معرفی رسمی نسل جدید ب‌ام‌و سری 1 و خداحافظی با دیفرانسیل عقب
معرفی رسمی نسل جدید ب‌ام‌و سری 1 و خداحافظی با دیفرانسیل عقب

معرفی رسمی نسل جدید ب‌ام‌و سری 1 و خداحافظی با دیفرانسیل عقب

ب‌ام‌و سرانجام رسماً نسل جدید هاچ‌بک سری یک را معرفی کرده است. سری 1 در نسل جدید خود برای اولین بار سیستم انتقال قدرت سنتی دیفرانسیل عقب را کنار گذاشته و به خودرویی دیفرانسیل جلو تبدیل شده است. بدین ترتیب پس از 15 سال باید برای همیشه با سری 1 دیفرانسیل عقب خداحافظی کنیم. نسل جدید این هاچ‌بک لوکس روی پلت‌فرم UKL ب‌ام‌و ساخته شده که با کراس‌اوورهای X1 و X2، مینی‌ون‌های سری 2 و همین‌طور مینی کانتریمن مشترک است.

اما در نسل سوم سری 1 ‌تنها پلت‌فرم و سیستم انتقال قدرت تغییر نکرده بلکه طراحی داخلی و خارجی آن نیز به‌طور کامل متحول شده و حالا سری 1 جدید شباهت قابل‌توجهی به کراس‌اوور X2 پیدا کرده است. در بخش جلویی این ماشین جلوپنجرهٔ کلیوی شکل معروف ب‌ام‌و دیده می‌شود که بزرگ‌تر از قبل بوده و برخلاف گذشته به هم متصل شده است. این جلوپنجره با چراغ‌های تیزی احاطه شده که به‌صورت مورب در طرفین دماغهٔ خودرو جای گرفته‌اند. با پرداخت هزینهٔ اضافی می‌توان چراغ‌های تمام LED را هم برای خودرو سفارش داد.

در پروفیل جانبی سری 1 جدید، خم هافمیستر بروز شده و خط شانه نیز از زیر دستگیرهٔ درها عبور کرده است. در همین حال درحالی‌که در نسل قبلی خط کمر خودرو صاف بود، در نسل جدید این خط از جلو به عقب به‌تدریج به سمت بالا حرکت کرده و نمای پویاتری را ایجاد کرده است. علاوه بر این، پنجره‌های جانبی با زه کرومی نسبتاً ضخیمی احاطه شده‌اند و رینگ‌های آلیاژی مختلفی با اندازه‌ای از 16 تا 19 اینچی هم برای هاچ‌بک جدید ب‌ام‌و قابل سفارش خواهند بود.

در بخش عقبی خودرو هم چراغ‌های باریکی به چشم می‌خورد که حتی بیش از نسل قبلی روی درب صندوق کشیده شده و نمای عریض‌تر و باابهت‌تری به بخش عقبی بخشیده‌اند. همانند جلو، برای این چراغ‌ها هم نمونه‌های LED قابل سفارش خواهد بود. در سپر سری 1 مدل 2020 نیز دیفیوزر ظریفی کار شده که سر اگزوزها را در خود جای داده است.

برخلاف روند صنعت خودروسازی که خودروها در نسل جدید خود بزرگ‌تر می‌شوند، سری 1 جدید 5 میلی‌متر کوتاه‌تر شده و طول آن به 4.32 متر رسیده درحالی‌که فاصلهٔ محوری آن نیز با 20 میلی‌متر کاهش به 2.67 متر رسیده است. در نسل جدید اما عرض خودرو 34 میلی‌متر افزایش پیدا کرده و به 1.80 متر رسیده و ارتفاع آن نیز افزایشی 13 میلی‌متری را تجربه کرده است.

به گفتهٔ ب‌ام‌و طراحی و شکل جدید سری 1 و همین‌طور استفاده از پلت‌فرم دیفرانسیل جلو موجب افزایش قابل‌توجه فضای داخلی آن شده است به‌گونه‌ای که حالا سرنشینان عقب از 19 میلی‌متر فضای سر، 33 میلی‌متر فضای پا و 13 میلی‌متر فضای زانوی بیشتری برخوردار خواهند بود. همچنین حجم صندوق بار نیز به 380 لیتر رسیده که 20 لیتر بیشتر از نسل قبلی است. علاوه بر این، بارگیری صندوق بار نیز ساده‌تر از قبل شده زیرا حالا تنگ‌ترین قسمت دهانهٔ صندوق 67 میلی‌متر عرض دارد که از نسل قبل بیشتر است درحالی‌که درب صندوق برقی هم برای آن قابل سفارش است. با خواباندن صندلی‌های نیز حجم صندوق تا 1200 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

در کابین نسل جدید سری 1 مثل دیگر محصولات جدید ب‌ام‌و دو صفحه‌نمایش 10.2 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی به چشم می‌خورد که اولی جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ب‌ام‌و را ارائه می‌کند. علاوه بر این، برای این هاچ‌بک آلمانی یک نمایشگر سربالای 9.2 اینچی هم قابل سفارش است. شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند و سقف پانورامای برقی هم از دیگر آپشن‌های قابل سفارش برای این خودرو هستند که دومی برای اولین بار است که برای سری 1 ارائه می‌شود. این سقف پانوراما امکان ورود نور بیشتری را به کابین فراهم می‌کند.

ب‌ام‌و نسل جدید سری ا را در ابتدا با سه پیشرانهٔ دیزلی و دو موتور بنزینی به بازار عرضه می‌کند. موتور دیزلی پایه که در مدل 116d ارائه می‌شود، یک واحد 1.5 لیتری سه سیلندر با 115 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور است. مدل دیزلی بعدی 118d نام داشته و از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر با 150 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند.

بالاترین مدل دیزلی نسل جدید سری 1 اما 120d XDrive نام دارد که در زیر کاپوت آن یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر با 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور جای گرفته است. انتقال نیرو در دو مدل دیزلی اول به‌صورت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد اما برای اولی یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه و برای دومی هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم قابل سفارش است درحالی‌که مدل 120d XDrive صرفاً با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شود. این مدل همچنین به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز است درحالی‌که در دو مدل اول نیرو فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

مدل بنزینی پایهٔ این هاچ‌بک لوکس به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری سه سیلندر با 140 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور مجهز بوده و 118i نام دارد. نیروی موتور در این مدل به‌صورت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند اما برای آن یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه هم قابل سفارش خواهد بود.

و نهایتاً مدل بنزینی دوم در نسل جدید این خودرو M135i XDrive نام دارد که نسخه‌ای داغ و اسپرت بوده و پرچم‌دار خانوادهٔ سری 1 محسوب می‌شود. این مدل به همان پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مورداستفاده در کراس‌اوور X2 M35i مجهز شده که 302 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور داشته و قوی‌ترین موتور چهار سیلندر تاریخ ب‌ام‌و به‌حساب می‌آید. نیروی این موتور نیز توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

M135i XDrive در حالت عادی به لطف برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیستم لانچ کنترل، ظرف 4.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند اما از ماه نوامبر پکیج سفارشی M Performance هم برای این مدل ارائه خواهد شد که یک‌دهم ثانیه از این عدد کم می‌کند. حداکثر سرعت این هاچ‌بک اسپرت نیز به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

ب‌ام‌و طیفی از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های ایمنی را هم به‌صورت استاندارد یا سفارشی برای نسل جدید سری 1 در نظر گرفته است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به هشدار برخورد با قابلیت تشخیص عابر پیاده و ترمز شهری، هشدار خروج از خط با قابلیت بازگرداندن خودرو به خط، کروز کنترل فعال، هشدار تغییر خط، هشدار برخورد عقب و هشدار ترافیک عقب اشاره کرد. علاوه بر این، سیستم کمک پارک و دوربین دید عقب هم برای این هاچ‌بک آلمانی قابل سفارش خواهند بود.

ب‌ام‌و در رویدادی بنام NextGen که در تاریخ 25 تا 27 ژوئن در مونیخ برگزار می‌شود، نسل جدید سری 1 را برای اولین بار به نمایش عمومی درخواهد آورد درحالی‌که در این رویداد مدل سری 8 گرن کوپه هم رونمایی خواهد شد. اولین حضور نمایشگاهی سری 1 جدید اما در ماه سپتامبر در نمایشگاه فرانکفورت صورت خواهد گرفت. فروش سری 1 جدید نیز از ماه سپتامبر در اروپا آغاز می‌شود.

 

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

38 دیدگاه

      1. sina
        سوابق: (1873 دیدگاه) ,

        قیمت نهایی مدل‌های مختلف بی‌ام‌و سری یک، هنوز اعلام نشده است اما می‌توان انتظار داشت، حدود ۳۰ هزار دلار برای نسخه‌ی 118i و ۵۰ هزار دلار برای مدل M135i با امکانات سفارشی، قیمت‌گذاری شود

        پاسخ
        1. Ahmadreza 2002
          سوابق: (142 دیدگاه) ,

          ممنون
          به نظرتون گرون نیس یکم؟
          درسته ب ام و س اما خب سی هزار تا تم خیلیه

        2. sina
          سوابق: (1873 دیدگاه) ,

          پنجاه تا هزارتا خعلیه واقعا
          سی تا اکیه برا پایه اش

    1. مزدا
      سوابق: (1254 دیدگاه) ,

      طراحی داخلیش فوق العاده زیبا شده .ولی ای کاش دیفرانسیل جلو نمیکرد😢😢
      دیفرانسیل عقب یه چیز دیگه هستد

      پاسخ
      1. عطا
        سوابق: (98 دیدگاه) ,

        البته این که دف عقب همواره بهتر از دف جلو هست حرف غلطی هست الان بعضی مزیت هایی که تو دف جلو بودن هست توی دف عقب پیدا نمیشه

        پاسخ
        1. مزدا
          سوابق: (1254 دیدگاه) ,

          آقا عطا چندتا از مزیتش ها رو بشمار ما هم آگاه بشیم

        2. مانی
          سوابق: (1328 دیدگاه) ,

          یسری از مزیت ها رو تو متن گفته! ! !
          یسری از دوستان میگن هیچ مزیتی نداره
          مگه میشه؟
          طراحی داخلیش برای این کلاس خیلی خیلی خوبه

        3. Ahmadreza 2002
          سوابق: (142 دیدگاه) ,

          در پاسخ به اقا یا خانم مزدا
          مزیت های زیادی داره
          مثلا این ک وزن کمتری داره که باعث مصرف سوخت کمتر و عملکرد بهتر ترمز ها میشه که امنیت رو به مراتب بالا میره
          پیچیدگی و تعداد قطعات کمتر و هزینه های جانبی کمتر میشه همچنین هزینه ساخت و قیمت تمام شده
          فضای کابین و صندوق جادار تر میشه و…
          البته خب ی سری فاکتور مثل لذت رانندگی کمتر میشه

  1. ایمان
    سوابق: (1556 دیدگاه) ,

    فقط نسخه پرچمدارش اونم با رنگ آبی 💙💙

    پاسخ
  2. Ferrari Fxx K Evo
    سوابق: (726 دیدگاه) ,

    هیچ جوره به جذابیت رخ تهاجمی A کلاس نمیرسه

    کابین A کلاس صد برابر حس لوکس تری به ادم
    میده و بروز تر و قشنگ تر از کابین سری ۱ هست

    پاسخ
    1. MAHDI
      سوابق: (3152 دیدگاه) ,

      دوست عزیز به هیچ وجه نظرشما درست نیست.
      طراحیش اتفاقا خیلی گیرا وهیجان انگیزه.نطر شما فقط واسه کوبیدن bmwاست. و الا اگه هزار برابر این هم جذاب بود باز همین نظر رو داشتید.
      درمورد کابین هم فوق العاده کار کردن.در مورد کیفیت کابین حتی نسل قبل سری 1 در رقابتی که پدال گذاشته بود ازسری1 وaکلاس و آیودی نظر اون مجله این بود که کابین سری1 خوش ساخت تر ازaکلاس هستش.هرچند درطراحی aکلاس مدرن تربود.
      درهرصورت این ماشین خیلی خیلی دوست داشتنی شده نسبت به قبل.حتی نسخه پایه هم جذابه.هم aکلاس وهم سری1 وهم آیودیa3 الان زیباترین وباکیفیت ترین خودروهای این کلاس هستن

      پاسخ
    2. F22RAPTOR
      سوابق: (1852 دیدگاه) ,

      داداش واسه کابین که نمیتونم نظر بدم،ولی خب باوجود اینکه ظاهر خودرو سلیقه ای هست بازم طراحی آ کلاس تو قسمت عقب اصلا در حد سری یک نیست،قسمت جلو هم که کاملا مشخص

      پاسخ
      1. Seyed.AMG
        سوابق: (75 دیدگاه) ,

        تو استوری پیج carlifestyle در مقایسه بین سری ۱ جدید و A کلاس بیشتر از 60 درصد A35 AMG رو دوست داشتن و تو چند تا پیج دیگه هم همینطور بوده . با توجه به درصد ارای بیشتر ، طراحی A کلاس از دیدگاه عموم جذاب تره .

        پاسخ
      2. مانی
        سوابق: (1328 دیدگاه) ,

        جلو هم که کاملا مشخص؟ ؟ ؟ ؟
        چندتا کلیپ از A-Class جدید ببین
        جلوش خیلی خوبه چطور دلت میاد اینجوری بگی

        پاسخ
    3. پارسا
      سوابق: (95 دیدگاه) ,

      اتفاقاً تو این نسل از نظر ظاهری حد اقل از مرسدس زد جلو

      پاسخ
  3. MAHDI
    سوابق: (3152 دیدگاه) ,

    خیلی خیلی زیباست.البته مدلM135 خیلی جذاب تره.طراحی کابین هم خیلی شیک شده.فقط در مدل پایه فرمانش قشنگ نیست که امیدوارم BMW یه فرمان جدید طراحی کنه.اما فرمانMخیلی زیبا و جذابه.
    دوستان چندتا عکس از مدلM اسپرت هم براتون فرستادم.به همراه تصاویر بیشتر از کابین

    پاسخ
  4. F22RAPTOR
    سوابق: (1852 دیدگاه) ,

    واقعا خوب شده و در کل خیلی از آکلاس شیکتره

    پاسخ
  5. Bilbo
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    کابین نسخه ام پرفورمنس فوق العاده هست
    فیس هم بنظرم کاملا قابل قبوله، نمیگم درخشان مثل سری هشت و سری سه، ولی اصلا هم قبول ندارم که زیباییش در برابر رقباش کم بیاره….

    پاسخ
  6. MAHDI
    سوابق: (3152 دیدگاه) ,

    دوستان عکس های مدلMاسپرت رو که فرستادم که پکیچ Mهستش(رنگ سفید) به نظرتون چطور شده؟؟؟؟
    دقت کردید سری1 هم حالت تخم مرغی شده طراحیش مثل باقی رقباش. چون نسل قبل کابین به عقب کشیده شده بود وکاپوت کشیده ای داشت

    پاسخ
        1. Ahmadreza 2002
          سوابق: (142 دیدگاه) ,

          حیف شد
          برای رقابت با a class هم ک شده باید ی سدان میزد هر چند اونم به نظرم استایل سدانش مث mvm 315 سدان میمونه

      1. MAHDI
        سوابق: (3152 دیدگاه) ,

        نخیر نداره.
        اما مدل گرن کوپه سری2 درحال تست هستش. مدل چهار در سری2
        فکرکنم مدل M140 هم در راه باشه

        پاسخ
  7. Ferrari Fxx K Evo
    سوابق: (726 دیدگاه) ,

    کابین‌ رو نمیتونی نظر بدی چون میدونی کابین
    Aکلاس هزار برابر زیبا تر از کابین سری۱ هست

    پاسخ
    1. Hosseinbimmer
      سوابق: (105 دیدگاه) ,

      تنها چیزی که از a class بدم میاد طراحی شلوغ و پر زرق و برق داخلشه با اون مانیتورش که چسبیده به بخش پشت فرمون. چیش جذابه خدایی؟

      پاسخ
  8. sina
    سوابق: (1873 دیدگاه) ,

    جز همون دیفرانسیل عقب نبودنش ایراد دیگه ای نمی بینم من توش
    اللت بی ام و قول داره نحوه توزیع قدرت و ایناش جوری باشه که همون لذت رانندگی روبه ارمغان بیاره.
    پ. ن: کاش جلو پنجره ای بزرگ روتو این مدل هم اسفاده میکرد.

    پاسخ
  9. Seyed.AMG
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    طراحی نمای عقب خیلی خیلی جذاب ، اما خشونت نمای جلو A کلاس رو بیشتر میپسندم .
    اما وقتی از نمای سه رخ بهش نگاه میکنم اصلا شباهت به یک هاچبک نداره ، بیشتر شبیه به یک استیشن ، حالا شاید هم مشکل از چشم های من باشه !!!
    در کل سلطان این کلاس هوندا سیویک تایپ R .

    پاسخ
    1. Sajjad
      سوابق: (1565 دیدگاه) ,

      به نظر من بخاطر اینه که زبان طراحی بی ام و به شدت مناسب سدان های بزرگه و دیدن به بی ام و با این سایز یه مقداری غیر عادیه

      پاسخ
      1. Seyed.AMG
        سوابق: (75 دیدگاه) ,

        اگه اینطور که شما میگی باشه بی ام و باید یه فکری به حال زبان طراحی خودش بکنه ، اخه مگه میشه قیمه ها رو ریخت تو ماستا ؟؟؟

        پاسخ
        1. Sajjad
          سوابق: (1565 دیدگاه) ,

          قرار نیست بی ام و زبان طراحیش رو عوض کنه
          چون چشم بعد از مدتی به این ساختار عادت میکنه و نیازی به تغییر زبان طراحی نیست
          بی ام و شرکت بی اصالتی نیست که زبان طراحیش رو ناگهانی تغییر بده
          بلکه یه شرکت با اصالت آروم آروم طراحی رو تغییر میده تا خودروهای به مراتب زیباتری نسبت به قبل تولید کنه
          کافیه مدتی از عرضه این ماشین بگذره و نسل های بعدیش تولید بشه
          اونوقت دیگه ذهن عامه مردم نه تنها به این طراحی عادت میکنه، حتی اونو زیبا هم میبینه
          البته الان هم زیباست.
          تفاوت این ماشین با هاچبک بنز اینه که طراحای بنز بسیار زیرکانه تر عمل کردن و بنز هاچبک زیبا تری تولید کرده

  10. Amir Machine
    سوابق: (605 دیدگاه) ,

    حیف حیف حیف
    من عاشق سری یک قبلی بودم، مخصوصاً مدل M140i
    اون مدل با دیفرانسیل عقب و موتور شش سیلندر خطی 340 اسبی کجا و این M135i چهار سیلندر دیفرانسیل جلو کجا
    حتی از لحاظ طراحی هم بنظر من نسل قبلی جذاب‌تر بود، یه ب‌ام‌و اصیل بود اما این چی؟
    سری یک تو نسل جدید یه هاچ‌بک دیفرانسیل جلوی معمولی شده مثل باقی هاچ‌بکهای بازار، هیچ ویژگی خاص و منحصربه‌فردی نداره
    برای من که سری یک تو نسل قبلی تموم شد، این هرچی هست سری یک نیست

    پاسخ
  11. AMG 63
    سوابق: (99 دیدگاه) ,

    نماى عقب جذابى داره به عنوان یه هاچبک ولى تعجب میکنم کسى به چراغاى جلوش خورده نگرفته تا الان ؟ طراحى داخلیشم که تو رودروایسى ( اصل لغت هم بلدم => رو در رو بایستى ) قرار گرفته که مانیتورارو نچسبونده به هم !
    به نظرم نماى جلو و خطوط کناریشم تو دوره اى که اکثر خودرو سازها دنبال زیبایى ماندگار با استفاده از ساده سازى و طراحى سیال هستن هم خیلى شلوغ شده و خوشم نیومد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.