مرسدس بنزهفته نامه

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مایباخ اکسلرو، شوالیهٔ تک ساخت

پس‌ازاینکه بنتلی توسط فولکس‌واگن و رولزرویس توسط ب‌ام‌و خریداری شدند، دایملر که می‌خواست برندی فوق لوکس برای رقابت با هم‌وطنان خود داشته باشد، مایباخ را احیا کرده و در سال ۲۰۰۲ آن‌را به‌عنوان یک برند مستقل تأسیس نمود. این شرکت در طول عمر کوتاه و البته ناموفق خود صرفاً به تولید دو سدان فوق لوکس با نام‌های ۵۷ و ۶۲ پرداخت اما در سال ۲۰۰۵ مایباخ خودرویی را معرفی کرد که هیچ‌کس انتظارش را نداشت. این ماشین یک هایپرکار خیره‌کننده‌ای بنام اکسلرو بود.

اکسلرو درواقع توسط شرکت فولدا (زیرمجموعهٔ آلمانی گودیر) برای آزمایش لاستیک‌های جدید خود بنام «کارات اکسلرو» به مایباخ سفارش داده شده بود. شرط مهم فولدا برای این خودرو این بود که باید بتواند به سرعتی بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند تا محدودیت‌های لاستیک‌ها آزمایش شود. فولدا اما در مورد وزن اکسلرو هیچ محدودیتی تعیین نکرد زیرا یک خودروی سنگین فشار بیشتری روی لاستیک‌ها وارد می‌کند و قابلیت‌های آن‌ها را بیشتر نشان می‌دهد.

البته این اولین باری نبود که فولدا برای آزمایش لاستیک‌های خود درخواست ساخت خودرویی را می‌کرد زیرا این شرکت در سال ۱۹۳۸ نیز سفارش ساخت خودرویی با توانایی رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را به شرکت اتاق‌سازی Dorr & Schreck داد. این خودرو با همکاری مایباخ ساخته شد و W38 نام گرفت. به همین دلیل، مایباخ به احترام تاریخچهٔ همکاری خود با فولدا تصمیم گرفت اکسلرو را با الهام از W38 طراحی کند. بدین منظور، مایباخ در اقدامی شجاعانه مسئولیت طراحی این خودرو را به چهار دانشجوی آکادمی طراحی فورتسهایم سپرد و نُه ماه بعد طرح یکی از آن‌ها انتخاب شد. این طرح علیرغم جذابیتی فوق‌العاده، شباهت خانوادگی با W38 را هم به‌خوبی نشان می‌داد.

این بدنهٔ جذاب روی شاسی سدان مایباخ ۵۷ قرار گرفت ولی بااین‌حال اکسلرو بیش از ۱۰ سانتی‌متر طول بیشتری داشت و عرض آن نیز با ۱۶ سانتی‌متر افزایش نسبت به سدان ۵۷ به ۲.۱۲ متر رسیده بود! علاوه بر این، برای ایجاد حس یک کوپه در اکسلرو، کابین آن تقریباً ۴۰ سانتی‌متر عقب‌تر از ۵۷ طراحی شده بود. از زمانی که فولدا سفارش ساخت اکسلرو را داد، تنها ۲۵ ماه طول کشید تا مایباخ پروژهٔ ساخت آن‌را به اتمام برساند و سرانجام این هایپرکار خارق‌العاده را در ۱۱ می ۲۰۰۵ در برلین برای جهانیان به نمایش درآورد.

قوای محرکه

مایباخ ۵۷ علاوه بر پلت‌فرم، قلب خود را هم به اکسلرو اهدا کرد. پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V12 توئین توربوی استاندارد این سدان فوق لوکس با تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور مطمئناً بسیار قدرتمند بود اما برای رسیدن به سرعت موردنیاز فولدا، این پیشرانه به اصلاحاتی نیاز داشت تا قوی‌تر شود. برای شروع، حجم موتور به ۵.۹ لیتر افزایش پیدا کرد و سپس توربوشارژرها، رادیاتور و اینترکولرهای بزرگ‌تری روی آن نصب شدند. نتیجهٔ این تغییرات رسیدن خروجی موتور به اعداد فوق‌العادهٔ ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۲۰ نیوتن متر گشتاور بود که حتی امروزه هم چشمگیر هستند. برای انتقال این نیروی عظیم به چرخ‌های عقب نیز از همان گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک مایباخ ۵۷ استفاده شد.

پرفورمنس

اکسلرو برای اینکه بتواند به سرعت هدف فولدا یعنی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند به تک‌تک این اسب‌های بخار نیاز داشت زیرا وزن خشک آن ۲۶۶۰ کیلوگرم بود که این عدد با مایعات کامل و راننده به نزدیک به ۲.۹ تن می‌رسید یعنی کمی سبک‌تر از کوه اورست! اما هایپرکار مایباخ با وجود این وزن بسیار سنگین هنوز هم می‌توانست ظرف تنها ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. هرچند شاید این عدد در مقایسه با شتاب زیر سه ثانیه‌ای سوپراسپرت‌های امروزی چندان قابل‌توجه نرسد اما برای خودرویی که از کوه‌های یخ قطب جنوب وزن بیشتری دارد بسیار چشمگیر است.

در اول ماه می سال ۲۰۰۵ مایباخ برای آزمایش سرعت اکسلرو، آن‌را به پیست ناردو برد. هرچند رسیدن به حداکثر سرعت نهایی اکسلرو در این پیست امکان‌پذیر نبود اما مایباخ و فولدا دستیابی به همان سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را هدف قرار دادند. برای این کار، پشت فرمان خودرو رانندهٔ مسابقه «کلاوس لودوینگ» قرار گرفت که راکبی کاملاً مناسب برای چنین خودروی شیطانی محسوب می‌شد. مأموریت او این بود که نزدیک به سه تن فلز را در پیست خواب‌آور ناردو هدایت کند و تا سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت پای خود را روی پدال گاز نگه دارد. در پایان، اکسلرو توانست به سرعت ۳۵۱ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که حتی یک کیلومتر از سرعت هدف هم بیشتر بود. در این آزمایش، میانگین مصرف سوخت خودرو ۱۱۸ لیتر در هر صد کیلومتر بود که این یعنی در هر دور از پیست ۱۲.۵ کیلومتری ناردو، نزدیک به ۱۵ لیتر بنزین از باک ۱۱۰ لیتری آن کم می‌شد!

ویژگی‌ها

اصلی‌ترین ویژگی‌های ظاهری اکسلرو کاپوتی بسیار کشیده، جلوپنجرهٔ عمودی کرومی و دو درب باک سوخت بودند. در داخل خودرو نیز از چرم دورنگ مشکی و قرمز، تریم فیبر کربنی براق و تزئینات آلومینیومی استفاده شده بود. اکسلرو همچنین به صندلی‌های اسپرت با کمربندهای ایمنی به سبک خودروهای مسابقه‌ای هم مجهز شده بود. این هایپرکار عظیم‌الجثه روی رینگ‌های ۲۳ اینچی آلیاژی قرار گرفته بود که با لاستیک‌های ۳۱۵ فولدا پوشیده شده بودند. برای مهار کردن این شوالیهٔ شیطانی هم در هر چهارچرخ از ترمزهای دیسکی خنک شونده با سامانهٔ ABS استفاده شده بود.

سرنوشت

اکسلرو در اصل یک خودروی تک ساخت نمایشی بود و مایباخ هرگز قصد تولید آن‌را نداشت. پس‌ازاینکه این ماشین به هدف خود رسید مایباخ آن‌را با قیمت ۵ میلیون یورو برای فروش گذاشت. اکسلرو بلافاصله توسط یک صنعتگر الماس خریداری شد و بعداً آن‌را با قیمتی نامشخص به یک کارآفرین اروپایی فروخت. سپس در سال ۲۰۱۱ این ماشین با برچسب قیمتی ۸ میلیون دلار برای فروش گذاشته و گفته شد که یک رپر آمریکایی آن‌را خریده است. البته در مورد این معامله تردید وجود دارد و از آن زمان اکسلرو از نظرها پنهان شده است. به همین دلیل هم‌اکنون اطلاعات کاملی در مورد مالک این شوالیهٔ تک ساخت در دست نیست ولی بااین‌حال گفته می‌شود مایباخ اکسلرو در حال حاضر متعلق به «فرانک ریکت» بنیان‌گذار شرکت تیونینگ مکاترونیک است.

چرا تکرارنشدنی است؟

شکی نیست که مایباخ اکسلرو خودروی خارق‌العاده‌ای است و هم‌اکنون پس از گذشت پانزده سال هنوز هم بسیار شگفت‌آور و اغواگر به نظر می‌رسد. هرچند این خودرو در اصل برای آزمایش و تبلیغ لاستیک‌های فولدا ساخته شده بود اما کسانی که اکسلرو را می‌دیدند آخرین چیزی که به نظرشان می‌آمد لاستیک‌ها بود. اکسلرو توسط شرکتی ساخته شد که امروز دیگر وجود ندارد و به زیر برند مظلوم مرسدس تبدیل شده است. جهان دیگر خودرویی مشابه این را نخواهد دید و مایباخ اکسلرو برای همیشه به‌عنوان چشمگیرترین قایق جاده‌ای تاریخ باقی خواهد ماند.

مشخصات فنی

Maybach Exelero

معرفی ۲۰۰۵
ترکیب موتور جلو
پیشرانه ۵.۹ لیتری V12 توئین توربو
قدرت ۷۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۰۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ۲۶۶۰ کیلوگرم
طول ۵,۸۳۴ میلی‌متر
عرض ۲,۱۲۰ میلی‌متر
ظرفیت سرنشین ۲ نفر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (353 ديدگاه)

    یه شاهکار تکرار نشدنیه

    موافقم 35
    مخالفم 1
    1. MR.JD

      ۶ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (326 ديدگاه)

      قطعا شاهکاره
      واقعا طراحی خیلی ترسناکی داره
      ماشین شیطانه !!!!!!

      موافقم 39
      مخالفم 1
    2. حسین

      ۸ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (131 ديدگاه)

      چرا پنهان؟؟
      همین چند ماه پیش بود که سوپرکار بلوند(دختر اوس نونوری که سر از هیچی ماشین در نمیاره و فوقولاده هم منفوره)یه جا ملاقاتش کرده بود و از یه کاشبن پیادش کردن که من یادم نیست کجا بود مکانش ، اگه برین تو پیجش بگردین قطعا پیداش خواهید کرد

      موافقم 9
      مخالفم 3
  2. !!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!!

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (335 ديدگاه)

    ناب،شاهکار و اسطوره ی تکرار نشدنیه!!!!?????????????????

    موافقم 20
    مخالفم 0
  3. Moein

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (893 ديدگاه)

    هیچوقت فراموش نمیکنم وقتی برای اولین بار تو سریال هشدار برای کبری 11 دیدم این ماشین رو
    لحظه عجیبی بود
    چیزی که تا قبل از اون چشمم عادت نداشت
    یه ماشین خوفناک و عظیم الجثه
    واقعا بینظیره

    موافقم 19
    مخالفم 0
    1. Benz

      ۶ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      اونو یادم میاد اومد از یه جای کوچیک رد شد ولی خلافکاره با ولوو نتونست رد شه آخر فیلم سمیر با همکارش سر رانندگی با این دعواشون شده بود.

      موافقم 14
      مخالفم 0
    2. Farzad

      ۶ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      jay Z رپر آمریکایی هم تو موزیک ویدیوش به نام lost on از این ماشین استفاده کرد

      موافقم 14
      مخالفم 0
  4. Sina

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    فوق العاده جذاب
    و مهم تراز همه ممنون از پدال بابت ادامه ی این سری مطالب جذاب
    فکر کردم قرار نیستادامش بدین ولی خوشبختانه دوباره ادامه دادین
    دوباره ادامه بدین!!

    موافقم 18
    مخالفم 0
    1. Hadi

      ۶ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      جواهر تک ساخت ??
      واقعاً این شاهکار طراحی و مهندسی رو زبان نمیتونه توصیف کنه ??
      نقطه اوج جذابیت صنعت خودرو سازی ?……

      موافقم 6
      مخالفم 0
  5. BMW

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (584 ديدگاه)

    کلا مرسدس استاد طراحی ماشین با کاپوت کشیده جلو هست جدیدترین شاهکارشم کانسپت ویژن مایباخ ۶ بود که دهن همرو باز گذاشت ای کاش حداقل یک نسخه تولیدی ازش می ساخت تا حداقل تو بازیا تجربش کنیم :(

    موافقم 15
    مخالفم 0
  6. ツSAMURAIツ

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    پدال لطفاً از این سبک پست ها بیشتر بزار ??

    موافقم 11
    مخالفم 0
  7. Aref.Genial

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (249 ديدگاه)

    چند سال پیش یه مقاله در مورد این ماشین داخل “مجله ماشین” خونده بودم.

    جالب اینکه داخلی بازی کامپیوتری مافیا 1 من بعد از تمام کردن تمام مراحلش یه همچین ماشینی رو پیدا کردم و خیلی سرعت بالایی داشت.

    یادش بخیر…

    موافقم 7
    مخالفم 0
  8. challenger

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (178 ديدگاه)

    زیبا و خوفناک

    موافقم 8
    مخالفم 0
  9. Zakaria

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (310 ديدگاه)

    اگر پدال لطف کنه و قابلیتی رو توی سایت بزاره تا کاربرها مقاله های مورد علاقه شون رو توی پنل کاربری ذخیره کنن خیلی خوب میشه. من خودم چند سالی هست که هر مقاله ای رو که میپسندم توی گوگل کروم بوکمارک میکنم ولی اگر این قابلیت توی سایت باشه خیلی عالی میشه

    موافقم 9
    مخالفم 0
  10. Farzad

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    خاص به معنای واقعی کلمه

    موافقم 7
    مخالفم 0
  11. Ramin

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    خوبه بدک نیست…

    اما اگر بحث بحث شاهکار و تکرار نشدنی باشه..

    فقط الدورادو بیانزر ( همون الدورادو 8 چرخی که 5 روز پیش گفتم )
    فارسی سرچ کنید نمیاره.. انگلیسی سرچ کنید تو گوگل…

    اصلا کل اون الدورادو شاهکار بود… ( اینقدر دراز بود اون عقب یه استخر 1 متر در 80 سانت هم بود !!!!! البته عمقش 50 سانت بود)

    تو کل تاریخ فقط کادیلاک چنین شاهکاری خلق کرد…

    cadilac Eldorado 1977 8 wheel

    عجیب بود… میدونم… ولی شاهکار بود… ( هرچند یا 2 تا ازش ساخته شد یا 3 تا … دقیق نمیدونم)

    ای کاش پدال در موردش مطلب بزاره….

    موافقم 0
    مخالفم 19
    1. $ÃЪŦÏЛ$

      ۶ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      الدورادو بیاریتز….

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. MR.JD

      ۶ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (326 ديدگاه)

      یک ماشین بی خاصیت که فقط چون 8 تا چرخ دارد جلب توجه میکند
      تازه آن استخری هم که میگویی بی خاصیت تر و مسخره تر هم بود واقعا از کادیلاک بعید بود چنین ایده مزخرفی را عملی کند
      آخ چرا باید یک استخر پشت ماشین باشد که با هر گاز دادن یا ترمز گرفتنی آب آن استخر به روی مبارکتان خالی شود !
      به هر حال کادیلاک هم متوجه این ایده مزخرف شد و هرچه زود تر تولید آن را متوقف کرد تا همان دو تا بماند
      البته از یکی از آنها هم خبری نیست و انگار فقط یک عدد سفید رنگ از آن مانده است

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. Ramin

        ۶ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (2380 ديدگاه)

        اقای mr jd

        به هر حال چه مسخره چه غیر مسخره…

        به هر حال عملیش کرد…

        و اینکه اون استخر در داشت… میتونستی موقع حرکت درشو ببندی…

        ( حالا بگذریم… 4 تا دیس لایک دادید…. )

        من نتیجه گرفتم… هر وقت دیس لایک ها زیاد میشه بدونید اون ماشین شاهکاره….

        بدونید وقتی لایک ها زیاد میشن… اون ماشین خوب نیست…

        چون به این علت دیس لایک ها و لایک های فیک میدن چون حسودن و میخوان دیگران رو نابود کنن..

        هرچند معلومه چه کسانی دیس لایک دادن…

        موافقم 1
        مخالفم 20
        1. Moein

          ۶ بهمن ۱۳۹۹
          سوابق: (83 ديدگاه)

          خوبه بدک نیست….؟؟؟???

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. $ÃЪŦÏЛ$

          ۶ بهمن ۱۳۹۹
          سوابق: (4617 ديدگاه)

          رامین جان عرض کنم که الان شد ۶تا!
          و درضمن،بجای حرف از شاهکارهایی مثل کادیلاک الدورادو معمولی یا فلیتوود و دویل چرا گیر دادی به اون لگن بی خاصیت؟آخه ماشین مگه خونه یا کاروانه که ۸تاچرخ داشته باشه +استخر و سونا؟!؟!!؟! خودتم میدونی من خیلی دیوونه آمریکایی هام اما این یکی دیگه بدرد گورستان اتومبیل ها میخوره….

          موافقم 11
          مخالفم 0
  12. امین

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (438 ديدگاه)

    حالا که قصد تولیدش و نداشت ،میداد ایران خودرو مونتاژ می کرد،موتور شیش لیتری هم نخواستیم،همون xu7 کفایت می کرد.ولی نمی‌دونم میتونست سه تن وزنو بکشه.

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. MR.JD

      ۶ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (326 ديدگاه)

      حالتان خوبه ؟؟؟

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. $ÃЪŦÏЛ$

        ۶ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        وقتی میگن خ.ز یعنی این…

        موافقم 6
        مخالفم 1
  13. Ahmad

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (68 ديدگاه)

    118 لیتر در صد کیلومتر؟؟؟؟؟???
    خیلییییی زیاده تا حالا همچین عددی ندیده بودم

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. ارشیا

      ۶ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (307 ديدگاه)

      پیست ناردو فرق داره.
      یه دایره است و کلش پیچه.
      حالت گود هم داره.
      خیلی عجیبه که همچین سرعتی باهاش رفته.

      موافقم 6
      مخالفم 0
  14. ارشیا

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    این ماشین اسطوره واقعیه.
    عملکرد خیره کننده ای برای یه ماشین لوکس با وزن خونه ما.
    یه شاهکار ناب.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. M2F....GHI

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (51 ديدگاه)

    موتور و گیربکس AMG
    موتور M285 AMG
    گیربکس AMG Speedshift R

    موافقم 4
    مخالفم 0
  16. ?Ali Hossein?

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (494 ديدگاه)

    پدال این شد یه مطلب حسااااااااااااااااااااااااااابی دمت گرررررررررررررررررررررم!!!!!!!!!!!??
    من عاشق خبر های ابر ماشین های ابر ماشین های تکرار نشدنی هستم!!!???????
    ولی واقعا واسه خودش تو اون سال ابر ماشینی بود???????????

    موافقم 4
    مخالفم 0
  17. Omid622

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (744 ديدگاه)

    هرچی عکس خفن ازین ماشین دیدید بزارید کنار و محو عکس آخری بشید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. زیزیگولو

    ۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (4791 ديدگاه)

    حدود شیش متر طول داره یعنی به اندازه یه کامیون ۱۰ چرخ!

    موافقم 4
    مخالفم 1
  19. مهرداد كمال

    ۷ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1813 ديدگاه)

    بهترین ماشین تاریخ؟؟؟
    شاید!!

    موافقم 3
    مخالفم 2
  20. پرهام و رهام

    ۷ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (223 ديدگاه)

    زیبا دلبر . واقعا شاهکار کرد مایباخ .
    ممنون پدال از این مطلب لطفاً بیشتر بزار??

    موافقم 6
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا