مرسدس بنزهفته نامه

بیش از نیم‌قرن با مرسدس بنز E کلاس کوپه و کانورتیبل

مرسدس بنز هم‌اکنون در حال انجام کارهای نهایی روی فیس‌لیفت نسخه‌های کوپه و کابریولت E کلاس است. به همین مناسبت، این شرکت نگاهی دوباره به پیشینیان این خودرو داشته که شاید در نام باهم اشتراک نداشتند اما بخشی از یک خانوادهٔ گسترده بوده‌اند.

 

W114 دههٔ 60

به گفتهٔ مرسدس بنز، داستان E کلاس کوپه از سال 1968 آغاز می‌شود یعنی زمانی که کوپهٔ Stroke 8 معرفی شد که در اصل نسخهٔ دودر از سدان W114 بود. این مدل که خودرویی بزرگ و لوکس بود، صرفاً با پیشرانه‌های شش سیلندر عرضه می‌شد. این کوپهٔ لوکس همچنین خودروی پیشرفته‌ای هم به حساب می‌آمد زیرا نسخهٔ بالا ردهٔ آن بنام 250 CE به پیشرانهٔ M114 با تزریق سوخت الکترونیک بوش مجهز بود. این موتور 150 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که با استانداردهای امروزی چندان چشمگیر نیست اما به گفتهٔ مرسدس، کوپهٔ 250 CE می‌توانست به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که در آن زمان برای خودروهای سواری برجسته بود. این ماشین همچنین تعریف کوپه‌های میان سایز مرسدس محسوب می‌شود یعنی استایل زیبا و اسپرت با داخل لوکس را هم ارائه کرد. Stroke 8 شیشهٔ جلوی شیب‌دارتر و سقف کم‌ارتفاع‌تری نسبت به نسخهٔ سدان داشت و در آن از طراحی بدون ستون B استفاده شده بود.

 

W123 دههٔ 70

نزدیک به یک دهه بعد، نسخهٔ کوپهٔ مدل W123 در نمایشگاه ژنو 1977 معرفی شد. در این نسل اما طیف مدل‌ها گسترش یافت و حالا نسخهٔ پایه با نام 230 C با یک پیشرانهٔ چهار سیلندر که 109 اسب بخار قدرت داشت ارائه می‌شد. سپس در پاییز همان سال یک نسخهٔ دیزلی هم به خانوادهٔ آن اضافه شد که البته صرفاً مخصوص بازار آمریکای شمالی بود. این مدل به یک پیشرانهٔ پنج سیلندر با تنها 80 اسب بخار قدرت مجهز بود اما بعداً این موتور با یک پیشرانهٔ توربودیزل با 125 اسب بخار قدرت جایگزین شد. W123 کوپه اما علاوه بر برخورداری از پیشرانه‌های متنوع‌تر، اسپرت‌تر از نسل قبلی هم بود. در بخش ابعاد نیز این مدل 85 میلی‌متر طول کمتر و 40 میلی‌متر ارتفاع کمتری نسبت به نسخهٔ سدان خود داشت.

 

W124 دههٔ 80

نسل W124 که در سال 1987 وارد بازار شد، اولین E کلاسی بود که نسخهٔ کانورتیبل را هم ارائه می‌کرد. نسخهٔ روباز این نسل که چهار سال بعد از نسخهٔ کوپه وارد بازار شد، به یک سقف پارچه‌ای 43 کیلوگرمی با 27 اتصال و 34 مفصل مجهز بود. مثل نسل‌های قبلی، W124 کوپه هم 85 میلی‌متر کوتاه‌تر از همتای سدان خود بود ولی بااین‌حال در این نسل پانل‌های جانبی، سقف و بخش عقبی به‌طور قابل‌توجهی تغییر یافته و صرفاً بخش جلویی بدون تغییر از نسخهٔ سدان گرفته شده بود. نسخهٔ فیس‌لیفت این نسل در سال 1993 معرفی شد و اولین نسخه‌های AMG هم در این سال ارائه گردید. این مدل که E36 AMG نام داشت، به یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری شش سیلندر با 272 اسب بخار قدرت مجهز شده بود.

 

W208 دههٔ 90

چهار سال بعد، مرسدس نام‌های E کلاس کوپه و کانورتیبل را کنار گذاشت و در نسل W208 از نام جدید CLK استفاده کرد. البته این تنها تغییر نبود زیرا سازندهٔ آلمانی می‌گوید CLK بر اساس C کلاس ساخته شده بود اما بااین‌حال به‌عنوان یک کوپهٔ چهارنفرهٔ تمام‌عیار، همچنان رویکرد سنتی E کلاس کوپه را ادامه داد. برای این ماشین مجموعه‌ای از این موتورها مثل چهار سیلندر 136 اسب بخاری ارائه می‌شد اما صدرنشین خانواده مدل CLK55 با پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 بود که 347 اسب بخار قدرت داشت.

 

C209 دههٔ 2000

نسل دوم CLK در سال 2002 به بازار آمد و استایل سیال‌تری نسبت به نسل قبلی جعبه‌ای داشت. این نسل همچنین بزرگ‌تر از قبل هم شده بود و به همین دلیل کابین جادارتری داشت. برای نسخهٔ کوپهٔ این نسل هفت پیشرانهٔ مختلف ارائه می‌شد اما در نسخهٔ کانورتیبل تنها پنج نمونهٔ آن‌ها ارائه می‌شدند. بااین‌حال، بازهٔ قدرتی هردو نسخه بین 163 تا 367 اسب بخار بود. در این نسل اما یک اتفاق مهم هم روی داد که آن ساخت نسخهٔ تولید محدود CLK DTM AMG بود. این مدل که در سال 2004 معرفی شد، به یک پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 سوپرشارژ با 582 اسب بخار قدرت مجهز بود. البته این نسخه چیزی بیشتر از یک CLK با پیشرانهٔ قوی بود زیرا از طراحی بیرونی منحصربه‌فردی هم برخوردار بود که از خودروی مسابقه‌ای DTM مرسدس الهام گرفته بود. الهام از موتوراسپرت همچنین در داخل CLK DTM AMG هم ادامه یافته بود و به صندلی‌های اسپرت سبک‌وزن، تریم فیبر کربنی و غربیلک فرمان پوشیده با جیر مجهز شده بود. در سال 2005 فیس‌لیفت CLK معرفی شد و سپس یک سال بعد CLK63 AMG با 480 اسب بخار قدرت به بازار آمد. علاوه بر این، مرسدس در این نسل نسخهٔ دیوانه‌وار Black Series را هم با 500 اسب بخار قدرت معرفی کرد که صرفاً به‌صورت کوپه ارائه می‌شد.

 

C207 دههٔ 2010

در سال 2009 نام E کلاس کوپه دوباره بازگشت و جایگزین CLK شد. این نسل در نمایشگاه ژنو 2009 معرفی شد و یک سال بعد نیز نسخهٔ کانورتیبل با سیستم گرمایش گردن سفارشی Airscarf به بازار آمد. با وجود طراحی نه‌چندان جالب، این نسل فروش خوبی داشت به‌گونه‌ای که 221,556 دستگاه کوپه و 140,925 دستگاه کانورتیبل از آن به فروش رسید.

 

C238 سال 2017

نسل کنونی E کلاس کوپه در نمایشگاه دیترویت 2017 معرفی شد و به‌زودی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن معرفی خواهد شد که باید از ویژگی‌های نسخهٔ سدان جدید برخوردار باشد.

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه

  1. ♤Angus_812♤

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (177 ديدگاه)

    کوپه مورد علاقه من از همون بچگی
    تنها ماشین کوپه ای که همه چیش تناسب داشت
    نه که بقیه بد باشن ولی این خیلی خاص بود برام
    حیف که فقط پوسترشو تو اتاقم دارم
    عاشق کدC 207 بودم ظاهر عضلانی داشت
    نمیدونم کی گند زد تو طراحی بنز ولی امیدوارم اون طراحشو بندازه بیرون ابهت برندو داره از بین میبره

  2. VIPER

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1960 ديدگاه)

    اتاق c209
    و نسل فعلی خیلی خوشکل هستند

  3. سینا BMW

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (385 ديدگاه)

    ممنون از پدال برای این مطلب ، واقعا خیلی خوبه!
    E کلاس کوپه که حرف نداره ، هم این نسلش و بیشتر نسل قبلش

  4. ferrari_lvr

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (341 ديدگاه)

    چقدر زیباست این w124….

  5. OMID

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    Clk dtm به نظرم بهترین ظاهر و همچنین بهترین پرفورمنس نسبت به سنشو داره
    کاش یه رای گیری هم آخرش میزاشتید که به نظر کاربران کدوم نسل و کدوم نسخه بهترین بوده

    1. مانی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (1822 ديدگاه)

      این مدل رو تولید کرد هنگ کرده بودم
      که این فراریه مرسدسه چیه
      با اون شتاب جانبی قابل تحمل وحشتناکش

  6. ADAK

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (818 ديدگاه)

    همه بی عیب …

    1. رامین

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (146 ديدگاه)

      به جز نسل جدیدش که داره یه تنه گند می زنه به اعتبار این مدل

  7. شلبى

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (630 ديدگاه)

    به نظرم ماشین هایى که از ابتدا با هدف کوپه اسپرت دو در ساخته و طراحى شدن بسیار خوش ساخت تر و زیباتر هستن و واقعا حس یک ماشین اسپرت رو منتقل میکنن مثل SL و amg gt و SLS و کوروت و ….
    ولى ماشین هایى که از ابتدا با هدف سدان طراحى شدن و بعدا نسخه کوپه اونها معرفى میشه اون حس رو منتقل نمیکنن و به اون خوش ساختى نیستن

  8. car lover

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (639 ديدگاه)

    w114 وتمام

  9. mercedes benz

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (83 ديدگاه)

    سلام عرض ادب
    CLK DTM یکی از با اصالت ترین زبان های طراحی مرسدس بنز رو داشت
    در کنار پرفورمنس فوق العاده ای که اون زمان داشت واقعا زیبا بود
    یا علی مدد

  10. احسان

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (218 ديدگاه)

    w 123
    w 124
    برای تمام تاریخ

  11. حسین دهمرد

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (914 ديدگاه)

    نسخه ده سال پیش بی نظیر بوده و احتمالا بی نظیر خواهد ماند با این روند فعلی بنز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن