بوگاتی

چرا بوگاتی گالیبیه تولید نشد؟

در سال ۲۰۰۹ بوگاتی از سدان کانسپتی بنام گالیبیه پرده‌برداری کرد. دو سال بعد در سال ۲۰۱۱ نیز شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه بوگاتی قصد دارد این سدان را تولید کند تا بعد از ویرون، نمایندۀ این برند فرانسوی باشد اما گالیبیه هیچ‌گاه به خط تولید راه نیافت. حال مشخص شده که این شایعات حقیقت داشتند و بوگاتی واقعاً برنامهٔ تولید گالیبیه را داشته است اما چرا این سدان فوق لوکس هیچ‌گاه رنگ خط تولید را ندید؟ گفته می‌شود مجموعه‌ای از تغییرات ظاهری دلیل لغو برنامهٔ تولید این خودرو بوده است زیرا در پاسخ به بازخورد خریداران، مدیران بوگاتی دستور ایجاد تغییراتی در ظاهر گالیبیه دادند و طراحی آن بشدت تغییر کرد.

طبق این گزارش، ۱,۵۴۲ میلی‌متر به طول و ۱۵۲ میلی‌متر به ارتفاع گالیبیه افزوده شد و به دلیل تقاضای پیش‌بینی شده از سوی خریداران در بازار پراهمیت چین، یک صندوق بار کوچک ناچ‌بک مانند هم به آن اضافه گردید. با این تغییرات، گالیبیه همهٔ جذابیت‌های خود را از دست داد تا جایی که به گفتهٔ مدیر طراحی بوگاتی «آخیم آنشیت»، خودرو از نمای جانبی مثل یک سگ پاکوتاه و از عقب مثل یک کلاه شاپو روی چرخ به نظر می‌رسید. به گفتهٔ وی، تقاضای ناخوشایند برای یک رولزرویس فانتوم حتی لوکس‌تر و راحت‌تر که درعین‌حال بتواند پیچ‌ها را با اعتمادبه‌نفس طی کند و در مسیر مستقیم به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند، دلیل ناکامی پروژهٔ گالیبیه بود.

آنشیت اضافه کرده است که ظاهر خوب کانسپت گالیبیه توسط وصله‌پینه‌ای از مطالبات بسیار جاه‌طلبانه از بین رفت زیرا تمرکز اصلی خود که یک سدان اسپرت زیبا و متناسب بود را نابود کرد؛ بنابراین هرچند ظاهراً خریداران بوگاتی چنین خودرویی را می‌خواستند اما تولید آن با چنین طراحی نامتناسبی قابل‌تصور نبود. به همین دلیل نهایتاً پروژهٔ تولید گالیبیه توسط مرد بانفوذ گروه فولکس‌واگن یعنی فردیناند پیچ لغو شد و بوگاتی رسماً در ماه می سال ۲۰۱۲ این پروژه را کنار گذاشت.

از سوی دیگر اما قرار بود تولید گالیبیه بعد از خاتمهٔ تولید ویرون آغاز شود تا خط تولید بوگاتی همچنان فعال بماند؛ اما با لغو شدن برنامهٔ تولید این سدان فوق لوکس، بوگاتی به خاطر نداشتن خودرویی آماده برای زمانی که ویرون از خط تولید کنار می‌رود، در موقعیت سختی قرار گرفت؛ اما رئیس طراحی پیشین گروه فولکس‌واگن، والتر دسیلوا از قبل چنین وضعیتی را پیش‌بینی کرده و به همین دلیل در تابستان سال ۲۰۱۱ با گروهی کوچک کار روی برنامهٔ B که ساخت جانشین مستقیمی برای ویرون بود را آغاز کرده بود؛ بنابراین هنگامی‌که پروژهٔ گالیبیه لغو شد، کار توسعهٔ این برنامه که نهایتاً منجر به تولید شیرون شد ادامه یافت.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    حیف شد . اگر تولید میشد خیلی خاص میشد. اما از اونجایی که بوگاتی همیشه گرانترین خودروهارو با تعداد کم تک رقمی یا دو رقمی تولید میکنه شاید تولید یک خودروی چهاردرسدان منطقی نباشه!

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. OMID

      ۵ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      3رقمی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ممد ژانگولر

        ۵ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (3506 ديدگاه)

        جدا؟!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. یانکی

      ۵ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      یاده کدیلاک سیکستن افتادم عجب چیزی بود اگر اون و این تولید میشدن تنها سدانهای 16 سیلندر با بیش از 1000 اسب بخار بودن.

      موافقم 1
      مخالفم 1
    3. محمود

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (28 ديدگاه)

      رک بگم چون خیلی زشت بود

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Khosrow

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    بوگی کار درستی کرد / طراحیش تنبل – قدیمی! – رو به هیچ کجاست ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمود

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (28 ديدگاه)

      مگه پسر خاله ات میگی بوگی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. کامبیز

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (8 ديدگاه)

    همون بنتلیه دیگه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Saeed

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    عقبش شبیه پورشه پانامراس

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. MjM

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (720 ديدگاه)

    واقعا هم لوکس باشه در حد رولز رویس و اسپورت در حد بوگاتی خیلی سخت و نشدنی میشد!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. آریا ماشین

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (661 ديدگاه)

    من که نمیتونم بوگاتی ای رو خارج از کلاس هایپرکار ها تصور کنم
    خداروشکر که تولید نشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. آریا ماشین

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (661 ديدگاه)

    جانشین شیرون هم به این زودی ها معرفی نمیشه
    تازه ۲۵۰ شیرون دادن بیرون ، همین خودش ۴ سال طول کشیده
    ۲۵۰ تا دیگه هم ۴ سال طول بکشه
    تازه بعدش ۲۰ تا نویر الگانس و ۲۰ تا نویر اپورتیوو و بعدش هم ۴۰ تا دیوو رو باید بدن و همینطور ۱۰ تا چنتودیچی که میشه ۹۰ تا اینم تقریبا ۱ سال طول میکشه یعنی حداقل حداقل جانشین شیرون رو تو سال ۲۰۲۶ ببینیم
    البته ویرون هم از ۲۰۰۵ وارد شد تا ۲۰۱۵ به مدت ۱۰ سال شیرون هم از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ طبیعی به نظر میاد

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا