این دنده‌ها همچنین گشتاور را به‌صورت مستقیم انتقال می‌دهند.


اگرچه دنده‌های برش مستقیم ارزان بوده و به آسانی ساخته می‌شوند اما به خاطر صدایی که ایجاد می‌کنند در دیگر دنده‌ها قابل‌استفاده نیستند. البته در صورتی که خودروی موردبحث از نوع مسابقه‌ای باشد اوضاع فرق می‌کند. از آنجایی که دنده‌های یاد شده وزن محوری تولید نمی‌کنند بنابراین خودروهای مسابقه‌ای از این نوع دنده‌ها برای ساختار سبک‌وزن و ساده‌تر سود می‌برند.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

  1. Ghost
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    خیلی جالب بود نمیدونستم ! 👍👍👍

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1133 دیدگاه) ,

      آره جالب بود
      ولی خب چی میشه چرخ دنده ی دنده عقب هم مثل بقیه دنده ها پیچشی باشه
      که توی ماشینای دندهای، اینقدرررر اذیت نکنه
      مقاله میگه بخاطر ارزان سازی هست
      ولی توی دنیایی که خودروها دایم در حال پیشرفت برای راحتی رانندگی هستن،
      وقتی تکنولوژیهایی مثل ترمز خودکار-هشدار خروج خط-رادار نقطه کور….
      داره استفاده میشه که هزینه خیلی بیشتری دارن،
      هزینه یه چرخ دنده پیچشی مگه چقدر از نوع صاف گرونتر درمیاد؟؟؟؟
      یا اینکه فکر میکنن خریدار واقعا این هزینه رو نمیده که از شر این مشکل خلاص بشه؟؟؟؟
      مقاله جالبی بود
      اما با توضیح دلیلش،
      واقعا حل نشدن این مشکل غیر قابل توجیه‌تر شد

      پاسخ
      1. میلاد
        سوابق: (4 دیدگاه) ,

        سلام
        دوست عزیز تو متن توضیح داد ” این صدای زوزه دلیل اصلی اجبار رانندگان به ایست کامل خودرو پیش از انتخاب دنده‌عقب می‌باشد.”
        چون اگر مثل بقیه دنده ها باشه ممکنه راننده دراتوبان باسرعت بالا از دنده پنج بزنه دنده عقب و گیربکس منهدم کنه و ماشین و موتور و متلاشی کنه.
        برای همین در حین حرکت به جلو دنده عقب جا نمیخوره بایدحتما ایست کامل کرد.

        پاسخ
      2. يك
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        یه درسی در مهندسی هست بنام اقتصاد مهندسی که روی حتی یک مقاومت اضافه کم یا زیاد شدن در محصولات بررسی میشه، شما به یک محصول توجه نکن، در تیرا‍ بالا حتی حذف یک مقاومت الکتریکی از محصول یا یه واشر یا … موجب صرفه جویی بسیار زیاد هزینه میشه. اونم در دنیای رقابتی اونجا این هزینه ها اهمیت پیدا میکنه. ضمنا یکی از دلایل هزینه نکردن برای چرخدنده مارپیچی برای دنده عقب اینه که مدت زمان استفاده از دنده عقب بسیار به ندرت اتفاق میفته لذا بر اساس همون اقتصاد مهندسی هزینه بیشتر توجیهی نداره.

        پاسخ
  2. مظاهر
    سوابق: (111 دیدگاه) ,

    برای نرمی گربکس و کاهش صدا از چرخ دندهای مورب استفاده می کنند.

    پاسخ
  3. net
    سوابق: (900 دیدگاه) ,

    منم همیشه این صدای دنده عقب برام جالب بود و صدای قشنگی هم داره دنده عقب

    پاسخ
      1. net
        سوابق: (900 دیدگاه) ,

        انصافا چه قشنگی داره😅😅😅😅

        پاسخ
  4. حمیدرضا
    سوابق: (2257 دیدگاه) ,

    یکی از بزرگترین علامت سوالای من بود چرا انقدرم صداش ازار دهندست

    پاسخ
  5. net
    سوابق: (900 دیدگاه) ,

    emad فکر کنم اقای احمد زاده هم از کامنتتون خندش گرفت خیلی باحال گفتی=انصافا چه صدای قشنگی داره😅😅😅😅

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.