کوچ لیفان به‌سوی خودروسازان بم

چند سال پیش لیفان در ایران با محصول 530 و بعدتر با مدل 620 شناخته می‌شد. سپس کراس‌اوور X60 توانست جای پای این برند را در کشور محکم‌تر نماید. شرکت کرمان موتور که در راند اول تحریم‌ها، شریک کره‌ای خود را از دست داده بود توانست با کمک لیفان مجدداً در بازار خودروی کشور حضور پر رنگی داشته باشد. این حضور بعدها با مدل X50 و سدان 820 پر رنگ‌تر نیز شد.

Lifan 820

با لغو تحریم‌ها، کرمان موتور به‌سرعت به سراغ جایگزین‌هایی برای خودروهای چینی خود رفت. هیوندای با مدل‌های مختلف راه به سوله‌های این شرکت باز کرد و به نظر می‌رسید که احتمالاً این روند ادامه داشته باشد. اما در دور دوم تحریم‌ها مجدداً هیوندای بار خود را زودتر از همه بست و دست شریک ایرانی خود را در پوست گردو گذاشت.
در عوض کرمان موتور که تجربه موفقی از همکاری با شرکت جک به دست آورده، درصدد تمرکز بر محصولات این شرکت برآمده و ظاهراً از لیفان نیز دل کنده است. اما لیفان به جای دوری نخواهد رفت و به یکی از شرکت‌های خودروسازی کرمان یعنی خودروسازان سفر می‌کند.

Lifan X50
Lifan X50

شرکت خودروسازان بم حالا به محصولات جیلی و لیفان دست پرتری دارد. هرچند جیلی هم به نظر خیال ماندن ندارد و شاید دلیل کوچ لیفان به بم، همین موضوع باشد.


ازاین‌پس وظیفه مونتاژ محصولاتی چون لیفان X50 و X60 و لیفان 820 به خودروسازان بم واگذار می‌شود. اما در این میان سه محصول جدید نیز در برنامه این شرکت قرار گرفته‌اند که آنها نیز از محصولات لیفان می‌باشند. این خودروها که برای نخستین بار وارد بازار کشورمان می‌شوند شامل لیفان X70، لیفان X7 و لیفان M7 می‌باشند.


لیفان X70 یک کراس‌اوور شهری جمع‌وجور است که از یک موتور 4 سیلندر 2000 سی‌سی 145 اسبی و 185 نیوتن‌متری سود می‌برد. احتمالاً X70 رقیبی برای چری تیگو 5 و جک S5 خواهد بود و در این بازه قیمتی ارائه می‌شود.


مدل دیگر، کراس‌اوور بزرگ‌تر X7 است که مجهز به یک موتور 1.8 لیتری توربوی 190 اسبی و 250 نیوتن‌متری می‌باشد. این خودرو دارای سه ردیف صندلی و ظرفیت 7 سرنشین است.

مدل M7 نیز یک مینی‌ون یا MPV بوده و برای آن دو نوع موتور 1.5 لیتری و 2 لیتری با قدرت 145 اسب بخار و گشتاور 185 و 234 نیوتن‌متر اعلام شده‌اند.
پیش‌بینی می‌شود خودروسازان بم از خودروهای جدید خود در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی کند.

مطالب مرتبط

13 دیدگاه

  1. مهدی
    سوابق: (262 دیدگاه) ,

    اون MPV M7 اصلا شبیه به محصولات فورد مانند Galaxy و C max نیست کاملا طرحش ابتکاریه

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (653 دیدگاه) ,

      اصلا ابتکار و نبوغ از سر و روش میچکه :))))

      پاسخ
      1. Genius
        سوابق: (601 دیدگاه) ,

        دیگه ببین ما چقدر خدای نبوغیم که داریم محصولات اینو مونتاژ (نه تولید) میکنیم!!!!!!!

        پاسخ
    2. مزدا
      سوابق: (1139 دیدگاه) ,

      من یه کلیپ میدیدم که چینی ها در لباس خبرنگار در نمایشگاهی که بی ام و ماشین جدیدشو معرفی کرده بود با خط کش های خاصی داشتن همه جای ماشین رو اندازه گیری میکردن برای کپی کردن.
      یه شرکت این همه زحمت میکشه ماشین طراحی میکنه و میسازه بعد چینی ها اینجوری ازش سواستفاده میکنن به نظرم کار زشت و کثیفی هست

      پاسخ
    3. محمد
      سوابق: (1220 دیدگاه) ,

      دقیقا میخواستم همینو بگم
      M7 که mpv هست و این خودروها فروش چندانی تو ایران نمیکنن
      فورد که جای خودش حداقل کیا که وارد شد اونم موفق نشد
      .
      اون مدل x7 هم زیادی باریکه شده مثل لندمارک که وارد شد اونم ازش استقبال نشد
      شاسی بلند که بزرگ طراحی میشه، بهتره که عرضش هم به ارتفاعش بخوره
      .
      X60 هم امیدوارم واقعا دیگه مونتاژ نشه
      بی تناسب قدیمی
      حداقل رقیب مستقیمش x33 یه فیس لیفتی شد
      و حتی هموطنان خودش مدلهای بهتری دارن تو همین رنج قیمت
      .
      X50 و ۸۲۰ مدلهای بدی نیستن حداقل استقبال خوبی داشتن
      قیافه معقولی هم دارن که تو بلند مدت بازار ازشون زده نشه
      .
      X70 هم مدل قابل قبولیه اگه قیمتش معقول باشه میتونه موفق بشه
      اما امیدوارم x60-x7-m7 مونتاژ نشه حداقل مدلهای بهتر همون کمپانی رو وارد کنین مگه جلوتونو گرفتن؟
      .
      .
      ضمنا با شرایطی که پیش میریم فکر نمیکنم در آینده نزدیک همین خودروهای چینی هم در دسترس عموم باشن
      ایکاش حداقل مثل کشورهای دیگه، روی خودروها وام بلند مدت با سود کم میدادن

      پاسخ
  2. سام
    سوابق: (706 دیدگاه) ,

    طبق آخرین آمار،بازار لیفان در خود چین به سرعت در حال افول است و این خودروساز کوچک در 8 ماه نخست سال جاری میلادی تنها حدود 40 هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که نسبت به پارسال افت شدیدی را نشان می دهد.این در حالیست که شرکت کوچک چری در این بازه زمانی 285 هزار خودرو در بازار چین به فروش رسانده است که رقم 7 برابری نسبت به لیفان را نشان می دهد.پرسش این است که آیا سرمایه گذاری بر روی برند ضرردهی مثل لیفان برای شریک ایرانی آن سود ده است؟با توجه به اینکه لیفان یک شرکت خصوصی در چین است و از حمایت دولتی چندانی بهره نمی برد آیا آینده کاری آن آنقدر مطمئن است که روی آن بتوان در درازمدت تکیه کرد؟در صورت ورشکستگی احتمالی این برند تکلیف خریداران وطنی آن در کشور چه می شود؟ به نظرم حال تنها راه مطمئن خرید سهام این شرکت توسط شریک ایرانی آن است تا هم از افول بیشتر این برند در سطح جهانی جلوگیری شود و هم مشتریان ایرانی دسترسی بیشتری به قطعات یدکی آن داشته باشند.نمی توان هزاران خریدار لیفان در کشور را به حال خود رها کرد.نظر دوستان چیست؟

    پاسخ
    1. حمیدرضا
      سوابق: (2291 دیدگاه) ,

      لیفان بزرگترین فروشنده موتورسیکلت در چینه و به همین سادگی ورشکسته نمیشه محصولاتشم در حد بازار خودش پرفروشن

      پاسخ
  3. مانی
    سوابق: (143 دیدگاه) ,

    اولین محصول لیفان خودروی ۵۲۰ بود که مونتاژ کردنش داخل کشور خیانت به مردم بود این خودرو همه جاش ایراد بود مال من که چپ شد زندگیم نابود شد.نمایندگیش هم قبلا رفته بودم کلا مشتری ها باهاش مشکل داشتن از بس که خودروی تکراری دیده بودیم دیدن یه خودروی جدید برامون غنیمت بود واسه همین نگهش داشتیم،بعد با مدل ۵۲۰ آی خواستن مشکلش رو حل کنن ولی بازم حل نشد واسه همین کلا خط تولیدش رو متوقف کردن فقط این وسط بعضی ها مثل من زندگیشون نابود شد.

    پاسخ
  4. احمدرضا
    سوابق: (169 دیدگاه) ,

    لامصب همش اسکیه
    .
    .
    .
    انگاری اول اسکی بوده بعدن چرخ دراورده

    پاسخ
  5. محسن
    سوابق: (251 دیدگاه) ,

    لیفان خیلی چهره خوبی از خودش در ایران بوجود نیاورده، مدل های اولش مشکلات زیادی داشتن.

    پاسخ
  6. حمیدرضا
    سوابق: (2291 دیدگاه) ,

    بهترین مدلاشون همون ایکس ۷۰ و ایکس ۸۰ با مدل سدان ۸۲۰ هست اون ونشونم بدک نیست باقی ماشیناشون خیلی چنگی به دل نمی زنن خصوصا ایکس ۶۰ که‌کلا بازنشسته شده و مدل ایکس۷ که من حدس میزنم به علت ارتفاع زیاد سه ردیفه بودن ولی عرض کمه ماشین خیلی ازش استقبال نشه

    پاسخ
  7. Genius
    سوابق: (601 دیدگاه) ,

    لیفان بنابر تجربه بازار ایران و همچنین مستندات بازار خود کشور چین عملا نسبت به جیلی و چری و ام.جی یک برند چینی درجه 2 محسوب میشه؛هیچ حضوری هم در بازارهای بین المللی نداره بخاطر همینه که از تحریم های جدید امریکا نمی ترسه و بنظر میاد در ایران باقی خواهد موند.,ولی شرط موفقیتش در ایران اینه که X50 رو بده 50 میلیون X60 رو بده 60 میلیون و 820 رو هم بفروشه 82 میلیون واِلا با این قیمت های فعلی محکوم به فناست!

    پاسخ
  8. میلاد
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    پیشرفت همینه دیگه، بالاخره هر جوری هست با(کپی،همکاری،)جلو رفتند.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.