ب ام و

مسابقه درگ نسل‌های گوناگون ب‌ام‌و M3

یک دورهمی کاملاً جذاب!

زمانی که درباره محصولات ب‌ام‌و M صحبت کنیم قطعاً مدل M3 را به عنوان هیجان‌انگیزترین خودروها در نظر خواهیم گرفت. این روند در همه‌ی ۵ نسل M3 جریان داشته است. این خودرو همان چابکی و هندلینگی را دارد که یک خودروی کوچک و قدرتمند باید داشته باشد. البته یک سؤال وجود دارد: کدام‌یک از ۵ نسل ب‌ام‌و M3 در مسابقه درگ ۴۰۰ متر سریع‌ترین هستند؟


مت واتسون همین ایده را در ذهن داشته و چهار نسل M3 را به خط کرده است. البته بنا به دلایلی دست‌اندرکاران CarWow نتوانسته‌اند مدل E36 M3 را نیز وارد این میدان کنند. این خودرو اولین نسلی از M3 بود که در بطن خود پیشرانه‌ی ۶ سیلندر داشت.

هر چهار خودرو در مسابقات درگ ۴۰۰ متر از حالت ایستاده و رولینگ شرکت کرده‌اند. ما نمی‌خواهیم برنده‌ی مسابقه را اعلام کنیم اما بیایید باهم نگاهی به مشخصات فنی هر نسل داشته باشیم تا بتوانیم قضاوت و پیش‌بینی بهتری درباره نتایج نهایی داشته باشیم.


کار را از همان ابتدا یعنی قدیمی‌ترین نسل ب‌ام‌و M3 E30 آغاز می‌کنیم که در سال ۱۹۸۶ معرفی شد. البته خودرویی که در مسابقه حضور دارد کمی جدیدتر بوده و از نوع روبرتو راواگلیا است که تنها به تعداد ۲۵ دستگاه تولید شده و از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری ۲۱۵ اسب بخاری استفاده می‌کند.


با رد شدن از مدل E36 به نسل E46 M3 CSL سال ۲۰۰۳ می‌رسیم. این خودرو نیز از نوع سفارشی بوده و یکی از تنها ۵۰۰ دستگاهی است که در سرتاسر دنیا وجود دارد. این خودرو قوی‌تر بوده و در مقایسه با نسخه‌های استاندارد ۱۱۰ کیلوگرم سبک‌تر می‌باشد. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری خطی E46 موردبحث خروجی ۳۶۵ اسب بخاری دارد.

مدل دیگر از نوع E92 GTS است که از پرحجم‌ترین پیشرانه‌ی این مسابقه سود می‌برد. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری تنفس طبیعی این نسل از M3 قدرت ۴۵۰ اسب بخاری دارد. خودروی یاد شده در سال ۲۰۱۱ معرفی شده و تنها ۵۰ دستگاه از آن وارد بازار بریتانیا شده است.


مهم نیست که E92 GTS چقدر قدرت دارد زیرا مدل فعلی یعنی F80 M3 CS بیشترین قدرت را در زیر کاپوت پنهان کرده است. قدرت پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی این نسل به ۴۶۰ اسب بخار می‌رسد که احتمالاً باعث محو شدن سایر نسل‌ها خواهد شد!

[دانلود ویدئو]
برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه

  1. Omid

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1379 ديدگاه)

    به نظرم طراحی بی ام و از دوران e92gtsیه مقداری پسرفت داشته . به نظر من e92و کلاً ماشین های اون دوره بی ام و از مدل های الانش زیباترن .البته ظاهر ماشینای الان بی ام و نیز بسیار خوب هستش ولی اونا بهتر بودن . نظر شما چیه؟

    1. amir

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (466 ديدگاه)

      دقیقا همینه .ب ام و و البته خیلی از خودروسازان دیگه در گذشته ماشینهای بهتری می ساختن.

    2. نوید جهرمی

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2848 ديدگاه)

      بین سری ۳ ها E46. ب نظرم زیباترین و پخته‌ترین طراحی رو داشته. هنوز قدیمی نشده.
      از اون طرف W124 بنز عالی بوده. بنزترین مدل سری ای.ابهت و وقار از سرو روش میباره.
      خیلی دوست دارم بتونم از این دو مدل داشته باشم.

  2. MAHDI

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (4457 ديدگاه)

    ۴نسل افسانه ایM3کبیرکنار همدیکه.۴پادشاه که همیشه دراوج بودن وهستن.انتخاب من M3CSهستش.چون حیرت انگیزه این ماشین.عاشقشم

  3. shirko

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (488 ديدگاه)

    واقعا این سری از محصولات ب ام و در کنار برخی از ماشین های ژاپنی دنیای هیجان و لذت رانندگی رومتحول کردن .

  4. Reza

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1261 ديدگاه)

    همون اسالت همیشگیش رو حفظ کرده.
    یکی از یکی زیباتر

  5. مانی

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1940 ديدگاه)

    E46 M3 CSL

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن