تویوتامیتسوبیشی

درگ اعجوبه‌های ژاپنی، تویوتا GR یاریس و میتسوبیشی لنسر اوو VI

«تامی مکینن» یک اسطورهٔ رالی است که چهار قهرمانی WRC را در کارنامهٔ خود دارد و تا دسامبر سال ۲۰۲۰ تیم WRC تویوتا را اداره می‌کرد. وی همچنین در ساخت یاریس GR جدید هم نقش داشته است. حال کارواو این هاچ‌بک داغ ژاپنی را در برابر میتسوبیشی لنسر اوولوشن VI تامی مکینن ادیشن قرار داده است. این نسخهٔ خاص از لنسر اوو در دسامبر سال ۱۹۹۹ به مناسبت بزرگداشت چهارمین قهرمانی متوالی مکینن در مسابقات WRC با میتسوبیشی لنسر معرفی شد. این نسخه تغییراتی مثل بازتنظیم سیستم تعلیق و ضریب فرمان سریع‌تر را تجربه کرده بود.

زیر کاپوت لنسر اوو تامی مکینن ادیشن یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته بود که برای پاسخ‌دهی سریع‌تر، بخش‌هایی از توربوشارژر آن از تیتانیوم ساخته شده بود. در سال ۱۹۸۸، خودروسازان ژاپنی باهم توافقی بنام «جنتلمن» را منعقد کردند که طبق آن محصولات تولیدی همهٔ آن‌ها نباید قدرتی بیش از ۲۷۶ اسب بخار و حداکثر سرعتی بیش از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشند. به خاطر همین توافق، خروجی موتور لنسر مکینن ادیشن ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۷۳ نیوتن متر گشتاور اعلام شده بود اما احتمالاً خروجی واقعی آن بیش از این اعداد است. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

این لنسر ویژه در بیرونی تغییراتی مثل سپر جلوی متفاوت، گرافیک بدنهٔ الهام گرفته از رالی و رینگ‌های ۱۷ اینچی با طرحی مشابه نمونهٔ مسابقه‌ای WRC را تجربه کرده بود. برای داخل خودرو هم صندلی‌های اسپرت ریکارو با روکش قرمزرنگ و لوگوی تامی مکینن و همین‌طور غربیلک فرمان مومو با دوخت قرمز در نظر گرفته شده بود. از سوی دیگر، تویوتا GR یاریس که ریشه‌های آن‌هم به مسابقات رالی بازمی‌گردد، از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربو با ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. نیروی این موتور هم مثل لنسر توسط یک گیربکس دستی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود اما گیربکس یاریس از نوع شش سرعته است.

ویدئوی کارواو نشان می‌دهد که رانندگی با خودرویی با گیربکس دستی به مهارت و ظرافت خاصی نیاز دارد زیرا «یانی» که پشت فرمان لنسر اوو نشسته آشنایی چندانی با خودروهایی که پدال کلاچ دارند نداشته و چندین بار برای لانچ کردن با خودرو تلاش می‌کند. درهرحال لنسر اوو VI تامی مکینن ادیشن اثبات کرد با اینکه سنی از آن گذشته اما هنوز هم حریف خوبی برای یاریس GR جوان است و حتی انتظار می‌رود یک رانندهٔ ماهرتر بتواند عملکرد بهتری را از این سدان افسانه‌ای ژاپنی بیرون بکشد.

مشخصات فنی

میتسوبیشی لنسر

تویوتا GR یاریس

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو ۱.۶ لیتری I3 توربو
قدرت ۲۷۶ اسب بخار ۲۶۱ اسب بخار
گشتاور ۳۷۳ نیوتن متر ۳۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم ۱۲۸۰ کیلوگرم
[دانلود ویدئو]

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه

  1. حمید

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (156 ديدگاه)

    موتور اوو ۴G63T
    شاهکار هنریه
    دیده شده تیونر ها
    تا ۱۴۰۰ اسب هم ازش قدرت کشیدن

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۰
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (5916 ديدگاه)

      من زیاد طرفدار درگ نیستم و دنبال هم نمیکنم ، ولی یه کلیپ دیدم از آقای مت‌واتسون داخل یوتیوب که یاریس GR جدید خودروهایی همچون bmw M2 و همینطور مینی‌ماینر gt را زخمی کرد که خود مت‌ واتسون هم تعجب کرده بود که چرا تویوتا خودروهای دیگری همچون یاریس GR نمیسازه در کلاس‌های مختلف دیگر !

      اما یه چیزی که بود اینه که در شتاب اولیه خیلی از خودروها را میگیره ولی پس از گذشت مثلاً ۴۰۰ متر به سبب ۳ سیلندر بودن بازی را به ۴ و ۶ سیلندرها میبازه !
      اگر تویوتا همین کاری که روی موتور ۳سیلندر انجام داده و خیلی‌ها را زخمی کرده ، می‌آمد روی ۴ و ۶ سیلندرهاش هم انجام میداد ، فکرش را بکنید حتی میتوانست قدرت‌مندان آلمانی همچون AMG وM power را هم به بازی بگیره !!!

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۱۲
    2. AMIN

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (294 ديدگاه)

      یه زمانی میتسوبیشی ماشین های اسپرت خوبی میساخت اما الان فقط زنده ست و اون شکوه گذشته رو نداره
      تویوتا یاریس gr هم که معرکه ست و خودش رو ثابت کرده ، سوپرا هم میتونست مثل یاریس gr عالی باشه اما شراکت تویوتا و bmw همه چیز رو خراب کرد

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۱
    3. ?Ali Hossein?

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (355 ديدگاه)

      از این مدل لنسر تو فیلم TAXI 2 2000 هم بود!

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
      1. mahan

        ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1962 ديدگاه)

        اره مشکیش!

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
  2. R@m!n

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (873 ديدگاه)

    درگ واقعی = دنده دستی. راننده حرفه ای، شناخت از ماشین، شیفت به موقع، سرعت عمل بالا، دقت.

    اینکه پاتو بزاری رو گاز و لانچ کنترل و سیستمای کامپیوتری ماشینو ببره جلو که کاری نداره. بیچاره ها داشتن جون میدادن ??

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۲
    1. abdi_porsche fan

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (314 ديدگاه)

      قشنگ مشخص بود عادت ندارن به دنده دستی

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۲
  3. تورج

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (17 ديدگاه)

    یادی از ایام خوب گذشته……

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۱
  4. ツSAMURAIツ

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1020 ديدگاه)

    چقدر اون یارو بی عرضه بود ?‍♂️?‍♂️

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲
  5. Roham

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (455 ديدگاه)

    عجب نفسی داشت بعد از این همه سال!

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۰
  6. datsun

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1853 ديدگاه)

    طرز رانندگی رو ببینید شبیه برنامه های کمدی و فانه این مت واتسون اصلا تمرکزی رو رانندگی ندارن.

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۳
    1. mahan

      ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      تمرکز نداره یا اینکه عشق رانندگی داره فقط مهارت هیچ
      تا حالا یک تست شده کسی از رانندگیش تعریف کنه؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. محمد رستمی نژاد

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (734 ديدگاه)

    آقایون فن تسلا
    اصلا تسلا لذت رانندگی دارد??????

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۳
    1. mahan

      ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      محمد جان اینم شماره ثباتی
      ۰۹۱۲۱۸۸۸۵۴۸

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. Benz309 1974

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1209 ديدگاه)

    قبول دارید مردم خارج بیشتر به اتومات عادت دارن؟ اتوماتو بدی دست یه بچه هم میتونه رانندگی کنه . مهم اینه که بلد باشی چجوری با دستی رانندگی کنی.

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۴
    1. Me

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (314 ديدگاه)

      آلمانی ها گیربکس دستی رو ترجیح میدن
      تازه به منم میخندن که ماشینم اتوماته?

      موافقم ۳
      مخالفم ۴
  9. Tommy

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (23 ديدگاه)

    واقعاً باید به احترامش از جا بلند شد و کلاه از سر برداشت هنوزم که هنوز دود از کنده بلند میشه و پادشاه ۴ سیلندر هاست، زبان قاصرِ و هیچ چیز دیگه ای نمیشه گفت

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  10. abdi_porsche fan

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (314 ديدگاه)

    هر دو خیلی خاصن ولی چه چیزی بودن اون قدیمیا

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  11. Aliasn

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (24 ديدگاه)

    تشکر از سایت پدال ونویسنده هاش که اخر هفته ها با این مطالبی که میگذارن خوشحالمون میکنن خیلی وقت بود منتظر مطلبی درباره evo ها بودم .
    این ماشین قدیمی نمیشه بااینکه بیست خورده ای سال از تولیدش میگذره بازم از دیدنش سیر نمیشی ولی تا اونجایی که میدونم evolution چهار چرخ متحرک هست نه دفرانسیال عقب.
    انشالله یکی به دادِش برسه که دوباره تولید بشه .

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  12. Kato

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (79 ديدگاه)

    باید تو یه جاده پر پیچ و خم مثل کانیون در آمریکا
    مسابقه بدن تا متوجه بشن چقدر لنسر سر تره
    به خاطر هندلینگ فوق العاده

    درگ ماشین ها تو جاده صاف تقریبا بی اهمیته

    مهم ویژگی های کامل ماشینه

    لنسر خدای هندلینگ

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
    1. datsun

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1853 ديدگاه)

      مخصوصا اوو هشت واقعا هندلینگ این ماشین حیرت آور بود

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
  13. Aryan kia

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (487 ديدگاه)

    اصلا من این میتسوبیشی لعنتی رو میبینم اعصابم خورد میشه لامصب داره خودزنی میکنه از چی به چی رسید من واقعا میتسوبیشی رو دوست دارم ولی این کارایی که داره با خودش میکنه بیشتر شبیه خودکشیه
    تویوتا باید همه محصولاتشو gr بده بیرون مثل ام پاور و ای ام جی

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  14. mahan

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    محمد جان ببخشید یه سوالی در مورد لوازم مصرفی فورد تاروس پرسیدی این دو روز مجبور بودم برم جایی کلا نبودم اینجا جوابتو میدم امیدوارم که ببینی!
    داداش تاروس منم اس ای ال ۲۰۱۵ بود واقعا کیفیت خیلی خوبی و ابهت خوبی داشت.دوج یکم خشک تره و اسپورت تره منم سواری نرم تاروس رو خیلی دوست دارم.
    روغن موتور فورد موتورکرافت ۵w-30
    لنت جلو جنیون پارتس
    روغن گیربکس اتومات Motorcraft Mercon LV 1QT
    فیلترهوا فوردموتورکرافت FA-1884
    فیلتر روغن موتورکرافت
    محمدجان این لیست رو من تو دفترچه ای که جا مونده بود پیدا کردم خیلی هم راضی بودم و توسط یکی از بهترین تعویض روغنی های شهر انجام دادم که اشنا هست باز سوالی داشتی درخدمتم داداش اگر هم بلد نبودم از دوستمون میپرستم بهت میگم.واقعا حیفه فروختنش واقعا سدانی هست که اندازه ی کراس اور توسان و اسپورتیج هست ارتفاعش و واقعا اگه می خوای عوض کنی تو کره ای ها دنبالش نگرد تنها ماشین نسبی ارزونی که بعدش میتونه حالتو خوب کنه بنز e350 2013 هست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا