تسلا

هزینه شارژ یک خودروی برقی چقدر است؟

ما می‌دانیم که خودروهای برقی هزینه پایین‌تری برای طی مسافت نسبت به خودروهای درون‌سوز دارند. البته این زمانی است که قیمت اولیه بالاتر آنها را نادیده بگیریم. در هر صورت شما می‌توانید با برق خانگی یا ایستگاه‌های شارژ مختلف، یک خودروی الکتریکی را شارژ نمایید.

متغیرهای زیادی روی هزینه شارژ باتری‌ها تأثیرگذارند. به‌عنوان‌مثال اینکه در کجا زندگی می‌کنید، آیا از شارژرهای سریع استفاده می‌کنید یا در ایستگاه شارژ عمومی و یا در خانه این کار را انجام می‌دهید و حتی در چه زمانی به سراغ شارژ کردن باتری می‌روید.

بسیاری از مردم با این تصور که هزینه یک خودروی الکتریکی نزدیک به صفر است، تمایل زیادی به مالکیت چنین خودروهایی دارند. برخی نیز با محاسبات پیچیده برای تخمین پس‌انداز از صرفه‌جویی ناشی از کاهش هزینه حمل و نقل خود برای جبران افزایش قیمت این خودروها هستند.

ریچارد کلمنتس، مالک یک تسلا مدل ۳ اخیراً سفری ۲۰۱۰ کیلومتری از بوفالوی نیویورک تا ملبورن فلوریدا داشته و هزینه‌های شارژ خود را منتشر کرده تا ایده‌ای کلی از در این باره به مشتریان خودروهای برقی بدهد.

بر اساس داده‌ها و محاسبات کلمنتس، هزینه این سفر برای وی تنها ۶۹.۹۶ دلار بوده و ا به طور متوسط ۰.۲۵ دلار بابت هر کیلووات ساعت پرداخت کرده است.

او همچنین می‌گوید که به طور کلی هر ۳.۵ ساعت یک بار توقف کرده و بعد از ۲ ساعت استراحت و صرف غذا مجدد راه افتاده است. بنابراین این دو ساعت به شارژ باتری‌ها اختصاص یافته است. این موضوع برای یک خودروی بنزینی هم تقریباً مشابه است هرچند زمانی که به سوخت‌گیری اختصاص می‌یابد بسیار کوتاه‌تر است.

برای محاسبه هزینه سوخت در چنین سفری طبق داده‌های EPA هر خودروی جدید به طور متوسط مصرف سوختی ۸.۷ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند و با توجه به قیمت حدود ۲.۲۹ دلاری بنزین به ازای هر گالن، این سفر حدود ۴۶ گالن بنزین نیاز داشته که تقریباً ۱۰۶ دلار هزینه در پی دارد. بنابراین با انتخاب یک خودروی الکتریکی به‌جای بنزینی در چنین سفری، ۳۶ دلار صرفه‌جویی حاصل می‌شود. به خاطر داشته باشید که شارژ در شبکه تسلا گران‌تر از شارژ خانگی است و در رانندگی روزانه و داخل شهری، این میزان پس‌انداز به‌مراتب بیشتر خواهد بود.

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه

  1. MOHAMMAD.n.r

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (699 ديدگاه)

    کلا ۳۶ دلار؟؟!!! زیاد نیست.
    تقریبا هر ۴۰۰ کیلومتر یکبار توقف کرده که میشه ۴ بار توقف در راه. ماشین بنزینی ۲ بار توقف احتیاج داره برای این مسیر. در دو توقف اضافی خودروی برقی طرف یک همبر( یا پیتزا) و قهوه خورده باشه اون ۳۶ دلار نابود شده.
    ۸.۷ لیتر میانگین مصرف کل خودرو های جدید و درون سوز در اتوبان هست و ماشین های کم مصرف تر هم وجود دارند.
    اگر فرض کنیم هر ماشین سالانه حدود ۳۰ هزار کیلومتر طی کنه حدود ۵۴۰ دلار صرفه جویی به همراه داره که در طی پنج سال میشه حدود ۲۷۰۰ دلار. اصلا میگیم در ۵ سال ۵۰۰۰ دلار که رقم زیادی نیست در مقابل قیمت بیشتر و درسر بیشتر خودرو های الکتریکی.

    موافقم ۷
    مخالفم ۵
    1. MOHAMMAD.n.r

      ۲۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (699 ديدگاه)

      پدال جون درگ لکسس LC500 و موستانگ بولت اومده.
      بی زحمت برای دوستان قرار بده🙏🏻
      Carwow

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
      1. MOHAMMAD.n.r

        ۲۱ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (699 ديدگاه)

        *بولیت

        موافقم ۵
        مخالفم ۱
    2. Amir

      ۲۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      اتفاقا این فقط هزینه سوخته، در بقیه موارد هم اتفاقا برقیا کم دردسر تر هستن(به غیر از زمان شارژ)، مثلاً شما نیازی به تعویض روغن، صفحه کلاج، و … نداری، حتی لنت ترمزها هم توی برقیا خیلی دیرتر تموم میشه چون در بیشتر مواقع از ترمز موتور استفاده میشه

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۰
      1. MOHAMMAD.n.r

        ۲۱ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (699 ديدگاه)

        درسته میفرمایید ولی فکر کنم هزینه تعویض باتری بعد از ۷ سال تقریبا برابر هزینه های مصرفی درون سوز ها بشه.
        باتری ها معمولا بیشتر از ۷ سال کار میکنن ولی بعد از این مدت بازدهی زیادی نخواهند داشت.

        موافقم ۶
        مخالفم ۲
      2. challenger

        ۲۱ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (178 ديدگاه)

        من یه لنت درون سوز رو به صد تا برقی نمیدم
        تمام برقی ها فدای درون سوز

        موافقم ۳
        مخالفم ۷
    3. مسعود

      ۲۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (52 ديدگاه)

      شما فقط داری هزینه بنزین محاسبه می کنید. روغن، ضدیخ و صدها قطعه دیگر که در خودروهای بنزینی مستهلک می شوند را محاسبه نکردین. ضمنا این تازه اول راه خودروهای برقی هستش

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
    4. میثم

      ۲۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1157 ديدگاه)

      هر چی که میخواستم بگم رو گفتی
      البته هزینه های استهلاک موتور درونسوزها هم جداگانه باید حساب بشه ولی بازم در حال حاضر خرید الکتریکی توجیحی نداره.
      ضمن اینکه فلسفه یه ماشین الکتریکی به پاک بودنشه که حداقل الان فرسنگها باهاش فاصله داره
      من نمیدونم اینایی که برقی میخرن هدفشون چیه؟ این همه پول واسه چی میدن؟
      هیبریدی و پلاگین خیلی خیلی بهترن هرچند که بشدت دارن تخریبشون میکنن تا الکتریکیها رو بالا بکشن.

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
    5. ممد ژانگولر

      ۲۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1270 ديدگاه)

      خدا ازشون نگذره برای شارژ ماشین پولم میگیرن
      من رئیس جمهور میشدم
      برق و آب و گاز و اینترنتو و بیمه برای همه رایگان میکردن به این برکت 😎

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
    6. Avan

      ۲۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (265 ديدگاه)

      البته یک نکته مهم رو باید در نظر داشت که الان به دلیل کرونا و رکود اقتصادی قیمت نفت و بنزین ارزونه،ولی اگر نفت بشه ۱۰۰ دلار هزینه ی بنزین چندین برابر میشه.
      نکته بعدی اینکه آمریکا کشور آمار هاست و به خولی آمار هر چیزی رو حساب می کنند و این کمک زیادی به مردم میکنه تا تصمیم بهتری بگیرند.

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
    7. حسین

      ۲۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (117 ديدگاه)

      اگه ایران بیاد جوری میکنن که از بنزین هم گرونتر بشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. ارشیا

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (242 ديدگاه)

    اون ۳۶ دلار مهمتره
    یا ساعات اضافی شارژ؟

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
    1. Ahmedreza2002

      ۲۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1156 ديدگاه)

      مسئله همینه
      به نظرم الکتریکی ها برا شهر بهترن و درونسوز ها هم جاده ها

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
      1. Ahmedreza2002

        ۲۱ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1156 ديدگاه)

        البته در حال حاضر

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  3. مازیار

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (147 ديدگاه)

    تمام معایب موجود برای برقی ها از جمله زمان نسبتا طولانی شارژ و هزینه نسبتا زیاد تعویض باتری ها در آینده خیلی نزدیک برطرف خواهد شد

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  4. Ramin

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    پدال…..

    😐😐😐😐😐😐

    امروز ۲۰۲۱/۰۱/۱۰ هست

    دیروز nio سدان با باتری ۱۵۰ کیلووات معرفی شد . ( ساعت ۱۳:۴۵ به وقت ایران در نمایشگاه گوانگژو )

    خبری نیست پدال ؟ مطلب نمیخواهی بزاری؟

    بی زحمت بزار دیگه…

    راستی در نظر سنجی پدال یا همون دوئل
    جنسیس برد….. 😃😃😃😃😃😃😃😃 با ۶۵ درصد رای…..
    اصلا تابلو بود جنسیس بهتر از آکورا بود. هم لوکس تر بود هم اسپرت تر
    فقط یه کم موتور جون نداشت و شتاب نمیتونست خوب بگیره ولی… همه چی سرعت نیست . به قول خودم آبشن و امکانات رفاهی و لوکس بودن این بار برنده شد…. 😅

    پدال بزار کامنتم منتشر بشه…. با سپاس ….

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
    1. Ahmedreza2002

      ۲۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1156 ديدگاه)

      از فرو پاشی صنایع سنگین و سبک شیطان بزرگ چه خبر اقا رامین؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
      1. میثم

        ۲۱ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1157 ديدگاه)

        شیطان بزرگ کیه؟؟؟
        چه خبره؟؟؟؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۱
        1. Ahmedreza2002

          ۲۱ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (1156 ديدگاه)

          این دوستمون اقا رامین یه مدته قفلی زده که آمریکا داره نابود میشه
          خواستم ببینم اخبار جدید چیزی نداره؟

          موافقم ۱
          مخالفم ۱
  5. Volvo fh

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (219 ديدگاه)

    شارژ در شبکه تسلا گرانتر از خانگی است؟
    فکر کنم خانگی گرونتر بشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۵
  6. فرشاد

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (215 ديدگاه)

    از برقیا خوشم نمیاد ولی خرجش مفته انصافا
    هزینه های جانبی مثل فیلتر و روغن و اینا هم نداره

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  7. زیزیگولو

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1567 ديدگاه)

    جهان داره به سمت ماشینای برقی حرکت میکنه و روند جایگزینی مدلای بنزینی با مدلای برقی شتاب بیشتری گرفته و الآنم یکی از حرفایی که در مورد ماشینای برقی مطرح هستش هزینه های نگهداریو هر بار شارژ اونا هستش ……… مثلاً طبق آمار آمریکا مدلی مثل هیوندای آیونیک تو هر ۲۵ مایل ((۴۰ کیلومتر)) معادل ۰.۸۱ دلار انرژی مصرف میکنه که این رقم تو مسافت ۱۵ هزار مایلی چیزی در حدود ۵۰۰ دلار میشه و یا هزینه شارژ کم مصرف ترین نسخه تویوتا کرولای ۲۰۱۹ تو هر ۲۵ مایل ۲.۱۲ دلار هستش که این رقم در طول یک سال تقریبا برابر با ۱۳۰۰ دلار میشه، پس میشه گفت گرون قیمت تر از بنزین هزینه بالای شارژ سریع ماشینای برقی تو آمریکا هستش

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  8. challenger

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (178 ديدگاه)

    فقط ۳۶ دلار
    چنان سایت های جهانی از هزینه سوخت برقی ها نسبت به بنزینی ها میگن ادم ندونه فکر می کنه چه خبره
    از اون ور یه چیز دیگم هست که هیچکی نگفت
    تو مثلا باید همین سفر رو بری کار خیلی ضروری داری و عجله داری و تنها وسیله ای که داری یه جارو برقیه (ماشین برقی)
    طبق گفته این دوستمون هر ۳.۵ ساعت توقف می کرده و خودرو را به مدت دو ساعت شارژ می کرده خلاصه تا یارو برسه پدرش……..
    یعنی ۳۶ دلار انقدر زیاده که یارو بخواد ۲ ساعت منتظر بمونه گمان نکنم (من حاضرم ۱۰۰ دلارم بدم انقدر معطل نشم )
    جنابMOHAMMAD.n.r درست میگن (درباره مسافتو مصرف سوخت)

    بعد یه چیز دیگه با خودرو درون سوز تو این مسافت نهایتن دو بار توقف کنی حداکثر روی هم ۲۰ دقیقه
    پس هنوز اولویت با درون سوزه
    مثلا یکی با خودرو برقی بخواد بره(اگه یکی از اقوام مریض باشه یا… این برای چهلم هم نمی رسه) نهایتن خیلی زود برسه چهلودوم میرسه

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
    1. مازیار

      ۲۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (147 ديدگاه)

      تمام این حرفها و همه حرفهای مخالفان دیگه درست
      اما برقی ها تازه در ” آغاز راه ” هستند و خودتون هم بهتر از من میدونید که تمام این مشکلات بزودی برطرف خواهد شد چون یک عزم جدی در این زمینه براه افتاده
      لطفا دوستان ظریف نگید که برقی ها در آغاز راه نیستن و چند دهه قبل هم برقی وجود داشت خودم اینو میدونم . منظور بنده از آغاز راه به این همه گیر شدن برقی ها و احتمال غریب به یقین جایگزینی کلی با درون سوزها هست

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  9. میثم

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    البته سفر ۲۰۰۰ کیلومتری نیاز داره هر ۵۰۰ کیلومتر ۱ ساعت استراحت کنی. نمیتونی فقط ۲۰ دقیقه پیاده بشی بنزین بزنی و دوباره بری. خیلی خسته کننده و خطرناک میشه.

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  10. Ramin

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    میزان پیمایش تسلا مدل s

    در نسخه performans = میانگین ۵۶۰ کیلومتر
    در نسخه long range olus = حدود ۶۴۷ کیلومتر
    قیمت از ۱۳۰ هزار تا ۱۵۰ هزار دلار

    میزان پیمایش تسلا مدل x

    در نسخه performans = حدود ۴۹۰ کیلومتر
    در نسخه long range olus = حدود ۵۶۵ کیلومتر
    قیمت از ۹۰ هزار دلار تا ۱۱۸ هزار دلار

    میزان پیمایش تسلا مدل ۳

    در نسخه standard rang plus = حدود ۴۰۲ کیلومتر
    در نسخه long range = حدود ۵۶۵ کیلومتر
    در نسخه performance = حدود ۴۸۱ کیلومتر
    قیمت از ۴۲ هزار دلار تا ۷۶ هزار دلار

    ( دقت کردید در تمامی نسخه های پرفورمنس میزان پیمایش کمتر بود ! چون بیشتر توان باتری میرود به سوی تولید قدرت )

    منبع : سایت زومیت

    دقت کنید اکثر محصولات تسلا میانگین ۵۰۰ کیلومتر میرن . زمان شارژ ۰ تا ۸۰ درصد تسلا یه چیزی حدود ۱ ساعت هست. و به صورت سوپر شارژ به ۲۰ دقیقه هم میرسه

    جاهای مثل ایران که نه جایگاه شارژ داره و نه سوپر شارژ کار بسیار سخت است.
    اون جوری باید ماشین رو به شارژ خونه ها بزنیم که باید ۶ ساعت شارژ بشه !!

    خودرو های برقی کلا شاید موضوع شون برای ۵۰ سال پیش باشه ( ۵۰ سال پیش موضوغ خودرو های برقی بود ) ولی کلا ۱۰ سالع رواج پیدا کرده هنوز جا برای ارتقا داره.

    ولی همین هم خوبه . البته نه واسه جاهایی مثل ایران و کشور های که تکنولوژی خودرو های برقی ندارن.

    پدال بزار کامنتم منتشر بشه… با سپاس…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. ツSAMURAIツ

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (988 ديدگاه)

    پول بیشتر برای بنزین میدم اما دیگه نباید هر ۵۰۰ کیلومتر یه ساعت صبر کنم تا ماشین شارژ بشه !

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. پویا

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگ ماشین الکتریکی توی ایران باشه خیلی مفت درمیاد برای ما!! از لحاظ سوخت منظورمه. میانگین قیمت هر کیلووات برق ۸۰ تومنه. مثلا باتری ظرفیتش باشه ۱۰۰ کیلووات، شارژ کل باتری میشه ۸ هزار تومن. و اگر بشه باهاش ۵۰۰ کیلومتر رفت، ۱۰۰ کیلومتر میفته، ۱۶۰۰ تومن.
    در حالی که اگر ماشین بنزینی باشه و بخوای ۵۰۰ کیلومتر بری و میانگین مصرف باشه حالا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۴۰ لیتر بنزین میخواد که با بنزین سهمیه ای میشه ۶۰ هزار تومن و با بنزین آزاد میشه ۱۲۰ هزار تومن.
    هزینه خیلی میاد پایین توی ایران. ایشالله که اون روز بیاد تا سوار بشیم! ولی فکر نکنم بیاد!

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. میثم

      ۲۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1157 ديدگاه)

      بله
      تازه ایران ۳۰۰ روز در سال هوای آفتابی داره و کلی هم بیابانهای بایر و بی آب و علف
      تمام اینها پتانسیل تولید برق خیلی ارزونتر و کاملا پاک رو نشون میده
      اما کو عقل سلیم و سیاستمدار دلسوز

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
      1. حسین دهمرد

        ۲۱ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1448 ديدگاه)

        هزینه ی پنلها انقدر زیاده که الان سرمایه گذاری کنی پونزده سال دیگه پولت برمیگرده.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. هامر برقی

          ۲۲ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (1 ديدگاه)

          تو خارج زیاده نه اینجا. شما هرچه روزای افتابی بیشتری داشته باشی یعنی برق تولید میکنی میفروشی پول در میاری. برا همینه پروژه های بزرگ نیروگاه های خورشیدی بیشتر تو مناطق جنوب اروپا و مناطق افتاب گیر امرریکا و خاورمیانه هستش.
          والله نمیدونیم چرا این پنلها رو تو دبی بزنن دو سه ساله پولش در میاد و بعدش سوده. اما تو کشور ما باید ۱۵ سال صبر کنیم. نکنه طبیعت هم رفتارش بر اساس ملیت و نژادپرستانس؟
          اینم شده مثل واکسن. واکسن برا بقیه خوبه برا ما میشه کور کننده و فلج کننده.
          هنوز حتی ۱ ایستگاه شارژ خونگی برا خودروی برقی اینا نیست اما این مجتهدان و عالمان دنیا دارن فریاد وا اسلاما وا دینا وا مذهبا میدن

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
  13. سعید سابق

    ۲۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (219 ديدگاه)

    من فقط به این دلیل که دیگه نیازی نیست پمپ بنزین برم و توی پارکینگ خونه باطری ماشین شارژ میشه و جوابگوی مسافرت های درون شهری هست کافیه و ترجیح میدم

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا