خودروهای سنگینهیوندای

هیوندای Xcient اولین کامیون سلول سوختی تولید انبوه جهان

هیوندای کامیون هوی دیوتی و سلول سوختی Xcient را در اروپا عرضه کرد. هفت دستگاه اول این کامیون قبلاً به مصرف‌کنندگان سوئیسی تحویل داده شده‌اند.

کره‌ای‌ها از Xcient به عنوان اولین کامیون سلول سوختی تولید انبوه دنیا نام برده‌اند. در واقع تولید این کامیون نشان دهنده عزم جزم هیوندای برای حضور پررنگ در بازارهای جهانی محصولات تجاری می‌باشد. تحویل اولین نمونه‌های Xcient به معنی ورود رسمی بخش کامیون هیوندای به اروپا بوده و در ماه‌های آتی نیز شاهد حضور این بخش در بازارهای آمریکای شمالی و چین خواهیم بود.

هفت دستگاه اول Xcient که به مشتریان سوئیسی تحویل داده شده‌اند بخشی از ۵۰ دستگاه برنامه‌ریزی شده‌ای هستند که اواخر امسال در جاده‌ها حضور خواهند یافت. هیوندای انتظار دارد تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۶۰۰ دستگاه از کامیون‌های سلول سوختی خود را در اروپا عرضه کند.

مدیر بخش خودروهای تجاری هیوندای می‌گوید:

تحویل کامیون سلول سوختی Xcient نه تنها شروع کننده فصل جدیدی در برنامه‌های هیدروژنی هیوندای بوده بلکه نشان دهنده تعهد جهانی ما به استفاده از هیدروژن به عنوان منبع انرژی پاک است.

او ادامه می‌دهد:

تحویل محصولات در روزهای جاری تنها آغاز راه است زیرا راه‌های زیادی را برای حمل‌ونقل پاک پیش روی ما می‌گذارد. با تحویل موفقیت‌آمیز اولین نمونه‌های Xcient ما مفتخریم اعلام کنیم برنامه ما علاوه بر اروپا در آمریکای شمالی و چین نیز اجرایی خواهد شد.

هیوندای می‌گوید تا سال ۲۰۲۱ خواهد توانست ۲ هزار دستگاه از این کامیون‌ها را به‌صورت سالانه تولید کرده و در بازارهای یاد شده به فروش برساند. ظرفیت تولید Xcient با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلاری در اکوسیستم هیدروژنی طراحی شده برای پشتیبانی از جامعه هیدروژنی محصولات این خودروساز افزایش خواهد یافت.

هیوندای Xcient طول ۹۴۷۵ میلی‌متری داشته و از سیستم سلول سوختی هیدروژنی ۲۵۵ اسب بخاری با دو دسته سلول سوختی ۱۲۷ اسبی سود می‌برد. هفت تانک بزرگ هیدروژن ظرفیت حدود ۳۲ کیلوگرمی از این ماده را تهیه می‌کنند. برد این کامیون حدود ۴۰۰ کیلومتر بوده و پر کردن مخازن هیدروژن آن حدود ۸ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

هیوندای می‌گوید تأسیس بیش از ۱۰۰ جایگاه سوخت‌گیری هیدروژن در سوئیس توجیه اقتصادی داشته و این جایگاه‌ها نه تنها برای کامیون‌ها بلکه برای خودروهای سلول سوختی سواری نیز کاربرد داشته و کافی هستند.

هیوندای در آمریکا نسخه تولیدی کامیون هوی دیوتی و کلاس هشت HDC-6 نپتون کانسپت را به همراه تراکتوری جدید عرضه خواهد کرد و به دنبال فروش ۱۲ هزار کامیون سلول سوختی تا سال ۲۰۳۰ است. این شرکت در چین سه کامیون سلول سوخت الکتریکی شامل نمونه‌های مدیوم دیوتی و هوی دیوتی را در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد کرد و یک کامیون هوی دیوتی دیگر که به‌صورت استراتژیک برای بازار چین طراحی شده است نیز سال‌های بعد در دسترس خواهد بود. هیوندای به دنبال فروش ۲۷ هزار دستگاه کامیون سلول سوختی تا سال ۲۰۳۰ در این کشور است.

[دانلود ویدئو]

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. پارسا عشق ماشین

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (190 ديدگاه)

    واقعا دنیا داره به کجا میره واقعا دست مریزاد هیوندای

    موافقم ۴۰
    مخالفم ۵
  2. Abbas.Lambo

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (867 ديدگاه)

    اینا بعد ما شروع کردن به کجا رسیدن،ما هم هنو به فکر تولید شلغم داخلی هستیم

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۱
  3. جمشید

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (201 ديدگاه)

    سوختهای فسیلی دارن به خاطره تبدیل میشن

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۰
  4. مهزیار

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (408 ديدگاه)

    چرا مخزن بیشتر نمیذارن که بردش بیشتر بشه؟

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۰
    1. SS

      ۲۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (486 ديدگاه)

      احتمالا برای بازار هدف این میزان برد کافی هست
      سوییس کشور نسبتا کوچک اما کوهستانی هست
      با ۱۰۰ جایگاهی که هیوندای وعده داده به نظرم استقبال خوبی از هیدروژن بشه
      البته به قیمت کامیون و سوخت اون اشاره ای نشده

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۰
  5. میثم

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1818 ديدگاه)

    فکر کنم کار روی کامیون هیدروژنی رو دیرتر از تویوتا شروع کرد ولی زودتر از اون انبوه سازی کرد
    شدت تلاش هیوندای کیا واقعا برام جالبه

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  6. مهرداد كمال

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (656 ديدگاه)

    هیدروژن از برق بهتره لااقل میشه حملش کرد خروجیشم اب هست چی بهتر از این!!

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  7. مانی

    ۲۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2263 ديدگاه)

    هیدروژن رو چجوری تهیه می‌کنن
    پدال یه مقاله راجع به روش‌های بدست آوردنش کار کن

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. Travelforever

      ۲۱ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (40 ديدگاه)

      همینقد بدون واقعا اسون نیست
      بنزین و گازوئیل از تقطیر نفت بدست میاد ولی هیدر)ن علاوه بر تقطیر که از مواد دیگه رو میگیری باید واکنش هایی رو با شرایط سخت با کاتالیزورهای پیچیده تولید کنی

      موافقم ۲
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا