تعیین سرنوشت پژو 405 و پراید در هفته آینده

دنیای اقتصاد: رئیس سازمان ملی استاندارد از حذف خودروهایی که نتوانسته‌اند استانداردهای لازم را کسب کنند، خبر داد.


نیره پیروزبخت در مراسم روز جهانی استاندارد با بیان اینکه سازمان از دوشنبه هفته آینده تکلیف خودروها (استاندارد یا غیراستاندارد بودن آنها) را مشخص می‌کند، گفت: خودروهایی که مشکلی بابت استاندارد نداشته باشند، تولیدشان ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت، با توقف تولید مواجه می‌شوند. به گفته وی، طی روز‌های آینده شورای عالی استاندارد تشکیل جلسه می‌دهد و اگر در این جلسه مشخص شود خودرویی نتوانسته شرایط لازم را برای تایید استاندارد به دست بیاورد، ما توقف تولید آن را اعلام خواهیم کرد. پیروزبخت این را هم گفته که با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی شهروندان، حتی در صورت فشار و مشکل‌آفرینی نیز این استانداردها اعمال خواهند شد.


اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد در شرایطی است که وی هفته گذشته در نشست خبری خود گفته بود: ممکن است برای یکی، دو قطعه وارداتی مشکلاتی وجود داشته باشد که باید در مورد الزام استفاده از این قطعات در شورای عالی استاندارد تصمیم‌گیری شود. اظهارنظر هفته گذشته وی این شائبه را به وجود آورد که سازمان ملی استاندارد احتمالا با توجه به مشکلات تحریم و افت شدید تولید، بابت توقف محصولات غیراستاندارد به خودروسازان سخت نخواهد گرفت. با این حال گفته‌های دیروز وی، تاکیدی بود بر حذف خودروهایی که موفق به پاس کردن استانداردهای ۸۵‌گانه نشده‌اند.


سازمان ملی استاندارد طی دو سال گذشته پیگیر اجرای استانداردهای جدید در تولید خودروهای داخلی بوده و چند مرحله را برای آن در نظر گرفته است. در آخرین مرحله که زمان اجرای آن دی ماه امسال است، بناست تولید خودروهایی که نتوانسته‌اند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند، متوقف شود. این در حالی است که از همان تابستان سال گذشته با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر به تاخیر افتادن اجرای استانداردهای ۸۵ گانه، مطرح شد و با وجود اظهارات دیروز رئیس سازمان ملی استاندارد، هنوز هم این احتمال وجود دارد. احتمال موردنظر از آن جهت است که گفته می‌شود پراید و پژو ۴۰۵ به‌عنوان دو محصول پرتیراژ خودروسازی کشور توان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را ندارند و باید حذف شوند.
حذف این خودروها در شرایط فعلی که صنعت خودرو در تحریم قرار دارد و با افت شدید تولید دست و پنجه نرم می‌کند، به معنای نزولی شدن تیراژ و احتمالا رشد قیمت‌ها در بازار است، مگر آنکه جایگزینی مناسب برای آنها در نظر گرفته شود. در واقع ازآنجاکه حذف بدون جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ می‌تواند اشتغال بخشی از نیروی انسانی خودروسازان را به خطر بیندازد، تردیدهایی جدی درباره توقف تولید آنها به دلیل پاس نکردن استانداردهای ۸۵ گانه وجود دارد. البته در مورد پراید، نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر حذف این خودرو است و پلیس راهور ناجا نیز بارها بر عدم شماره‌گذاری این خودرو طی سال آینده تاکید کرده است. حتی گفته می‌شود سایپایی‌ها جایگزین پراید را نیز مشخص کرده‌اند جایگزینی که البته به نظر می‌رسد تیبا خواهد بود.


به نظر می‌رسد اگر پروژه وزارت صنعت و سایپا برای حذف و جایگزینی پراید به ثمر ننشیند، توقف تولید این خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد نیز اجرایی نخواهد شد، زیرا با توجه به تیراژ بالای این محصول و وابستگی سایپا و پارس خودرو به آن، حذف بدون جایگزینش می‌تواند اشتغال در این دو شرکت را به خطر بیندازد. در مورد پژو ۴۰۵ نیز شرایط مشابهی وجود دارد و بنابراین باید منتظر ماند و دید هفته آینده در شورای عالی استاندارد چه تصمیماتی گرفته می‌شود و سرنوشت این دو خودرو قدیمی به کجا خواهد کشید.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

  1. مسعود
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    هر روز صدها نفر دارن تو جای جای این کشور از کار اخراج میشن بدلیل ورشکستگی کارخونه ها ، آقایون به شخمشونم نیست .. حالا چی شده که اگه پراید تولید نشه بیکار شدن چند ده نفر از کارگرهای سایپا مهم شده ؟؟؟ 85 میلیون ایرانی که ارابه مرگ وطنی برسه دستشون مهم هستن یا چند نفر کارگر سایپا ؟؟؟ اینم میدونم که همون کارگرهای بدبخت سایپا هم بهانه بیش نیستن واسه عده ای آقایون که از ترس خالی شدن جیباشون کارگر رو بهونه میکنن

    پاسخ
  2. Farzad
    سوابق: (154 دیدگاه) ,

    اسکلت بدنه پراید ۱۱۱ رو مشاهده کنید
    جنسش مثل قوطی روغن نباتی میمونه….

    پاسخ
  3. Behrouz. anzali
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    اگه راست میگی اقای استاندارد یه نگاهی بکن به دیگر تولیدات داخلی که برای عهد بوق هستند بعدا تصمیم بگیر این کار باید خیلی سال پیش انجام میشد !!!!!! دیگه الان نیاز نبود با یه ماشین جدیدتر کسی بیکار بشه؟؟جون مردم رو با ماشینهای مزخرف گرفتید تی سالیان . الان دم از استاندارد میزنی ؟؟؟؟ الانم هدفت بیکار کردن اون مردم بدبختی هست که دارن اونجا کار میکنن؟؟؟؟ متاسفم واقعا براتون.

    پاسخ
    1. مزدا
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      نیره پیروز بخت آقا نیست خانوم هست

      پاسخ
  4. امیر
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    چه مشکلی!
    پژو 405 سپر و چراغاشو عوض کنن میشه پژو پارس
    پارسم که همه استاندارها رو پاس میکنه.

    پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (82 دیدگاه) ,

    اخی شما نگران کارگرید یا جیب خودتون شرکتهای که بقول خودتون زیانده هستن، تولیداتون خودروهای ارزان از رده خارجی هستن که شما به دوبرابر قیمت به ملت میندازین شرکتهای که اکثر سهام دارشون وابسته به بالایی هستن تا سیستم اصلی درست نشه انتظار تغییر اساسی بعید

    پاسخ
  6. احسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خخخخخخ گفتین پایان تولید پژو ۴۰۵ و پراید خخخخخخ این دو تا لگن که تا حالا هزار بار ملت رو باهاش دوشوندن و یک رقم بی نهایت مالی رو باهاش پارو کردند حالا هم نگران نباشید می خوان یه لگن دیگه با یه قیمت مضاعف دیگه بسازن فقط پالونش رو عوض کنن .. فقط متاسفم

    پاسخ
  7. دایان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من حاضرم مثل دوره ی قدیم خر و اسب و کالسکه سوار شم ولی یه جایی از کوچمون شهردار اجازه بده حصار بکشیم سقف بزنیم نگه داریم اینارو.ولی سوار بهترین ماشین اینا که مگان هست نشم.

    پاسخ
  8. سجاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خجالت آوره اگه فکر کنید ملت ایران که عاشق به روز ترین گوشیهای هوشمند و لوازم خانگی هستند در خصوص خودرو از تکنولوژی عهد بوق استفاده میکنند و خودروهای فاقد ایمنی علی الخصوص پژو 405 و پارس و حتی سمندیجات رو با بزک های خاصشون روانه بازار تشنه دلالان میکنند

    پاسخ
  9. Amin
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    چقدر خوب ، معنی استاندارد هم بلاخره فهمیدیم چیه

    پاسخ
  10. arvin
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بعله دیگه چون بیشترین سود رو کم کیفیت ترین خودروها میدن
    پراید 10 میلیون دراد میصرفه بخاطرش ادم کشت یا رشوه داد ک رو بورس وایسه

    پاسخ
  11. روح اله
    سوابق: (114 دیدگاه) ,

    تاوقتی اینا هستن تولیدپراید و امثالهم پابرجاست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.