تسلالامبورگینی

درگ دو دنیای متفاوت! لامبورگینی اوراکان پرفورمنته در برابر تسلا مدل S

همه می‌دانیم که این دو خودرو بسیار سریع هستند اما خب پرفورمنس خود را به روش‌های بسیار متفاوتی به نمایش می‌گذارند. درحالی‌که لامبورگینی اوراکان پرفورمنته یک ایتالیایی بسیار ناب است تسلا مدل S سکوت خود را با قدرتی فوق‌العاده و شتابی بسیار زیاد ترکیب کرده است.

پیش از آنکه وارد بحث نتایج شویم ابتدا آمار و ارقام را بررسی می‌کنیم. اوراکان پرفورمنته از نیروگاه تنفس طبیعی ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری با قدرت ۶۳۰ اسب بخار استفاده می‌کند. این نیرو به هر چهار چرخ این سوپرکار که وزن حدود ۱۳۶۰ کیلوگرمی دارد منتقل می‌شود.

تسلا مدل S پرفورمنس نیز خودرویی چهار چرخ محرک بوده هرچند قدرت آن ۸۲۳ اسب بخار می‌باشد. علاوه بر قدرت زیاد، حالت درگ جدیدی وجود دارد که باعث کاهش ارتفاع این خودرو در زمان لانچ می‌شود. البته نقطه‌ضعف اصلی تسلا به وزن اضافی آن مربوط می‌شود چراکه وزن این خودرو برابر با ۲۲۴۱ کیلوگرم است.

بدون تعجب باید گفت تسلا در ابتدای مسابقه اول که طی مسافت ۴۰۰ متر است پیش می‌افتد. این خودرو لانچ بهتری داشته و قدرت بیشتر آن باعث می‌شود شکست دادنش کاری غیرممکن باشد. اما مدل S نمی‌تواند تا انتهای مسابقه برتری خود را حفظ کند و خیلی زود اوراکان آن را مغلوب می‌کند. در مسابقه دوم که رسیدن به سرعت ۱۰۰ و سپس توقف کامل (۰-۱۰۰-۰) است هم این لامبورگینی است که در نتیجه‌ای کاملاً سورپرایز کننده بر رقیب خود غلبه می‌کند و نه تنها وزن بیشتر تسلا، بلکه ترمزها نیز در این نتیجه دخیل بوده‌اند.

البته صرف‌نظر از نتیجه به دست آمده در چنین مسابقاتی، پیروز اصلی تماشاچیان آن هستند. با اینکه قدرت الکتریکی این بار برنده مطلق نیست اما نشان می‌دهد که آینده چه شکلی خواهد بود.

[دانلود ویدئو]

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه

  1. Reza

    ۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1535 ديدگاه)

    لامصب فقط دلبری می‌کنه ♥️♥️♥️

    موافقم ۳۸
    مخالفم ۵
    1. Reza

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1535 ديدگاه)

      قسمت دوم درگ موتور ترند سال هشتم 👇👇👇

      https://youtu.be/6HHNgL0z7kk

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۳
      1. M.A.S

        ۷ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (422 ديدگاه)

        ازش خوشم نیومد
        اخه چجوری سه بار هلکت اوردن نتونستن باهاش تایم خوب بزنن
        دیگه از هر کی عقب بمونه به نظرم پرفورمانته رو حریفه
        شاید نمیتونن لانچش کنن

        موافقم ۹
        مخالفم ۲۲
        1. Reza

          ۷ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (1535 ديدگاه)

          نه داداش بهترین تایم تسلا P100d هستش ۱۰.۵ و بترین تایم پرفورمانته ۱۰.۴
          هلکت به زور خودشو به ۱۱ برسونه

          موافقم ۱۵
          مخالفم ۳
        2. یانکی

          ۷ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (1156 ديدگاه)

          این درگها بیشتر جنبه نمایش دارن و علاقه اجرا کنندها تایین کننده برندهاست.وگرنه هر کسی میدونه چلنجر ردای تایم ۱۰.۱ رو هم ثبت کرده.درگ باید منصفانه و تو پیست مخصوص باشه.پیستهای درگ با چندین خط هم تو آمریکا موجوده.حتی اگر قراره تو زمین معمولی درگ بزنن باید لاستیک دف عقبها رو گرم کنن و از چسب اسلیک استفاده کنن.

          موافقم ۸
          مخالفم ۴
        3. Carbonado Aventador

          ۷ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (4037 ديدگاه)

          ماشینی که حرف واسع گفتن داشته باشه
          نیاز به گرم کردن‌ و سوخت مسابقه ای و چسب لاستیک این حرفا نداره..
          .کف خیابون پشت چراغ قرمز مگه این‌ چیزا پیدا میشه؟!
          .
          ۵۰ بار با هلکت باید لانچ کنن که شاید یدونه زیر ۱۰.۵ بزنه…
          .
          مکلارن و پورشه و لامبو‌ بدون این مسخره بازیا مثل موشک شلیک میشن..

          موافقم ۲۰
          مخالفم ۳
        4. M.A.S

          ۷ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (422 ديدگاه)

          نه جناب carbonado aventador
          میدونی خب اول اینکه من درباره دیمن حرف نمیزنم این حرفا بهانه برای خراب کردن دیمن بود (بخش سوخت مسابقه ای و….)
          من درباره هلکت ردای حرف میزنم
          بعد حتی cars. com (فک کنم اسم مجله همین بود) با همین ردای ۱۰.۸ زده
          تایمای بهتر از اینم خیلی داره
          من میگم لانچشون سخته خب چون کنترل ۷۹۷ اسب روی دیفرانسیل عقب خیلی سخته
          ولی غیر ممکن نیست چون اگه بود که این تایم ۱۰.۱ در نمیومد که
          من فقط گفتم خوشم نیومد نمیگم اینا دروغ میگن که(چون همون موتور ترند یه مقایسه بین فراری سوپر فست و ردای داشت و جیسون پشت فرمونش تو سه دست این تایمارو ثبت کرد
          ۱۲-۱۱.۵-۱۱
          اختلافو میبینین ؟
          این همون چیزیه که میگم
          ولی خب مک لارن و پورشه و… لانچ راحت تری دارن و این دلیل اینه که تایمای بهترشون بیشتر دیده میشه

          موافقم ۴
          مخالفم ۱
      2. M.A.S

        ۷ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (422 ديدگاه)

        ولی داداش مرسی گذاشتی

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
        1. Reza

          ۷ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (1535 ديدگاه)

          ماشینی که حرف واسع گفتن داشته باشه
          نیاز به گرم کردن‌ و سوخت مسابقه ای و چسب لاستیک این حرفا نداره..

          آقای carbonado aventador حرف دل منو زدی دمت گرم

          موافقم ۶
          مخالفم ۰
  2. MASIHA

    ۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (921 ديدگاه)

    هوراکان عشقه عشق
    من هیچی رو با اون v10 عوض نمیکنم حالا بیا کوارتر ۷ ثانیه ای بزن.
    عشق است هوراکان پرفورمانته صدای وی ۱۰ رو ترجیح میدم به وی ۱۲ شخصا. خیلی دوست دارم نعره هاشو.
    دلمونو برده لامصب پس هم نمیده😍😍😍😍😍😍
    این با هم که خودش رو ثابت کرد🤘❤

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۳
    1. akrh78

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (552 ديدگاه)

      گل گفتی داداش اصلا وی۱۰ یه شخصیت خاصی داره که توی وی۱۲ نیست، خیلی خیلی هم محدود تره چه در حال حاضر چه در طول تاریخ خودروسازی
      ایشالا وی۱۰ برا نسل بعد هوراکان هم تایید بشه

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۴
  3. ....

    ۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (52 ديدگاه)

    کدوم رو بیشتر دوست دارین
    لامبورگینی اوراکان : لایک 👍 (پرچم دار تنفس طبیعی💪)
    تسلا مدل s : دیسلایک 👎 (پرچم دار الکتریکی)

    موافقم ۹۳
    مخالفم ۲۳
    1. [—{*AMIN_MC20*}—]

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1928 ديدگاه)

      اون زباله الکتریکی رو از کنار پرفورمنته بردارییییید بریزیدش دوورر🤢🤢🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

      موافقم ۳۲
      مخالفم ۲۶
      1. محمدهادی

        ۹ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (293 ديدگاه)

        🤣

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  4. Ahmedreza2002

    ۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1079 ديدگاه)

    پدال جان یکی از کاربرا قبلا یه ایده جالب داد که تو این مدل درگ ها اول یه نظر سنجی بزارین تا مردم خودشون اول پیش بینی کنن به نظرم ایده جالبیه کاش اجرا کنین

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲
  5. RezaRs

    ۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (127 ديدگاه)

    اللله اکبر این همه جلال
    الله اکبر اینهمه شکوه❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۶
    1. [—{*AMIN_MC20*}—]

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1928 ديدگاه)

      فقط رخش به کل تسلا میارزه صدا و موتور که دیگه بماند…

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۸
  6. مهدی

    ۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (382 ديدگاه)

    لامبورگینی عشقه ولی اگه تسلا مدل اس P100D یا پلاس بود احتمال برد لامبورگینی واقعا کمتر میشد مخصوصا پلاس ولی هر دو باور نکردنی و اصلا ولش کنید

    موافقم ۷
    مخالفم ۲۴
  7. Elmiraj

    ۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    قدرت model S performance به ازای هر تُن ۳۶۷ اسب بخار…
    قدرت huracan پرفورمنته به ازای هر تُن ۴۷۰ اسب بخار….
    اختلاف وزن دو ماشین ۸۸۱ کیلوگرم…!!!
    .
    .
    تا اومدن S plaid و Roadster دلخوش به این درگ های نابرابر باشند………

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۳۹
    1. حسین

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (217 ديدگاه)

      شما هم فعلا دلخوش به ارزش سهام تسلا باشید و البته دلخوش به اینکه برای باخت های متعدد تسلا بهانه بیارین. زمینه کجه، آسمون خرابه و…

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۱۲
    2. MAHDI

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (5035 ديدگاه)

      وقتی تسلا SP100D در مقابل E63S و… درگ داشت که تسلا بیش از چندصد اسب بخار و چندصد نیوتن گشتاور بیشتر داشت نمیگفتی درگ نابرابر!!!!!!!
      ببخشید باید نیم تن وزنه بار هوراکان میکردن تا درگ عادلانه بشه!!!!!!!!!!!!!

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۱۰
      1. Elmiraj

        ۷ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        وقتی GT63S هم حریفش نمیشه…داری از E63S حرف می‌زنی…؟
        .
        اینجا هر دو ماشین در حالت ایده‌آل تایم ۱۰/۴ ثانیه‌ای دارن و قشنگ معلومه که تایم model S اینجا بالای ۱۱ ثانیه هست ، در حالی تایم پرفورمنته همون ۱۰/۴ هست…
        .
        در تست ۰_۱۰۰_۰ هم خیلی جالبه در حالی که در هر دو راند model S صفر تا ۱۰۰ بهتری داره اما ترمز گیریش به وضوح دیرتر انجام میشه…!!!!

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۱۳
      2. MASIHA

        ۸ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (921 ديدگاه)

        نه داداش منظور از نابرابر بودن احتمالا باید گشتاور آنی و ۷۰۰ نیوتن متر بیشتر از هوراکان باشه، یا ۲۰۰ اسب بخار بیشتر و موتور الکتریکی.
        ماشین اگه حرف برا گفتن داشته باشه نه به باتری ۱۰۰ درصد پر احتیاج داره نه به دمای کم سیستمش.
        پرفورمانته پیستا رو با اون عظمت میگیره این در حکم یه بچس
        اگه به گفته اینا باشه که لافِراری و sf90 در مقابل مدل اس کم میارن!

        موافقم ۶
        مخالفم ۱
    3. R

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (347 ديدگاه)

      حالا اگه حریف میباخت حرف از قدرت به وزن نبود. خوشم میاد واس هر باختی یه دلیل دارین!! ۱۳۰۰ نیوتون متر گشتاور هم که هیچکارس!!

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۶
    4. m40

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (54 ديدگاه)

      تنها برتری لامبورگینی وزن ۱۵۵۵ کیلویی شه
      ولی تسلا ۷۰۰ نیوتون متر گشتاور بیشتری داری
      نزدیک به ۲۰۰ اسب قدرت بیشتری داره
      گشتاور لحظه ای موتور الکتریکی
      حالت لانچ چیتا
      بنظرم اگه نابرابرم باشه به نفع تسلا بوده

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۸
  8. reza342

    ۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (30 ديدگاه)

    اختلاف وزن ۷۰۰ کیلویی هم یادتون نره 🙂

    موافقم ۹
    مخالفم ۲۰
    1. Carbonado Aventador

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (4037 ديدگاه)

      ۷۰۰ نیوتون گشتاور بیشتر تسلا هم یادتون نره

      موافقم ۹
      مخالفم ۳
  9. ارش

    ۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1297 ديدگاه)

    واقعیت همینه ادعاهای قبلی همش تبلیغه .

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
  10. ATa

    ۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (68 ديدگاه)

    کار بکجا رسیده سدان تسلا رو با سوپراسپرت ۲۸۰ هزار دلاری قیاس می کنند… از این بهتر نمی شه. منتظر شاهکار S Plaid هم هستیم. نمی دونم روزی که roadster رونمایی بشه بجای تولیدات برندهای سنتی تو خط درگ شاهد حضور چه برندی باشیم. احتمالا یک اروپایی تولید محدوووده محدووود ۹ میلیون دلاری (انقدر محدود که حتی وجود نداشته باشه) !

    موافقم ۸
    مخالفم ۲۰
    1. [—{*AMIN_MC20*}—]

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1928 ديدگاه)

      به این تسلا بگو یه سر بره پیست خودشو نشون بده

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۷
  11. Ramin

    ۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (957 ديدگاه)

    نکته اول تسلا یه خودروی سدان خانوادگی هست.
    نکته بعد هیچ ماشینی تو شتاب اولیه وحتی تو ۱/۸ مایل حریفش نیست.
    ۰ تا ۱۰۰= ۲.۳
    ۰تا ۱۶۰= ۶.۴۳
    ۱/۸ مایل = ۶.۵
    ۱/۴ مایل = ۱۰.۵ (هرچند تو درگ تایم با فراری اف هشت ترتیبویو ۱۰.۴۹۱ هم زده)
    ولی موضوع حدکثر سرعته که لامبور ۳۴۰ تا میره. ولی تسلا ۲۵۰ تا. اینجاس که اختلاف حدکثر سرعت تو درگ ۱/۴ مایل وصد البته ۱/۲ مایل مشخص میکنه.
    و نکته مهم قیمتاشونه. تسلا حدود ۱۴۰ هزار دلار. لامبور حدود ۳۰۰ هزار تا.

    تسلا برای درگ طراحی نشده و همچینین برای پیست. ولی خوب توشون میدرخشه.

    مشتاقانه منتظر s plaid هستیم. دوست دارم ببین قیافه یک بوگاتی سوار که تو درگ از مدل s plaid برقی وسدان میبازه چیه. (نه فقط بوگاتی. هر خودروی سوپر اسپرتی.)

    بوگاتی شیرون ۱/۴ مایل = ۹/۴۸
    تسلا مدل s plaid = زیر ۹ ثاینه (۱/۴ مایل)

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۱
    1. Carbonado Aventador

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (4037 ديدگاه)

      پراید bp هم هرچی بنز و بی ام و جنسیس تو ایران رو میگیره..
      .
      ولی فکر‌نکنم هیچ‌ بنز سواری از اینکه یه فرقون ازش جلو بزنه ناراحت بشه.
      ‌.
      اونی‌هم که پشت بوگاتی میشینه؛هواپیمای شخصی و‌کشتی تفریحی و ۲۰ تا ماشین‌دیگه داره.
      اصلا به تسلا نگاه هم نمیکنه..
      .
      مقایسه بوگاتی با تسلا مثل مقایسه شیر با سگ ولگرده

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۷
      1. M.A.S

        ۷ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (422 ديدگاه)

        حاضرم یه معدن طلا (اگه داشتم) صرف یک کار خیر کنم
        اونم این که این کامنتو با طلاهای اون معدن بنویسم
        خصوصا تیکه اخرشو

        موافقم ۴
        مخالفم ۵
        1. [—{*AMIN_MC20*}—]

          ۷ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (1928 ديدگاه)

          الماس خالص ، طلا کمه براش!!!!حتی شده سنگ های مریخ و ماه

          موافقم ۳
          مخالفم ۳
    2. M.A.S

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (422 ديدگاه)

      تسلا تنها نقطه قوتش همون درگه
      ایشون میگن برا درگ طراحی نشده
      پس برا چی طراحی شده؟

      موافقم ۴
      مخالفم ۵
      1. Ramin

        ۷ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (957 ديدگاه)

        آقای ام ای اس خود الان ماسک میگه تسلا صرفا برای شتاب طراحی نشده.

        الان آیرودینامک رودستر ۲۰۲۰ رو برو با مدل s مقایسه کن

        نکته بعد همه سوپر اسپرت ها که زیر ۱۱ زمان میزنن همه گی ۲ در هستن وبنزینی.
        ولی مدل s برقی هست و ۴ در.
        تسلا سریع هست چون گشتاورش بالاس.
        سایبر تراک برای درگ طراحی نشده ولی تو درگ از نیسان جی تی ار نیسمو
        سریع تره. چون نیسمو تایم ۱۱ زده تو موتور ترند ولی اون وانت هیولا و فاقد آیرودینامیک سایبر تراک ازش سریع تره ؟؟ به نظرتون سایبر تراک واسه درگ ساخته شده ؟؟
        اگه تسلا به خواهد وقتشو صرف ساخت یه خودرو کنه که مخصوص پیست باشه ودرگ. به راحتی تو درگ تایم زیر ۸ میزنه.

        اولویت مدل s plaid زمان شارژ و زمان پیمایش زیاده. ولی فقط ۲ ثاینه از اوونتادور svj تو پیست لاگوآنا سگا کندتر بود و درگش زیر ۹ ثاینه.

        حالا فرض کنید ماشینی بسازه مخصوص درگ و پیست. 😐😐
        چه شود

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
        1. MAHDI

          ۱۱ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (5035 ديدگاه)

          M8 گرن کوپه هم که یه سدان چهار در هستش زمان زیر ۱۱ رو ثبت کرد. در پیست معمولی CARWOW زمان ۱۰.۸ رو ثبت کرد.
          اینطور نیست که فقط سدان الکتریکی تسلا زمان زیر ۱۱ داشته باشه.
          بعدشم تسلا با قدرت و گشتاور خیلی بیشتر از پورشه تایکان توربو S کندتره.

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
      2. [—{*AMIN_MC20*}—]

        ۷ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1928 ديدگاه)

        کلا برقی ها تو درگ خوبن ولی تو پیست انقدر لنگ میزنن

        موافقم ۴
        مخالفم ۱
    3. M.A.S

      ۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (422 ديدگاه)

      اهان یادم نبود رامینی

      موافقم ۱
      مخالفم ۳
    4. X

      ۸ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (408 ديدگاه)

      خوبی یه ماشین که به تند رفتن نیس. کی گفته هر ماشینی که تند تر میره بهتره. لطفا پای بوگاتی رو وسط نکش. بوگاتی یه تولید کننده خودرو های لوکسه (حتی ویرون و EB110 که قیمت هاشون خیلی بالاس و از قدیم بوگاتی جز لوکس ها بوده و از قدیم هم همین بوده مثل t57 atalntis که ۳۰ میلیون هس) و ۳ تا از ماشیناش تو لیست ۱۰ ماشین گرون قیمت جهانن تا اینکه بخواد پرفورمنس داشته باشه(لا ویچر اوله ۱۸ میلیون) . پس دلیل الکی ملکی نیار. چرا بوگاتی یه خودروی لوکسه باید بیاد رو پرفومنس کار کنه. همین که رکورد هایی رو هم ثبت کرده خودش خیلی خوبه. اگه اینطوره رولس رویز هم باید بیاد تو کار پرفورمنس با منطق شما. همین بوگاتی دیوو جز زیبا ترین ماشین های جهانه و طراحی فوق العاده ای داره که هیچ کدوم از این پرفورمنس ها ندارن و هر چی میخواد بنزین بخوره نوش جونش. تو سایت های زیادی که بری برای مثال سایت های دانلود والپیپر ماشین بوگاتی ها مخصوصا دیوو جز پر دانلود ترین ها هستن. من طرفدار دو آتیشه ی بوگاتی نیستم ولی دیدم داره حق بوگاتی الکی ضایع میشه. پس هر ماشینی تند بره که نمیشه گفت خوبه (فقط تو پیست یا درگ شاید خوب باشه منحصرا و اینا دلیل نمیشه که کلا خوب باشه) و این رقابت ها جنبه تبلیغاتی داره یه جورایی.

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
      1. X

        ۸ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (408 ديدگاه)

        در ضمن همین دیوو شتاب فوق العاده داره. از p1 laferrari 918 و… هم بیشتر. نمیگم اوله ولی بازم شتاب خیلی زیادیه.

        موافقم ۵
        مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا