ب ام و

ب‌ام‌و i4، قوی‌ترین عضو خانواده سری ۴

زمانی که ب‌ام‌و برنامه‌های خود برای نسل بعدی سری ۷ را اعلام کرد قول ارائه محصولی پرچم‌دار با پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و تمام الکتریکی را دارد. ظاهراً همین داستان درباره‌ی سری ۴ نیز صدق خواهد کرد زیرا i4 از نظر قدرت پیشرانه قوی‌تر از M4 یا M4 کامپتیشن خواهد بود. این را اتوکار می‌گوید. این مجله بریتانیایی مدعی شده نسخه جاده‌ای i4 از دو پیشرانه الکتریکی با قدرت ۵۲۳ اسب بخاری و گشتاور حدود ۸۱۳ نیوتون متری سود خواهد برد.

ب‌ام‌و کانسپت i4

اما وضعیت M4 چگونه خواهد بود؟ خب ب‌ام‌و فعلاً این خودرو را منتشر نکرده اما پیشرانه ۶ سیلندر خطی این خودرو می‌تواند قدرتی حدود ۵۰۳ اسب بخار داشته باشد. به این ترتیب خروجی این خودرو تنها ۲۰ اسب بخار کمتر از i4 خواهد بود اما تفاوت قابل‌توجهی بین گشتاور دو خودرو وجود خواهد داشت. در واقع گفته می‌شود M4 کامپتیشن گشتاور ۶۰۰ نیوتون متری خواهد داشت که خیلی کمتر از گشتاور ۸۱۳ نیوتون متری i4 است.

موضوع دیگر زمان در دسترس بودن حداکثر گشتاور است به گونه‌ای که گشتاور i4 به‌صورت آنی در دسترس بوده درحالی‌که حداکثر گشتاور پیشرانه‌ی M4 که در X4 M کامپتیشن نیز بکار رفته از دور ۲۶۰۰ عرضه می‌شود.

همانند تمامی خودروهای الکتریکی، مجموعه باتری تأثیر زیادی روی وزن i4 خواهد داشت و این امر می‌تواند روی مشخصات هندلینگ و دینامیک سواری این خودرو اثر بگذارد. با این وجود ب‌ام‌و ادعا می‌کند کانسپت i4 شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴ ثانیه‌ای داشته و بنابراین نسخه تولیدی هم علیرغم وزن بیشتر شتاب قابل‌توجهی خواهد داشت.

این گرن کوپه الکتریکی منحصراً به‌صورت xDrive عرضه خواهد شد زیرا دو پیشرانه در اکسل‌های جلو و عقب نصب می‌شود. باتری ۸۰ کیلووات ساعتی این خودرو نیز می‌تواند برد ۶۰۰ کیلومتری را ارائه نماید.

جدای از معرفی نسخه‌های کوپه و کابریولت M4 و مدل الکتریکی i4، ب‌ام‌و به دنبال تولید M4 گرن کوپه نیز هست تا i4 گرن کوپه برادری درون‌سوز نیز داشته باشد. چنین خودرویی می‌تواند به جنگ آئودی RS5 اسپورت بک برود اما برای دیدن آن باید تا سال ۲۰۲۲ صبر کرد. موضوع جالب اینکه اتوکار مدعی شده چراغ سبز مقامات باواریایی برای تولید این نسخه به محبوبیت چنین خودروهایی در آمریکای شمالی و چین مربوط است.

برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه

  1. مهدی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (324 ديدگاه)

    چنده

  2. رامتین

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1854 ديدگاه)

    بنظرم i4 با این شرایط فعلی توانایی بیشتری از m4 پیدا میکنه و چه بخوای چه نخوای کمی روی فروش m4 که زیباترین کوپه بی ام و هست، اثر میزاره. در دنیا یک موتور ۶ سیلندر بشکل استاندارد ۳ لیتر حجم داره، البته نسخه های ۳.۳ لیتری (از نظر بصری عدد قشنگیه) تا ۳.۹ لیتری (پورشه) وجود دارند. من اگه میتونستم نظری داشته باشم حجم موتور m4 را به ۳.۵ لیتر میرسوندم. ناخودآگاه قدرت به حدود ۵۵۰ و گشتاور به نزدیک ۷۰۰ نیوتن متر میرسید که برایند کلیش شاید کمی بهتر از i4 در میومد. بهرحال این تغییرات الان در حال انجامه. مثلا بی ام و در موتورهای ۸ سیلندرش حجم موتور ۴.۴ لیتر داره، اما بنز فقط و فقط از حجم دقیقا ۴ لیتر استفاده میکنه.

  3. Aran Milan

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (75 ديدگاه)

    قراره با این قیافه تولید بشه? یعنی بی ام و میخواد انقدر از خودش فاصله بگیره?

    1. Farzad

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      دماغش افتضاحه اگه اینجوری باشه !!!

  4. رضا

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (228 ديدگاه)

    بی ام و داره میفهمه که آینده متعلق به برقیهاس ، احتمالا تولید موتورهای درون سوزش به مرور کم میشه و ظرف ٢ الی ۴ سال بکل تعطیل میشه و فقط برقی تولید میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X