خودروهای چینی

بایک سنوا D20، محصول احتمالی دیار خودرو

سام کاویانی: اخیراً در برخی از سایت‌های خبری از عزم شرکت دیار خودرو برای ارائه محصول جدیدی به نام بایک D20 سخن رانده شد. به همین بهانه، ما مطلب کوتاهی را در این زمینه تهیه نمودیم که امیدوارم موردتوجه شما عزیزان قرار گیرد.


سنوا D20 یک خودروی ساب کامپکت از شرکت چینی بایک است که در اصل نسخه فیس‌لیفت مدل سابرینا محسوب می‌شود. این خودرو که در دو نسخه سدان و هاچ‌بک تولید می‌شود، نخستین بار، سال 2014 میلادی و در نمایشگاه شهر چنگدو در معرض دید عموم نهاده شد. سنوا D20 بر مبنای پلت فرم نسل اول اسمارت فورفور/میتسوبیشی کولت مدل 2004(سری W454) تکوین و توسعه یافته است. این خودرو فعلاً تنها در کشور الجزایر تولید شده و از جمله بازارهای صادراتی آن می‌توان به کشورهای آفریقای جنوبی و مکزیک اشاره داشت.


طراحی بدنه بایک سنوا D20 تشابه بسیاری به نسل اول مرسدس بنز کلاس B دارد. البته این مسئله جای شگفتی ندارد زیرا که از سال 2005 تاکنون شرکت بایک و مرسدس بنز یک جوینت ونچر یا شرکت مشترک به نام beiging benz را راه‌اندازی نموده‌اند که در آن با همکاری با یکدیگر سری‌های C و E و همچنین GLC از مرسدس را برای عرضه در بازار چین مونتاژ می‌کنند. با این حساب، طراحی بایک D20 هم از چشمان تیزبین مسئولان مرسدس بنز دور نمانده و احتمالاً با اجازه آنها صورت گرفته است. در مقام مقایسه با سابرینا، بایک D20 تنها از سپرهای جلو و عقب جدید و چراغ‌های نونوار بهره می‌برد.


گرچه داخل کابین بایک D20 از مونتاژ منظم و دقیقی بهره می‌برد اما کیفیت پلاستیک‌های به کار رفته در آن چندان چنگی به دل نمی‌زند و همان پلاستیک‌های خشک و ارزان را در اینجا به‌کرات می‌بینیم. در این میان، صندلی‌ها نسبتاً راحت بوده و محافظت خوبی از بدن به عمل می‌آورند و فضای داخل کابین هم درمجموع جادار می‌باشد.


در حال حاضر، بایک D20 تنها با دو پیشرانه 4 سیلندر با حجم‌های 1.3 و 1.5 لیتر عرضه می‌شود که هر دو پیشرانه نیز اساساً متعلق به شرکت میتسوبیشی است. این دو پیشرانه به ترتیب از توانی معادل 99 و 113 اسب بخار برخوردارند. نیروی حاصل از این پیشرانه‌ها به‌واسطه دو گیربکس متفاوت 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک به محور جلویی این خودرو منتقل می‌شود.


در برخی از سایت‌های خودرویی آفریقای جنوبی از نحوه سواری بایک D20 چندان تعریف نشده و سواری این خودرو را درمجموع آشفته و نامنظم ارزیابی نمودند و حتی برخی از سایت‌ها نیز پیشرانه آن را درمجموع پر سر و صدا و رفتار گیربکس 4 سرعته اتوماتیک آن را در زمان تعویض تا حدی گیج و حتی آزاردهنده در هنگام تردد در جاده‌ها توصیف نمودند. البته برای قضاوت نهایی در این زمینه باید منتظر تست این خودرو در جاده‌های کشورمان و توسط کارشناسان زبده بود.

از نقطه نظر ایمنی، این خودرو به‌طور استاندارد به 2 عدد کیسه هوا مجهز است اما در نسخه‌های فول بایک D20، این عدد به 6 کیسه هوا افزایش می‌یابد. همچنین این خودرو به سامانه‌های ایمنی همچون ABS،EBD و BOS و میله‌های درون درب‌ها، سنسور پارک و… مجهز است.

نسخه‌های فول بایک D20 به تجهیزات رفاهی از جمله کروز کنترل، سانروف برقی، صفحه نمایش لمسی به سایز 6.5 اینچ، دوربین دید عقب، آینه الکتروکرومیک، چراغ‌های خودکار جلو، کنترل سیستم بر روی فرمان با 6 عدد بلندگو، چراغ‌های مشایعت در تاریکی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان،6 عدد اسپیکر، صندلی‌های چرمی، کروز کنترل، آینه‌های جانبی مجهز به گرم‌کن، شیشه‌های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، تهویه مطبوع مجهز به فیلتر تصفیه هوا و… مجهز هستند.

قیمت نسخه‌های متفاوت این خودرو در بازار آفریقای جنوبی از رقم 149,990 راند (10,750 دلار) شروع و به عدد 209,990 راند (15,050 دلار) ختم می‌شود.

مشخصات فنی بایک سنوا D20

 

پیشرانه لیتری 1.3 لیتری 1.5
توان 102 اسب بخار 116 اسب بخار
گشتاور 128 نیوتن‌متر 148 نیوتن‌متر
نوع جعبه‌دنده 5 دستی 4 اتوماتیک 5 دستی 4 اتوماتیک
مصرف ترکیبی 6.2 لیتر 6.5 لیتر 6.5 لیتر 7.0 لیتر
حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت 170 کیلومتر بر ساعت
 فرم بدنه  هاچ‌بک D20 سدان D20
طول 3998 میلی‌متر 4310 میلی‌متر
عرض 1720 میلی‌متر 1720 میلی‌متر
ارتفاع 1500 میلی‌متر 1503 میلی‌متر
فاصله محوری 2500 میلی‌متر 2500 میلی‌متر
سایز رینگ و لاستیک 175/65R14 185/60R14
وزن (کیلوگرم) 1100 الی 1091 1135 الی 1105
ظرفیت باک 45 لیتر
برچسب ها

سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه

  1. علی

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (140 ديدگاه)

    تو مقاله نوشته کارشناسان زبده کشور 😐
    کسی که پراید سوار میشه حتما به اینم میگه شاهکار خودرویی قرن خب !

    1. یانکی

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (863 ديدگاه)

      خیلی ستمه.بنز بی کلاس هم فاجعه بود.

    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2229 ديدگاه)

      لِنگِه کفش کُهنه ، در بیابان نِعمته .

      این خودرو را ، مثل باقی آشغالهای ایرانی و چینی به فال نیک و مثبت بگیرید .

      آهای ایرانی ، نِق نَزَن ، لیاقتِ تو کمتر از این حرفهاست ، فردا تو صَف بایک سنوا D20 با اتحاد و پشتوانه این مِلَت ، تحریمها را زیر پا میگذاریم .

    3. محمد

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1435 ديدگاه)

      اول که طراحی داخلی رو نفرمایید بنز، بفرمایید سمند سورن
      بعد هم اکثر چینیها با طراحی رینگ و لاستیک کوچک،
      چرا آخه این ظلم رو در حق نمای جانبی میکنن؟؟؟

  2. حسین

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2114 ديدگاه)

    داشبوردش منو یاد سورن انداخت!

  3. (Saeed(peugeot

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (273 ديدگاه)

    خیلی داغونه چهرش …
    انگار رینگ و لاستیکش و قرض گرفتن از جایی

  4. me84

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1726 ديدگاه)

    .
    مضخرف

  5. Ali

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    همین مونده خودرو هایی که فقط تو افریقا فروش داره وارد کشور بشه

  6. Divergence

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (76 ديدگاه)

    با رذالت خاصی سعی در القای خودش به عنوان مرسدس بنز کلاس B را دارد ، هم در طراحی بیرون و هم در طراحی کابین

  7. H

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (228 ديدگاه)

    به فرغون گفته(زکی) تازا آفریقام ازش ایراد گرفته

  8. Mohamad

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اونوقت این کجاش فیس لیفت شده دقیقا؟😐😐

  9. H

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (228 ديدگاه)

    فرض کن چقد بد بوده که آفریقا هم بهش ایراد گرفته

  10. Alireza

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (208 ديدگاه)

    حتما میخواد با قیمت بالای 80 تومن بفروشن مدلای قبلیش که از نزدیک دیدم خیلی زشت و بد ریخت هستن این ماشین شکست خوردس هرکیم خرید میشه شناسنامش

  11. امیر

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (189 ديدگاه)

    انگار چرخ فرغون گذاشتن روش
    امکاناتش خیلی خوبه اما ۱۵هزار دلار تقریبا میشه ۲۰۰ میلیون که 😐 چقدر میخوان بفروشن :/

  12. farhad

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    عدم تناسب بین اندازه اتاق و رینگ و لاستیک این به اصطلاح خود رو گویای همه چیز است و نیازی به توضیح بیشتر نیست.

  13. Genius

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (656 ديدگاه)

    ماشین بدی نیست اما بشرطی که ریال ایران به فنای عظما نرفته بود و هنوز یه خرده ارزش داشت و میشد همین چینی رو دیگه نهایتا تا 50 میلیون خرید ولی نه الآن که یقینا تو این بلبشو که تیبا2 شده 57 میلیون کمتر از 130 میلیون نمیاد بیرون!!

  14. حمیدرضا

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2378 ديدگاه)

    کاش ملت ما یکم عزتمندیشون کمتر بود ماشینای بهتری حداقل از خود چین میدیدیم والا به نظر من میتسوبیشی اتراژ که همه سایتا بهش میگن به درد نخور از این ماشینا خیلی بهتره

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن