مرسدس بنزهفته نامه

بیش از نیم‌قرن با مرسدس بنز E کلاس کوپه و کانورتیبل

مرسدس بنز هم‌اکنون در حال انجام کارهای نهایی روی فیس‌لیفت نسخه‌های کوپه و کابریولت E کلاس است. به همین مناسبت، این شرکت نگاهی دوباره به پیشینیان این خودرو داشته که شاید در نام باهم اشتراک نداشتند اما بخشی از یک خانوادهٔ گسترده بوده‌اند.

 

W114 دههٔ ۶۰

به گفتهٔ مرسدس بنز، داستان E کلاس کوپه از سال ۱۹۶۸ آغاز می‌شود یعنی زمانی که کوپهٔ Stroke 8 معرفی شد که در اصل نسخهٔ دودر از سدان W114 بود. این مدل که خودرویی بزرگ و لوکس بود، صرفاً با پیشرانه‌های شش سیلندر عرضه می‌شد. این کوپهٔ لوکس همچنین خودروی پیشرفته‌ای هم به حساب می‌آمد زیرا نسخهٔ بالا ردهٔ آن بنام ۲۵۰ CE به پیشرانهٔ M114 با تزریق سوخت الکترونیک بوش مجهز بود. این موتور ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که با استانداردهای امروزی چندان چشمگیر نیست اما به گفتهٔ مرسدس، کوپهٔ ۲۵۰ CE می‌توانست به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که در آن زمان برای خودروهای سواری برجسته بود. این ماشین همچنین تعریف کوپه‌های میان سایز مرسدس محسوب می‌شود یعنی استایل زیبا و اسپرت با داخل لوکس را هم ارائه کرد. Stroke 8 شیشهٔ جلوی شیب‌دارتر و سقف کم‌ارتفاع‌تری نسبت به نسخهٔ سدان داشت و در آن از طراحی بدون ستون B استفاده شده بود.

 

W123 دههٔ ۷۰

نزدیک به یک دهه بعد، نسخهٔ کوپهٔ مدل W123 در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۷ معرفی شد. در این نسل اما طیف مدل‌ها گسترش یافت و حالا نسخهٔ پایه با نام ۲۳۰ C با یک پیشرانهٔ چهار سیلندر که ۱۰۹ اسب بخار قدرت داشت ارائه می‌شد. سپس در پاییز همان سال یک نسخهٔ دیزلی هم به خانوادهٔ آن اضافه شد که البته صرفاً مخصوص بازار آمریکای شمالی بود. این مدل به یک پیشرانهٔ پنج سیلندر با تنها ۸۰ اسب بخار قدرت مجهز بود اما بعداً این موتور با یک پیشرانهٔ توربودیزل با ۱۲۵ اسب بخار قدرت جایگزین شد. W123 کوپه اما علاوه بر برخورداری از پیشرانه‌های متنوع‌تر، اسپرت‌تر از نسل قبلی هم بود. در بخش ابعاد نیز این مدل ۸۵ میلی‌متر طول کمتر و ۴۰ میلی‌متر ارتفاع کمتری نسبت به نسخهٔ سدان خود داشت.

 

W124 دههٔ ۸۰

نسل W124 که در سال ۱۹۸۷ وارد بازار شد، اولین E کلاسی بود که نسخهٔ کانورتیبل را هم ارائه می‌کرد. نسخهٔ روباز این نسل که چهار سال بعد از نسخهٔ کوپه وارد بازار شد، به یک سقف پارچه‌ای ۴۳ کیلوگرمی با ۲۷ اتصال و ۳۴ مفصل مجهز بود. مثل نسل‌های قبلی، W124 کوپه هم ۸۵ میلی‌متر کوتاه‌تر از همتای سدان خود بود ولی بااین‌حال در این نسل پانل‌های جانبی، سقف و بخش عقبی به‌طور قابل‌توجهی تغییر یافته و صرفاً بخش جلویی بدون تغییر از نسخهٔ سدان گرفته شده بود. نسخهٔ فیس‌لیفت این نسل در سال ۱۹۹۳ معرفی شد و اولین نسخه‌های AMG هم در این سال ارائه گردید. این مدل که E36 AMG نام داشت، به یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر با ۲۷۲ اسب بخار قدرت مجهز شده بود.

 

W208 دههٔ ۹۰

چهار سال بعد، مرسدس نام‌های E کلاس کوپه و کانورتیبل را کنار گذاشت و در نسل W208 از نام جدید CLK استفاده کرد. البته این تنها تغییر نبود زیرا سازندهٔ آلمانی می‌گوید CLK بر اساس C کلاس ساخته شده بود اما بااین‌حال به‌عنوان یک کوپهٔ چهارنفرهٔ تمام‌عیار، همچنان رویکرد سنتی E کلاس کوپه را ادامه داد. برای این ماشین مجموعه‌ای از این موتورها مثل چهار سیلندر ۱۳۶ اسب بخاری ارائه می‌شد اما صدرنشین خانواده مدل CLK55 با پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 بود که ۳۴۷ اسب بخار قدرت داشت.

 

C209 دههٔ ۲۰۰۰

نسل دوم CLK در سال ۲۰۰۲ به بازار آمد و استایل سیال‌تری نسبت به نسل قبلی جعبه‌ای داشت. این نسل همچنین بزرگ‌تر از قبل هم شده بود و به همین دلیل کابین جادارتری داشت. برای نسخهٔ کوپهٔ این نسل هفت پیشرانهٔ مختلف ارائه می‌شد اما در نسخهٔ کانورتیبل تنها پنج نمونهٔ آن‌ها ارائه می‌شدند. بااین‌حال، بازهٔ قدرتی هردو نسخه بین ۱۶۳ تا ۳۶۷ اسب بخار بود. در این نسل اما یک اتفاق مهم هم روی داد که آن ساخت نسخهٔ تولید محدود CLK DTM AMG بود. این مدل که در سال ۲۰۰۴ معرفی شد، به یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 سوپرشارژ با ۵۸۲ اسب بخار قدرت مجهز بود. البته این نسخه چیزی بیشتر از یک CLK با پیشرانهٔ قوی بود زیرا از طراحی بیرونی منحصربه‌فردی هم برخوردار بود که از خودروی مسابقه‌ای DTM مرسدس الهام گرفته بود. الهام از موتوراسپرت همچنین در داخل CLK DTM AMG هم ادامه یافته بود و به صندلی‌های اسپرت سبک‌وزن، تریم فیبر کربنی و غربیلک فرمان پوشیده با جیر مجهز شده بود. در سال ۲۰۰۵ فیس‌لیفت CLK معرفی شد و سپس یک سال بعد CLK63 AMG با ۴۸۰ اسب بخار قدرت به بازار آمد. علاوه بر این، مرسدس در این نسل نسخهٔ دیوانه‌وار Black Series را هم با ۵۰۰ اسب بخار قدرت معرفی کرد که صرفاً به‌صورت کوپه ارائه می‌شد.

 

C207 دههٔ ۲۰۱۰

در سال ۲۰۰۹ نام E کلاس کوپه دوباره بازگشت و جایگزین CLK شد. این نسل در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ معرفی شد و یک سال بعد نیز نسخهٔ کانورتیبل با سیستم گرمایش گردن سفارشی Airscarf به بازار آمد. با وجود طراحی نه‌چندان جالب، این نسل فروش خوبی داشت به‌گونه‌ای که ۲۲۱,۵۵۶ دستگاه کوپه و ۱۴۰,۹۲۵ دستگاه کانورتیبل از آن به فروش رسید.

 

C238 سال ۲۰۱۷

نسل کنونی E کلاس کوپه در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ معرفی شد و به‌زودی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن معرفی خواهد شد که باید از ویژگی‌های نسخهٔ سدان جدید برخوردار باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. ♤Angus_812♤

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (428 ديدگاه)

    کوپه مورد علاقه من از همون بچگی
    تنها ماشین کوپه ای که همه چیش تناسب داشت
    نه که بقیه بد باشن ولی این خیلی خاص بود برام
    حیف که فقط پوسترشو تو اتاقم دارم
    عاشق کدC 207 بودم ظاهر عضلانی داشت
    نمیدونم کی گند زد تو طراحی بنز ولی امیدوارم اون طراحشو بندازه بیرون ابهت برندو داره از بین میبره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. VIPER

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    اتاق c209
    و نسل فعلی خیلی خوشکل هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سینا BMW

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    ممنون از پدال برای این مطلب ، واقعا خیلی خوبه!
    E کلاس کوپه که حرف نداره ، هم این نسلش و بیشتر نسل قبلش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ferrari_lvr

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (946 ديدگاه)

    چقدر زیباست این w124….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. OMID

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    Clk dtm به نظرم بهترین ظاهر و همچنین بهترین پرفورمنس نسبت به سنشو داره
    کاش یه رای گیری هم آخرش میزاشتید که به نظر کاربران کدوم نسل و کدوم نسخه بهترین بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      این مدل رو تولید کرد هنگ کرده بودم
      که این فراریه مرسدسه چیه
      با اون شتاب جانبی قابل تحمل وحشتناکش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ADAK

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1845 ديدگاه)

    همه بی عیب …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رامین

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (919 ديدگاه)

      به جز نسل جدیدش که داره یه تنه گند می زنه به اعتبار این مدل

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. شلبى

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (685 ديدگاه)

    به نظرم ماشین هایى که از ابتدا با هدف کوپه اسپرت دو در ساخته و طراحى شدن بسیار خوش ساخت تر و زیباتر هستن و واقعا حس یک ماشین اسپرت رو منتقل میکنن مثل SL و amg gt و SLS و کوروت و ….
    ولى ماشین هایى که از ابتدا با هدف سدان طراحى شدن و بعدا نسخه کوپه اونها معرفى میشه اون حس رو منتقل نمیکنن و به اون خوش ساختى نیستن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. car lover

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (688 ديدگاه)

    w114 وتمام

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. mercedes benz

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (77 ديدگاه)

    سلام عرض ادب
    CLK DTM یکی از با اصالت ترین زبان های طراحی مرسدس بنز رو داشت
    در کنار پرفورمنس فوق العاده ای که اون زمان داشت واقعا زیبا بود
    یا علی مدد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احسان

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (254 ديدگاه)

    w 123
    w 124
    برای تمام تاریخ

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. حسین دهمرد

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    نسخه ده سال پیش بی نظیر بوده و احتمالا بی نظیر خواهد ماند با این روند فعلی بنز

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا