مرسدس بنز

تکامل مرسدس بنز SL اسطوره‌ای به روایت تصویر

شاید همیشه سدان های بزرگ بوده‌اند که مرسدس را تعریف کرده‌اند اما…

اما این خودروساز همواره تولیدکننده‌ی خودروهای اسپورت و سبک‌تری هم بوده که یکی از مشهورترین آن‌ها SL کلاس افسانه‌ای است. این خودرو از سال ۱۹۵۵ تاکنون خودرویی مخصوص کروز سواران بوده و هنوز هم به آن به چشم یک خودروی راحت و جذاب نگریسته می‌شود.


از آنجایی که مرسدس آماده‌ی عرضه‌ی نسل جدید این خودرو در سال ۲۰۲۰ می‌شود بنابراین فرصت را غنیمت شمرده و نگاهی به تاریخچه‌ی این خودرو انداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

  • مدل ۱۹۰ (SL (W121 – سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۳

کل تولید: ۲۵۸۸۱ دستگاه

تولید در هر سال: ۳۲۳۵ دستگاه

اولین SL کانورتیبل تاریخ در سال ۱۹۵۵ و یک سال پس از معرفی مدل افسانه‌ای ۳۰۰SL گالوینگ معرفی شد. این خودرو بجای استفاده از فریم فضایی لوله‌ای مدل گران‌تر سقف سخت دارای مونوکوک کوتاه شده‌ی سدان R121 بوده است. مدل ۱۹۰SL از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۹ لیتری ۱۰۵ اسب بخاری سود می‌برد و قیمت آن نیز کمتر از برادر کوپه بود. این خودرو از همان سیستم تعلیق مدل خاص‌تر ۳۰۰SL استفاده می‌کرد و در جلو ساختار دوبل جناغی و در عقب نیز اکسل‌های تاب‌دار استفاده شده بود.

  • مدل (۳۰۰SL (W198 – سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۳

کل تولید: ۱۸۵۸ دستگاه

تولید در هر سال: ۳۰۹ دستگاه

۳۰۰SL رودستر دارای نسخه بازنگری شده‌ی فریم فضایی بکار رفته در مدل کوپه بود و همچنین از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری مدل گالوینگ سود می‌برد. البته قدرت این پیشرانه به ۲۱۵ اسب بخار کاهش یافته بود. از سال ۱۹۶۱، مدل رودستر به اولین مرسدسی تبدیل شد که دارای ترمزهای دیسکی در تمامی چرخ‌ها بود. به منظور برجسته کردن خصوصیات اسپورت، مرسدس دارای جلوپنجره مدل کوپه و ۲۰ میلی‌متر ارتفاع کمتر در مقایسه با ۱۹۰SL بود.

  • مدل پاگودا (W113) – سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۱

کل تولید: ۴۸۹۱۲ دستگاه

تولید در هر سال: ۶۱۱۳ دستگاه

پلتفرم پاگودا نیز همانند ۱۹۰SL از سدان W111 مرسدس مشتق شده بود. به خاطر اینکه پاگودا کاملاً کوچک‌تر از مدل W121 بود و پهنای بیشتری داشت بنابراین هندلینگ خودرو در آن زمان زبانزد خاص و عام بود.

در سال ۱۹۶۷ محبوب‌ترین نسخه‌ی پاگودا با نام ۲۸۰SL عرضه شد. این نسخه تقریباً نیمی از فروش مدل W113 را به خود اختصاص داد و با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۱۷۰ اسب بخاری و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۳ ثانیه‌ای در دسترس بود. از جمله مالکان مشهور این خودرو می‌توان به جان لنون، سوفیا لورن، چارلتون هستون و استرلینگ موس اشاره کرد.

  • مدل R107 – سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹

کل تولید: ۲۳۷۳۸۷ دستگاه

تولید در هر سال: ۱۳۱۸۸ دستگاه

R107 اولین مرسدس SL تاریخ با پیشرانه ۸ سیلندر بود. در آمریکا مدلی با پیشرانه بزرگ‌تر ۸ سیلندر ۵.۶ لیتری عرضه شد اما به دلیل قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر، مدل اروپایی ۵۰۰SL سریع‌ترین مدل با شتاب ۷.۴ ثانیه‌ای بود. علیرغم این موضوع، دو سوم R107 ها در آمریکای شمالی فروخته شدند.

  • مدل R129 – سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۱

کل تولید: ۲۰۴۹۴۰ دستگاه

تولید در هر سال: ۱۷۰۷۸ دستگاه

R129 بجای آنکه یک خودروی اسپورت ناب باشد یک گرند تورر بود و جذب کننده‌های شوک آن که با گاز کار می‌کردند سواری نرم را با تمامی آپشن های S کلاس همراه کرده بودند. اگرچه این خودرو سنگین‌تر از نسل قبل بود اما از پیشرانه‌های مدرن و قوی‌تری سود می‌برد.

SL 73 AMG که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ عرضه شد از همان پیشرانه ۱۲ سیلندر ۷.۳ لیتری پاگانی زوندا استفاده می‌کرد. تنها ۸۵ دستگاه از این خودرو فروخته شد.

  • مدل R320 – سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱

کل تولید: ۱۶۶۴۳۳ دستگاه

تولید در هر سال: ۱۶۶۴۳ دستگاه

این نسل از SL بیشتر به خاطر نقش خودروی ایمنی در مسابقات فرمول ۱ شناخته می‌شود. علیرغم تبلیغات روی جنبه‌ی موتور اسپورت این خودرو، R320 تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شد و وزن آن به خاطر سقف فلزی تا شونده افزایش یافته بود. پیشرانه‌های متنوعی در دسترس بودند که از ۶ سیلندر ۲۲۸ اسبی گرفته تا ۱۲ سیلندر بای توربوی ۶۶۱ اسبی مدل SL 65 بلک سریز را شامل می‌شدند.

  • مدل R321 – سال ۲۰۱۱ تاکنون

کل تولید: اعلام نشده

همانند نسل‌های پیشین SL، نسخه‌ی R321 نیز با جدیدترین تکنولوژی‌ها و آپشن هایی همچون دستیار حفظ خودرو بین خطوط، دستیار پارک فعال و دید در شب عرضه شده و از نظر کیفیت در حد و اندازه‌های S کلاس می‌باشد. این خودرو به خاطر سواری نرم در بزرگراه‌ها شناخته شده اما دارای وزن کمتر و شاسی سفت‌تر بوده و برخی از جنبه‌های اسپورت SL ها را زنده کرده است.

  • آینده


مرسدس در حال احیای SL نمادین به عنوان یک خودروی سبک‌تر، سریع‌تر و هیجان‌انگیزتر بوده و می‌خواهد از تجربه‌ی مهندسی بخش پرفورمنس AMG نیز سود ببرد. هشتمین نسل این خودرو دارای سقف پارچه‌ای سنتی خواهد بود.

ما تخمین می‌زنیم این خودرو را در سال ۲۰۲۰ و با پلتفرمی کاملاً جدید ببینیم. برخی عناصر کلیدی SL جدید با نسل جدید AMG GT مشترک خواهد بود.

این دو خودرو به خاطر اینکه پلتفرمی مشترک را خواهند داشت طبق انتظارات از اکسل‌ها، سیستم تعلیق، سیستم فرمان، معماری ۴۸ ولتی الکتریکی و قوای محرکه‌ی هیبریدی مشترکی سود خواهند برد که همین امر باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان خواهد شد. نسل‌های جدید SL و GT در تأسیسات زیندل فینگن آلمان تولید خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Cadillac

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    چراغ پشت مدل r320
    یکی از زیباترین هاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. mahdy

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    این خاندان عمری واسه مرسدس تو دنیا آبرو داری کردن
    واسه مرسدس بازا مقدسن
    فقط من یه سوال دارم چرا انقدر دیر به دیر نسل عوض کرده و میکنه ؟
    نسل R107 وR129 و R320به ترتیب 18 و 12 و 10 سال رو خط تولید بودن
    یعنی از حدود 1970 تا 2011 کلا سه تا نسل بوده از این ماشین
    و این که طراحی مدلR320 نسبت به 2001 بی نظیره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. Khosrow

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    R129 دوازده سال رو خط تولید بوده / الان به سال نکشیده همه جاشو تغییر میدن بلکه چیزی دربیاد ازش / غیراز نسل اخر همشون شاهکارن ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Hossein

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (150 ديدگاه)

    اون پاگودا دیوونه کنندس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Amin

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    همشون عالی و بینظیر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرامرز

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    نسل آخر وقتی چراغش روشنه بد نیست ولی وقتی چراغاش خاموشه بدجور تو ذوق میزنه. البته من این رو از نزدیک ندیدم ولی سی ال اس جدید که چراغاش این مدلیه این طور به نظرم اومد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. datsun

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (3500 ديدگاه)

    مالک یکی از اون sl300 ها همسر محمد رضا پهلوی بود که الان تو کاخ سعد آباد نگهداری میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Bideski

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (82 ديدگاه)

    واقعا افسانه ای و زیبا هستند احسنت بنز ?????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Mohammad

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (84 ديدگاه)

    جواهر مرسدس بنز …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. NAVID۰۰۹۸

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    قالی کرمان که میگن ، همینه ها .
    یک به یک زیباتر و جااُفتاده تر از قبل .
    شاید به کامنتم خورده بگیرید و یا بخندید ، اما من محصولات بنز و تویوتا رو مثل قالی کرمان میبینم که هرچه از تولیدش میگذره ، بیشتر به دل میشینه و بیشتر مشتری را به خودش جَذب میکنه .
    این خاصیت طراحی این شرکتهای اصیله ، اما خُب بنز یه دنیای دیگَست .

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. مانی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    R129 تو سال ۱۹۸۹ چه کولاکی کرده بود
    چقدر زیباست این ماشین با ۳۲۶ اسب بخار قدرت
    نقش مرسدس و فراری رو باهم داشت

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. یاس ی

    ۲۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    یادش بخیر زمانی که واردات خودرو آزاد بود یک بنده خدایی یدونه sl مدل r129 داشت از نگاه کردن بهش سیر نمیشدی، شما فکر کن زمانی که ماشینها همه پیکان بود یهو همچین عروسکی جلوت سبز بشه،!!!!!!!!!!!!!!!! ی رنگ دلفینی خاصی داشت. واقعا اس ال جزء زیباترین مدلهای مرسدس هستش.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. بهنام

    ۲۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (492 ديدگاه)

    R320 رو اولین بار سال 1381 تو شمال دیدم با پلاک گذر. با اون دو چراغ گرد چسبیده به هم باورم نمیشد. چراغ های جلوشو بعد فیس لیفت دوست نداشتم. اون اس ال با دوتا چراغ گرد چسبیده به هم بی نهایت زیبا بود به همراه مدل CL کلاس اون دوره واقعا طراحی زیبایی داشتن.

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا