تسلا

7 نکته مهم درباره تسلا مدل Y

تسلا مدل Y سرانجام به دست مشتریان رسید و نه تنها سبد محصولات این برند را کامل کرد بلکه مدیرعامل تسلا امیدوار است مدل Y یک ساختارشکن دیگر باشد. این خودروساز مشهور می‌داند که کراس اوورهای کوچک‌تر و ارزان‌تر از مدل X همان چیزی است که مشتریان می‌خواهند و صنعت خودرو نیز به چنین محصولاتی احتیاج دارد.

خودروهای الکتریکی به‌اندازه‌ی پیش‌بینی‌ها رشد نکرده‌اند اما کراس اوورهای الکتریکی می‌توانند بازی را تغییر دهند. تسلا معتقد است کراس اوور کامپکت مدل Y می‌تواند بازار خودروهای الکتریکی را متحول کند. در ادامه شما را با 7 نکته مهم درباره این خودرو آشنا می‌کنیم.

  • تریم ها: نسخه‌های بیشتری در راه‌اند

اولین مدلی که عرضه می‌شود از نوع 5 نفره است. این خودرو از نوع برد بلند و چهار چرخ محرک می‌باشد و برخی نمونه‌ها نیز به دست مشتریان رسیده‌اند. این مدل برد 482 کیلومتری داشته و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت آن در 5.5 ثانیه ثبت می‌شود. مدل برد متوسط در سال 2021 و با شعاع حرکتی 370 کیلومتر و شتاب 5.9 ثانیه و البته قیمت کمتر عرضه خواهد شد. پکیج ردیف سوم صندلی‌ها نیز در همان سال معرفی خواهد شد و گزینه دو موتوره چهار چرخ محرک هم در دسترس خواهد بود. بنا به گفته تسلا، مدل پرفورمنس شتاب 3.5 ثانیه‌ای خواهد داشت.

  • پرفورمنس: خودرویی بسیار سریع

تسلا می‌گوید مدل استاندارد این کراس اوور شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5.5 ثانیه‌ای داشته و شتاب نسخه پرفورمنس به 3.5 ثانیه می‌رسد. هم‌اکنون درگ تایمز مدل Y خود را تحویل گرفته و نشان داده که مدل پرفورمنس دیفرانسیل عقب شتاب 3.79 ثانیه‌ای دارد. البته یک یوتیوبر دیگر هم توانسته شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.3 ثانیه‌ای و شتاب صفر تا 160 کیلومتر در ساعت 8.12 ثانیه‌ای را ثبت کند.

  • ابعاد و فضا: بزرگ‌تر از تسلا مدل 3

مدل Y از پلتفرم تسلا مدل 3 استفاده می‌کند اما تناسبات این خودرو کاملاً متفاوت است. این خودرو طویل‌تر و پهن‌تر از برادر سدان خود است. همچنین فاصله بین چرخ های روبرویی نیز افزایش داشته و همین موضوع درباره فاصله بین محورها هم صدق می‌کند. مدل Y فاصله بیشتری از سطح زمین نیز داشته و مهم‌تر اینکه ارتفاعش نیز بیشتر است. نتیجه‌ی این کار ایجاد فضای پا و سر بیشتر در بخش عقب کابین است.

  • شعاع حرکتی: خوب حتی در هوای سرد

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خودروهای الکتریکی افت برد آن‌ها در هوای سرد است. باتری‌ها با کاهش شدید دما عملکرد بهینه خود را از دست می‌دهند اما مدل Y دارای ویژگی‌ای است که پیش از این در مدل 3، S و X دیده نشده و آن پمپ گرماست. این پمپ باعث گرم شدن باتری نمی‌شود بلکه نیاز به عناصر گرمایی سنتی برای بالا بردن دمای کابین را حذف می‌کند. نقطه‌ضعف استفاده از سیستم گرمایی الکتریکی این است که قدرت بیشتری از باتری را می‌گیرد. پمپ گرما هوای گرم تولیدی را به مخزن فرستاده و مایع خنک‌کننده گرم شده و به کابین فرستاده می‌شود. این سیستم از مزیت نقطه‌جوش پایین مایع خنک‌کننده برای انتقال مؤثر گرما استفاده می‌کند. این اولین باری نیست که چنین سیستمی بکار می‌رود اما تسلا استفاده هوشمندانه‌ای از آن داشته است.

  • تولید: عمل به وعده‌ها

ایلان ماسک عادت به تخمین خوش‌بینانه آمار تولید و فروش دارد. برای مثال او در سال 2016 انتظار داشت تعداد 500 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال 2018 بسازد اما حدود نیمی از این هدف محقق شد. در اوایل سال پیش او ادعا کرد تسلا 500 هزار دستگاه خودرو را می‌سازد اما سریعاً این عدد را به 400 هزار دستگاه اصلاح کرد. در آن سال تسلا 367,500 خودرو را فروخت. البته سال پیش تسلا رکورد زد و مدل 3 هم با استقبال خوبی روبرو شد.

در ماه فوریه تسلا گفت اگر مشتریان نسخه هفت‌نفره مدل Y خواهان نسخه پنج‌نفره باشند خودروی خود را زودتر تحویل می‌گیرند. این امر نشان می‌دهد تسلا مدل Y پنج‌نفره سریع‌تر تولید و فروخته می‌شود. تسلا هم‌اکنون وارد قلمروی جدیدی شده و مردم هم از طرفی منتظر مدل‌های ارزان‌تر هستند.

  • سطح اتوماسیون: خودران کامل (اما نه دقیقاً)

در وب‌سایت تسلا آمده است: “مدل Y قابلیت خودران کامل را خواهد داشت و بسته به مجوزهای مربوطه خواهد توانست به‌صورت خودکار در خیابان‌های شهری و بزرگراه‌ها حرکت کند.” البته باید گفت منظور از خودران یعنی دست شما روی فرمان باشد اما تسلا می‌گوید خودران کامل در اکثر اوقات بوده و اگر نیاز بود راننده باید کنترل خودرو را به دست گیرد. شما هم‌اکنون می‌توانید مدل Y را با سیستم خودران کامل سفارش دهید اما به نظر می‌رسد باید قبل از آن از صدور مجوزهای مربوطه اطمینان حاصل کرد.

  • قیمت: ارزان نیست!

مدل برد بلند تسلا مدل Y قیمت پایه 52,990 دلاری پیش از اعمال مشوق‌ها را دارد. مدل پرفورمنس هم با بهای 60,990 دلار عرضه می‌شود. تمامی رنگ‌ها به‌جز رنگ سفید بهای 1000 دلاری داشته ولی رینگ‌های 19 اینچی به‌صورت استاندارد وجود دارد. کابین خودروها نیز به‌صورت استاندارد با رنگ مشکی عرضه می‌شود اما آپشن سفید 1000 دلاری هم در دسترس بوده و طراحی هفت‌نفره نیز آپشنی 3 هزار دلاری است. قابلیت خودران کامل هم 7 هزار دلار دیگر بر قیمت خودرو می‌افزاید.

منبع
carbuzz
برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه

  1. ممد ژانگولر

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (622 ديدگاه)

    یکمی(((((( چین )))))) از تسلا ((((( آمریکا )))))) یاد بگیره
    تسلا بهترین ماشین رو با بهترین قیمت به مردم تحویل میده که خودش میتونه حرکت کنه و هوارو هم آلوده نکنه
    .
    .
    .
    الان هر چی برو بچه های فیک و رباطه میان دیس لایک میدن 😂

    ****

    1. سینا BMW

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (401 ديدگاه)

      حالا هرکسی با حرف شما مخالف باشه،آدم بدیه!!!
      اینجا برای نظر دادنه نه بی احترامی!!

    2. Zonda R

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1783 ديدگاه)

      ممد ژانگولر عزیز
      Byd چین بزرگترین تولید کننده ی باطری خودروهای برقی هست و محصولات رده بالایی تولید میکنه byd هان و البته تانگ رو سرچ کنید
      البته اتوبوس های برقی این کمپانی هم تو شهرهای بزرگ دنیا استفاده میشن
      البته byd E6 که در امریکا تاکسی هست

    3. رضا

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (65 ديدگاه)

      من موندم چطور این نظرات بی ارزش همراه با توهین را چاپ می کنه

  2. GERMANY

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (369 ديدگاه)

    مبارک صاحباش🙂

  3. سینا BMW

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (401 ديدگاه)

    فکر کنم تسلا مدل X بر اساس مدل S ساخته شده و مدل Y براساس مدل 3 ساخته شده باشه.

    1. سینا BMW

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (401 ديدگاه)

      ابعاد تسلا مدل ۳:
      فاصله
      بین محورها
      ۱۱۳٫۲ اینچ (۲٬۸۸۰ میلیمتر)
      طول
      ۱۸۴٫۸ اینچ (۴٬۶۹۰ میلیمتر)
      عرض
      ۷۶٫۱ اینچ (۱٬۹۳۰ میلیمتر) (بدون آینه)
      ۸۲٫۲ اینچ (۲٬۰۹۰ میلیمتر) (با آینه)
      پدال چند وقت پیش یه مطلب از این تفاوت و شباهت گذاشت

  4. رزیتا

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (413 ديدگاه)

    تولید تسلا مدل Y تو رده کلاس کراس‌ اور شهری مطمئنا تاثیر خیلی مهمی رو فروش تسلا خواهد داشت که در صورت عرضه‌ ی گسترده با تیراژ بالا سودآوری تسلا رو تضمین میکنه

  5. Elmiraj

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    این ماشین انتخاب خیلیاست و بعد گذر از این بحران تمامی رکورد های قبلی تسلا و خودروهای الکتریکی را جابجا می کنه….
    بر خلاف تمامی خودروسازان که در فصل اول ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه پارسال بین ۷ تا ۳۵ درصد افت فروش را تجربه کردن ، تسلا ۴۰ درصد رشد فروش را در همین مدت داشته و اگر تمامی تریم های model y با ظرفیت کامل کارخانه ها تولید شوند بیش از هر زمانی عرصه را برای رقبا تنگ خواهد کرد .

  6. بی طرف

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (73 ديدگاه)

    تو عکسا که از هاچبکم کوچک در به نظر میاد،ولی ادم تا از نزدیک نبینه،نمیتونه نظر بده.

    1. M

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (76 ديدگاه)

      تقریبا اندازه glc یا x3 هستش شایدم یکم جادارتر
      https://www.xautoworld.com/tesla/modely-side-by-side-merc-glc300/amp/

      1. سینا BMW

        ۱۹ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (401 ديدگاه)

        داخل این عکس شما جلوی اون ها مشخص نیست.
        به نظر میرسه GLC یکم جلوتر از تسلاست.

    2. Elmiraj

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1497 ديدگاه)

      با :
      ۱۶۲۴ میلیمتر ارتفاع
      ۲۲۱۸ میلیمتر عرض ( با آینه )
      و ۴۷۵۰ میلیمتر طول
      از اکثر کراس اور های کامپکت رقیبب بزرگتره…

  7. MHMD

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (46 ديدگاه)

    جُدا از اینکه با تسلا حال نمیکنم زیاد , این یکی دیگه خیلی چیـــــــــــزه , شبیه موس کامپیوترِ … ☻

  8. Zonda R

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1783 ديدگاه)

    تسلا در حال حاضر برگ برنده تسلا خودروهای رقیب هست
    یعنی شما نمیتونید خودرویی یا بلوغ و پرفورمنس تسلا با قیمت 60 هزار دلار بخرید
    البته المان ها شروع کردن Audi با محصولات e turn و دوغول دیگه اما Audi اعتراف کرد که تولید خودروی برقی کار بسیار دشواری هست و…. پس همچنان تسلا میتازد پس نقطه قوت محصولات تسلا ضعف رقیبان هست

  9. سینا BMW

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (401 ديدگاه)

    طراحی زیاد جالبی نداره،
    شاید بشه گفت مدل s و x خوب باشن ولی مدل۳ و Y ضعیفن

  10. حسین

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (200 ديدگاه)

    راستش من اگه همچین پولی داشتم و به محیط زیست اهمیت میدادم، ولوو XC60 رو انتخاب بهتری می دونستم. هم تو هر آب و هوایی جواب میده، هم تو فواصل بلند بدون اتکا به باتری، هم اینکه میشه تو شهر فقط با باتری تردد کرد. شتابش هم 5.5 هست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن