بوگاتی

چرا بوگاتی گالیبیه تولید نشد؟

در سال 2009 بوگاتی از سدان کانسپتی بنام گالیبیه پرده‌برداری کرد. دو سال بعد در سال 2011 نیز شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه بوگاتی قصد دارد این سدان را تولید کند تا بعد از ویرون، نمایندۀ این برند فرانسوی باشد اما گالیبیه هیچ‌گاه به خط تولید راه نیافت. حال مشخص شده که این شایعات حقیقت داشتند و بوگاتی واقعاً برنامهٔ تولید گالیبیه را داشته است اما چرا این سدان فوق لوکس هیچ‌گاه رنگ خط تولید را ندید؟ گفته می‌شود مجموعه‌ای از تغییرات ظاهری دلیل لغو برنامهٔ تولید این خودرو بوده است زیرا در پاسخ به بازخورد خریداران، مدیران بوگاتی دستور ایجاد تغییراتی در ظاهر گالیبیه دادند و طراحی آن بشدت تغییر کرد.

طبق این گزارش، 1,542 میلی‌متر به طول و 152 میلی‌متر به ارتفاع گالیبیه افزوده شد و به دلیل تقاضای پیش‌بینی شده از سوی خریداران در بازار پراهمیت چین، یک صندوق بار کوچک ناچ‌بک مانند هم به آن اضافه گردید. با این تغییرات، گالیبیه همهٔ جذابیت‌های خود را از دست داد تا جایی که به گفتهٔ مدیر طراحی بوگاتی «آخیم آنشیت»، خودرو از نمای جانبی مثل یک سگ پاکوتاه و از عقب مثل یک کلاه شاپو روی چرخ به نظر می‌رسید. به گفتهٔ وی، تقاضای ناخوشایند برای یک رولزرویس فانتوم حتی لوکس‌تر و راحت‌تر که درعین‌حال بتواند پیچ‌ها را با اعتمادبه‌نفس طی کند و در مسیر مستقیم به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند، دلیل ناکامی پروژهٔ گالیبیه بود.

آنشیت اضافه کرده است که ظاهر خوب کانسپت گالیبیه توسط وصله‌پینه‌ای از مطالبات بسیار جاه‌طلبانه از بین رفت زیرا تمرکز اصلی خود که یک سدان اسپرت زیبا و متناسب بود را نابود کرد؛ بنابراین هرچند ظاهراً خریداران بوگاتی چنین خودرویی را می‌خواستند اما تولید آن با چنین طراحی نامتناسبی قابل‌تصور نبود. به همین دلیل نهایتاً پروژهٔ تولید گالیبیه توسط مرد بانفوذ گروه فولکس‌واگن یعنی فردیناند پیچ لغو شد و بوگاتی رسماً در ماه می سال 2012 این پروژه را کنار گذاشت.

از سوی دیگر اما قرار بود تولید گالیبیه بعد از خاتمهٔ تولید ویرون آغاز شود تا خط تولید بوگاتی همچنان فعال بماند؛ اما با لغو شدن برنامهٔ تولید این سدان فوق لوکس، بوگاتی به خاطر نداشتن خودرویی آماده برای زمانی که ویرون از خط تولید کنار می‌رود، در موقعیت سختی قرار گرفت؛ اما رئیس طراحی پیشین گروه فولکس‌واگن، والتر دسیلوا از قبل چنین وضعیتی را پیش‌بینی کرده و به همین دلیل در تابستان سال 2011 با گروهی کوچک کار روی برنامهٔ B که ساخت جانشین مستقیمی برای ویرون بود را آغاز کرده بود؛ بنابراین هنگامی‌که پروژهٔ گالیبیه لغو شد، کار توسعهٔ این برنامه که نهایتاً منجر به تولید شیرون شد ادامه یافت.

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه

  1. ممد ژانگولر

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (600 ديدگاه)

    حیف شد . اگر تولید میشد خیلی خاص میشد. اما از اونجایی که بوگاتی همیشه گرانترین خودروهارو با تعداد کم تک رقمی یا دو رقمی تولید میکنه شاید تولید یک خودروی چهاردرسدان منطقی نباشه!

    1. OMID

      ۵ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1202 ديدگاه)

      3رقمی

      1. ممد ژانگولر

        ۵ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (600 ديدگاه)

        جدا؟!!

    2. یانکی

      ۵ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (965 ديدگاه)

      یاده کدیلاک سیکستن افتادم عجب چیزی بود اگر اون و این تولید میشدن تنها سدانهای 16 سیلندر با بیش از 1000 اسب بخار بودن.

    3. محمود

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (29 ديدگاه)

      رک بگم چون خیلی زشت بود

  2. Khosrow

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1696 ديدگاه)

    بوگی کار درستی کرد / طراحیش تنبل – قدیمی! – رو به هیچ کجاست ..

    1. محمود

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (29 ديدگاه)

      مگه پسر خاله ات میگی بوگی

  3. کامبیز

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (8 ديدگاه)

    همون بنتلیه دیگه

  4. Saeed

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (600 ديدگاه)

    عقبش شبیه پورشه پانامراس

  5. MjM

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (573 ديدگاه)

    واقعا هم لوکس باشه در حد رولز رویس و اسپورت در حد بوگاتی خیلی سخت و نشدنی میشد!

  6. آریا ماشین

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (302 ديدگاه)

    من که نمیتونم بوگاتی ای رو خارج از کلاس هایپرکار ها تصور کنم
    خداروشکر که تولید نشد

  7. آریا ماشین

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (302 ديدگاه)

    جانشین شیرون هم به این زودی ها معرفی نمیشه
    تازه ۲۵۰ شیرون دادن بیرون ، همین خودش ۴ سال طول کشیده
    ۲۵۰ تا دیگه هم ۴ سال طول بکشه
    تازه بعدش ۲۰ تا نویر الگانس و ۲۰ تا نویر اپورتیوو و بعدش هم ۴۰ تا دیوو رو باید بدن و همینطور ۱۰ تا چنتودیچی که میشه ۹۰ تا اینم تقریبا ۱ سال طول میکشه یعنی حداقل حداقل جانشین شیرون رو تو سال ۲۰۲۶ ببینیم
    البته ویرون هم از ۲۰۰۵ وارد شد تا ۲۰۱۵ به مدت ۱۰ سال شیرون هم از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ طبیعی به نظر میاد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن