آموزش

آیا چرخ‌های با سایز بزرگتر باعث پرفورمنس بهتری می‌شوند؟

بعضی‌ها فکر می‌کنند که رینگ‌های بزرگتر برای خودروها تنها جنبه زیبایی دارند و حتی روی سواری تأثیر منفی می‌گذارند یا احتمالاً حتی خودرو را کندتر می‌کنند. در اینجا در یک تست با آئودی RS6 مدل ۲۰۲۰ تأثیر ابعاد رینگ و چرخ را روی پرفورمنس خودرو اندازه می‌گیریم.

در این آزمایش که توسط AutoBildSportsCars صورت گرفته، از چرخ‌های سایز ۲۰ و ۲۱ اینچی روی آئودی RS6 آوانت جدید استفاده شده است. هر دوی این رینگ‌ها مستقیماً توسط خود آئودی برای این خودرو ارائه شده و قابل انتخاب‌اند. برای چرخ ۲۱ اینچی از تایرهای ۲۷۵/۳۵R21 هانکوک Ventus S1 Evo و برای چرخ ۲۲ اینچی از تایرهای ۲۸۵/۳۰R22 پیرلی P Zero استفاده می‌شود. این آزمون شامل شتاب صفر تا ۱۰۰، ۲۰۰ و ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و همچنین طی یک دور پیست است.

این خودرو از پیشرانه‌ای V8 با حجم ۴ لیتر و مجهز به توربوشارژر دوقلو سود می‌برد که در یک سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی در مجموع قدرت ۵۹۲ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتن‌متر را از طریق یک گیربکس ۸ سرعته خودکار به هر چهار چرخ می‌فرستد.

شتاب صفر تا صد رسمی این خودرو ۳.۶ ثانیه بوده و می‌تواند به بیشینه سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت دست یابد. نسخه با چرخ ۲۲ اینچی این خودرو ۲۶ کیلوگرم وزن بیشتری دارد. در تست شتاب نسخه با چرخ‌های کوچکتر توانست صفر تا صد را در ۳.۳ ثانیه ثبت کند در حالی که این زمان در هنگام استفاده از چرخ‌های بزرگ‌تر ۰.۱ ثانیه افزایش یافته و به ۳.۴ ثانیه رسید.

برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز نسخه ۲۱ اینچی در ۱۱.۷ ثانیه و نسخه ۲۲ اینچی در ۱۱.۹ ثانیه رکورد خود را ثبت کردند. زمان لازم برای رسیدن به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در مدل با چرخ‌های ۲۱ اینچی هم ۲۰.۲ ثانیه و در نسخه با چرخ‌های ۲۲ اینچی ۲۰.۸ ثانیه ثبت شد.

تا اینجا مشخص شد که چرخ‌های بزرگتر روی شتاب تأثیر منفی می‌گذارند اما آیا در پیست نیز همین‌گونه است؟ طبیعی است که در اینجا با بهبود هندلینگ توسط چرخ‌های بزرگتر انتظار عملکرد بهتری را داشته باشیم. یک راننده حرفه‌ای خودرو را با هر دو نوع چرخ طی چند دور سریع در پیست Lausitzring آزمایش می‌کند و نتیجه این بار به نفع چرخ‌های بزرگتر رقم می‌خورد.

علاوه بر این می‌توانید در پایان تست، مقایسه‌ای بین رکورد این خودرو با خودروهایی چون مرسدس AMG GT63S و ب‌ام‌و M5 کامپتیشن در همین پیست را نیز ببینید. هرچند رقبای مستقیم این خودرو در بازار، مرسدس AMG E63 و پورشه پانامرا توربو اسپرت توریسمو محسوب می‌شوند.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    تاثیر منفی میذاره

    موافقم 1
    مخالفم 4
  2. Joker

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (526 ديدگاه)

    اینجور تست ها از پایه اشتباهن،چون تو همون حالت عادی با یه سایز رینگ هم دوبار اقدام به شتابگیری کنی چند صدم ثانیه اختلاف زمانی وجود داره نمیشه اینو گذاشت پای کوچک با بزرگ بودن سایز رینگ ها،در کل سایز چرخ تغییری نمیکنه فقط این سایز رینگ هست که کوچک و بزرگ میشه،الان اگه توجه کرده باشید تمام خودروسازها دارن رو میارن به رینگ های بزرگتر چون بخش مهمی از زیبایی یه خودرو به طراحی رینگ مربوط میشه،به نظر من آئودی در حال حاظر زیباترین طراحی رینگ رو بین خودروسازا داره…

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. mercedes benz

      ۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (77 ديدگاه)

      سلام عرض ادب
      داداش گلم سایز چرخ ها و محیط اون دقیقا با شتاب رابطه ی مستقیم داره
      این موضوع رو شما به عینه میتونی حتی توی خودروهای داخلی هم ببینی ینی اگر از رینگ و لاستیک با سایز بزرگتر استفاده کنی شتاب خودرو بصورت محسوسی کم میشه ینی واقعا میتونی حس کنی ولی چرخ با سایز بزرگتر دو تا مزیت داره اونم اینه که کمتر دچار بوکسوبادو هرزگردی میشه و اینکه گشتاور با تقسیم بیشتر و یکنواخت تری به چرخ ها انتقال پیدا میکنه
      این کم شدن شتاب رو از خیلیا شنیدم که با تعویض چرخ های فابریک با رینگ لاستیک سایز بزرگتر و بعضا اسپرت حس میکنن
      یا علی مدد

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. عباس

        ۵ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (17 ديدگاه)

        سلام. کاملا موافقم هرچه سایز رینگ کوچکتر بشه گشتاور بیشتر میشه با افزایش سایز رینگ میتونید با دور موتور قبلی به سرعت بیشتری برسید.

        موافقم 6
        مخالفم 4
    2. مانی

      ۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      درسته که سایز چرخ ثابته تقریبا
      اما اونی‌ که دیواره لاستیک کوتاهتری داره
      شتاب جانبی بیشتری رو تحمل میکنه
      در کل کار خوبی‌ نیست وزن،مصرف سوخت و زمان شتابگیری ماشین زیاد میشه
      بجاش خیلی‌ کم تو پیست سریع تر میشه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  3. محمد

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (804 ديدگاه)

    این که چرخ بزرگ تر تاثیر منفی روی شتاب میزاره از نضر علمی ثابت شده واسه همین برای مستبقات درگ رینگ جلو رو کوچک میزارن و مهم ترین دلیلش هم وزن بیشتر رینگ بزرگ تره

    موافقم 0
    مخالفم 4
  4. ارش

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    آئودی A6 از همون آغاز تولیدش از دهه ۷۰ زیبا بودن اتفاقا از همون موقع هم سریع و پرقدرت بودن .آئودی ۱۰۰ که جد همین آئودی rs6 امروزی است در دهه ۷۰ میلادی با ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ کیلومتر سرعت حریف می طلبید .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. MAHDI

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    آئودی RS6 و RS7 این نسل عملکرد خیلی قوی و فوق‌العاده ای دارن.

    موافقم 1
    مخالفم 2
  6. reza s4

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (144 ديدگاه)

    این چیزی که گفته شده بنظرم اشتباس
    اگر رینگ لاستیک رو بزرگ و کوچک میکنید باید به کامپیوتر ماشین بگیید که سایز افزایش داشته چون (مثال سمند های جدید) سرعت رو از سنسور abs میگیرند و سنسور abs روی ی پارامتر خواص هست و چه رینگ ۱ اینچ بزارید و چه رینگ ۱۰۰ اینچ فرقی نداره براش شما اگر با رینگ ۲۱ اینچ برای هر دور دوران ۲۱ سانت بری جلو با رینگ ۲۲ شما ۲۲ سانت جلو میرید و اگر به کامپیوتر نگفته باشید این ۱ سانت رو نادیده میگیره
    (اینا مثال بود و فقط میخواستم منظور برسونم)
    * به احتمال زیاد چون کار اینا حرفه ایه اینکار انجام دادن اما چون سرعت از رو کیلومتر شمار دارن میبینن ممکنه باید به این موضوع هم شک کرد
    ای کاش از سرعت سنج جدا هم استفاده میکردن
    و نمیدونم که ایا اتوماتیک این ماشین خارجیا میفهمن که بزرگ شده یا ن البته بعید میدونم

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. SS

      ۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (738 ديدگاه)

      نکته ای که شما میگید درست هست اما ربطی به سریع یا کند شدن خودرو نداره
      با استفاده از دستگاه های دیاگ میشه سایز جدید تایر رو برای اکثر ماشین ها تعریف کرد تا عملکرد ای بی اس دچار اختلال نشه
      اما سایز رینگ ها هم در شتاب و سرعت تاثیر داره. معمولا رینگهای بزرگتر باعث کاهش شتاب میشن اما به علت انعطاف کمتر لاستیک های با فاق کوتاه تر عملکرد ماشین در پیچ ها بهبود پیدا میکنه و مثل همین تست لپ تایم بهتر میشه.
      شتاب و تایم خودروهای تست معمولا با دستگاه هایی مثل VBox سنجیده میشه و از سرعت سنج و تایمر خود ماشین استفاه نمیکنن.

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. Roham

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (727 ديدگاه)

      از دو ماشین متفاوت استفاده شده
      یکیش با رینگ ۲۱ و اون یکی با رینگ ۲۲
      دو تاش از شرکت سازنده گرفته شده (سایز رینگ واسه ماشین درست تعریف شده)
      تنها ایرادی که می‌تونه به این آزمایش گرفته بشه اینه که لاستیک‌ها از یک برند نیستن و بی‌شک ضریب اصطکاک متفاوتی دارن

      موافقم 2
      مخالفم 1
  7. علیx76

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    البته اگه قرار باشه فقط تاثیر سایز رینگ رو در نظر بگیریم ، باید وزن دو رینگ رو برابر کنیم
    در اینصورت بنظرم شتاب یکسان و لپ تایم رینگ بزرگتر بهتر باشه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. Tommy

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (61 ديدگاه)

    اتفاقاً این مسئله طبق قوانین فیزیک درسته چون رینگ های کوچک گشتاور بیشتری نسبت به رینگ های بزرگتر وارد میکنند در نتیجه نیروی بیشتر با وزن برابر شتاب بالاتری رو به همراه خواهد داشت

    موافقم 2
    مخالفم 2
  9. امیررضا

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (39 ديدگاه)

    من رو زمینه یه مدت تحقیق کردم و متوجه این شدم که چرخ هرچقدر بزرگتر باشه شتاب و ثبات ماشین کاهش پیدا میکنه و تاپ اسپید بعضاً بیشتر میشه. ولی اصلی ترین دلیل برای استفاده از چرخ کوچکتر، مصرف سوخت کم و سبک بودن فرمان هست‌. درضمن، تو این تست باید جفت تایر ها هم یکی میبودن. یکی هانکوک و یکی پیرلی که نمیشه برادر من.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. SS

    ۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (738 ديدگاه)

    مهمترین نقش رینگ های بزرگتر این هست که سیستم تعلیق زودتر مشکل پیدا میکنه و نمایندگی ها پول بیشتری در میارن. مشتری ها هم طبیعتا ظاهر این رینگها رو دوست دارن و توجه چندانی به مشکلات اون نمیکنن.
    رینگ های 20 اینچی شاید برای کشورهای اروپایی مثل هلند که یه چاله هم ندارن خوب باشه اما برای کشورهایی مثل ایران و آمریکا واقعا فاجعه هستن.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. مهران

      ۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خودرو هایی که از دور شافت گیربکس برای نمایش سرعت خودرو استفاده میکنن مثل خودرو های داخلی متوجه تغییر بزرگ تر شدن سایز رینگ و محیط چرخ ها نمیشن و مثلا شما با دنده 4 و دور موتور 3هزار کیلومتر شمار رو مثلا روی 80 کیلومتر برساعت میبینی و اگه سایز رینگ و چرخت رو بزرگ تر کنی باز هم با دور موتور3هزار سرعت 80 کیلومتر نمایش داده میشه ولی در حقیقت سرعت ماشین بیشتر از 80 کیلومتره برای همین ممکنه تو جاده جریمه بشی و ضمنا چرخ بزرگتر و مخصوصا فاق لاستیک بیشتر ترک ها و چاله های خیابون هارو کمتر نشون میده ولی شتاب رو کم میکنه و موقعی که میخای راه بیفتی روی موتور و دیسک و صفحه بیشتر فشار میاد چون چرخ های بزرگترسنگین ترن و اینرسی سکون بیشتری دارن در کل چرخ کوچیک ینی شتاب بیشتر و مصرف سوخت کمتر بعلاوه نشون دادن چاله چوله های بیشتر و چرخ بزرگتر یعنی کیفیت رانندگی بالاتر و نشون ندادن ترک ها و دست انداز ها با مصرف سوخت بیشتر و شتاب کمتر ،در کل برای جاده چرخ بزرگ خوبه و برای شهر چرخ کوچیک

      موافقم 5
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا