ایستگاه

تعیین سرنوشت پژو ۴۰۵ و پراید در هفته آینده

دنیای اقتصاد: رئیس سازمان ملی استاندارد از حذف خودروهایی که نتوانسته‌اند استانداردهای لازم را کسب کنند، خبر داد.


نیره پیروزبخت در مراسم روز جهانی استاندارد با بیان اینکه سازمان از دوشنبه هفته آینده تکلیف خودروها (استاندارد یا غیراستاندارد بودن آنها) را مشخص می‌کند، گفت: خودروهایی که مشکلی بابت استاندارد نداشته باشند، تولیدشان ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت، با توقف تولید مواجه می‌شوند. به گفته وی، طی روز‌های آینده شورای عالی استاندارد تشکیل جلسه می‌دهد و اگر در این جلسه مشخص شود خودرویی نتوانسته شرایط لازم را برای تایید استاندارد به دست بیاورد، ما توقف تولید آن را اعلام خواهیم کرد. پیروزبخت این را هم گفته که با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی شهروندان، حتی در صورت فشار و مشکل‌آفرینی نیز این استانداردها اعمال خواهند شد.


اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد در شرایطی است که وی هفته گذشته در نشست خبری خود گفته بود: ممکن است برای یکی، دو قطعه وارداتی مشکلاتی وجود داشته باشد که باید در مورد الزام استفاده از این قطعات در شورای عالی استاندارد تصمیم‌گیری شود. اظهارنظر هفته گذشته وی این شائبه را به وجود آورد که سازمان ملی استاندارد احتمالا با توجه به مشکلات تحریم و افت شدید تولید، بابت توقف محصولات غیراستاندارد به خودروسازان سخت نخواهد گرفت. با این حال گفته‌های دیروز وی، تاکیدی بود بر حذف خودروهایی که موفق به پاس کردن استانداردهای ۸۵‌گانه نشده‌اند.


سازمان ملی استاندارد طی دو سال گذشته پیگیر اجرای استانداردهای جدید در تولید خودروهای داخلی بوده و چند مرحله را برای آن در نظر گرفته است. در آخرین مرحله که زمان اجرای آن دی ماه امسال است، بناست تولید خودروهایی که نتوانسته‌اند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند، متوقف شود. این در حالی است که از همان تابستان سال گذشته با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر به تاخیر افتادن اجرای استانداردهای ۸۵ گانه، مطرح شد و با وجود اظهارات دیروز رئیس سازمان ملی استاندارد، هنوز هم این احتمال وجود دارد. احتمال موردنظر از آن جهت است که گفته می‌شود پراید و پژو ۴۰۵ به‌عنوان دو محصول پرتیراژ خودروسازی کشور توان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را ندارند و باید حذف شوند.
حذف این خودروها در شرایط فعلی که صنعت خودرو در تحریم قرار دارد و با افت شدید تولید دست و پنجه نرم می‌کند، به معنای نزولی شدن تیراژ و احتمالا رشد قیمت‌ها در بازار است، مگر آنکه جایگزینی مناسب برای آنها در نظر گرفته شود. در واقع ازآنجاکه حذف بدون جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ می‌تواند اشتغال بخشی از نیروی انسانی خودروسازان را به خطر بیندازد، تردیدهایی جدی درباره توقف تولید آنها به دلیل پاس نکردن استانداردهای ۸۵ گانه وجود دارد. البته در مورد پراید، نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر حذف این خودرو است و پلیس راهور ناجا نیز بارها بر عدم شماره‌گذاری این خودرو طی سال آینده تاکید کرده است. حتی گفته می‌شود سایپایی‌ها جایگزین پراید را نیز مشخص کرده‌اند جایگزینی که البته به نظر می‌رسد تیبا خواهد بود.


به نظر می‌رسد اگر پروژه وزارت صنعت و سایپا برای حذف و جایگزینی پراید به ثمر ننشیند، توقف تولید این خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد نیز اجرایی نخواهد شد، زیرا با توجه به تیراژ بالای این محصول و وابستگی سایپا و پارس خودرو به آن، حذف بدون جایگزینش می‌تواند اشتغال در این دو شرکت را به خطر بیندازد. در مورد پژو ۴۰۵ نیز شرایط مشابهی وجود دارد و بنابراین باید منتظر ماند و دید هفته آینده در شورای عالی استاندارد چه تصمیماتی گرفته می‌شود و سرنوشت این دو خودرو قدیمی به کجا خواهد کشید.

برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (157 ديدگاه)

    هر روز صدها نفر دارن تو جای جای این کشور از کار اخراج میشن بدلیل ورشکستگی کارخونه ها ، آقایون به شخمشونم نیست .. حالا چی شده که اگه پراید تولید نشه بیکار شدن چند ده نفر از کارگرهای سایپا مهم شده ؟؟؟ ۸۵ میلیون ایرانی که ارابه مرگ وطنی برسه دستشون مهم هستن یا چند نفر کارگر سایپا ؟؟؟ اینم میدونم که همون کارگرهای بدبخت سایپا هم بهانه بیش نیستن واسه عده ای آقایون که از ترس خالی شدن جیباشون کارگر رو بهونه میکنن

  2. Farzad

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    اسکلت بدنه پراید ۱۱۱ رو مشاهده کنید
    جنسش مثل قوطی روغن نباتی میمونه….

  3. Behrouz. anzali

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (315 ديدگاه)

    اگه راست میگی اقای استاندارد یه نگاهی بکن به دیگر تولیدات داخلی که برای عهد بوق هستند بعدا تصمیم بگیر این کار باید خیلی سال پیش انجام میشد !!!!!! دیگه الان نیاز نبود با یه ماشین جدیدتر کسی بیکار بشه؟؟جون مردم رو با ماشینهای مزخرف گرفتید تی سالیان . الان دم از استاندارد میزنی ؟؟؟؟ الانم هدفت بیکار کردن اون مردم بدبختی هست که دارن اونجا کار میکنن؟؟؟؟ متاسفم واقعا براتون.

    1. مزدا

      ۱۸ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نیره پیروز بخت آقا نیست خانوم هست

    2. امیررضا رجبی

      ۱ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (4 ديدگاه)

      این همه دزدی میکنن این همه پول مردم رو بالا میکشن غیرت داشته باشن شرف داشته باشن لیاقت داشته باشن ی ماشین درست و حسابی بدن دست مردم ن ماشین آشغال درجه ۳ چینی که دست کمی از پراید نداره

  4. امیر

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چه مشکلی!
    پژو ۴۰۵ سپر و چراغاشو عوض کنن میشه پژو پارس
    پارسم که همه استاندارها رو پاس میکنه.

  5. امیر

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (152 ديدگاه)

    اخی شما نگران کارگرید یا جیب خودتون شرکتهای که بقول خودتون زیانده هستن، تولیداتون خودروهای ارزان از رده خارجی هستن که شما به دوبرابر قیمت به ملت میندازین شرکتهای که اکثر سهام دارشون وابسته به بالایی هستن تا سیستم اصلی درست نشه انتظار تغییر اساسی بعید

  6. احسان

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خخخخخخ گفتین پایان تولید پژو ۴۰۵ و پراید خخخخخخ این دو تا لگن که تا حالا هزار بار ملت رو باهاش دوشوندن و یک رقم بی نهایت مالی رو باهاش پارو کردند حالا هم نگران نباشید می خوان یه لگن دیگه با یه قیمت مضاعف دیگه بسازن فقط پالونش رو عوض کنن .. فقط متاسفم

  7. دایان

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من حاضرم مثل دوره ی قدیم خر و اسب و کالسکه سوار شم ولی یه جایی از کوچمون شهردار اجازه بده حصار بکشیم سقف بزنیم نگه داریم اینارو.ولی سوار بهترین ماشین اینا که مگان هست نشم.

  8. سجاد

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خجالت آوره اگه فکر کنید ملت ایران که عاشق به روز ترین گوشیهای هوشمند و لوازم خانگی هستند در خصوص خودرو از تکنولوژی عهد بوق استفاده میکنند و خودروهای فاقد ایمنی علی الخصوص پژو ۴۰۵ و پارس و حتی سمندیجات رو با بزک های خاصشون روانه بازار تشنه دلالان میکنند

  9. Amin

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (20 ديدگاه)

    چقدر خوب ، معنی استاندارد هم بلاخره فهمیدیم چیه

  10. arvin

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بعله دیگه چون بیشترین سود رو کم کیفیت ترین خودروها میدن
    پراید ۱۰ میلیون دراد میصرفه بخاطرش ادم کشت یا رشوه داد ک رو بورس وایسه

  11. روح اله

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (121 ديدگاه)

    تاوقتی اینا هستن تولیدپراید و امثالهم پابرجاست.

  12. امیررضا رجبی

    ۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    والا چی بگم حسرت این به دلمون مونده که ی ماشین درست و حسابی سوار بشیم نه این آشغالایی که شما بهش میگین ماشین. چی شد؟ چی ب سرمون اومد؟ ی زمانی بهترین ماشینای آمریکایی تو خیابونا جولان میدادن ماشینایی که والا الان بعد گذشت ۳۰_۴۰ سال بازم شرف دارن به ماشینای صفر پراید و سمند امروزی. اگه این فرغون ماشین باشه پس بنز_بی ام و_فورد _فولوکس واگن_تویوتا_کیا_پژو سیتروئن_شورلت_پورشه_لکسوس_ولوو_هیوندا و… چیه که امکانات و آپشن هایی که داره از خونه آدم هم بیشتره. شما نگران کارکنان ایرانخودرو و سایپا نباش بخدا اینقد که همین پراید آشغال جون مردم رو گرفته و مردم رو به کشتن داده بمب اتم این کارو نمیتونه بکنه. لیاقت اینو نداری که یه ماشین درست و حسابی بدین دست مردم لیاقت اینو ندارین که یه ماشین در خور شان و شخصیت ایرانی درست کنید این همه نابغه کی قدرشونو میدونه این همه طراح بخدا از یه جوان ۱۵ ساله بپرسی همه چیز ماشینو از حفظ میگه موتور چجوری ساخته میشه گیربکس چیه سیم کشی ماشین چجوریه و فلان… همه چیو میدونه اما کسی نیس از این هوش و استعداد استفاده کنه بعد میرین ماشین های درجه ۳ آشغال چینی رو که به خدا به قرآن ۱۰ میلیون ارزش نداره رو ۱۰۰ میلیون ۳۰۰ میلیون میندازین به مردم اینهمه دزدی میکنین فک نکنین مردم خرن هیچی نمیفهمن اینهمه پول مردم رو بالا میکشین حداقل لیاقت داشته باشین شرف داشته باشین غیرت داشته باشین ی ماشین درست و حسابی بدین دست مردم ی ماشینی که در حد کلمه ماشین باشه ن فرغون پراید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X